Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brochure "Hulp via Teamviewer"  (gelezen 29390 keer)

Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #25 Gepost op: 2015/02/02, 21:19:26 »
... een hele forse hinderpaal. Maar dat zal me dan wel blijken en ik ga natuurlijk voor de oplossingen, niet voor de excuses waarom het niet kan.

Ik ben benieuwd!
Ja ik ook, ik zou graag over zoiets kunnen beschikken om de pc's van mensen zonder enige computerkennis even te kunnen benaderen om wat herstelwerk te verrichten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #26 Gepost op: 2015/02/02, 21:23:21 »
Zoals ik in reactie 12 schreef heb ik even rondgekeken en er werden wat programma's genoemd (o.a. op Askubuntu). Die moet ik gewoon proberen en dan weet ik wat.

Maar éérst die twee videooo's :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #27 Gepost op: 2015/02/02, 22:34:58 »
Particuliere pc's hebben vaak een dynamisch IP-adres, dat om de zoveel dagen verandert. Als ik een oud dametje met haar Linux-pc wil helpen op afstand, moet ik een IP-adres hebben, om te beginnen. Dat oude dametje zou dan op sites als 'What is mijn IP-adres' een nummer kunnen achterhalen, maar dan kan je (ik) nog steeds geen contact leggen omdat normaliter de poorten van haar router dichtstaan om indringers te weren.
Draai het om en laat de particuliere pc contact leggen met jouw computer. Daarvoor heb je aan een e-mail adres voldoende om een scriptje te sturen. Uitleggen hoe een script als e-mail bijlage te starten is niet (veel) moeilijker dan Teamviewer downloaden en starten?

Waarschijnlijk is het dan wel nodig dat je zelf (als hulpverlener) een poort open zet op je eigen internet-router.
Zoals ik in reactie 12 schreef heb ik even rondgekeken en er werden wat programma's genoemd (o.a. op Askubuntu). Die moet ik gewoon proberen en dan weet ik wat.
Die programma’s werken zoals Teamviewer in LAN mode, op basis van een netwerkadres (ip nummer) en zijn slechts een deel van een oplossing.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #28 Gepost op: 2015/02/03, 00:57:32 »
Draai het om en laat de particuliere pc contact leggen met jouw computer. Daarvoor heb je aan een e-mail adres voldoende om een scriptje te sturen. Uitleggen hoe een script als e-mail bijlage te starten is niet (veel) moeilijker dan Teamviewer downloaden en starten? Waarschijnlijk is het dan wel nodig dat je zelf (als hulpverlener) een poort open zet op je eigen internet-router.
Dank u zeer testcees, maar wil je ook zo vriendelijk zijn om even punt.voor.punt  te zeggen wat ik moet doen om contact te leggen met een pc ergens ter wereld, of om die pc ergens ter wereld uit te leggen wat die moet doen om contact te maken met mijn masjien?

Dit is dus om een Linux helpsysteem van de grond te krijgen. Iemand heeft een probleem en ik als probleemoplosser kan tijdelijk even op de machine van die persoon. Zou vrij cool zijn. Nee, erg zelfs! ;-)

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #29 Gepost op: 2015/02/03, 07:33:04 »
Wat is nu het probleem, gaan we nu echt zeggen dat TV niet goed genoeg is alleen omdat het een Windows dingetje is?

Het quicksupport werkt perfect, de gebruiker hoeft alleen 2 nummers door te geven, het werkt ook op Linux dus een goede oplossing.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #30 Gepost op: 2015/02/03, 09:12:14 »
Wat is nu het probleem, gaan we nu echt zeggen dat TV niet goed genoeg is alleen omdat het een Windows dingetje is?

Neehoor. Maar als het in Linux kan gebruik ik uit principe geen software uit andere bron. Verder heb ik persoonlijk twee kleine problemen met TV: schermvergrendeling zet de PC vast en de muis zit soms vast. Nou kan je er over gaan discussieren of schermvergrendeling wel of niet moet, maar ik wil dat persoonlijk absoluut kunnen doen. Ik wil ook geen vastzittende muizen door TV of het moet niet meer dan één keer in een paar dagen voorkomen.

