Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma voor opslaan wachtwoorden  (gelezen 2859 keer)

Offline bjeli

  • Lid
programma voor opslaan wachtwoorden
« Gepost op: 2014/01/14, 10:11:43 »
Dag allen,

Ik heb een paar programma's gevonden die wachtwoorden opslaan. Ik wilde even navragen zijn die wel veilig c.q. te vertrouwen? Voor mijn gevoel is dat veiliger dan bijv. via Firefox die het online opslaat.

Het is niet dat ik naar een snak. Maar het maakt het leven makkelijker! Als er een betrouwbare (niet opeens alles weg) en veilig (niet zo maar te achterhalen online) dan zou ik er graag gebruik van maken.

Bjeli

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/14, 10:27:24 »
Je hebt dingen als Keepass.

Overigens zou ik *nooit* m'n wachtwoorden opslaan op het internet, in een wolkdienst. Veel te link.

Offline vanadium

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/14, 10:39:17 »
Veilig zijn die programmaatjes in principe wel: ze slaan je paswoorden met sterke versleuteling op, zodat alleen de gebruiker het bestand kan openen.

Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/14, 11:21:35 »
KeepassX is een fijn programma hiervoor. Als je Chrome(ium) gebruikt, dan kun je ook de Secustore-app gebruiken (die slaat net als KeepassX lokaal op).

Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/14, 11:57:46 »
Dan is er ook nog LastPass....die ondergetekende gebruikt. Ben er tevreden over.

https://lastpass.com/

https://lastpass.com/features_free.php

https://lastpass.com/whylastpass_reviews.php



Cloud-opslag voor wachtwoorden :( Ben wel voor de cloud, maar niet alles in de cloud. Wachtwoorden zou ik, net als Pjotr, niet aanraden om in de cloud op te slaan. Maar ieder zo zijn ding.

Offline bjeli

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/14, 12:21:01 »
Bij het lezen van jullie reactie is net als mijn eerste gevoel; lokaal beter dan online.
Maar zelfs bij lokaal was ik achterdochtig...... Maar dat hoeft niet, blijkt.

Uiteraard ging ik er vanuit dat men eerst bij mij moest binnen komen willen ze wat 'stelen'.
Mits het programma zelf niks stiekem naar de eigenaar sluist. Dat zal wel niet.
En na het stelen is de encryptie heel goed.

Mijn eigen visie erachter is, alles valt te hacken, echter ben ik te onbelangrijk om waarop een hacker zou focussen. Alhoewel, zeg nooit nooit ;) .  Daarnaast alles behalve mijn DigiD wachtwoord kan wel gestolen worden. De rest is onhandig etc. etc. etc. maar is niet direct echt een GROTE probleem!

KeePassX zag ik inderdaad voorbij komen bij de grote software topic. Vandaar toch nog even navragen voor de zekerheid dus veiligheid!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/14, 13:08:19 »
Vraag mij af of diegene die zo "tegen" de cloud zijn, Dropbox bijv. gebruiken of een andere in de cloud werkend iets.

Heb Lastpass nu al in gebruik sinds het bestaat zo ongeveer, en heb er nooit een probleem mee gehad.

Overigens kan je de wachtwoorden ook op je pc kwijt met Lastpass.....maar dat terzijde.

Ook al vind je het niets, je kan omdat de vraag zo is, wel de optie noemen. Dan is het aan de TS wat hij met die informatie doet.
Ik vind Lastpass dus veilig.......


Ik weet niet of je ook op mij doelde, maar zoals ik al zei: ik ben wel voor de cloud, alleen niet voor wachtwoorden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/14, 13:10:27 »
ik ben wel voor de cloud, alleen niet voor wachtwoorden.
Ik ook.

Offline bjeli

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/14, 13:27:55 »
Dank allen. Ook femke98 natuurlijk!

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen visie/mening. Ik ben wel blij dat ieder ook z'n eigen mening geeft. Hoe verschillend(er) ze zijn, des te makkelijker ik mijn eigen hieruit kan vormen.





Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline heir4c

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/14, 16:52:22 »
Ik gebruik ook LastPass, (samen met Xmarks voor mijn bladwijzers) en ben er heel tevreden mee.
Alle gegevens worden eerst gecodeerd op je computer voor ze doorgezonden worden.
En zoals femke98 al meegaf, kan je ze ook lokaal opslaan.
En het hoofdwachtwoord word nooit doorgezonden.
En als je een nieuwe installatie doet op een andere computer of in de plaats van de huidige, of om een backup te maken, dan heb je enkel de map .lastpass te kopiëren en in de nieuwe home te plaatsen of op een externe schijf als het een backup betreft.
En er is een tool waarmee je je score van beveiliging van al je wachtwoorden kan testen. Zo kan je de minder en onveilige wachtwoorden verbeteren.
En je hoeft maar één wachtwoord meer te onthouden. Gebruik een raar opgebouwde zin met minstens één Hoofdletter en enkele cijfers en zonder spaties ertussen.
Een voorbeeld:
Dewolfvanstarwars459miauwdeinhetriet
Dit is heel onlogische zin waar de woorden niets met elkaar te maken hebben maar uit een enorm hoeveelheid tekens bestaat en is toch makkelijk te onthouden na die enkele malen ingetikt te hebben.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/14, 16:59:08 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline bjeli

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/14, 18:56:19 »
Dat klinkt allemaal goed. Inclusief Xmarks. Handig dat beide software cross platform is. Alhoewel ik bladwijzers prima vindt als iedereen meekijkt.

Dat werkt ook als je het in de cloud opslaat? (de locale codering daarna doorsturen?) of bedoelde je dat juist?
Want zag dat het crossplatform is wat handig maakt met verschillende apparaten. Dus als het veilig genoeg is liever in de cloud vanwege de vrijheid!

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/14, 20:00:14 »
Heb lastpass een paar maanden geleden even uitgeprobeerd.Ben zelf jarenlang gebruiker van Keepassx en Keepass2.Die laatste heeft toch mijn voorkeur vanwege de lokale opslag en de rustige interface.Maar dat is meer een kwestie van smaak en gewoonte.
Kubuntu 20.04

Offline bjeli

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/14, 21:56:38 »
Hoe 'veilig' is het om dan de lokale bestanden binnen dropbox op te slaan? Als lastpass al je gegevens heeft en/of opslaat, kan Dropbox dat zeker niet. Als de codering zo goed/sterk is zit je in beginsel wel 'safe'?

Ik zit even hardop en out-of-the-box te denken. Hiermee wil ik 2 vliegen in een klap slaan. Lokaal + automatisch back-up en handig (???) bij her-installatie.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline Wiley

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/14, 22:35:58 »
keepassx hier. Lokale opslag. Dat bestand op dropbox zetten kan, maar ik ben er geen fan van. Zorg dan in elk geval voor een heel lang wachtwoord (gewoon een makkelijk te onthouden maar moeilijk aan jou te koppelen zinnetje) zodat je veilig bent voor brute forcen.
En je kan altijd nog encfs gebruiken om het bestand nog eens encrypted op je dropbox te zetten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/15, 10:39:02 »
Op dropbox zetten is geen enkel probleem gezien de zeer sterke encryptie van die bestanden.

We moeten in deze trouwens niet overdreven paranoïde zijn.

Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/15, 12:24:35 »
Ik gebruik een add-on van Firefox Saved Password Editor.  Ik heb begrepen dat deze editor de password etc. lokaal opslaat. Eenvoudig en werkt goed.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline bjeli

  • Lid
Re: programma voor opslaan wachtwoorden
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/15, 13:24:28 »
Dan ga ik voor voor KeePassX of LastPass. Met de lokale opslag en door encryptie back-uppen in Dropbox.

Zover ik begreep op de site dat als je cross platform wilt werken (Windows + Ubuntu + iOS) je het online moet opslaan. Logisch, lokaal synct niet lekker ;)
Dat overweeg ik nog. Dan kan ik het op alle apparaten gebruiken.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit