Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Andere besturingsystemen?  (gelezen 4928 keer)

Offline vragen

  • Lid
Andere besturingsystemen?
« Gepost op: 2010/12/22, 21:49:49 »
Ik heb paar jaar plezier gehad van Ubuntu totdat ik versie 10.10 er opgezet heb. Is er een mogelijkheid dat ik deze versie verwijder en terug ga naar 10.04? Bij de nieuwe versie blijft mijn harde schijf eeuwig zoeken en je kunt ondertussen niets meer uitvoeren.

Wat mij naar het volgende brengt: Je hebt Windows XP en Linux (en natuurlijk mac). Zijn er nog andere besturingssysteem die betrouwbaar zijn en in gebruiksgemak zijn voorzien?

Offline Tom

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/22, 21:56:01 »
Windows 7 - LinuxMint. :D

http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php
Maar waarom de 10.04.1 niet houden met ondersteuning tot 2013.?
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/22, 22:30:40 »
Ik heb paar jaar plezier gehad van Ubuntu totdat ik versie 10.10 er opgezet heb. Is er een mogelijkheid dat ik deze versie verwijder en terug ga naar 10.04? Bij de nieuwe versie blijft mijn harde schijf eeuwig zoeken en je kunt ondertussen niets meer uitvoeren.

Wat mij naar het volgende brengt: Je hebt Windows XP en Linux (en natuurlijk mac). Zijn er nog andere besturingssysteem die betrouwbaar zijn en in gebruiksgemak zijn voorzien?



Je kunt natuurlijk terug naar de 10.04 Alleen moet je de computer dan wel herinstalleren. Ik heb ook nog wat foutjes ontdekt in de 10.04, namelijk dat als je de koptelefoon in steekt dempt hij automatisch. Haal je de demp er af, dan speelt hij zowel in de koptelefoon als door de boxen. En zo zitten er nog wat foutjes in. Ik heb mijn 10.04 geherinstalleerd en die bevalt me prima. Blijft idd nog tot april 2013 geupdate worden. Dus geen probleem. Jij zet er op wat jij er op wilt hebben. Dat is het leuke van linux. Je bent vrij

Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/22, 22:34:31 »
FreeBSD, Solaris.
Maar ik zou het op Linux houden, eventueel Windows.
Je zou ook Chrome OS kunne proberen, draait ook op Linux en is Ubuntu gebaseerd.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline vragen

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/22, 23:01:32 »
Windows 7 - LinuxMint. :D

http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php
Maar waarom de 10.04.1 niet houden met ondersteuning tot 2013.?

LinuxMint heb ik geïnstalleerd en werkte tot gisteren goed. Nu wil het inloggen niet meer. Ik kies mijn naam en wachtwoord hij laat eventjes wit scherm zien en gaat dan weer terug naar af. Als ik een foutief wachtwoord geef dan gaat ie snel terug naar de inlog en paswoord. Als ik een goed wachtwoord in tik dan duurt het wel wat langer. Ik heb recovery al gedaan maar boot geen oplossing. Heeft iemand een tip?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/22, 23:08:09 »
Beste vragen,

niets houdt je tegen om 10.04 opnieuw te installeren op je pc, dat werkt prima  ;)
Ik ben zelf dubbel: Mint9 KDE (LTS) op mijn werkbak, en Kubuntu 10.10 op mijn speelbak. Ik verlang dagelijks naar mijn speelbak  :evil: 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline heir4c

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/22, 23:27:38 »
Staat je swap wel aan?
Open een terminal en tik in:
topBovenaan kan je zien of de swap actief is. Als er Overal een 0 staat is die niet actief.




Zo kan het dus dat die harde schijf als een gek tekeer gaat. Even controleren kan nooit kwaad.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vragen

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/23, 00:47:49 »
nee die staat niet op 0. Als ik net PC opgestart heb is Google Chrome super snel. Zodra ik www.slamfm.nl in tik dan blijft de hardeschijf eeuwig zoeken. Google Chrome meld dan programma reageert niet of zo iets.

Of zijn computers zo gemaakt dat ze na een aantal jaren gewoon super traag worden zodat je een nieuwe computer gaat gebruiken? Op mijn werk gebruik SAP en nog een aantal programma's. De computers op mijn werk (Windows XP) zijn ook ongelofelijk traag. Het is wel goed voor de werkgelegenheid... En ik kan ondertussen mijn krantje even lezen in die tijd dat ik niets kan doen. Zelfs prof. instellingen kunnen kennelijk geen snelle PC op orde krijgen. Gaat het kennisniveau naar beneden? Hoe zit dat met die irritante slome computers?!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/23, 01:18:13 »
Welke hardware heb je? CPU, RAM, grafische kaart.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vragen

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/23, 10:17:39 »
Daar vroeg iemand anders in andere topic ik ook al om. Helaas kan ik dat niet checken omdat Ubuntu niets aangeeft. Misschien dat ik het in Windows XP kan achterhalen? En zo ja, waar?