Ik heb trouwens het probleem bij TV gedropt en die hebben direct gereageerd. Die zijn ermee aan de gang gegaan. Heel positief tot zover. Nou even afwachten of er ook wat uitkomt.

Dear Mr. Vecht,

Thank you very much for your message.

Could you please give us more details about the problem.?

I was not able to replicate the issue by locking our test machine Ubuntu 14.04 using ctrl + alt + L.

If you have any other questions please don’t hesitate to contact us.

Best regards

Alfonso Vazquez
-Key Account Support-
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #31 Gepost op: 2015/02/03, 09:34:31 »
Problemen die jij beschrijft niet gehad, wel wat reports gekregen na de eerste installatie, maar na herinstallatie geen problemen meer tot nu toe.

Heb al eerder naar Linux alternatieven gekeken, maar niets was makkelijker dan TV.
Dat Quicksupport is een uitkomst, erg makkelijk voor niet kundige mensen.
Alleen onder Linux lijkt het wat te haperen tijdens het starten, zal het even verder testen morgenavond.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #32 Gepost op: 2015/02/03, 10:07:05 »
Heb al eerder naar Linux alternatieven gekeken, maar niets was makkelijker dan TV.
Dat Quicksupport is een uitkomst, erg makkelijk voor niet kundige mensen.

Werkt het niet, dan werkt het niet. Minder gemakkelijk is voor mij geen echt beletsel, maar net wat je zo goed onder woorden bracht: voor minder kundige mensen ligt de grens anders. Daarom schreef ik dan ook de brochure waar ik dit onderwerp voor startte.



Ik ga weer door met de waterpolo video. Net een prachtig mooi doelpunt voorzien van een scorebordje. De laatste versie van KDEnLive werkt echt subliem. Zes scoreborden gezet, nog acht te gaan :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #33 Gepost op: 2015/02/03, 22:07:35 »
Het eerste waterpolo videootje is klaar en staat online. Ik had even genoeg van water :D en heb me vanavond op ons "Hulp op afstand" vraagstuk geworpen.

Ik heb eens stevig gezocht op  rdesktop, xrdp,  krdc, Remmina ook en de Ubuntu remote desktop viewer. Die laatste zou Vinagre zijn, begrijp ik.

Zoals Testcees al vertelde werken al die programma's prima binnen een LAN. Maar zit je achter een router, dan moeten er poorten worden geforward. Dan vervolgens moet degene,  die je hulp nodig heeft,  dat in zijn router instellen en natuurlijk ook zijn IP nummer opzoeken. Dat wordt volgens mij niks. Geen van al de verhalen die ik heb gelezen gaat verder buiten het eigen LAN. Ik vond één verhaal wat aangaf dat er een reverse verbinding moest worden opgezet om op de te bekijken machine te kunnen werken zoals Testcees ook aangaf  - van buiten af en met poorten geforward op de eigen router. Dat klinkt doenbaar. En daar hield het verhaal op.

Tja, zo kom ik niet verder. De gevonden beschrijvingen zijn verder behoorlijk ingewikkeld. Het betere network gebeuren gaat me meestal boven de pet.

Ik hou het wel bij Teamviewer, mensen. Ik ga de brochure maar eens afmaken met o.a wat net Inkscape werk.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #34 Gepost op: 2015/02/04, 07:34:33 »
Ik doe regelmatig bij een familielid wat hulp op afstand, vanavond even van dichtbij :-*
Maar hij heeft geen idee wat een IP adres is, ook al heb ik het hem diverse keren uitgelegd.
Daarbij heeft hij een brakke router waar je geeneens makkelijk kan zien wel apparaat wat voor IP nummer heeft.

Ik heb ongeveer hetzelfde getest als jij een tijdje terug, en zover ik kan zien moet de andere kant altijd meer doen dan twee nummers opgeven.

De haperingen met de Linux Quicksupport tool lijken over te zijn.
Het werkt op beide andere computers, ik krijg alleen geen goed werkende snelkoppeling op het buroblad voor elkaar met Xubuntu, maar dat zal allicht aan mij liggen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #35 Gepost op: 2015/02/04, 09:18:54 »
ik krijg alleen geen goed werkende snelkoppeling op het buroblad voor elkaar met Xubuntu, maar dat zal allicht aan mij liggen.

Misschien dat met dat je hem apart nog even uitvoerbaar moet zetten, zoals Pjotr dat aangegeven heeft?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #36 Gepost op: 2015/02/04, 10:07:00 »
Ik ijk er vanavond nog even naar, maar het lijkt me stug dat het niet kan :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #37 Gepost op: 2015/02/04, 10:14:48 »
Ik kijk er vanavond nog even naar, maar het lijkt me stug dat het niet kan :evil:

Lijkt mij ook. Zet hem op!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #38 Gepost op: 2015/02/04, 10:41:59 »
Dan vervolgens moet degene,  die je hulp nodig heeft,  dat in zijn router instellen en natuurlijk ook zijn IP nummer opzoeken. Dat wordt volgens mij niks. Geen van al de verhalen die ik heb gelezen gaat verder buiten het eigen LAN.
Kijk eens naar Gitso. Daar hoef je alleen maar binnen je eigen netwerk een poort (5500) te forwarden; dat stel je eenmalig in. De hulpvrager hoeft alleen Gitso op te starten en een ip-nummer in te geven; dat is het adres van je eigen router, op te vragen via http://www.whatismyip.com/.

https://code.google.com/p/gitso/

Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #39 Gepost op: 2015/02/04, 11:18:23 »
Gitso is niet meer actief sinds 2010. Om dat pakket te laten werken moet je x11vnc, vncviewer en wxpython installeren. De laatste twee hebben op z'n minst een andere naam (in Synaptic tenminste).

Als ik de deb binnenhaal en wil installeren met Softwarecenter, zegt-ie "Pakket is van slechte kwaliteit. Het installeren van een pakket dat de kwaliteitsnormen geweld aandoet, is niet toegestaan. Computer ernstig beschadigen." Enz.

Nooit eerder die melding gezien, heb maar van installatie afgezien...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #40 Gepost op: 2015/02/04, 11:31:00 »
Gitso is niet meer actief sinds 2010. Om dat pakket te laten werken moet je x11vnc, vncviewer en wxpython installeren. De laatste twee hebben op z'n minst een andere naam (in Synaptic tenminste).
Afhankelijkheden worden zoals gebruikelijk automatisch geinstalleerd, dus daar heb je geen last van. Daarmee snap ik je opmerking niet.

Citaat
Als ik de deb binnenhaal en wil installeren met Softwarecenter, zegt-ie "Pakket is van slechte kwaliteit. Het installeren van een pakket dat de kwaliteitsnormen geweld aandoet, is niet toegestaan. Computer ernstig beschadigen." Enz.

Nooit eerder die melding gezien, heb maar van installatie afgezien...
Die melding krijg je idd. Vreemd genoeg niet via de commandline. Heb nog nooit iets van instabiliteit kunnen ontdekken, dus voor mij geen probleem.  Denk dat de melding wat overtrokken is.

Maar hoe dan ook: Gitso is voor mij (en mijn gebruikers) een perfecte oplossing waardoor ik bovendien een stuk gesloten software links kan laten liggen.

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #41 Gepost op: 2015/02/04, 12:17:42 »
Als het e.e.a. voor jou werkt moet je er zeker niet van afstappen.

Maar mensen achter een wat oudere experiabox zullen toch wat problemen ondervinden om de geforwarde poort daadwerkelijk in stand te houden.
Ook mijn Telfort Zyxel router heeft daar moeite mee.

Maar TV lijkt overal te werken, maar ik ga dat Gitso zeker even proberen op mijn Linux machines.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #42 Gepost op: 2015/02/04, 13:42:02 »
Kijk eens naar Gitso. Daar hoef je alleen maar binnen je eigen netwerk een poort (5500) te forwarden; dat stel je eenmalig in. De hulpvrager hoeft alleen Gitso op te starten en een ip-nummer in te geven; dat is het adres van je eigen router, op te vragen via http://www.whatismyip.com/.

https://code.google.com/p/gitso/

Dank je wel! Ik was al tegen dat Gitso aangelopen, maar had gezien dat het niet meer onderhouden werd. Ik zag ook nergens positieve reacties. en liet het daarom maar zitten. Ik ga het nu wel proberen!

