Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ftp user mag alleen eigen bestanden overschrijven  (gelezen 1147 keer)

Ftp user mag alleen eigen bestanden overschrijven
« Gepost op: 2009/03/17, 23:30:55 »
Hoi,
Ik heb een map /home/wwwroot
Deze is door proftp server beschikbaar gesteld. via sudo chmod 0777 /home/wwwroot heb ik alle rechten aan iedereen toegekend.
Nu heb ik twee ftp users, die beide in wwwroot kunnen komen.
Jan en Piet. Als jan een bestand aanmaakt mag piet hem niet overschrijven. Beide hebben dacht ik de juiste (alle) rechten.
Wat gaat er mis? iemand een idee?

Offline track

  • Lid
Re: Ftp user mag alleen eigen bestanden overschrijven
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/17, 23:56:22 »
Hoi rtenklooster,

welkom op het forum !

Wat jij zoekt is het "sticky bit".  Het wordt doorgaans toegepast b.v. bij de /tmp- map. 
En het legt vast dat alleen de eigenaar van een bestand de rechten daarop heeft.
(->  http://www.newlinuxuser.com/explain-what-is-the-sticky-bit/ )

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 23:58:28 door track »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ftp user mag alleen eigen bestanden overschrijven
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/18, 09:15:45 »
Hoi,
Als Jan een bestand aanmaakt zal gebruik gemaakt worden van de standaard bevoegdheden voor nieuwe bestanden. Dat wordt 'umask' genoemd en staat op een ubuntu systeem standaard op 022.
Een umask van 022 wil zeggen dat bestanden leesbaar zijn voor anderen maar anderen kunnen deze bestanden niet overschrijven.
Met een umask van 002 kunnen bestanden worden overschreven door groepsleden.

Je kan  Jan lid maken van de groep Piet en Piet lid maken van de groep Jan. Als je het umask dan op 002 zet kunnen ze elkaars bestanden OOK overschrijven.

De standaard instelling van umask staat (achteraan) in /etc/profile. Dit geldt vanaf moment van aanpassen voor alle gebruikers op je systeem. Als je nog meer gebruikers hebt kan je ook het umask van Jan en Piet individueel aanpassen in  bestand .profile in hun home map.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ftp user mag alleen eigen bestanden overschrijven
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/18, 22:13:57 »
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het sticky bit gebeuren doorgelezen. Ik had echter reeds ingesteld chmod 1777 dat werkte echter nog niet. Ga nu het mask gebeuren even proberen, gewoon de groep ftpusers. die had ik al aangemaakt.
Bedankt voor de moeite allemaal!