Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???  (gelezen 3645 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #25 Gepost op: 2015/07/07, 20:03:49 »
Het gaat niet om het "beter dan"... het gaat hier om een zogenaamde puntuitgave (point release) zoals Ubuntu dat doet met hun LTS versie. Ze doen het bij Mint op hun manier. Daarbij komt dat Mint alleen nog de hoofd versies op LTS baseerd en géén enkele tussenversies meer uitbrengt zoals vroeger het geval was.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #26 Gepost op: 2015/07/07, 20:07:02 »
Is ie zoveel beter dan, dan de 17.1 Rebecca, vind de meerderheid dat?!

Ik verwijs je terug naar de bron: http://blog.linuxmint.com/

Citaat
Upgrade for a reason
“If it ain’t broke, don’t fix it”.

You might want to upgrade to 17.2 because some bug that annoys you is fixed or because you want to get some of the new features. In any case, you should know why you’re upgrading.

As excited as we are about 17.2, upgrading blindly for the sake of running the latest version does not make much sense, especially if you’re already happy and everything is working perfectly.

Make sure to read the release notes and to known the new features so you have all the information you need before deciding whether you want to upgrade.

Be selective with updates

... etc.

Offline yJi

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #27 Gepost op: 2015/07/08, 13:50:20 »
Dat net even doorgenomen te hebben...wat is het verschil tussen 'Kaneel=Cinnamon' en 'Kameraad=Mate´.
Zijn dat alleen maar naams-, of gaat het vooral om de technische verschillen tussen beide.

Ja, heb wel gemerkt dat naar mijn gevoel de 17.1 Xfce 32 bit gemakkelijker in de 'omgang' is dan de LM 17.1 Rebecca 64 bits. Het lijkt meer dat de processor daar mogelijk een bepalender rol in heeft. De AIO's werken veel gemakkelijker in de 32 bits versie, zeker qua het scannen dan in de 64 bits versie.
Die ik nu dan bijna alleen maar gebruik, de 64 bits notebook, voor mijn betalingsverkeer en anders dus niet.
Ook de Fritz.box heeft daar dan ook weer een bepalende rol in en op de 32 bits joybook kan ik meer met mijn AIO's dan in/onder de 64 bits versie. AIO's werken beter in de USB en in de Netwerk modussen bij mij onder de oude 32 bits joybook dan bijn mijn nieuwe. Dus zelfs in de 64 bits Xfce versie van Linux Mint is dat dus zo.
In de Netwerk-optie print ie wel de 64 bits notebook, beter nog dan in de USB-versie, maar scannen is nog steeds nop onder beide modussen.

Dus werkt het dan beter nu in één van de 64 bits LM versies (Cinnamon of Mate) qua mijn AIO's?
Tenminste net zo goed als nu op mijn oudje de BenQ Joybook R31E?
Mogelijk heeft iemand daar een juist antwoord op als je tenminste met soortgelijke apparaten werk als ik. (BENQ, Fritz.Box en Brother/HP)
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #28 Gepost op: 2015/07/08, 15:01:37 »
Mate is geen maat:   =D
https://nl.wikipedia.org/wiki/MATE

De keuze tussen 32-bit versus 64 bits heeft, als je apparatuur in principe beide aankan, *alleen* te maken met de hoeveelheid RAM-geheugen. 2 GB of minder: kies 32-bits. Meer dan 2 GB: kies 64-bits.

Reden: 64-bits heeft voor dezelfde taken aanzienlijk meer RAM-geheugen nodig dan 32-bits.

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #29 Gepost op: 2015/07/08, 15:11:24 »
MATE betekend niet Kameraad zoals Pjotr al aan gaf:

Citaat
The name "MATE", pronounced Ma-Tay, comes from yerba maté, a species of holly native to subtropical South America. Its leaves contain caffeine and are used to make infusions and a beverage called mate.

