Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: citadel en dorifil virus bonet  (gelezen 846 keer)

citadel en dorifil virus bonet
« Gepost op: 2012/08/17, 00:03:37 »
hallo,

hoe is het tegenwoordig gesteld  met de virus veiligheid van linux. ben een poosje niet in Nederland geweest en wil hier toch weer een linux
ubuntu machine gaan neerzetten, heb veel ellende gelezen over dorifil en citadel virusen en botnets.

werken deze ook op Linux ?

Bedankt alvast.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: citadel en dorifil virus bonet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/17, 11:53:53 »
Kijk de documentatie eens door: http://wiki.ubuntu-nl.org/Veiligheid
Daar worden al een hoop van je vragen beantwoord. Heb je daarna nog vragen over specifieke onderdelen van Ubuntu die je wil gebruiken of over verschillende mogelijke kwetsbaarheden dan kan je die daarna nog stellen.

Offline Ed

  • Lid
Re: citadel en dorifil virus bonet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/17, 12:26:27 »
Beste oplossing, gebruik een livecd voor al je bankzaken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: citadel en dorifil virus bonet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/17, 13:20:38 »
Geruststelling:
Bijna dagelijks krijg ik emails van "banken" met de vraag of ik wil inloggen met mijn code.
Nu klik ik regelmatig op deze linken, om te kijken hoe of wat, maar mijn provider (Zeelandnet) is goed in het snel blokkeren van dit soort sites.
Een paar keer is het wel gelukt, dan blijkt een Nederlandse bank in eens in een exotisch oord te zitten :lol:
Nog nooit (tot nu toe) is het hun gelukt om iets te installeren op mijn PC's met een Ubuntu versie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: citadel en dorifil virus bonet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/17, 13:37:08 »
Het is een slecht plan om op zulke links te klikken, zelfs met ubuntu. Hier zijn verschillende redenen voor.

1: De meeste mensen op linux gebruiken flash (youtube etc) en java (bijv voor openoffice). Dit is software waar vaak lekken in gevonden worden, en dan ben je als linux gebruiker ook kwetsbaar.
2: Spammers sturen vaak elke e-mail adres een unieke 'link' naar hun site, bijvoorbeeld www.hackers.site.com/speciale_link_voor_Ron. Als je nu op die link drukt zien de aanvallers dat op hun server, en weten ze dus dat Ron de spam ontvangt, en ook nog eens op de links klikt. Dat betekend dat ze Ron dus veel meer spam kunnen sturen, want die leest dat blijkbaar allemaal.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: citadel en dorifil virus bonet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/17, 16:16:47 »
Spammers sturen vaak elke e-mail adres een unieke 'link'
Voor de goede orde, ik adviseer niemand om dit te doen.
De reden, dat ik niet bang ben is simpel, ik gebruik nu al een tijd 12.10 (vanaf pre-alfa), regelmatig wordt de partitie geformatteerd, en van een nieuwe installatie voorzien.
v.w.b. die aparte link, dat check ik uiteraard.
Het is geen aanrader voor iedereen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.