In Windows XP gekeken: Configuratiescherm>Systeem

Pentium (R) 4 CPU 2.40GHz
Kloksnelheid: 2.39GHz, 512MB

Beeldscherm: Geen stuurprogramma's

Geforce 4MX440
Integrated Ramdac
Geheugenruimte: 64MB

Zijn dat de juiste gegevens? Zo nee, waar te vinden?
Gevonden bij: Configuratiescherm>beeldscherm>adapter


(in 2003 zou VI/Vobes computers een dubbele geheugen plaatsen voor 5 euro extra. Ik dacht dat ik 1024MB had maar helaas. Zij gaven aan dat dit ook geen zin had 1024MB omdat dit super veel geld zou kosten?!)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/23, 10:34:01 door vragen »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/23, 12:33:37 »
[quote author=vragen link=topic=61990.msg683918#msg683918 date=1293095859]
Daar vroeg iemand anders in andere topic ik ook al om. Helaas kan ik dat niet checken omdat Ubuntu niets aangeeft.
...
Zijn dat de juiste gegevens? Zo nee, waar te vinden?
Helaas staat de meest gestelde vraag niet ergens bovenaan in de documentatie. Maar het staat er wel.
Ga naar een terminal. (Standaard sta je in /home/<vragen_username>) Blader naar een map waarin je het overzicht wilt bewaren, bijv. met
cd Documenten/ kom je naar je eigen documentenmap. Voer daar de onderstaande opdracht uit:
sudo lshw -html > hardware.htmlOp deze manier heb je een bestand met een compleet overzicht gemaakt en dat kan je met Firefox bekijken (of hier laten zien).

(in 2003 zou VI/Vobes computers een dubbele geheugen plaatsen voor 5 euro extra. Ik dacht dat ik 1024MB had maar helaas. Zij gaven aan dat dit ook geen zin had 1024MB omdat dit super veel geld zou kosten?!)
Deze zin begrijp ik niet. Òf het dubbele geheugen kost € 5 òf het is "heel duur".
Maar zoals ik op je andere vraag had gereageerd ... - schroef de kast open en ga kijken wat voor RAM erin zit: 1 reep, 2 repen, welk type, hoeveel vrije stekplaatsen.

Het probleem met trage pc's is slechts deels te wijten aan de producenten.
Vaak is het een PEBKAC (problem exists between keyboard and chair - het probleem zit tussen de computer en de stoel).
Een pc uit het jaar 2003 kan niet dezelfde prestaties leveren als een pc uit het jaar 2010.
Maar het is mogelijk deze pc net zo vlot te laten lijken als een moderne pc. Dat vraagt het lezen van handleidingen en maatwerk voor de pc door een aanpassing van de instellingen.
Het betekent ook dat "te veel gevraagde" grafische prestaties (Windows-Aero, Linux-compiz) een oudere pc supersloom maken. Je pc met 512MB RAM kan ook nooit een supersnelle video-machine worden. Maar met een paar aanpassingen kan ik wel Youtube video's bekijken zelfs op een Pentium 3 pc met 384MB RAM.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/23, 12:38:39 »
Staat je swap wel aan?
Open een terminal en tik in:
topBovenaan kan je zien of de swap actief is. Als er Overal een 0 staat is die niet actief.

Als er overal een nul staat, dan betekent dit dat je swap voor het ogenblik niet in gebruik is, omdat er genoeg ram is. Het betekent niet dat swapgeheugen niet beschikbaar is. Je kan zien of er swap geheugen is door de output van "cat /proc/swaps" (of "swapon -s"). En ook daar kan je zien of swap al dan niet in gebruik is.

Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/23, 15:10:52 »
10.04LTS is prima ! En eigenlijk 10.10 ook ...

Als je echt iets anders wenst te proberen is OpenSuse zeker niet slecht !!!

