Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 64 bit versus 32 bit  (gelezen 1751 keer)

halepole

  • Gast
ubuntu 64 bit versus 32 bit
« Gepost op: 2007/03/21, 20:38:28 »
Ik heb een week 2 of 3 geleden een pakket besteld met de stabiele versie van ubuntu en edubuntu.
Ik had daarbij ook een 64 bit besteld maar die zat er blijkbaar niet bij.
Dat vond ik op zich geen ramp en installeerde ik dus een 32bit versie op mijn AMD Turion64 het werkte goed.
Maar ik vroeg mij nu af wat het verschil zou zijn als ik de 64 installeer.
Zet alles aub mooi apart zodat het duidelijk is.
Bv. Snelheid stijgt
     Meer veiligheid
     of mischien andere argumenten dat een redern zou geven om te wisselen.
Het is niet dringend want ik zit nu op mijn downloadlimiet en moet dus nog 2 weken wachten met het downloaden.

Alle posts zijn geaprecieerd.
Groetjes Halepole

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu 64 bit versus 32 bit
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/21, 20:42:22 »
multimedia is niet goed in de 64bits versie.
Er bestaan nog geen codecs voor w32.
En nog veel programma's worden niet gemaakt voor 64bits maar dat verandert langzaam.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu 64 bit versus 32 bit
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/21, 21:41:08 »
In principe zouden alle normale Ubuntu programma's ook moeten werken in de 64-bits versie.
Ze zijn in ieder geval hard bezig om voor alle programma's 64 bit debjes te maken.

Het probleem zijn de codecs en bijvoorbeeld flash.
Adobe is bezig om een 64-bits variant van flash te maken, maar dat schiet nog niet echt op.
Er is wel een mogelijkheid om een 32-bits Firefox te installeren en dan ook de 32 bits flash, maar dat is een hoop gedoe.

Als de 64-bits versie van Ubuntu nou veel sneller was dan de 32-bits, dan was de keuze lastig.
Maar dat is niet zo, er is geen noemenswaardig snelheidsverschil.
Dus je kan net zo goed de 32-bits installeren.

halepole

  • Gast
ubuntu 64 bit versus 32 bit
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/21, 21:49:51 »
Citaat van: Johanvd
In principe zouden alle normale Ubuntu programma's ook moeten werken in de 64-bits versie.
Ze zijn in ieder geval hard bezig om voor alle programma's 64 bit debjes te maken.

Het probleem zijn de codecs en bijvoorbeeld flash.
Adobe is bezig om een 64-bits variant van flash te maken, maar dat schiet nog niet echt op.
Er is wel een mogelijkheid om een 32-bits Firefox te installeren en dan ook de 32 bits flash, maar dat is een hoop gedoe.

Als de 64-bits versie van Ubuntu nou veel sneller was dan de 32-bits, dan was de keuze lastig.
Maar dat is niet zo, er is geen noemenswaardig snelheidsverschil.
Dus je kan net zo goed de 32-bits installeren.
Blijkbaar is het nog niet de moeite om ovr te schakelen want binnen een maandje komt de nieuwe ubuntu versie hoe gaat die eigenlijknoemen?

Ik zal dan maar wachten voor een betere ondersteuning.
Als iemand nog argumenten heeft, laat maar komen.

Groetjes Halepole

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu 64 bit versus 32 bit
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/21, 21:53:33 »
De nieuwe Ubuntu versie gaat Feisty Fawn heten.
Die komt over een maand uit als het goed is.

Momenteel zijn er echt nog geen voordelen aan een 64-bits systeem voor dagelijks gebruik.
Als je ontzettend veel geheugen hebt (meer dan 4 GB) en veel enorme berekeningen doet, dan kan het sneller zijn.

Ik zou gewoon lekker de 32-bits versie blijven gebruiken.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de grote concurrent: verschillende 64-bits versies van Windows hebben ook veel driverproblemen en een hoop programma's werken niet.

halepole

  • Gast
ubuntu 64 bit versus 32 bit
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/21, 23:53:33 »
Citaat van: Johanvd
De nieuwe Ubuntu versie gaat Feisty Fawn heten.
Die komt over een maand uit als het goed is.

Momenteel zijn er echt nog geen voordelen aan een 64-bits systeem voor dagelijks gebruik.
Als je ontzettend veel geheugen hebt (meer dan 4 GB) en veel enorme berekeningen doet, dan kan het sneller zijn.

Ik zou gewoon lekker de 32-bits versie blijven gebruiken.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de grote concurrent: verschillende 64-bits versies van Windows hebben ook veel driverproblemen en een hoop programma's werken niet.
Dat dacht ik al maar nu heb ik zekerheid.
Van mijn laptop is de configuratie niet met 4 GB maar met 2GB wat toch al ferm is vind ik en ik gebruik maar laptop niet voor ultagrote berekeningen.
Dus ik zal wel bij 32 bit blijven alleen hoop ik dat er betere ondersteuning voor komt enzo mischien van een paar voordelen kan genieten wat bij een 32 bit niet zal zijn.
Groetje Halepole

Offline siegi

  • Lid
ubuntu 64 bit versus 32 bit
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/21, 23:58:36 »
Het is ergens een overgang, vanaf het moment dat bijna iedereen een 64 bit processor heeft gaat alle software wel aangepast zijn.

halepole

  • Gast
ubuntu 64 bit versus 32 bit
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/22, 00:58:10 »
Citaat van: siegi
Het is ergens een overgang, vanaf het moment dat bijna iedereen een 64 bit processor heeft gaat alle software wel aangepast zijn.
Als er iemand is met een glazen bol kan hij/zij voorspellen wanneer dat zou zijn. :P :LOL

Zou wel leuk zijn moest er zo iemand zijn.
Groetejes Halepole