Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] installatie kiest verkeerde schijf  (gelezen 3181 keer)

Offline IronRain

  • Lid
[OPGELOST] installatie kiest verkeerde schijf
« Gepost op: 2009/10/03, 14:53:43 »
hallo,
sinds kort heb ik bij mijn zusje ubuntu geinstalleerd. toen ik zag hoeveel je er mee kon (nooit verwacht) wou ik hem zelf ook en omdat ik toch de .ISO had gebrand, leek me dat geen probleem.
het enigste verschil zou zijn dat haar PC volledig op ubuntu draait en ik wou een dual boot met XP.
dit had ik gedaan, maar toen kwam ik er achter dat hij ubuntu inderdaad naast XP had gezet, alleen dan op m'n externe hardeschijf!
dit was niet de bedoeling want ik wou hem op een interne schijf hebben.
ik heb namelijk 2 interne schijven (1 met windows en 1 met niks) en een externe hardeschijf.
ik wil ubuntu dus op de schijf hebben staan waar niks opstaat. ik zag dat er ook een optie was: ''gehele schijf gebruiken'' en dan de keuze uit alle schijven alleen die had ik al is eerder gebruikt en toen kreeg ik de grub niet.
zou iemand mij kunnen helpen? ik ben in dit opzicht wel een beginner, dus met code's schrijven om bijvoorbeeld de grub aan te passen heb ik nog nooit gedaan... (mocht dat nodig zijn)

ik heb ook een bijlage toegevoegd met mijn schijven.
ik had ook al geprobeert stations letters te veranderen maar dat heeft geen effect.
MVG
Derk
« Laatst bewerkt op: 2009/10/03, 19:35:05 door IronRain »

Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/03, 15:11:05 »
Gewoon de externe schijf eruit pluggen voor de install zou werken denk ik.
Misschien dat je bij de installatie aangepast moet kiezen.

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/03, 15:15:19 »
dat had ik al geprobeerd, om de externe hardeschijf eruit te pluggen, maar dan kiest hij de schijf waar ook m'n windows opstaat en die wil ik dus ook niet gebruiken  ;)

Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/03, 15:25:07 »
En wat als u aangepaste installatie kiest bij de schijfindeler?

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/03, 15:26:15 »
moment ik zal is kijken  :)

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/03, 15:40:23 »
ik heb gekeken maar ik kwam niks tegen van aangepast.
moet dat staan waar je kan kiezen op welke schijf je hem zet?
en zeg maar je hoor, ben nog maar 16  ;) (verklaart waarscheinlijk wel een hoop  :P)

oja en ik wil versie 9.04 installeren voor als dat nog uitmaakt ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/03, 15:41:59 door IronRain »

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/03, 15:45:54 »
of is het beter om de 8.04 te installeren?

Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/03, 15:46:08 »
Oke, ik ben pas 13 :) (lol)

Ja het aangepast is als je bij de schijfindeler bent.
Misschien dat je hier even moet kijken:

http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Het is iig de derde optie bij de schijfindeler.
Daar zou je hem denk ik op de andere schijf kunnen zetten.

9.04 kan gewoon hoor ;)

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/03, 15:48:27 »
oke ga weer kijken  =D

Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/03, 15:49:59 »
Ten eerste: schijfletters horen bij Windows en geen enkel ander besturingssysteem gebruikt ze, simpelweg omdat ze niet praktisch zijn. Hoe zie je nu aan de hand van een schijfletter of het wel een harde schijf is, op welke schijf de partitie staat en de hoeveelste partitie het is van de schijf?

Je wilt dus Ubuntu installeren op de tweede schijf: deze wordt sdb genoemd in in Linux onder de motorkap. sd staat voor Scsi Disk (Linux benoemt zowel IDE als SATA als Scsi) en b houdt in dat het de tweede schijf is in je systeem. Zou er een partitie op staan, dan zou de naam van die partitie zijn: sdb1. Je hebt dus logischerwijs ook sda1, sda2, sdb2, enzovoorts.


