Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost Firefox 'hangt', hoe oplossen?  (gelezen 2844 keer)

Opgelost Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Gepost op: 2014/06/08, 23:20:23 »
Mijn Firefox 'hangt', d.w.z. de cursor doet niets meer. Heel irritant, vooral als ik mijn document wil opslaan en dit lukt niet. Kan ik 'zomaar' de nieuwste versie van Firefox gaan downloaden? Ik geef altijd gehoor aan de up-dates die ik via up-date beheer aangeboden krijg. Graag advies.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 21:00:55 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/08, 23:23:30 »
Gebruik je nog steeds Ubuntu 10.4 ?
Citaat
ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Zie hier: https://help.ubuntu.com/community/FirefoxNewVersion
« Laatst bewerkt op: 2014/06/08, 23:26:52 door RikRik »

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/08, 23:47:43 »
Ubuntu 10.04 wordt niet meer ondersteund dus als je dat werkelijk nog gebruik, kun je beter upgraden naar een ondersteunde versie zoals 12.04 of nog beter: 14.04

Firefox-updates voor ondersteunde versies komen gewoon via Updatebeheer binnen; ook alle nieuwste versies.

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/09, 06:47:02 »
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met 10.04. Nieuwere versies van Ubuntu zijn niet te installeren i.v.m. een niet ondersteunde videokaart bij de nieuwere versies. Upgraden is hier dus geen optie. Ik ben dus veroordeeld tot versie 10.04 ;)

Wat gebeurd hier? Ik heb zeer regelmatig dat het beeld bevriest en donker wordt. Copy/paste werkt niet meer, de Firefox tabs bovenin zijn niet meer aanklikbaar en als ik die aanklik bevriest het beeld. Bij copy/pasten gebeurd hetzelfde. Bij het afspelen van een youtube filmpje bevriest het scherm ook. Al deze fouten zijn alleen bij gebruik van de Firefox browser, de laptop werkt verder naar behoren.

Is het mogelijk om een nieuwe versie van Firefox te installeren of om een update op te halen en zo ja welke versie is dan nodig?

Het vreemde is dat een identieke laptop hier met dezelfde Ubuntu versie nergens last van heeft. De laptop waar het probleem zich voordoet geeft wel aan dat de capaciteit van de accu steeds lager wordt, nu 35 procent, maar het lijkt me stug dat dat de oorzaak is.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 07:08:30 door ron1872 »
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/09, 09:06:21 »
Inderdaad, nog steeds 10.4-versie. En You Tube bevriest inderdaad ook sinds 2 dagen. Werken zonder muziek kan nog wel, maar ik wil wel de muis kunnen blijven gebruiken en de tabs aanklikken.

Up-graden: hoe? Verlies ik dan niet al mijn documenten?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/09, 09:20:30 »
Ik zou Xubuntu 14.04 downloaden en op een CD (of als je computer ermee overweg kan een bootable USB-stick)
van daaruit kan je probleemloos opwaarderen vanuit de installer. Op die manier verlies je geen data.
Ideaal is natuurlijk een schone installatie, maar omdat je vermeldt dat je data moet bewaard blijven is opwaarderen vanuit de installer de beste optie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/09, 09:28:11 »
Inderdaad, nog steeds 10.4-versie. En You Tube bevriest inderdaad ook sinds 2 dagen.

Hier ook sinds 2 dagen en het probleem lijkt echt in Firefox te zitten.

Upgraden naar 12.04 is hier onmogelijk. Ik heb een jaar geleden tal van distro´s geprobeerd, zoals Ubuntu, Xubuntu. Libuntu, Linux Mint, maar de upgrade was totaal onmogelijk door een niet ondersteunde videokaart.

