Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zwarte balk youtube  (gelezen 1335 keer)

zwarte balk youtube
« Gepost op: 2019/06/13, 14:55:00 »
Sinds enkele dagen zit er plotseling een irritante zwarte balk bovenin het scherm over de gehele breedte, tijdens het afspelen van youtube video's in fullscreen mode (Firefox). Alleen bovenin dus. Niet aan de zijkanten zoals je dat soms ziet ivm de aspect-ratio. Ook niet onderin.
Wanneer ik een paar keer wissel van 'gewoon' (klein) scherm naar fullscreen, is de balk soms verdwenen, maar vaak ook niet  ???. Kortom, nogal vreemd.
Geen idee wat hier de oorzaak van is. Heeft iemand een idee hoe van die irritante balk af te komen?
« Laatst bewerkt op: 2019/06/13, 15:27:29 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: zwarte balk youtube
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/13, 15:36:18 »
Al een Firefox refresh gedaan?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: zwarte balk youtube
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/14, 17:01:55 »
Nee, omdat het middel dan erger is dan de kwaal  ;). Dit wordt nl allemaal verwijderd en dat stemt me niet echt happy =D :
These items and settings will be removed:

    Extensions and themes
    Website permissions
    Modified preferences
    Added search engines
    DOM storage

    Security certificate and device settings

    Download actions

    Toolbar customizations

    User styles (chrome subfolder containing userChrome and/or userContent CSS files, if previously created.)

Hebben anderen ook last van dit euvel?
Een boek doet het altijd...

Offline EvC

  • Lid
Re: zwarte balk youtube
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/14, 17:32:59 »
Nee, omdat het middel dan erger is dan de kwaal  ;). Dit wordt nl allemaal verwijderd en dat stemt me niet echt happy =D :

Dat begrijp ik. Toch vrees ik dat het haast onmogelijk is om een vinger achter het probleem te krijgen.
Mijn ervaring is dat het echt niet zoveel moeite kost om Firefox weer op te bouwen.
Bovendien heb je dan de zekerheid dat het niet aan de browser ligt mocht het euvel aanhouden.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline ajjp

  • Lid
Re: zwarte balk youtube
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/14, 17:35:46 »
Citaat
Hebben anderen ook last van dit euvel?
Nee, geen enkel probleem hier.

Re: zwarte balk youtube
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/14, 22:02:52 »
Ik heb hier hetzelfde probleem.
Bij mij is de balk echter wit.....

DarkEra

  • Gast
Re: zwarte balk youtube
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/14, 22:44:52 »
Ook hier geen problemen op mijn machines. Exotische hardware bij jullie misschien? nVidia, ATI grafische kaarten? Zelf heb ik alles Intel, zowel CPU als GPU/grafische kaarten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: zwarte balk youtube
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/15, 08:52:21 »
Nee, omdat het middel dan erger is dan de kwaal  ;). Dit wordt nl allemaal verwijderd en dat stemt me niet echt happy =D :
Toch wel een goed idee om te zien of het aan je instellingen ligt. Door handmatig je profiel even te verplaatsen, kan je eens testen in een fabrieks-standaard firefox. Nadien plaats je je profiel terug en heb je alles terug.

  • Sluit Firefox af
  • Ga naar de verborgen .mozilla folder in je home folder
  • Je profielfolder noemt ########.default. De tekens staan voor acht willekeurige karakters
  • Hernoem die folder, bij voorbeeld naar "########.default.2019-06-15".
  • Herstart Firefox. Firefox vind geen profielfolder, en maakt een standaard, nieuwe ########.default folder aan (met andere lettertekens).

Test nu of het probleem nog voorkomt in het nieuwe profiel. Om je oude profiel te herstellen, sluit je Firefox weer af, verwijdert de nieuw aangemaakte profielfolder, en geef je je oude profielfolder zijn originele naam terug.

Zo kan je al minstens bepalen of het probleem ja dan nee aan je profielinstelling te wijten is.

Is je profiel de oorzaak, dan is een volgende stap eens alle extensies uitschakelen. Is het probleem weg, dan weet je dat het aan een extensie ligt. Schakel de extensies dan één voor één weer in om de "schuldige" te vinden.

Zijn extensies niet de oorzaak, tja, dan is het nog verder zoeken. Soms moet je wat moeite doen om uit te zoeken waar het probleem zit.

Re: zwarte balk youtube
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/15, 12:18:58 »
Gebruik je de extensie "I don’t care about cookies".

Offline Nero

  • Lid
Re: zwarte balk youtube
« Reactie #9 Gepost op: 2019/06/16, 09:05:51 »
  • Sluit Firefox af
  • Ga naar de verborgen .mozilla folder in je home folder
  • Je profielfolder noemt ########.default. De tekens staan voor acht willekeurige karakters
  • Hernoem die folder, bij voorbeeld naar "########.default.2019-06-15".
  • Herstart Firefox. Firefox vind geen profielfolder, en maakt een standaard, nieuwe ########.default folder aan (met andere lettertekens).

Waarom altijd zo ingewikkeld om een nieuw profiel aan te maken? Gewoon de opdracht (in de meeste desktops met ALT-F2) firefox -profilemanager en dan kiezen voor Nieuw profiel aanmaken

Re: zwarte balk youtube
« Reactie #10 Gepost op: 2019/06/16, 11:01:32 »
Probeer ook Firefox te starten met uitgeschakelde extensies/add-on's:
Menu Help - Herstaren met uitgeschakelde add-on's.

Zo kun je vaststellen of een van je add-on's het probleem veroorzaakt.

Re: zwarte balk youtube
« Reactie #11 Gepost op: 2019/06/16, 16:42:34 »
Bedankt voor alle reacties!

Een dag na het zwarte-balk-euvel bleek er een Firefox update (67.0.2) te zijn. Nadat die was geinstalleerd, was de zwarte balk ook prompt verdwenen en werkt alles weer naar behoren bij mij. Wellicht dat er toch ergens tijdelijk iets niet lekker zat in de voorgaande versie (?)

@Vanadium : goeie tip trouwens. Die zou later nog wel eens van pas kunnen komen. Ik documenteer 'm direct. Thx!
Een boek doet het altijd...