Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 7.10 geeft na installatie geen acceptable resolutie meer.  (gelezen 657 keer)

Offline Willem_D

  • Lid
Systeembeschrijving:
Celeron 400MHz / 20 GB harddisk / 288 MB RAM
SiS6326 grafische kaart
17 inch CRT-monitor (generic)

Geacht forum:
Bij het draaien van Xubuntu vanaf de live-CD krijg ik een acceptabele schermresolutie (1024 x 768). Echter nadat ik Xubuntu op de harddisk heb geinstalleerd, kom ik niet verder dan 800 x 600.

Bij het opstarten van Xubuntu, krijg ik steeds een melding dat de grafische kaart en de display niet herkend worden. Dan krijg ik de mogelijkheid om deze handmatig te selecteren en in te stellen; dit heeft echter geen merkbaar effect.

Ook  pogingen om de resolutie te wijzigen nadat het systeem opgestart is  -via het venster "screen and graphics preferences"-  hebben geen effect. Als ik in dit venster op "test" druk, verschijnt er meestal een onleesbaar scherm; in ieder geval nooit een scherm in een acceptabele resolutie.

Ik heb een andere grafische kaart geprobeerd, maar ook dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

(Onder "beperkt ondersteunde stuurprogramma's" geeft Xubuntu aan dat er geen restricted drivers nodig zijn.)

Hebt U een idee hoe ik dit kan aanpakken?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille


Offline Willem_D

  • Lid
Xubuntu 7.10 geeft na installatie geen acceptable resolutie meer.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/01, 17:23:05 »
Citaat van: pjotr123
SIS is een rotkaart voor Linux... Doe eens dit:
http://computertip.googlepages.com/grafischeomgevingherstellen
Bedankt Pjotr!
Dank zei jouw tip en website heb ik nu een nette resolutie.

Bij de "dpkg-reconfigure xserver-org" vragenlijst heb ik bij de display wel moeten kiezen voor de "medium"-optie; als ik de simpelste optie kies, krijg ik geen bruikbare weergave.

Het verbaast me trouwens dat ik het resolutie-probleem ook had toen ik een NVIDIA Geforce FX5200 kaart gebruikte. Ik heb begrepen dat NVIDIA goed ondersteund wordt door UBUNTU.

Groet.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Xubuntu 7.10 geeft na installatie geen acceptable resolutie meer.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/01, 17:26:10 »
Citaat van: Willem_D
Citaat van: pjotr123
SIS is een rotkaart voor Linux... Doe eens dit:
http://computertip.googlepages.com/grafischeomgevingherstellen
Bedankt Pjotr!
Dank zei jouw tip en website heb ik nu een nette resolutie.

Bij de "dpkg-reconfigure xserver-org" vragenlijst heb ik bij de display wel moeten kiezen voor de "medium"-optie; als ik de simpelste optie kies, krijg ik geen bruikbare weergave.

Het verbaast me trouwens dat ik het resolutie-probleem ook had toen ik een NVIDIA Geforce FX5200 kaart gebruikte. Ik heb begrepen dat NVIDIA goed ondersteund wordt door UBUNTU.

Groet.
Mooi! Ik ben blij, dat het werkt. Nvidia is inderdaad veel beter. Als je die nog ergens hebt liggen: haal de SIS eruit, stop die Nvidia er eens in en herhaal de bekende terminaltoverspreuk. Daarna het gesloten-bron fabrieksstuurprogramma installeren. Dan heb je een optimaal systeem.  :-)