Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek  (gelezen 2516 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Gepost op: 2018/02/07, 19:40:36 »
Er is wat aan het veranderen op mijn webstek, en tegelijk verandert er eigenlijk helemaal niets: https://sites.google.com/site/computertip/

Visueel wordt alles nu veel meer gericht op Linux Mint dan op de *buntu's. Ook in de handleidingen verdwijnen de instructies voor het installeren van gksu en Leafpad, want dat is in Mint allemaal niet nodig. Die heeft immers in alle versies standaard gksu en Xed (op KDE na, maar die gaat er toch al uit).

Gebruikers van Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu 16.04 kunnen ook alle handleidingen voor Linux Mint gewoon blijven gebruiken, mits ze de volgende ingreep toepassen:
https://sites.google.com/site/computertip/ubuntu


De redenen voor deze wijziging zijn de volgende. In verband met de aanstaande komst van de nieuwe Ubuntu 18.04 en wat later de daarop gebouwde Linux Mint 19, heb ik een grote schoonmaak uitgevoerd, verouderde pagina's eruit gegooid en bestaande handleidingen zoveel mogelijk vereenvoudigd. Daar ben ik overigens nog steeds mee bezig.

De direct-doen-lijstjes voor Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu blijven gehandhaafd, alsook de pagina's met Ubuntuspecifieke snelheids- en schoonmaaktips. Die zullen allemaal worden bijgewerkt voor Ubuntu 18.04 Bionic Beaver, voordat die officieel verschijnt.

Dus: voor het oog verandert er misschien heel wat, maar de bruikbaarheid voor de *buntu's blijft (bijna) volledig in stand.  :)
« Laatst bewerkt op: 2018/02/07, 19:42:35 door Pjotr »

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/07, 20:50:01 »
Dank je wel Pjotr voor alle uitleg.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/07, 23:02:28 »
@Pjotr, Pfffffff, Gelukkig  ^-^ want bij de nieuwe installatie van de 18.04.1 LTS heb ik toch wel een handleiding nodig en vooral de direct-doen-lijstjes. Zonder deze lijst voel ik me nog steeds niet veilig en te onervaren :'(.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jabuca

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/10, 09:12:56 »
Pjotr, bedankt voor alle uitleg in het verleden, en ook in het heden.  Ik, en met mij vele anderen hebben er een hoop van opgestoken.   
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/10, 15:45:08 »
Pjotr, je website is voor mij - en ik denk vele anderen - onmisbaar. Bij een schone installatie vormt deze zeg maar een soort basis. Bedankt voor deze info en succes met het opschonen! Verstandig om dat te doen. Komt de overzichtelijkheid nog meer ten goede.

Een boek doet het altijd...

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/10, 17:27:53 »
Beste Pjotr,

Bedankt voor alle uitleg in het verleden, en ook in het heden.  Ik, en met mij vele anderen hebben er een hoop van opgestoken. En in de toekomst ook.

Sjaak

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/10, 19:58:04 »
Bedankt voor de complimenten!  :)

De klus is inmiddels voltooid (pffff).

De volgende grote verandering zal in eerste instantie klein beginnen: ik ben van plan om begin april de direct-doen-lijstjes van Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu bij te werken voor 18.04. Voor de rest van de handleidingen heeft dat dan nog geen effect, want die zijn immers primair bedoeld voor Linux Mint 18.3.

In juni komt dan de allergrootste klus: de ombouw naar Mint 19, die zal zijn gebouwd op Ubuntu 18.04.

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/10, 21:03:24 »
Heel erg bedankt Pjotr! Voor jouw website schakel ik mijn ad-block graag uit! Super kerel die super helder kan schrijven en uitleggen!  :) ^-^
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline loti

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/10, 23:19:02 »
Ga door,  wordt erg op prijs gesteld.

Dit forum en jouw website zijn voor mij een enorme steun.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/10, 23:33:15 door loti »

Offline dorusone

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/11, 13:30:04 »
ik sluit me aan bij alle lofuitingen aan Pjotr !
met zijn voorzichtige tips draait alles prima en merk je soms niet eens
dat er ook nog een besturingssysteem is , iets wat je bij Windows nooit kunt zeggen :)
Nogmaals : hartelijk dank Pjotr !

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/11, 14:12:04 »
[humor]
Kunnen we de naam van Sint-Nicolaas niet veranderen in Sint-Pjotr ?
[/humor]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #11 Gepost op: 2018/02/11, 14:46:26 »
[humor]
Kunnen we de naam van Sint-Nicolaas niet veranderen in Sint-Pjotr ?
[/humor]
Of Zwarte Piet in Zwarte Pjotr.  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2018/02/11, 15:02:15 door Pjotr »

Offline TomP

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #12 Gepost op: 2018/02/11, 17:21:58 »
Beste Pjotr,

Geweldig werk dat je doet.

