Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet genoeg ruimte voor updates  (gelezen 20865 keer)

fred3

  • Gast
Niet genoeg ruimte voor updates
« Gepost op: 2009/08/24, 19:15:01 »
Hallo,

Ik heb mijn eerste ervaring met UBUNTU, dual geinstallerd naast windows Vista. Beide werken maar wil ik op Ubuntu updates installeren dan krijg ik de volgen foutmelding:

Niet genoeg vrije schijfruimte

De update vereist 392M vrije ruimte op schijf '/'. Maak tenminste 392M ruimte vrij op '/'. leeg uw prullenbak, en verwijder tijdelijke pakketbestanden van vorige installaties met 'sudo apt-get clean'.


Ik heb een zee van ruimte maar die ziet hij niet, waarschijnlijk heb ik bij de installatie niet genoeg ruimte opgegeven voor de systeembestanden. Hoe kan ik dit oplossen (uitbreiden)?
Kan ik beter Ubuntu verwijderen en opnieuw installeren, maar hoe verwijder ik hem dan?

mvg Fred3




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/24, 19:23:00 »
Je bent vermoedelijk het slachtoffer van deze vervelende fout in Ubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 8 )

Oplossing is herinstalleren. Gebruik de schuifbalk voor het vergroten van de ruimte voor Ubuntu: http://sites.google.com/site/computertip/installeren
(tweede plaatje)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/24, 19:30:28 »
heb je sudo apt-get clean al geprobeerd :)?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/24, 19:37:49 »
Wacht, dat is niet nodig.

Heb je een live cd van Ubuntu 9.04? Dan komt alles goed. Ik heb dit zelf ook gehad.

1. Start de computer met de cd erin
2. Kies voor "Try without a change"
3. System>Administration>Partition Editor
4. Verklein de Vistapartitie en vergroot de Ubuntupartitie (zelf heb ik 10 Gib, dat is het minimum), als dat niet lukt, rechtsklik op de swap, klik op Swapoff en zet na het herschikken de swap weer aan met Swapon
5. Klik op Apply
6. Herstarten, en Ubuntu heeft genoeg ruimte

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/24, 20:34:15 »
Wacht, dat is niet nodig.

Heb je een live cd van Ubuntu 9.04? Dan komt alles goed. Ik heb dit zelf ook gehad.

1. Start de computer met de cd erin
2. Kies voor "Try without a change"
3. System>Administration>Partition Editor
4. Verklein de Vistapartitie en vergroot de Ubuntupartitie (zelf heb ik 10 Gib, dat is het minimum), als dat niet lukt, rechtsklik op de swap, klik op Swapoff en zet na het herschikken de swap weer aan met Swapon
5. Klik op Apply
6. Herstarten, en Ubuntu heeft genoeg ruimte

+1

Prima tip.  :)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/24, 22:33:23 »
ga je dan evt geen problemen krijgen met de uuid's?

en bij een nieuwe install door iemand die net nieuw is met ubuntu? kan dit net even de drempel te hoog leggen mischien?

aan een verse install die je net gemaakt heb verlies je niets en kan het makkelijker zijn om "even" een nieuwe install te doen dan om straks met een grub error te zitten en dan de shit te herstellen.

gewoon een gedachte hoor,,,

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/24, 22:35:26 »
Als dat al te lastig is voor een nieuwe gebruiker weet ik het ook niet meer, er staat precies beschreven wat je moet doen.

Ik vind iemand een nieuwe install aanraden een beetje suf als het zo simpel te fixen is.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/25, 11:23:13 »
Ik vind iemand een nieuwe install aanraden een beetje suf als het zo simpel te fixen is.

In het begin van mijn Ubuntuperiode heb ik een stuk of 4 (achteraf onnodige) herinstallaties gedaan. Dat wens ik anderen niet toe. Dan is dit misschien iets moeilijker, maar je bent je instellingen niet kwijt.

ga je dan evt geen problemen krijgen met de uuid's?

Als je de grootte van partities aanpast, blijven uuid's hetzelfde.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/25, 13:29:41 »
Voor een beginner kan alles te moeilijk zijn, dat heb ik al wel gemerkt als je een oplossing probeert te geven.

Zelf geef ik meestal puntsgewijs instructies. Voor beginners is dat makkelijker. Gevorderden hebben waarschijnlijk genoeg aan een kreet als /etc/fstab oid.

En bedankt voor de bedankjes. ;)

mvg
Thijs

fred3

  • Gast
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/25, 21:35:25 »
Ierdereen bedankt voor de reacties en tips. Ik ben aan het stoeien met de Partition Editor.
Het lukt me wel om de partitie van Windows te verkleinen. (is de pc uren mee bezig geweest)
Maar het vergroten van de ubuntupartitie lukt me niet, ik kan hem wel verkleinen, maar groter worden ho maar.
Waar kan ik een Nederlandse handleiding vinden van de Partition Editor?

mvg Fred3
« Laatst bewerkt op: 2009/08/25, 21:46:19 door fred3 »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/25, 21:50:09 »
Misschien moet je de extended partitie om Ubuntu heen ook vergroten.