Enfin, je zou tijdens het setup gewoon moeten kunnen kiezen op welke schijf je Ubuntu wilt installeren. Dit kan door middel van het keuzelijstje bij de eerste installatiemethode.

En eh, leeftijd maakt hier niets uit! Volgens de Ubuntu-filosofie behandelen we elkaar als gelijken (zelf ben ik ook niet al te oud) :)

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/03, 16:04:31 »
oke :P
maar als ik dan die andere schijf kies volgens (volgens mij) de 2e optie, maakt hij dan ook gelijk het goede GRUB bestand aan??

jullie merken denk wel dat ik nog veel over Ubuntu moet leren   :D maar het lijkt me echt een heeel fijn besturingssysteem om mee te werken!

Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/03, 16:06:43 »
De bootloader GRUB wordt geheel automatisch geïnstalleerd, maak je je daarover niet druk. Je kunt wel bij de laatste stap voor de installatie via de knop "Geavanceerde opties" de schijf instellen waarop Grub geïnstalleerd moet worden. Ik raad aan om dit gewoon op de eerste schijf te laten gebeuren, zodat je in de BIOS niet hoeft in te stellen dat je BIOS standaard vanaf de tweede schijf moet opstarten. Stel je dat niet in in de BIOS, dan zal je helemaal niks merken van je Ubuntu-installatie.

Standaard gebeurt dit al op je eerste schijf, je hoeft er dus niets aan te veranderen :)

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/03, 16:10:04 »
oke ik ga het maar weer is proberen, en hopelijk antwoord ik via Ubuntu  :D

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/03, 16:39:17 »
ja hoor, hier een antwoord vanaf Ubuntu!  =D
ik snap al wat er verkeerd ging±

alle keren (op 1 keer na) installeerde ik hem op precies dezelfde manier, alleen keek ik niet naar geavanceerd op het laatst... nu wel  :P
wat bleek, het opstart menu aanmaken dingetje stond wel aan maar die was ingesteld op (hd0). nu ik die heb veranderd in /dev/sca/ (als ik het zo goed doe :P) krijg ik netjes een loader bij het opstarten van mn PC!

Bedankt allemaal!!

Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/03, 16:50:16 »
Mooi zo!  ^-^
En nu werkt ook alles? :)

Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/03, 16:54:03 »
Tip van mij: controleer allereerst op updates en installeer ze. Vervolgens mogelijke gesloten stuurprogramma's installeren via Systeem -> Beheer -> Hardwarestuurprogramma's. Installeer vervolgens de Ubuntu Restricted Extras (hierin zit Flash, Java, codecs voor mp3 etc, MS-lettertypen, en nog veel meer) via je pakketbeheerder :)

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/03, 17:17:27 »
ja!
net alle updates ff binnen gehaald en geinstalleerd en hij doet het top!
nouja, op 1 ding na:
hij zit te klagen over de temperatuur, dat mn pc dus te warm wordt en dan sluit hij af... kan ik dit uit zetten??

Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/03, 17:56:30 »
Misschien dat hij echt te warm wordt.
Probeer is stof enzo weg te halen.

Offline IronRain

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/03, 18:00:21 »
achja, hij doet het nu goed! :D


bedankt allemaal!!

Offline Dave

  • Lid
Re: installatie kiest verkeerde schijf
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/03, 18:10:43 »
Tis voor de leek inderdaad niet zo duidelijk waar er op aangepaste situatie geklikt kan worden vrees ik.
Was voorheen toch minder onduidelijk.
Daarbij klikken velen klakkeloos door, zeker als ze een vrijwel leeg veld zien.


edit:
zou de opstartvolgorde van de schijven wisselen.
dan hoef je bij problemen enkel de Ubuntu schijf los te halen en XP start terug op zonder grub bemoeienis verder.
Nu zal dat niet snel nodig zijn maar in begin misschien wel even vertrouwd om nog overal bij te kunnen bij malleur.

« Laatst bewerkt op: 2009/10/03, 18:14:00 door Dave »