Als relatief nieuwe Ubuntu gebruiker blijft dit OS stabiel en super snel werken, zowel op mijn laptop als op de familie pc, met vijf wild klikkende gebruikers.

Dank.

Tom

Offline daido

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #13 Gepost op: 2018/02/12, 08:46:41 »
Bedankt voor al de moeite en energie die je erin steekt!

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #14 Gepost op: 2018/02/13, 20:09:02 »
Ik kan niet achterblijven en moet mijn overgrote dank uitspreken voor de site en de man die mij met Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder op weg heeft geholpen. Voelde me meteen vertrouwd genoeg op W7 van mijn laptop te gooien, en 'bekeer' nu her en der ook anderen tot uh het Ware Besturingssysteem :)

Er ging voor mij en allerlei vrienden een wereld open. Ik heb bijv. recentelijk een stokoude Panasonic Toughbook alsmede Mac Pro 1,1 een nieuw leven mogen geven.

Mark, niet meer zo nieuwbie.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Henk14

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #15 Gepost op: 2018/02/15, 20:05:25 »
Beter laat dan nooit. Ook van mijn kant heel hartelijk dank voor alle uitleg die je geeft. Ik waarder het erg dat je begin april een nieuw direct-doen-lijstje voor Lubuntu 18.04 gaat maken. Ik ben dan ook van plan 18.04 te installeren.

Ik heb onlangs Lubuntu 17.10.1 geïnstalleerd en die werkt prima. Alleen het dubbelklikken is nog steeds irritant. Al mijn andere opmerkingen die ik maart vorig jaar m.b.t. Lubuntu 16.04 heb vermeld op dit forum zijn verholpen in deze versie. M.u.v. de dubbelkliktijd. Deze moet nog steeds worden aangepast zoals ik maart vorig jaar heb vermeld.

Gisteren de daily build van Lubuntu 18.04 bekeken en het lijkt er op dat er niet veel verschil is met 17.10.1. Wel komt er nu een andere melding (CRITICAL) bij het aanpassen van de dubbelkliktijd.

« Laatst bewerkt op: 2018/02/15, 20:07:48 door Henk14 »

Offline midas

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #16 Gepost op: 2018/02/17, 09:59:43 »
Het ziet er nu overzichtelijker en rustiger uit. Super! Ook altijd mijn eerste handleiding na een fresh install :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #17 Gepost op: 2018/02/17, 10:52:11 »
ook van hier een bedankje
voor het mooie werk wat je doet voor ons,ik loop nu mee vanaf ubuntu 8.4 Hardy Heron. maar zonder hulp loop ik soms nog steeds vast. ik ben wel over gestapt op X-Ubuntu wat ik zelf mooier vindt.
thanks =D 
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #18 Gepost op: 2018/02/25, 20:07:12 »
Als relatieve newbie kende ik je website nog niet, maar ik ga zeker eens de tijd nemen om erop rond te kijken..
Ziet er uit als een fijne, duidelijke site!

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #19 Gepost op: 2018/02/26, 09:09:01 »
Dank zij deze uitgebreide Linux-bijbel draaien we nu optimaal.

Heel veel dank aan Pjotr !


Groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #20 Gepost op: 2018/02/27, 23:39:18 »
Ik zit zelf al ongeveer 20 jaar in het linux hoekje en kan rustig zeggen dat ik redelijk wat weet. Maar ook als je genoeg weet, kun je dingen wel eens vergeten of gewoon niet weten. Leren doen we tenslotte elke dag, dan is deze website een uitstekende hulpmiddel. Een dankjewel Pjotr, je maakt mijn 'linuxleventje' toch een stuk makkelijker :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline vanadium

  • Lid
Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #21 Gepost op: 2018/02/28, 11:08:31 »
Onvolprezen, die website van Pjotr. Schitterend helder geschreven, in een leuke, aangenaam om lezen en enthousiasmerende taal. Ik heb ook al wel wat ervaring met linux (géén 20 jaar, maar zowat de helft:  7.04 was mijn eerste versie). Toch vlieg ik na elke nieuwe installatie nog vlug eens over het lijstje van Pjotr om te checken of alles goed zit. Voregern hadden we hier de Ubuntero van de maand, maar ik denk eigenlijk dat Pjotr de titel "Ubuntu NL Ambassador" verdient (of moet het Mint NL Ambassador worden   =D :evil:).

Re: Veranderingen op mijn handleidingenwebstek
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/19, 09:52:27 »
Pjotr ook van mij heel veel dank voor jouw 'lijstjes' en voor al het werk dat je weer deed en doet voor 18.04-versies en Mint-19 straks.
Anke