Dus als iemand een oplossing heeft om toch met 10.04 door te kunnen werken .... heel graag!
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/09, 09:28:29 »
Joris, dank: hoe kom ik aan die nieuwste versie? Moet ik die zelf op een cd zetten? En hoe gaat het dan verder? Cd in cd-speler van de pc en wachten? Sorry: hier spreekt een leek.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/09, 09:29:56 »
Als ik nog even met 10.4 kan doorgaan, dan ook graag. Degene die mij deze pc met ubuntu 10.4 heeft gegeven, is niet meer beschikbaar voor advies. Ik sta er dus alleen voor.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/09, 09:45:05 »
Upgraden naar 12.04 is hier onmogelijk. Ik heb een jaar geleden tal van distro´s geprobeerd, zoals Ubuntu, Xubuntu. Libuntu, Linux Mint, maar de upgrade was totaal onmogelijk door een niet ondersteunde videokaart.
Dus als iemand een oplossing heeft om toch met 10.04 door te kunnen werken .... heel graag!
Door blijven werken met 10.04 is niet echt aan te bevelen, vermits de ondersteuning zal stoppen.
Om welke videokaart gaat het? Merk en model?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/09, 10:05:08 »
Als ik nog even met 10.4 kan doorgaan, dan ook graag. Degene die mij deze pc met ubuntu 10.4 heeft gegeven, is niet meer beschikbaar voor advies. Ik sta er dus alleen voor.
Woon je niet toevallig in de buurt van  een steunpunt?
http://ubuntu-nl.org/ondersteuning/steunpunten
Een vrijwilliger zou je kunnen helpen, in welke provincie woon je?

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/09, 12:00:59 »
Als ik nog even met 10.4 kan doorgaan, dan ook graag. Degene die mij deze pc met ubuntu 10.4 heeft gegeven, is niet meer beschikbaar voor advies. Ik sta er dus alleen voor.

Waarom zit je dan op dit forum? ;)

10.04 wordt niet meer ondersteund dus het is echt niet aan te raden om er nog meer door te gaan. Als je hult wilt bij 12.04 of 14.04 omdat je er zelf niet uitkomt, dan kun je altijd vragen op dit forum stellen of RikRik's link volgen om de steunpuntenkaart te bekijken.

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/09, 12:13:56 »
Joris, dank: hoe kom ik aan die nieuwste versie? Moet ik die zelf op een cd zetten? En hoe gaat het dan verder? Cd in cd-speler van de pc en wachten? Sorry: hier spreekt een leek.

Het is niet dat ik je niet op weg wil zetten, maar ik denk dat de steunpuntkaart voor jou de beste oplossing is. Er komt wat bij kijken om de eventuele upgrade naar Xubuntu 14.04 te doen. Mocht je avontuurlijk ingesteld zijn kan je misschien best even de Wiki raadplegen en/ of vragen stellen hier op het forum. Je staat er niet alleen voor !! We hebben niet voor niets een toffe gemeenschap, en hulp kan je stapsgewijs altijd krijgen van ons.

Alvast een kleine zet: klik hier op; http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 12:16:48 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/09, 12:23:11 »
Thanx, ja: godzijdank bestaat dit forum, waar ik snel (!) goede en bruikbare adviezen krijg.  Zelfs op Tweede Pinksterdag.
Ontzettend blij hiermee! Daarom ben ik hier ook.

Ik heb het druk: veel schrijfwerk te doen vandaag, You Tube werkt niet, maar de muis doet het wel.  Steunpunt Almere: zit er ook een steunpunt misschien in de Leidse regio?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/09, 12:52:53 »
Doorgaan met 10.04 is hetzelfde als doorgaan met XP.

Als Ubuntu niet werkt, probeer dan de live versie van L/Xubuntu, Mint, Linux Lite, Bodhi. Die gebruiken allemaal de basis van Ubuntu. Of test eerst es een andere browser.

Ik had ook problemen met 12.04 en ben destijds van 11.10 naar 12.10 gegaan.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/09, 12:58:09 »
Er worden de laatste tijd ook op de Engelse fora heel regelmatig problemen gemeld met desktopgebruik van Ubuntu 10.04. Dit komt omdat de serverpakketten blijven bijgewerkt worden, maar de desktoppakketten volgen niet mee, in die mate dat er nu conflicten zijn tussen de oudere desktoppakketten en de vernieuwde onderliggende bibliotheken. Ubuntu 10.04 voor de desktop wordt helemaal niet meer ondersteund. Hoog dringend opwaarderen, dus.