Vrij vertaald:
De naam "MATE", uitgesproken Ma-Tay, komt van yerba maté, een soort van hulst afkomstig uit subtropisch Zuid-Amerika. De bladeren bevatten cafeïne en worden gebruikt om infusies te maken en een drankje genaamd mate.

http://mate-desktop.org/

Verder is MATE een voortzetting van de vroegere Gnome 2 desktop omgeving die door Ubuntu en vele andere distributies gebruikt werd.
Cinnamon is een nu opzichzelf staande desktop omgeving geworden die de "nieuwere" Gnome 3 als ondergrond gebruikt. Voorheen had Mint een aangepast Gnome Shell thema gemaakt maar dat paste niet in hun straatje en dus bouwden ze een hele nieuwe shell om Gnome 3 heen die Cinnamon genoemd werd. Daarna kwam pas de wat meer op zichzelf staande Cinnamon versie zoals die nu gekend is.

Offline yJi

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #30 Gepost op: 2015/07/08, 17:44:53 »
Ja, dit is wel leuk te weten maar geen opmerking op wat ik geschreven heb; geen oplossing dus voor mijn AIO-probleem/uitdaging.
Het is dan niet anders en zie daarmee nog geen reden om wel te upgraden naar LM 17.2 Rafaëla.

Bedankt toch voor al jullie opmerkingen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #31 Gepost op: 2015/07/08, 19:08:32 »
Ik heb de nieuwe mint even geprobeerd, maar vind hem erg traag. Met name booten en afsluiten, maar ook tijdens gebruik met de XFCE omgeving lijkt alles lang te duren. Alles relatief natuurlijk, windows 8.1 op hetzelfde apparaat is nog veel langzamer, Arch linux daarintegen voelt weer veel vlotter. Maar vergeleken met Xubuntu vind ik de Mint versie toch behoorlijk stroperig.

Offline staf

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #32 Gepost op: 2015/07/08, 21:09:23 »
17.2 XFCE???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #33 Gepost op: 2015/07/08, 21:42:44 »
17.2 XFCE???
Als je opwaardeert via de terminal, dan heb je ook die al, hoor....  =D
https://sites.google.com/site/computertip/9#TOC-Opwaarderen-binnen-een-serie:-via-de-terminal
(punt 2, rechterkolom)

Zij het dan wel met fouten erin, en stabiliteit niet gegarandeerd.

Op m'n proefbak draai ik 'm al een tijdje. Gaat best goed, eigenlijk. Maar ik raad dit zeker niet aan, als je een stabiel systeem wil. Voor de lol daarentegen, op een proefbak..... =D

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #34 Gepost op: 2015/07/09, 08:14:26 »
17.2 XFCE???
Als je opwaardeert via de terminal, dan heb je ook die al, hoor....  =D
https://sites.google.com/site/computertip/9#TOC-Opwaarderen-binnen-een-serie:-via-de-terminal
(punt 2, rechterkolom)

Zij het dan wel met fouten erin, en stabiliteit niet gegarandeerd.

Op m'n proefbak draai ik 'm al een tijdje. Gaat best goed, eigenlijk. Maar ik raad dit zeker niet aan, als je een stabiel systeem wil. Voor de lol daarentegen, op een proefbak..... =D
Klopt. Misschien is dat wel mijn probleem hier ;) Misschien werkt het beter als ik volgens de regels werk en gewoon de Cinemon versie gebruik :D

Offline JvH

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #35 Gepost op: 2015/07/09, 14:52:40 »
Aantal dagen terug 17.2 MATE geprobeerd in VirtualBox. Helaas klapt het Mintmenu nog steeds na inschakelen Compiz.
Ik denk dat ik toch nog maar eens goed voor dat probleem ga zitten, want ik wil erg graag gaan overstappen naar Mint.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #36 Gepost op: 2015/07/14, 21:00:38 »
Ik heb 17.2 Cinnamon maar eens op mijn laptop gezet, op een reserve harddisk.