Ook Fedora ben ik nu aan het testen op mijn test-pc (uiteraard) en ja .... ook niet slecht,
al ben je met Ubuntu zeker van een hele hoop dingen die ou-of-the-box werken (volgens mij hét grootste voordeel, maar dat is persoonlijke smaak denk ik)

Vooral, blijf Linux ; met Windows zit je direct verveeld met activeringsprocessen én ook een hoge kostprijs... Windows 7 is wél een leuk OS (gebruik het op het werk), maar ...
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

drum

  • Gast
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/23, 15:23:17 »
Linux Mint 9 LTS, Linux Mint Debian Edition rolling release ;)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/23, 15:39:08 »
Crunchbang, lekker sober  XD

Naast Ubuntu en Mint is openSuse ook heel degelijk, compleet en goed.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline axelv

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/23, 15:48:28 »
Chakra linux, een aanrader voor de KDE fan!  =D

Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/23, 21:51:31 »
Je hebt Windows XP en Linux (en natuurlijk mac). Zijn er nog andere besturingssysteem die betrouwbaar zijn en in gebruiksgemak zijn voorzien?
Eigenlijk was dat wel denk ik. Alleen voor linux zijn er een paar honderd distros, voor windows en mac maar een handje vol.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline heir4c

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/24, 16:00:42 »
Staat je swap wel aan?
Open een terminal en tik in:
topBovenaan kan je zien of de swap actief is. Als er Overal een 0 staat is die niet actief.

Als er overal een nul staat, dan betekent dit dat je swap voor het ogenblik niet in gebruik is, omdat er genoeg ram is. Het betekent niet dat swapgeheugen niet beschikbaar is. Je kan zien of er swap geheugen is door de output van "cat /proc/swaps" (of "swapon -s"). En ook daar kan je zien of swap al dan niet in gebruik is.

Het is wel degelijk zo dat als je via de terminal het volgende uitvoert:
sudo swapoffDan komen er overal nullen te staan.
Doe je daarna:
sudo swapon -aof specifieker:
sudo swapon /dev/sdax(waarbij x dus de nummer van de swap is) dat dan enkel de gebruikte ruimte van de swap op nul zal staan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/24, 16:50:47 »
Inderdaad, dat klopt! Zo heb je dus ook via top informatie over welk swap geheugen beschikbaar is. En 0 links betekent inderdaad dat er géén is. Bedankt!

Offline vragen

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/25, 19:28:19 »
Chrome OS  is zeer moeilijk te vinden en te downloaden. Heb ik eindelijk het programma via Bittorent binnen gekregen moet je het met Winzip of een ander programma uitpakken. En ik heb net Windows first edition en dan werkt het programma niet. Veel downloads wijzen naar een bepaalde site waarbij het wel 2 uren duurt voordat je download binnen hebt helaas.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/25, 19:29:51 »
Chrome OS  is zeer moeilijk te vinden en te downloaden.

Sterker nog, het is nog niet eens uitgebracht. In het beste geval heb je een instabiele "gelekte" alfa-versie te pakken, in het slechtste geval een nep-versie die volgepropt zit met spyware en andere ellende. Een dikke vette afrader dus.

Offline vragen

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/25, 20:08:42 »
Goed dat je dat zegt! Ik zat al sacherijnig te zoeken, je hebt mijn humeur weer verbeterd!

Offline barco78

  • Lid
Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/26, 09:00:39 »
openSuse is ook wel wat leuks
Intel core i3-dual 3.06ghz-64 bit  -ram 4gb - 500gb hdd - videokaart:nvidia 1ghz
Besturingsprogramma : ubuntu 11.10


Daarnaast diverse computers vanaf 2,4ghz met verschillende distros
-------------------------------------------------------------------
Linux user number #527239 (Link) http://counter.li.org/
-------------------

Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/26, 10:18:27 »
heb je al bekeken hoe het zit met de swapneiging van je machine? Zeker bij machines met <= 512 mb ram moet je je swapneiging aanpassen.

Zie deze link: http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Computers-met-vrij-weinig-RAM-geheu

Re: Andere besturingsystemen?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/26, 10:21:54 »
Chrome OS  is zeer moeilijk te vinden en te downloaden.

Sterker nog, het is nog niet eens uitgebracht. In het beste geval heb je een instabiele "gelekte" alfa-versie te pakken, in het slechtste geval een nep-versie die volgepropt zit met spyware en andere ellende. Een dikke vette afrader dus.

Ik had laatst een beta van Chrome OS gedownload, maar dat had niets met het product van Google te maken. Was een of andere met Suse Studio in elkaar gedraaide Linux versie met Chrome als standaard browser. Volgens mij heet het Google OS ook Chromium OS... Zie http://www.chromium.org/chromium-os