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #43 Gepost op: 2015/02/04, 17:00:01 »
Ik krijg het hier intern niet aan de gang, waar TV het intern gewoon doet.
Zal er wel mee te maken hebben dat TV via een server werkt en Gitso via een direct IP wat intern zowieso problemen geeft.
Het forwarden van de poort 5500 lijkt wel te werken, maar binnen mijn Telfort router is dat altijd maar afwachten.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #44 Gepost op: 2015/02/04, 19:24:00 »
Gitso zit in de repo van mijn Xubuntu 14.10 in de versie 0.6.2. Verrassinkje ... !
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #45 Gepost op: 2015/02/04, 19:54:29 »
Gitso geinstalleerd en binnen mijn lokale netwerk IP opgegeven (192.168.0.999), het werkt  meteen. Laptop 1 draait Xubuntu 14.10 , laptop 2 draait Lubuntu 14.04. Ook daar Gitso in de repo!

Ik heb wel een dubbele taakbalk op PC1 van de remote PC2

Nou eens ervaren wat er gebeurt van buiten mijn netwerk. Het echte werk dus. Dit gaat vooralsnog heel puik.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #46 Gepost op: 2015/02/04, 19:57:27 »
Gitso geinstalleerd en binnen mijn lokale netwerk IP opgegeven (192.168.0.999), het werkt  meteen. Laptop 1 draait Xubuntu 14.10 , laptop 2 draait Lubuntu 14.04. Ook daar Gitso in de repo! Ufw firewall gedisabled op beide PC's en dat IP nummer is uiteraard een verzinsel.

Ik heb wel een dubbele taakbalk op PC1 van de remote PC2

Nou eens ervaren wat er gebeurt van buiten mijn netwerk. Het echte werk dus. Dit gaat vooralsnog heel puik.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #47 Gepost op: 2015/02/04, 21:04:59 »
@jvecht, dat werkt inderdaad vrijgoed. Maar is leuk voor intern gebruik.

 Met het nadeel dat je geen bestanden over kan zetten ten opzichte van Teamviewer.
En als je met een ander bezig bent om hulp te bieden, zit er ook niet de mogelijkheid in voor een chat gesprek of video gesprek, wat je wel een heleboel telefoon kosten kan besparen, en ook geen skype nodig heb.  =D =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #48 Gepost op: 2015/02/04, 21:22:56 »
Het is inderdaad een eenvoudig programma.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #49 Gepost op: 2015/02/04, 22:09:29 »
Gitso geinstalleerd en binnen mijn lokale netwerk IP opgegeven (192.168.0.999), het werkt  meteen. Laptop 1 draait Xubuntu 14.10 , laptop 2 draait Lubuntu 14.04. Ook daar Gitso in de repo!
Leuk om te lezen.

Gitso zet, net als Teamviewer, een uitgaande verbinding op. Geen routerproblemen, geen probleem met een dynamisch ip adres. Voor de “klant” niet meer dan een programma starten.

Voor het “Steunpunt” is het iets lastiger om een “portforward” in te stellen en het externe ip-adres te achterhalen maar dan heb je wel een open en onafhankelijke oplossing. :)

Offtopic: router-firewall van de “klant” geeft (blijkbaar) geen bescherming tegen het “overnemen van de computer” via internet :evil:

Met het nadeel dat je geen bestanden over kan zetten ten opzichte van Teamviewer.
Ja en nee. Teamviewer heeft mooie mogelijkheden voor bestandsoverdracht, het is niet-voor-niets een populair product 8-)

Aan de andere kant, als je bent ingelogd op de computer van iemand anders kan je (met enige voorbereiding en kennis van Linux) bestanden ook op zóveel andere manieren (eventueel via een “cloud”) overzetten. Zeker tussen 2 linux computers. :P
Klik links bovenin op Documentatie