Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Bureaublad op afstand'  (gelezen 7286 keer)

'Bureaublad op afstand'
« Gepost op: 2007/05/13, 15:23:38 »
Ik krijg langzamerhand Ubuntu onder de knie en wil anderen ook graag aan Linux helpen. Hiervoor zou de tool 'bureaublad op afstand' wel handig zijn, maar ik kan nergens vinden hoe je dat kan instellen. Is daar een netwerk voor nodig? Hoe stel je die in? Wie kan me wat verder helpen?

Offline wutnubu

  • Lid
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/13, 16:09:52 »
Systeem -> Voorkeuren -> Buroblad op afstand

Kan niet missen en werkt erg eenvoudig.

Succes

schoappied

  • Gast
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/13, 16:16:19 »
Citaat van: w.hellinga
Systeem -> Voorkeuren -> Buroblad op afstand

Kan niet missen en werkt erg eenvoudig.

Succes
Nou dus niet echt... Ik kom er niet uit. Wellicht kun je een stappenplannetje geven? Ik begrijp dat het bij jou wel lukt?

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/13, 16:17:17 »
Bedankt voor je antwoord. Ik krijg de volgende melding:

wolterkabolter@wolterkabolter-pc:~$ vncviewer dirk-desktop:0
VNC viewer version 3.3.7 - built Mar  8 2007 21:56:52
Copyright (C) 2002-2003 RealVNC Ltd.
Copyright (C) 1994-2000 AT&T Laboratories Cambridge.
See http://www.realvnc.com for information on VNC.
vncviewer: ConnectToTcpAddr: connect: Connection timed out
Unable to connect to VNC server
Ik ga proberen om nog wat meer in synaptic te installeren...

Offline Duckie

  • Lid
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/13, 16:22:35 »
Citaat van: wolterkabolter
Bedankt voor je antwoord. Ik krijg de volgende melding:

wolterkabolter@wolterkabolter-pc:~$ vncviewer dirk-desktop:0
VNC viewer version 3.3.7 - built Mar  8 2007 21:56:52
Copyright (C) 2002-2003 RealVNC Ltd.
Copyright (C) 1994-2000 AT&T Laboratories Cambridge.
See http://www.realvnc.com for information on VNC.
vncviewer: ConnectToTcpAddr: connect: Connection timed out
Unable to connect to VNC server
Ik ga proberen om nog wat meer in synaptic te installeren...
Bij mij werkt het op de één of andere manier ook alleen maar als ik het ip-adres gebruik in plaats van de naam.
____________________________________________

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/13, 16:35:55 »
Dus gewoon vncviewer [ip-adres] ?

Hoe weet hij dan welke pc, want het is toch in sommige (draadloze) internetverbindingen hetzelfde ip-adres?

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/13, 16:40:04 »
Ook met het IP-adres krijg ik dezelfde melding:
wolterkabolter@wolterkabolter-pc:~$ vncviewer 82.73.11.240
VNC viewer version 3.3.7 - built Mar  8 2007 21:56:52
Copyright (C) 2002-2003 RealVNC Ltd.
Copyright (C) 1994-2000 AT&T Laboratories Cambridge.
See http://www.realvnc.com for information on VNC.
vncviewer: ConnectToTcpAddr: connect: Connection timed out
Unable to connect to VNC server

CrazyCentaur

  • Gast
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/13, 16:59:18 »
Ik weet niet of je dat begreep: je hebt een client (viewer) en een server. De computer die jouw toegang verleent is de server en moet dus uiteraard ook iets als VNC draaien en nog logischer: de eigenaar ervan moet goed vinden dat jij zijn computer gaat overnemen. Zie in synaptic:

Citaat
VNC stands for Virtual Network Computing. It is, in essence, a remote display system which allows you to view a computing `desktop' environment not only on the machine where it is running, but from anywhere on the Internet and from a wide variety of machine architectures.

This package provides a vncserver to which X clients can connect and the
server generates a display that can be viewed with a vncviewer.

It contains an X server connector so clients can connect to your local X
desktop directly.

Note: This server does not need a display. You need a vncviewer to see
something. This viewer may also be on a computer running other operating systems.
De viewer kan als de server draait en er toestemming is, dus zien wat je op de server ziet en ook alles uitvoeren.

VNC, wees er voorzichtig mee. Uit je vraag "Is er een netwerk voor nodig?" merk ik dat je nog niet zo thuis bent in dit soort dingen. Wat niet erg is, maar wel reden is om voorzichtig te zijn. Uiteraard is er een netwerkverbinding tussen minimaal twee computers voor nodig, maar de computers kunnen in je interne eigen netwerkje hangen, maar ook buiten ergens staan. Het principe is steeds hetzelfde.

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/13, 18:58:27 »
Bedankt voor je uitleg!
Citaat van: CrazyCentaur
Ik weet niet of je dat begreep: je hebt een client (viewer) en een server. De computer die jouw toegang verleent is de server en moet dus uiteraard ook iets als VNC draaien en nog logischer: de eigenaar ervan moet goed vinden dat jij zijn computer gaat overnemen.
Ja, dat begrijp ik. Maar als het goed is heeft de andere computer ook zijn VNC server ingesteld en zou hij om een wachtwoord moeten vragen...

Citaat
VNC, wees er voorzichtig mee. Uit je vraag "Is er een netwerk voor nodig?" merk ik dat je nog niet zo thuis bent in dit soort dingen. Wat niet erg is, maar wel reden is om voorzichtig te zijn. Uiteraard is er een netwerkverbinding tussen minimaal twee computers voor nodig, maar de computers kunnen in je interne eigen netwerkje hangen, maar ook buiten ergens staan. Het principe is steeds hetzelfde.
Ik snap dat er een netwerk moet ontstaan, maar mijn vraag is of ik er nog apart een netwerk voor moet instellen en hoe ik dat dan kan doen?

CrazyCentaur

  • Gast
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/13, 19:07:01 »
Volgens mij hoef je niet nog eens speciaal een netwerk in te stellen. Als je er een hebt, werkt het (bij mij in ieder geval). Ik heb alleen ervaring met een eigen intern netwerk.

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/14, 12:39:22 »
Toch blijven we van beide kanten dezelfde foutmelding krijgen:
vncviewer: ConnectToTcpAddr: connect: Connection timed out
Unable to connect to VNC server
Wie kan ons verder helpen?

CrazyCentaur

  • Gast
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/14, 12:50:15 »
Concrete en misschien heel domme vraag: heb je nu via Synaptic VNC Server (vncserver) geïnstalleerd? Dus niet alleen maar vnc-common?

Offline Euphonix

  • Lid
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/14, 12:51:43 »
En de juiste poorten opengezet in een eventuele firewall/router? (TCP poort 5900)

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/14, 12:55:56 »
Citaat van: CrazyCentaur
Concrete en misschien heel domme vraag: heb je nu via Synaptic VNC Server (vncserver) geïnstalleerd? Dus niet alleen maar vnc-common?
Gedaan.
Citaat van: Euphonix
En de juiste poorten opengezet in een eventuele firewall/router? (TCP poort 5900)
Waar moet ik dan zijn? Bij Netwerk ergens? Ik weet eigenlijk niet van een firewall op mijn pc?

Aprominax

  • Gast
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/14, 16:44:01 »
als je  verbinding maakt in je netwerk moet je local ip gebruiken, die is meestal 192.168.*.* of 10.0.*.*, maar zodra je via internet verbinding gaat maken met een andere pc, en die zit ook in een netwerkje (achter een router) moet je de port forwarden, dus zoals Euphonix zei, poort 5900.

Je kan je router meestal instellen door via je browser(jah, firefox)  naar 192.168.X.1 te gaan, waar X 0, 1 of 2 is. Anders moet je in de handleiding van je router kijken.

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/14, 18:11:23 »
Hmm, het lukt me niet in die router te geraken, welk IP-adres ik ook maar intype.
Bij mijn netwerkinstellingen staat onder 'hosts': 127.0.0.1 localhost. Is dat 'em? Als ik deze intype in Firefox geeft hij de melding dat hij geen verbinding kan maken met de server...

schoappied

  • Gast
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/14, 18:31:40 »
Citaat van: Aprominax
als je  verbinding maakt in je netwerk moet je local ip gebruiken, die is meestal 192.168.*.* of 10.0.*.*, maar zodra je via internet verbinding gaat maken met een andere pc, en die zit ook in een netwerkje (achter een router) moet je de port forwarden, dus zoals Euphonix zei, poort 5900.

Je kan je router meestal instellen door via je browser(jah, firefox)  naar 192.168.X.1 te gaan, waar X 0, 1 of 2 is. Anders moet je in de handleiding van je router kijken.
Hoe zit het dan met een draadloos netwerk waarbij meerdere pc's dezelfde modem en dus router gebruiken? Hoe kun je dan bureautje op afstand doen met een specifieke pc uit dat netwerk?

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/14, 18:48:07 »
Citaat van: schoappied
Citaat van: Aprominax
als je  verbinding maakt in je netwerk moet je local ip gebruiken, die is meestal 192.168.*.* of 10.0.*.*, maar zodra je via internet verbinding gaat maken met een andere pc, en die zit ook in een netwerkje (achter een router) moet je de port forwarden, dus zoals Euphonix zei, poort 5900.

Je kan je router meestal instellen door via je browser(jah, firefox)  naar 192.168.X.1 te gaan, waar X 0, 1 of 2 is. Anders moet je in de handleiding van je router kijken.
Hoe zit het dan met een draadloos netwerk waarbij meerdere pc's dezelfde modem en dus router gebruiken? Hoe kun je dan bureautje op afstand doen met een specifieke pc uit dat netwerk?
Waarschijnlijk zit ik achter een netwerk van de universiteit. Heb geen idee hoe ik het adres van de router kan achterhalen. Wie kan me helpen?

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/15, 15:37:32 »
Citaat van: Euphonix
En de juiste poorten opengezet in een eventuele firewall/router? (TCP poort 5900)
Je kan je router meestal instellen door via je browser(jah, firefox)  naar 192.168.X.1 te gaan, waar X 0, 1 of 2 is. Anders moet je in de handleiding van je router kijken.Mensen, ik wil mijn router instellen op TCP poort 5900, maar weet niet hoe ik toegang kan krijgen tot mijn router...Wie heeft nog een suggestie?
Alvast bedankt!

Offline wutnubu

  • Lid
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/15, 16:15:26 »
Je gaat naar de router via je internetbrowser.
Geef als http/www het door aprominax aangegeven ip-adres in en kijk dan of je de router ziet.
Maar aangezien je op een universiteits netwerk zit zul je wel niet zomaar de router kunnen benaderen c.q. instellen.

Succes

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/16, 04:24:23 »
Tja, ik kom dus al niet op mijn router via de webbrowser.
Is het niet mogelijk om een extern netwerk in te stellen binnen een universiteitsnetwerk (Kotnet Leuven)?

Offline wutnubu

  • Lid
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/16, 06:30:26 »
Hoe bedoel je dat, extern-binnen.....

Groet

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/16, 10:08:26 »
Het was laat ;). Ik bedoelde eigenlijk extern - vanuit, dus:
Is het niet mogelijk om een extern netwerk in te stellen vanuit een universiteitsnetwerk (Kotnet Leuven)?

Offline wutnubu

  • Lid
'Bureaublad op afstand'
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/16, 11:52:24 »
Denk het wel, als je de juiste permissies hebt natuurlijk en de firewalls voor je open staan.......

Groet

'Bureaublad op afstand'
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/16, 12:44:57 »
Dus als ik je goed begrijp wil je vanuit het universiteitsnetwerk naar een pc connecten die thuis staat ?
Zo ja dan zul je erachter moeten zien te komen welke poorten openstaan bij de universiteit.
Tevens moet je thuis nagaan welke poorten daar openstaan en daar desnoods poorten openstellen.
De informatie die je geeft is wat summier, dat zou een student toch moeten weten ;)

Monk.