Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Terminal opstarten met cd verwijzing  (gelezen 2465 keer)

Offline jackcybre

  • Lid
[OPGELOST] Terminal opstarten met cd verwijzing
« Gepost op: 2010/04/19, 18:21:24 »
Hallo,

Ik ben best wel in de ban geraakt van Linux, na een paar weken rommelen heb ik een gameserver met diverse games weten te realiseren.
Echter zoek ik een makkelijke manier om de terminal gelijk met de goed verwijzing daar een directory op te starten.
Momenteel heb ik op de desktop een aantal mappen met daarin de games staan. Nu moet ik telkens in de terminal cd /home/x/Desktop/gamemap in typen, en ik vroeg me dus af of er niet een scriptje is waarmee ik een game gelijk kan starten in de terminal.

Wie kan mij wat meer vertellen ?

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/24, 22:08:03 door jackcybre »

Offline siegi

  • Lid
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/19, 18:31:18 »
Ik heb even in de help file gezocht van gnome-terminal.
Probeer volgend commando eens.
gnome-terminal --working-directory=/home/x/Desktop/gamemap

Je kan hier eventueel een starter voor maken > rechtse klik op het paneel > toevoegen > aangepaste toepassingsstarter >

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/19, 20:02:39 »
Je kan kleine scriptjes maken die automatisch naar de juiste directory gaan en het spel starten.

Die scriptjes plaats je dan in een directory in je path, bijvoorbeeld ~/bin (sedert Ubuntu 9.10 automatisch in je path ingesteld).

Vanaf dan kun je aan de terminal via één commando het spel starten, onafhankelijk van welke je huidige werkdirectory is.

Offline jackcybre

  • Lid
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/19, 21:21:35 »
gnome-terminal --working-directory=/home/x/Desktop/ werk inderdaad.
Maar dat scriptje begrijp ik nog niet helemaal.
Ik ben in staat om een .sh script te maken, zoiets had ik al uitgedokterd.
Ik neem aan dat je zoiets bedoeld.

Als ik dat in de bin map in het filesystem wil zetten krijg ik geen toegang, maar dit kan ik oplossen door gksudo nautilus te gebruiken.

Dus hou zou het script er dan uit moeten zien, zelf ga ik proberen:

#! /bin/sh
#!/bin/sh
echo "test script"

gnome-terminal --working-directory=/home/x/Desktop/
./startserver.sh

Edit, dat werkt dus niet.  :|
« Laatst bewerkt op: 2010/04/19, 21:23:26 door jackcybre »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/19, 22:02:14 »
Neen, neen. In zo een scriptje zet je de commando's die je normaal anders zelf aan de terminal ingeeft.
vb:

#!/bin/bash
cd directory_van_mijn_spelletje
mijn_spelletje

Je moet die scripts niet in het systeemwijde /bin zetten: je kan ook je eigen persoonlijke bin aanmaken in je home directory:

mkdir ~/bin

~ is een afkorting voor je home directory, nl. /home/jelogin

Scriptjes plaats je in die ~/bin. Ubuntu 9.10 is automatisch geconfigureerd om zo een persoonlijke bin in je zoekpad op te nemen. Dat betekent dat, als je een commando opgeeft, ook in die ~/bin wordt gezocht naar dat commando.

Stel dat je het scriptje van hierboven opslaat in ~/bin onder de naam "mijn_spelletje". Een script moet altijd eerst uitvoerbaar gemaakt worden:

chmod +x ~/bin/mijn_spelletje

Vanaf nu kan je "mijn_spelletje" intypen om het script uit te voeren.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/19, 22:09:26 »
Om de terminal in de juiste dir te open lijkt me het makkelijkst als je nautilus-open-terminal installeert.
sudo apt-get install nautilus-open-terminalAls je nu rechtermuisknop doet op een map, heb je de optie "open in terminal".

Je kunt natuurlijk ook symlinks of "Launcers" (snelkoppeling in het Windows) maken op je bureablad. Dan kun je met 1 klik het spel starten. Doe maar es rechtermuisknop op bureaublad en dan "Create Launcher".
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/20, 13:58:46 »
Nu moet ik telkens in de terminal cd /home/x/Desktop/gamemap in typen, en ik vroeg me dus af of er niet een scriptje is waarmee ik een game gelijk kan starten in de terminal.
Ik zou hier gewoon een alias voor maken. Open het bestand ~/.bashrc in een teksteditor, scroll naar beneden naar de sectie aliassen en voeg daar bijvoorbeeld de volgende regel toe:

alias game1='cd ~/Desktop/gamemap && ./game1'