Een handleiding weet ik niet, maar is dat nodig? Je kan proberen, je hebt Google en het forum. ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/25, 22:00:38 »
Om je Ubuntu partitie te kunnen vergroten, zal je die eerst naar links moeten schuiven, zodat hij de ruimte kan innemen, vrijgemaakt door het verkleinen van de Windows partitie. Pas daarna kan je de partitie vergroten door de rechter kant terug naar rechts te schuiven.

Als de Ubuntu partitie een logische partitie is (géén primaire), dan moet je eerst de extended partitie, waarin die logische partitie aanwezig is, vergroten (linker kant naar links schuiven) vooraleer je de Ubuntu partitie kan verplaatsen.

Allemaal als, als, als, want ik weet niet hoe je schijf nu gepartitioneerd is. Zeer moeilijk is het allemaal niet, maar ook weer niet zo triviaal als gesuggereerd. Ook ik had in jou geval een herinstallatie aangeraden.

Als je meer specifieke instructies voor jou geval wil, post dan de output hier van het commando "sudo fdisk -l" (open de terminal: toepassingen - hulpmiddelen - terminal, voer het commando in. Je wordt gevraagd om je login paswoord).

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/25, 22:36:30 »
Als je niet van de terminal houdt, kan je ook een schermafdruk van de partitie-editor (Systeem>Beheer>Partitiebewerker) maken.

Als we genoeg informatie hebben, zijn de problemen opgelost. Dan is een herinstallatie niet nodig en ben je je instellingen ook niet kwijt.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/25, 22:53:10 »
Als je de grootte van partities aanpast, blijven uuid's hetzelfde.
Behalve bij swap-partities.  (De laatste versie van GParted lost dat overigens op normaal.)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/25, 23:50:32 »
Ik heb de uitstekende tip van Thijsg wat gedetailleerder uitgeschreven en hier neergezet:
http://sites.google.com/site/computertip/faq
(nummer 39)

Misschien maakt dat het wat makkelijker. Maar doe zeker ook eens wat vanadium vroeg: meer info is nodig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/26, 09:16:17 »
Uit je toevoeging:
Citaat
Let op: kies aangrenzende partities voor de ruimteverplaatsing: een "move"-operatie kan anders makkelijk uren duren!
Ik vermoed dat in veel gevallen de "move", ruimteverplaatsing, er bij hoort. De Ubuntu partitie volgt namelijk op de Windows partitie. Meestal zal het deze zijn die moet verkleind worden. De Ubuntu partitie moet dan naar voor schuiven alvorens ze te kunnen vergroten.

Enkel als de ruimte kan ingewonnen worden door een partitie rechts van de ubuntu partities te verkleinen (of wissen en hermaken) is een verplaatsing van de Ubuntu partitie niet vereist: dan volstaat het slepen van de rechterkant. Alleen zo voer je enkel een vergroting die maar enkele seconden duurt.

fred3

  • Gast
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/26, 09:55:24 »
Inderdaad niet nodig die NL handleiding het is gelukt. Na even puzzelen (alles is nieuw) was ik er uit.
Het werkt eigenlijk heel simpel als je het door hebt, mijn updates zijn inmiddels binnen en geinstalleerd, firefox werkt nu goed en zelfs mijn draadloze internet bewaart nu zijn sleutel. (waren allemaal geheugenproblemen)

Tijd om is verder te ontdekken hoe het is om met Ubuntu te werken. Mijn eerste indruk is goed en zeker de hulp van het Forum.
Iedereen weer bedankt.

mvg Fred   :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/26, 10:41:10 »
Uit je toevoeging:
Citaat
Let op: kies aangrenzende partities voor de ruimteverplaatsing: een "move"-operatie kan anders makkelijk uren duren!
Ik vermoed dat in veel gevallen de "move", ruimteverplaatsing, er bij hoort. De Ubuntu partitie volgt namelijk op de Windows partitie. Meestal zal het deze zijn die moet verkleind worden. De Ubuntu partitie moet dan naar voor schuiven alvorens ze te kunnen vergroten.

Enkel als de ruimte kan ingewonnen worden door een partitie rechts van de ubuntu partities te verkleinen (of wissen en hermaken) is een verplaatsing van de Ubuntu partitie niet vereist: dan volstaat het slepen van de rechterkant. Alleen zo voer je enkel een vergroting die maar enkele seconden duurt.

Ik heb het wat verduidelijkt: deze "move"-operatie i.p.v. een "move"-operatie.  :)

Maar het maakt toch niet uit, of de aangrenzende partitie links of rechts staat van de partitie die je groter wil maken? Als de vrije ruimte maar aangrenzend is? Of vergis ik me nu?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/26, 10:43:14 door Pjotr »

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/26, 10:47:13 »
Maar het maakt toch niet uit, of de aangrenzende partitie links of rechts staat van de partitie die je groter wil maken? Als de vrije ruimte maar aangrenzend is? Of vergis ik me nu?
Bij allebei is het gewoon mogelijk. Bij vergroten naar rechts is het minutenwerk, bij vergroten naar links urenwerk. Dat komt omdat data links opgeslagen wordt. Bij vergroten naar rechts wordt het einde verplaatst. Bij vergroten naar links moet alle info naar links verplaatst worden. Daarom duurt het langer.

