Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB formatteren en iso  (gelezen 1523 keer)

USB formatteren en iso
« Gepost op: 2019/01/27, 12:08:56 »
Na heel erg lang tot grote tevredenheid LInux Mint KDE te hebben gebruikt, ben ik nu tot evenzo grote tevredenheid weer terug bij Kubuntu. Er zal altijd wel iets zijn dat moet wennen of iets dat er aan moet worden geprutst. Zo ook vandaag. Ik moest een usb stick formatteren. Dat deed ik via gparted en het omslachtige daarvan vind ik dat eerst al je partities, schijven wil scannen etc. Linux Mint heeft een prachtig klein programmaatje specifiek voor formatteren van usb staafjes. Snel, licht en makkelijk. Voor opstartbare usb sticks hebben ze ook zoiets. Weet iemand een alternatief voor Kubuntu of nog beter: het is ook mogelijk om het linux mint softwarecentrum in Kubuntu te installeren?
Soms kan zoiets standaard via het softwarecentrum in een distro edoch in Kubuntu kon ik niets vinden. Wie weet iets? Een terminalcommando? Iets anders?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: USB formatteren en iso
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/27, 12:14:06 »
"disks" nog aanwezig/installeerbaar?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB formatteren en iso
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/27, 12:18:08 »
" het is ook mogelijk om het linux mint softwarecentrum in Kubuntu te installeren? "

Dit zou ik niet doen, gewoon de software centrum gebruiken die erbij geleverd wordt.

Gewone software is meestal geen probleem, maar sommige applicaties zitten dieper, zoals de verkenner/software centrum.

DarkEra

  • Gast
Re: USB formatteren en iso
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/27, 12:27:07 »
Kijk eens naar ISO Image Writer voor het snel formateren van usb sticks, het is een Qt programma voor de KDE desktop ontwikkeld door Jonathan Riddell, één van de ontwikkelaars van KDE én de KDE Neon distro. Het programmatje is al een tijdje in de omloop:

https://www.omgubuntu.co.uk/2017/06/new-iso-image-writer-app-kde
https://jriddell.org/2017/06/22/iso-image-writer/

Beter het bij het KDE spul houden dan al die Gnome gerelateerde cruft binnen te halen met al die dependencies... maar dat is een geheel persoonlijke mening.

ISO Image Writer zou gewoon standaard in de repo's moeten zitten, misschien komt het al OOTB in kubuntu. Kijk eens even.

"disks" nog aanwezig/installeerbaar?
Waarom disks? KDE komt normaal gezien standaard KDE Partitioner Manager, vergelijkbaar met Disks van Gnome. Tenzij ze het bij Kubuntu eruit gesloopt hebben maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/27, 12:41:40 door Maik »

Re: USB formatteren en iso
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/27, 13:17:14 »
Kijk eens naar ISO Image Writer voor het snel formateren van usb sticks, het is een Qt programma voor de KDE desktop ontwikkeld door Jonathan Riddell, één van de ontwikkelaars van KDE én de KDE Neon distro. Het programmatje is al een tijdje in de omloop:

https://www.omgubuntu.co.uk/2017/06/new-iso-image-writer-app-kde
https://jriddell.org/2017/06/22/iso-image-writer/

Beter het bij het KDE spul houden dan al die Gnome gerelateerde cruft binnen te halen met al die dependencies... maar dat is een geheel persoonlijke mening.

ISO Image Writer zou gewoon standaard in de repo's moeten zitten, misschien komt het al OOTB in kubuntu. Kijk eens even.

"disks" nog aanwezig/installeerbaar?
Waarom disks? KDE komt normaal gezien standaard KDE Partitioner Manager, vergelijkbaar met Disks van Gnome. Tenzij ze het bij Kubuntu eruit gesloopt hebben maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

iso image writer kon ik er niet in vinden. KDE partitiebeheerder zit er inderdaad standaard in. WErkt in essentie hetzelfde als Gparted.

@debaas: wat bedoelt u met "disks nog aanwezig, installeerbaar?" (misschien ben ik nog een halve digibeet)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

nahjo

  • Gast
Re: USB formatteren en iso
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/27, 13:32:11 »
In Xubuntu gebruik ik gewoon mintstick. Geen idee of dat ook onder Kubuntu werkt maar probeer het gewoon :)
https://pkgs.org/download/mintstick


 
« Laatst bewerkt op: 2019/01/27, 13:37:12 door nahjo »

DarkEra

  • Gast
Re: USB formatteren en iso
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/27, 14:47:18 »
iso image writer kon ik er niet in vinden.

Even zoeken in Discover, dat is KDE's software center mits het geinstalleerd is in Kubuntu, of in Muon pakket beheer.

