Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien  (gelezen 8814 keer)

2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Gepost op: 2009/12/09, 16:28:07 »
heeft iemand enig idee of ik 2 server afwisselend kan gebuiken voor één site.

het idee is als volgd:
srv01 en srv02 zijn bijna gelijk, systeem\sites\ftp gebruikers\ftp mappen etc. etc.
de hardware is wel anders en srv02 is sterker, maar ook luider.
nu wil ik dat srv02 gebruikt word indien ik die aan zet, en anders srv01 word geburikt.

echter een probleem:
bijde server zitten achter een router, ze zijn berijkbaar via port forwarding.
dus, ext port: 80, intrnl port: 80, to IP: 192.168.1.112.

maar de DNS gaat zo:
192.168.1.106: srv01.local
192.168.1.112: srv02.local

port forwarding kan maar naar één IP.
dus OF naar srv01 OF naar srv02
toch moeten bijden via één adres te berijken zijn.
en moeten de mapen en (ftp) geburikers gelijk zijn.

weet iemand hoe ik dit kan doen?


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!


Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/09, 17:53:01 »
bijna, maar dan gebaseerd op welke aan is.
dus geen load-balancing.
maar iets om een van de servers te selecteren afhankenlijk van welke aan is.
als srv02 aan is moet die gebruikt (want die is sterker) maar als die uit is moet srv01 gebruiktworden.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/10, 11:35:46 »
Wat jij wil is redundant maken een netwerk.
Scoren wilde dit een tijdje geleden ook doen en die (oude) disc. liep hier.
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/probleemstelling-redundant-maken-netwerk/

Lees dit voor meer achtergrond info.

Uiteindelijk heeft hij alles netjes voor elkaar gekregen met netwerk bonding.
Een volledige How To vind je op zijn blog.
http://www.linuxontdekt.be/2008/07/16/twee-netwerk-interfaces-een-ip-adres-network-bonding/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/10, 18:48:31 »
nee dat wil ik niet.

ik wil 1 interface naar 2 IP's.
en afhankelijk van welke server aan is.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/10, 19:05:52 »
Hey Richard. Volgens mij moet je toch in de hoek van load balancing kijken. Ook al wil je niet specifiek load balancing. Je moet sowieso 1 vast punt hebben waar al het verkeer binnenkomt. Dat punt bepaalt naar welke server het verkeer dan wordt doorgestuurd.
Je hebt het over een server die aan is... Is er 1 van de 2 altijd aan?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ruujan

  • Lid
Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/10, 21:57:07 »
Citaat
ik wil 1 interface naar 2 IP's.

Dat kan wel zijn, maar voor een betrouwbaar systeem moet je het echt doen zoals Lars, Gandyman en Wazaaaaaaaaaa (hoeveel aa's? =D) je hebben aangeraden. Die oplossingen zijn juist ontworpen om dat te realiseren.

Als je echter een beetje met de botte bijl aan de gang wilt zou je kunnen kijken wat je met ARP-spoofing kunt doen. Je zou je srv02 zo kunnen instellen dat deze de arp cache van je router gaat poisonnen (juist, vergiftigen) zo gauw je hem aanzet. Op dat moment weet je router niet beter of hij stuurt iets naar het ip-nummer van srv01, maar het wordt uiteindelijk afgeleverd bij het MAC-adres van srv02. Lijkt me geen betrouwbaar systeem, maar het kan.

Theoretisch is het op die manier mogelijk. Maar een betrouwbaar systeem gaat het niet worden, denk ik. Denk erom dat je er in je hele netwerk last van zult hebben. Zo gauw srv02 staat te vergiftigen, kun je zelf ook niet meer bij srv01 via het netwerk.


Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/11, 11:46:44 »
nee dat wil ik niet.

ik wil 1 interface naar 2 IP's.
en afhankelijk van welke server aan is.

Je zit jezelf nu zwaar tegen te spreken want in je 1e post zeg je iets anders.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/11, 17:11:40 »
nee dat wil ik niet.

ik wil 1 interface naar 2 IP's.
en afhankelijk van welke server aan is.

Je zit jezelf nu zwaar tegen te spreken want in je 1e post zeg je iets anders.

nee want ik zij al dat het OF naar srv01 OF naar srv02 moet, dat zijn 2 servers met elk een eigen ip.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/11, 18:29:01 »
Citaat
Die oplossingen zijn juist ontworpen om dat te realiseren.
Dat betwijfel ik. In de wiki staat dat (standaard) Round robin hiervoor niet bedoeld is maar (alleen) voor load-balancing:
"Round robin DNS should not solely be relied upon for service availability. If a service at one of the addresses in the list fails, the DNS will continue to hand out that address and clients will still attempt to reach the inoperable service."

De andere oplossing Network Bonding is een oplossing voor meerdere netwerkkaarten in 1 (dezelfde) computer. De vraagsteller heeft echter 2 aparte computers.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/11, 20:05:20 »
Citaat
Die oplossingen zijn juist ontworpen om dat te realiseren.
Dat betwijfel ik. In de wiki staat dat (standaard) Round robin hiervoor niet bedoeld is maar (alleen) voor load-balancing:
"Round robin DNS should not solely be relied upon for service availability. If a service at one of the addresses in the list fails, the DNS will continue to hand out that address and clients will still attempt to reach the inoperable service."

De andere oplossing Network Bonding is een oplossing voor meerdere netwerkkaarten in 1 (dezelfde) computer. De vraagsteller heeft echter 2 aparte computers.

klopt srv02 moet vaak uit en dan moet srv01 het over nemen, maar alleen als srv02 uit is.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/11, 20:40:09 »
Hij bedoeld waarschijnlijk dat hij steeds wil omwisselen van server dus steeds op een ander ip port-forwarding wil

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/11, 21:34:53 »
Hij bedoeld waarschijnlijk dat hij steeds wil omwisselen van server dus steeds op een ander ip port-forwarding wil
klopt.
en gebaseerd op of srv02 online is of niet.

dus:
srv02: Online, port forwarding naar 192.168.1.112 (srv02)
srv02: Offline, Port forwarding naar 192.168.1.106 (srv01) (oid, weet ff het ip niet meer, maar daar kijk ik wel even naar)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/11, 21:41:14 »
Veel gebruikt is dan toch dat er een 3e machine die dan doorverwijst.

Het is mogelijk om bijvoorbeeld meerdere pc's bij de dns-servers op te geven voor een bepaald adres, maar dan duurt het gemiddeld 24 uur voordat alles is doorgedrongen tot alle dns-servers. Dus dat is dan ook niet handig. Andere manieren weet ik zo niet.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/11, 21:57:07 »
ik heb er maar 2, dus dat wil helaas niet.
ik gebruik dyndns iemand een idee of ik daar iets mee kan om dit te doen? (direct via dyndns bedoel ik)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/12, 01:09:38 »
Als ik je goed begrijp heb je op 1 ser
heeft iemand enig idee of ik 2 server afwisselend kan gebuiken voor één site.

het idee is als volgd:
srv01 en srv02 zijn bijna gelijk, systeem\sites\ftp gebruikers\ftp mappen etc. etc.
de hardware is wel anders en srv02 is sterker, maar ook luider.
nu wil ik dat srv02 gebruikt word indien ik die aan zet, en anders srv01 word geburikt.


De twee servers afwisselend gebruiken kan wel maar dan maak je het jezelf erg moeilijk.
Ik begrijp uit je verhaal dat alleen server 2 bij hoeft te springen, maar ook weer uit moet als de herrie vervelend wordt.
Kan je dan niet beter de drives van server 2 remote mounten met nfs of sshfs en op die manier de boel sharen over de ftp server die op server 1 staat. Dan kan je daarbij nog wel wat rsync grappen uithalen om de data te syncen. Of ervoor kiezen alleen een upload folder op server 1 te zetten en alle archives op server 2 te zetten zoiets. Om maar een idee in de groep te gooien.


Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/12, 01:14:41 »
nou server 2 is sterker, en server 1 raakt wat overbalast, dus die moet soms even niks doen om af te koelen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/12, 08:39:26 »
Is het dan niet verstandiger om gewoon de koeling van server 1 te verbeteren?
Als dat ding regelmatig te heet wordt dan kan dat nooit gezond zijn.

Het lijkt me ook veel makkelijker dan een ingewikkelde en mogelijk onbetrouwbare load balancing oid.

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/12, 10:28:34 »
Daarbij kan je ook nooit goed loadbalancen met 2 machines.  Er zal altijd een loadbalancer voor de 2 servers moeten zijn die bepaald waar en wanneer het verkeer wordt om geroute naar een rustigere machine.

Je kan van server 1 wel een master maken die gaat kijken wanneer het nodig is dat server 2 mee gaat doen. Maar gaat server 1 dan een keer ten onder van de hitte ben je ook klaar. Ik loop nu al een poosje mee in de linux server wereld. Maar loadbalancen zonder een schitterende loadbalancer van iets als cysco vind ik nogsteeds bijzonder complexe materie om "goed" te doen. daarbij heb je dan ook nog altijd een single point of failure die de hele boel om zeep kan helpen.

Ik zou het inderdaad gewoon laten voor wat het is en voor 20 euro 3 nieuwe vinnetjes halen

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/12, 14:26:56 »
Volgens mij - al heb ik het volledige onderwerp niet gelezen - kan je best eens kijken naar Hearbeat en DRBD.

DRBD zorgt ervoor dat je data op je 2 servers constant exact hetzelfde is.
Hearbeat is ook op beide servers geïnstalleerd en controleert steeds of de andere node (andere server dus) nog steeds online is.

Valt de master server (hier node 1) uit, dan neemt node 2 het automatisch over.
Komt node 1 terug online (je herstellingen zijn uitgevoerd ...), neemt node 1 het automatisch weer terug over.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/12, 16:45:10 »
Volgens mij - al heb ik het volledige onderwerp niet gelezen - kan je best eens kijken naar Hearbeat en DRBD.

DRBD zorgt ervoor dat je data op je 2 servers constant exact hetzelfde is.
Hearbeat is ook op beide servers geïnstalleerd en controleert steeds of de andere node (andere server dus) nog steeds online is.

Valt de master server (hier node 1) uit, dan neemt node 2 het automatisch over.
Komt node 1 terug online (je herstellingen zijn uitgevoerd ...), neemt node 1 het automatisch weer terug over.

Kris
maar, als node 1 het wel doet, doet node 2 dan ook mee of houd die er dan even mee op?
want als die dan even stopt (het zij standaard, het zij instelbaar) kan ik srv02 node 1 maken, dan neemt srv01 het over als die 's nachts uit gaat.
dat is dan wel ongeveer wat ik wil (hoe wel, kan ook een shell/bash script maken die srv01 uit gooit als srv02 het heeft overgenomen)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/12, 17:25:19 »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/12, 20:27:02 »
nee, wel bijna altijd.
maar als srv02 aan is moet srv01 alle request negeren, met oog op netwerksnelheid.
('k moet het zelfde netwerk gebruiken voor internet dus....)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/12, 21:06:49 »
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar is het niet gewoon makkelijker 1 server te bouwen, ipv al die onzin uit te gaan proberen?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: 2 servers, afwisselend 1 site laten draaien
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/12, 22:20:27 »
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar is het niet gewoon makkelijker 1 server te bouwen, ipv al die onzin uit te gaan proberen?
het gaat er juist om dat dat dus niet kan, de een kan het niet aan de andere maakt te veel lawaai om 24/7 aan te blijven.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!