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/26, 11:10:49 »
Toch vind ik het vervelend, kreeg gisteren weer iemand over me heen die vertelde dat bij de normale installatie Ubuntu zelf alles op een 2,5 Gig partitie had gemaakt voor een dualboot.

Gevolg was dat  hij daarna nix meer kon doen.
Hij ging het nu weer overnieuw doen en vond het verder niet zo erg.
Maar voor newby's die erg onervaren zijn is dit toch een vervelende bug.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/26, 11:34:54 »
Het staat nu op de webstek van Pjotr, dus het is iets bekender. Ubuntu zou standaard 10-15 Gb moeten krijgen.

Pjotr, kan je het verplaatsen naar "directdoen"?

mvg
Thijs

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/26, 11:37:48 »
@Gandyman: het is inderdaad een rottige fout in het installatieprogramma, ja. Bij 8.04 laat-ie standaard te weinig ruimte over voor Windows, en bij 9.04 geeft-ie standaard aan Ubuntu te weinig plek. Vervelend. Hopelijk wordt dit verbeterd in 9.10.

@Thijsg en vanadium: Nog even over die ruimte links en rechts, want ik vind dit een interessant punt.

Windows maakt op zijn partitie een massief blok van z'n bestanden, aan de linkerkant. Daardoor krijg je ook zo snel fragmentatie in Windows. Daarom is de keuze voor linkse of rechtse ruimte, bij het vergroten van een Windowspartitie belangrijk: dat kan gauw uren schelen.

Maar Linux doet dat bestanden neerzetten toch heel anders, zodat linkse ruimte of rechtse ruimte niet uitmaken voor de tijdsduur die nodig is voor het vergroten van een Linuxpartitie? Ik heb geleerd, dat Linux z'n bestanden zo neerzet:
http://sites.google.com/site/computertip/faq
(nummer 3)

Is dat dan niet geheel juist? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.  :)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/26, 12:11:11 »
Dit is een moeilijke vraag. Hoe beter je het snapt, hoe beter je ermee kan werken. ;) Wat wel zeker is, is dat verplaatsen uren kost. Op jouw site staat dat Linux vanuit het midden schrijft. Dan zou links of rechts vergroten niet uitmaken. Dat is een voordeel.

Een mogelijk nadeel: verkleinen van partities. Mijn Ubuntupartitie is 10,00 Gib en voor 4,01 Gib gevuld. Als ik wil verkleinen naar 6,00 Gib zou dat dus erg lang duren, omdat er over de hele partitie data staat. Mijn Windowspartitie is 25,00 Gib en voor 21,52 Gib gevuld. Wat een verschil tussen een hoofd-OS (Ubuntu 9.04) en een OS dat ik nooit gebruik (Vista)!! Als ik die wil verkleinen naar 22,00 Gib zou dat in een mum van tijd opgelost zijn.

Conclusie: ik geloof jouw theorie in punt 3, maar mijn persoonlijke ervaring spreekt dat heel erg tegen.

mvg
Thijs

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/26, 12:17:05 »
Ja, maar nou zijn we er nog niet helemaal uit.... Ik zou het graag precies willen weten. Want als wat ik heb geleerd, juist is, dan zou jouw praktijkervaring daarmee overeen moeten komen....

Enfin, hopelijk lezen wat mensen mee, die ons hiermee kunnen helpen.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/26, 15:30:54 »
@Gandyman: het is inderdaad een rottige fout in het installatieprogramma, ja. Bij 8.04 laat-ie standaard te weinig ruimte over voor Windows, en bij 9.04 geeft-ie standaard aan Ubuntu te weinig plek. Vervelend. Hopelijk wordt dit verbeterd in 9.10.
Fout of is de interface onduidelijk? Je moet zelf de schuifbalk naar links verplaatsen. Deze staat standaard op (het minimum van) 2,5 GB. Dat is in de proefversie van 9.10 nog steeds 2,5 GB.


Overigens werkt de alternate installatie CD anders. Bij een aanwezige (lege) partitie van 10 GB stelt deze voor om er 4,1GB van af te halen en bij bovenstaande partitie van 100GB is het voorstel 53,3GB. Ongeveer halveren dus. Zou in de grafische installatie de schuifbalk ook al initieel verder naar links geplaatst moeten zijn?

Wel is verwarrend dat de balk onder een keuze staat die niet is aangevinkt (handmatig) maar daar heeft de schuifbalk juist niets mee te maken.

Ik zie hierover geen foutmelding in Launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity. Dus dit zal voor 9.10 uitkomt nog wel hetzelfde werken.
Klik links bovenin op Documentatie