Bewaren, terminal afsluiten en weer opnieuw starten (dan wordt de nieuwe .bashrc ingelezen, kan ook anders maar ik doe het zo), dan game1 typen en spelen maar. In de alias verander je ./game1 uiteraard in de naam van het programma dat je wilt starten.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/20, 14:00:39 door Paul Matthijsse »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/20, 13:59:38 »
Nu moet ik telkens in de terminal cd /home/x/Desktop/gamemap in typen, en ik vroeg me dus af of er niet een scriptje is waarmee ik een game gelijk kan starten in de terminal.
Ik zou hier gewoon een alias voor maken. Open het bestand ~/.bashrc in een teksteditor, scroll naar beneden naar de sectie aliassen en voeg daar bijvoorbeeld de volgende regel toe:

alias game1='cd ~/x/Desktop/gamemap && ./game1'

Bewaren, terminal afsluiten en weer opnieuw starten (dan wordt de nieuwe .bashrc ingelezen, kan ook anders maar ik doe het zo), dan game1 typen en spelen maar. In de alias verander je ./game1 uiteraard in de naam van het programma dat je wilt starten.
Als je zoals ik zei een symlink of een launcher aanmaakt. Hoe je die hele terminal niet te openen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/20, 14:02:41 »
Kan ook, maar de OP vroeg nadrukkelijk om een terminaloplossing. Daarbij: iedereen heeft toch de hele dag z'n terminal openstaan? Ik wel, vaak meerdere (tabs). Veel sneller dan vele grafische oplossingen...

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/20, 14:11:04 »
Kan ook, maar de OP vroeg nadrukkelijk om een terminaloplossing. Daarbij: iedereen heeft toch de hele dag z'n terminal openstaan? Ik wel, vaak meerdere (tabs). Veel sneller dan vele grafische oplossingen...
Ja, laten we wachten tot de Topic Starter weer wat zegt.

BTW; jouw alias kan korter: alias game1='/Desktop/gamemap/game1' :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/20, 14:15:25 »
BTW; jouw alias kan korter: alias game1='/Desktop/gamemap/game1' :P
Mooi niet, want als je bv in een map dev zit, gebeurt er niente! :-) Ik wist echter niet dat je ook zonder een ./ een progje kon starten, dus weer wat geleerd!
« Laatst bewerkt op: 2010/04/20, 14:17:37 door Paul Matthijsse »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/20, 14:21:53 »
BTW; jouw alias kan korter: alias game1='/Desktop/gamemap/game1' :P
Mooi niet, want als je bv in een map dev zit, gebeurt er niente! :-) Ik wist echter niet dat je ook zonder een ./ een progje kon starten, dus weer wat geleerd!
Oh, ik was de ~ vergeten.
alias game1='~/Desktop/.....' dan.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline jackcybre

  • Lid
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/20, 21:04:26 »
Mensen, bedankt voor de reacties !

Ik ben nu in ieder geval een hele stap verder.
Wat ik gedaan heb is het volgende:
een .sh bestand aangemaakt in de bin map, met daarin de verwijzing naar de dir en het startcommando voor de game. (het stukje van Vanadium)

Vanaf het bureaublad heb ik een launcher, run in terminal, gekozen en verwezen naar dat .sh bestand. (tip van Wazzzaaa)

Dit is nog mooier dan via de terminal en ik kan dus nu via het bureaublad de servers starten. Fantastisch !

Misschien doe ik het verkeerd, maar dat hoor ik dan graag.
In ieder geval mijn grote dank voor de tot nu toe geboden hulp.

Gr. Jack

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/21, 13:04:08 »
Citaat
Misschien doe ik het verkeerd, maar dat hoor ik dan graag.
"There are many ways to skin a cat". Niks verkeerd, dus!

Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/21, 23:08:46 »
Misschien doe ik het verkeerd, maar dat hoor ik dan graag.
Niks verkeerd, want als het werkt is het goed! Hieronder hoe ze dat in de Perl-wereld omschrijven.

"From Wikipedia, the free encyclopedia

There's more than one way to do it (TMTOWTDI or TIMTOWTDI, pronounced "Tim Toady") is a Perl motto. The language was designed with this idea in mind, in that it "doesn't try to tell the programmer how to program." [...] Recently this motto has been very much discussed in the Perl community, and eventually extended to There's more than one way to do it, but sometimes consistency is not a bad thing either (TIMTOWTDIBSCINABTE, pronounced "Tim Toady Bicarbonate")."

:-)

Offline jackcybre

  • Lid
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/22, 22:31:30 »
Nogmaals bedankt.

Dan is het wat mij betrefd opgelost. Ik ga weer lekker verder knutselen met ubuntu.
Het draait onder VMware dus ik kan doen wat ik wil, als het fout gaat even een clone terugzetten.

Gr. Jack

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Terminal opstarten met cd verwijzing
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/23, 14:33:59 »
Mooi!
Wil je nog even [OPGELOST] in de titel van de eerste post zetten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!