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/09, 13:06:25 »
Thanx, ja: godzijdank bestaat dit forum, waar ik snel (!) goede en bruikbare adviezen krijg.  Zelfs op Tweede Pinksterdag.
Ontzettend blij hiermee! Daarom ben ik hier ook.

Ik heb het druk: veel schrijfwerk te doen vandaag, You Tube werkt niet, maar de muis doet het wel.  Steunpunt Almere: zit er ook een steunpunt misschien in de Leidse regio?


Steunpunt in Almere? Dat is alleen maar de domeinnaam van steunpunt femke98. Klik eens door op de gegeven link, dan zie je meteen een hele lijst met steunpunten in verschillende delen van het land...

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/09, 13:24:02 »
Ik heb het druk: veel schrijfwerk te doen vandaag, You Tube werkt niet, maar de muis doet het wel.  Steunpunt Almere: zit er ook een steunpunt misschien in de Leidse regio?


Op die link die ik eerder gaf kan je klikken en dan zie je Dex als steunpunt voor die regio.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/09, 17:01:37 »
Ik ben aan het proberen om het opgelost te krijgen met een andere webbrowser:

- Epiphany geeft dezelfde problemen, volgens mij ook Mozilla?
- Chromium ziet er goed uit, alleen YouTube is niet af te spelen, net als met SRWare Iron

Iemand die nog meer alternatieven kent?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 17:30:05 door ron1872 »
Ubuntu 20.04 LTS

Offline RikRik

  • Lid
Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/09, 17:41:47 »
Ron, lees de reactie van Vanadium. Er is geen oplossing omdat 10.04 zwaar verouderd is.
Maar als je toch per se een alternatieve browser wil proberen:
http://sourceforge.net/projects/otter-browser/files/otter-browser-beta1/

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/09, 18:16:03 »
Ik weet het RikRik, maar in mijn geval gaat dat een nieuwe laptop betekenen, wat ik nog even probeer uit te stellen ;)

Otter is helaas niet te installeren.
Ubuntu 20.04 LTS

Offline RikRik

  • Lid
Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/09, 18:33:43 »
Dan kan je beter een hele oude versie van Firefox installeren, een versie uit 2010 of zo, een moderne browser zal alleen maar problemen geven met Ubuntu 10.04..  Puntje veiligheid moet je dan maar voor lief nemen, geheel jouw verantwoording vind ik..  Dubbel gevoel, om jou in de topic van Monique te helpen  ;)
http://www.oldapps.com/linux/firefox.php

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/09, 20:27:46 »
Ik ben aan het proberen om het opgelost te krijgen met een andere webbrowser:

- Epiphany geeft dezelfde problemen, volgens mij ook Mozilla?
- Chromium ziet er goed uit, alleen YouTube is niet af te spelen, net als met SRWare Iron

Iemand die nog meer alternatieven kent?

Epiphany in 10.04 gebruikt inderdaad nog Gecko van Mozilla; tegenwoordig gebruikt Epiphany (nu: Web) WebKit.
Je hoeft toch geen nieuwe laptop te nemen? Waarom koop je geen leuke tweedehands laptop die wél een ondersteunde videokaart bevat? :)

@RikRik: Otter werkt niet op 10.04 omdat Otter Qt5 vereist wat veel en veel nieuwer is dan de Qt van 10.04

Re: Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/06/09, 21:00:11 »
Auw-auw: duidelijk. Ik moet gaan up-daten. Deadlines gehaald zonder kleurscheuren maar met wel wat angstige momenten. Thanx allemaal.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Opgelost Firefox 'hangt', hoe oplossen?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/06/09, 22:56:35 »
Auw-auw: duidelijk. Ik moet gaan up-daten. Deadlines gehaald zonder kleurscheuren maar met wel wat angstige momenten. Thanx allemaal.

No problem :)

En voordeel: als je nu Ubuntu 14.04 (of Xubuntu 14.04, als je liever het oude uiterlijk van 10.04 hebt ;)) installeert dan zit je de komende 5 jaar goed en veilig want 14.04 krijgt 5 jaar ondersteuning qua updates :)