Maarre, hij laadt Kdenlive 0.9.8 terwijl Xubuntu 15.04 versie 0.9.10 heeft. Bovendien is 0.9.8 niet helemaal OK en de 0.9.10 is zijn vervanger. Dat valt me tegen, zeker voor een LTS. Voor de rest vind ik het een mooi systeem met iets meer gebruiksvriendelijkheid dan Xubuntu. Hij lijkt me iets minder vlot dan Xubuntu 15.04, maar dat is geen probleem te noemen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #37 Gepost op: 2015/07/14, 22:23:18 »
Ik heb net Kdenlive op mijn Linux Mint 17.2 Cinnamon/Rafaela geïnstalleerd, maar ik heb wel  de 0.9.10 versie.
Dat vind ik dan ook heel vreemd, dat er dan nog een oude versie in omloop is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #38 Gepost op: 2015/07/14, 22:46:18 »
Txs Henk! Wat raar dan. Daar ga ik eens naar kijken.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #39 Gepost op: 2015/07/14, 22:50:25 »
Txs Henk! Wat raar dan. Daar ga ik eens naar kijken.

Tja en ik heb hem gewoon van uit het softwarebeheer geïnstalleerd.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #40 Gepost op: 2015/07/14, 23:11:33 »
Ik deed dat met mijn terminal rijtje voor Xubuntu:

sudo apt-get install synaptic linux-firmware-nonfree inxi gksu leafpad vlc audacious scribus inkscape pdfshuffler kdenlive focuswriter shutter audacity entangle gramps mc scribus k3b escputil vlc gimp-ufraw dkms myspell-nl gparted jhead youtube-dl
Dat was wat te brutaal misschien?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #41 Gepost op: 2015/07/14, 23:23:09 »
Ik deed dat met mijn terminal rijtje voor Xubuntu:

sudo apt-get install synaptic linux-firmware-nonfree inxi gksu leafpad vlc audacious scribus inkscape pdfshuffler kdenlive focuswriter shutter audacity entangle gramps mc scribus k3b escputil vlc gimp-ufraw dkms myspell-nl gparted jhead youtube-dl
Dat was wat te brutaal misschien?

Tja, dan zou ik hem delete via Synaptic, en dan weer via softwarebeheer opnieuw installeren.
En " inxi " zit ook al standaard in LM 17.2
« Laatst bewerkt op: 2015/07/14, 23:25:39 door Henkp »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #42 Gepost op: 2015/07/15, 08:03:08 »
Ja Henk, voor LM moet dat lijstje duidelijk wat worden opgeschoond :D . Dat Mint is erg mooi en beter geschikt voor nieuwkomers.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #43 Gepost op: 2015/07/15, 10:48:37 »
Ik neem aan dat het niet uitmaakt of je via apt-get of software center installeerd. Normaal gesproken is het software center toch alleen maar een grafische client voor apt. Of heeft Mint nog een eigen package manager buiten apt om? Zou ik vreemd vinden, maar je weet maar nooit.
Jvecht, heb je al een update van je apt-database gedaan met sudo apt-get update?
Je zou dan met sudo apt-get dist-upgrade de versie moeten kunnen installeren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #44 Gepost op: 2015/07/15, 10:52:35 »
Mke,

Goed idee. Dat ga ik doen. Het was overigens een kakelnieuwe installatie en alle updates gedraaid. Dan ga ik er toch even van uit dat ik apt niet meteen hoef bij te werken voor die al langer bestaande versie van Kdenlive ... .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 17.2 Rafaela???
« Reactie #45 Gepost op: 2015/07/15, 13:10:32 »
Ja Henk, voor LM moet dat lijstje duidelijk wat worden opgeschoond :D . Dat Mint is erg mooi en beter geschikt voor nieuwkomers.

Tja, en er zit ook een formatteer programma in voor je USB-stick, wat in Ubuntu niet aanwezig is.
Je kan dat vinden in het Menu onder Hulpmiddelen en dan zie je daar staan Formatteur voor USB-staafje.  =D