On a sidenote: Ik zou zelf niet teveel ander eerder genoemde progjes erbij installeren en vind het zelf verwarrend voor de gebruiker. Ga eerst voor dat wat er is voor KDE en werkt dat niet kijk dan pas naar andere mogelijkheden.

Re: USB formatteren en iso
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/27, 14:59:29 »
In Xubuntu gebruik ik gewoon mintstick. Geen idee of dat ook onder Kubuntu werkt maar probeer het gewoon :)
https://pkgs.org/download/mintstick


 


Volgens mij is dat die standaard in Mint zit.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: USB formatteren en iso
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/27, 15:04:46 »
iso image writer kon ik er niet in vinden.

Even zoeken in Discover, dat is KDE's software center mits het geinstalleerd is in Kubuntu, of in Muon pakket beheer.

On a sidenote: Ik zou zelf niet teveel ander eerder genoemde progjes erbij installeren en vind het zelf verwarrend voor de gebruiker. Ga eerst voor dat wat er is voor KDE en werkt dat niet kijk dan pas naar andere mogelijkheden.

Het software center heet in de Nl vertaling logischerwijs: "Ontdekken", daar kon ik hem niet vinden. In Muon Pakketbeheer ook niet. Voor nu behelp ik mij met de KDE partitiemanager of met Gparted wat het in principe ook altijd goed doet is mijn ervaring.
Ik snap overigens uw waarschuwing. Echter de progjes waar ik naar verwees, werken goed in alle uitvoeringen van mint en ook in KDE dus zou het dan veel uitmaken / kwaad kunnen ?  De suggestie van Nahjo (Nahjo? Is die link zeker weten veilig? ;) ) verwijst naar een .deb pakket. Met mijn beperkte kennis zou ik denken dat dit gewoon zou moeten passen. Onderricht mij aub.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/27, 15:10:23 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

nahjo

  • Gast
Re: USB formatteren en iso
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/27, 15:05:44 »
In Xubuntu gebruik ik gewoon mintstick. Geen idee of dat ook onder Kubuntu werkt maar probeer het gewoon :)
https://pkgs.org/download/mintstick


 


Volgens mij is dat die standaard in Mint zit.
Ja dat is inderdaad dezelfde  ;)

Re: USB formatteren en iso
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/29, 07:56:44 »
iso image writer kon ik er niet in vinden.

Even zoeken in Discover, dat is KDE's software center mits het geinstalleerd is in Kubuntu, of in Muon pakket beheer.

On a sidenote: Ik zou zelf niet teveel ander eerder genoemde progjes erbij installeren en vind het zelf verwarrend voor de gebruiker. Ga eerst voor dat wat er is voor KDE en werkt dat niet kijk dan pas naar andere mogelijkheden.

Het software center heet in de Nl vertaling logischerwijs: "Ontdekken", daar kon ik hem niet vinden. In Muon Pakketbeheer ook niet. Voor nu behelp ik mij met de KDE partitiemanager of met Gparted wat het in principe ook altijd goed doet is mijn ervaring.
Ik snap overigens uw waarschuwing. Echter de progjes waar ik naar verwees, werken goed in alle uitvoeringen van mint en ook in KDE dus zou het dan veel uitmaken / kwaad kunnen ?  De suggestie van Nahjo (Nahjo? Is die link zeker weten veilig? ;) ) verwijst naar een .deb pakket. Met mijn beperkte kennis zou ik denken dat dit gewoon zou moeten passen. Onderricht mij aub.

Graag had ik nog even wat uitleg / antwoorden omtrent het bovenstaande. Het advies van Maik is om zo dicht mogelijk bij in dit geval specifiek voor KDE gemaakte software te blijven echter MintStick is een vrij simpel .deb bestand. Ik zou denken dat dit gewoon goed zou moeten passen op ubuntu/kubuntu e.a debian based distro's. Maik zal het advies echter niet voor niets hebben gegeven. Wat voor problemen zouden er eventueel zich kunnen voordoen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: USB formatteren en iso
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/29, 08:23:23 »
ik heb een tijdje geleden geprobeerd om mintstick te installeren in kubuntu maar dat ging toch niet. Ik weet niet meer precies wat er mis ging. Waarschijnlijk iets met afhankelijkheden of het pad.

Ik gebruik voor het formatteren altijd gparted Maar dit kan net zo goed met de partition manager van kde zelf.

Voor het schrijven van iso's naar een usb-stick gebruik ik tegenwoordig de appimage balenoEtcher.  Werkt toch iets makkelijker dan het dd-commando.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: USB formatteren en iso
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/29, 08:46:56 »
Als je met dd of Etcher werk hoef je niet van te voren te formatteren.
De .iso wordt direct op de USB geschreven.
Alleen als je de USB weer normaal wenst te gebruiken dien je opnieuw in te delen/formatteren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL