Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gparted  (gelezen 1361 keer)

molenaar_bas

  • Gast
gparted
« Gepost op: 2007/08/31, 16:28:41 »
Kan iemand mij misschien vertellen of (en hoe) ik de laatste actie van parted ongedaan kan maken? Ben zo slim geweest om de verkeerde schijf te formateren.

Groeten,

Bas.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/31, 16:36:27 »
Uh-oh: ik weet niet of een format tot de "undo" mogelijkheden behoort. Ik hoop dat je een redelijk recente backup hebt ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/31, 16:37:26 »
Als je nog niet hebt uitgevoerd kan je nog op vorige drukken, en dan terug op volgende. Dan moet je alle veranderingen wel opnieuw ingeven, maar de foute bewerking is er tussenuit.
Het is ook mogelijk om gewoon een bewerking te annuleren, maar hoe dat weet ik niet onmiddellijk.

Als je echter al geformatteerd hebt, denk ik dat het beter is dat je nu naar data-recovery zoekt met Google. Daarmee krijg je wel enkele recovery-tools maar hoe goed die werken weet ik niet ... Over het algemeen kan je een format niet ongedaan maken!
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

molenaar_bas

  • Gast
gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/01, 15:59:26 »
Gelukt!

Ik ben er nog niet heel erg in thuis dus het voelt alsof ik een olietanker achteruit heb ingeparkeerd in het plaatselijke jachtaventje. Vraag me niet hoe maar het staat er weer! Wat ik NIET had moeten doen was het kiezen voor de optie 'staton' --> 'schijflabel instellen' . Er kwam wel een waarschuwing in beeld maar ik was in de veronderstelling dat ik hiermee een vlag zou toekennen (partitie --> vlaggen beheren: ik had nog geen partitie /home vandaar). Dat bleek echter een behoorlijke vergissing want door deze opdracht gaf ik toe het MBR te herschrijven (de index/ register van de harde schijf als ik me niet vergis). Anyways enig speurwerk op de website van gparted kwam ik uit op het forum aldaar. En laten er nou meer mensen op deze bol rondlopen die hetzelfde kunstje dachten uit te kunnen halen! Enfin, mochten er in de toekomst nog mensen zijn die hetzelfde overkomt dan is het programma TestDisk het proberen waard. Via de forum van de website van gparted kom je er wel aan.

Groetjes,

Bas.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/01, 16:40:52 »
Ik ben blij met deze ontdekking van jou, want zo heb ik ooit ook eens een partitie "verloren".

Veilig een etiket zetten op een EXT3-partitie doe je trouwens met e2label.

Voorbeeld voor partitie sda5, die je het etiket "appelflap" wil geven:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (zonder het woordje Code):
sudo e2label /dev/sda5 appelflapDaarna volledige herstart van je PC.
Overal in je grafische omgeving heet sda5 nu appelflap, maar onder de motorkap heet hij nog steeds sda5.

Let op: e2label werkt alleen bij partities die geformatteerd zijn in EXT3 of EXT2.

Offline nor

  • Lid
gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/01, 16:51:53 »
Meer informatie over e2label kan je hier vinden. Toevallig was ik vandaag bezig met instellen van de label. Je krijg de label pas te zien, nadat je op "CTRL+ALT+BACKSPACE" druk. Commando "sudo mount -a" werkt niet. Het wordt niet in Wiki vermelden. Ben al hoop tijd  kwijt, omdat deze commando niet werkte :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/01, 16:53:23 »
Citaat van: nor
Meer informatie over e2label kan je hier vinden. Toevallig was ik vandaag bezig met instellen van label. Je krijg pas de label te zien, nadat je op "CTRL+ALT+BACKSPACE" druk. Commando sudo mount -a werkt niet.
Bedankt! Ik heb gelijk even mijn bericht iets aangepast: ik was de herstart vergeten te vermelden.