Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help: van Windows SBS naar Ubuntu Server  (gelezen 1040 keer)

hombert

  • Gast
Help: van Windows SBS naar Ubuntu Server
« Gepost op: 2008/02/05, 11:39:21 »
Allen,

Ik ben momenteel in het bezit van een Windows Small Business server. Hier gebruik ik exchange.

Nu ben ik Microsoft helemaal zat met hun licentie gedoe en peperdure licenties die je naast het pakket per user moet kopen.

Tijdje terug ben ik al in aanraking gekomen met de ubuntu desktop versie en ben hier er over te spreken.

Nu wil ik de grote stap gaan nemen onze server te splitsen naar 2 servers, waarvan er dan 1 domain controller wordt met VPN. En een mail server die wel in domain staat en dus gekoppeld aan de andere server.

Aangezien ik een "newbee" ben op dit gebied maar graag dit zou willen bewerkstelligen, wil ik jullie vragen mij een handje te helpen.

Wat raden jullie aan, hoe kan ik dit doen. Misschien links naar boeken/tutorials of andere forum posts die hier over gaan.

Help me van Microsoft af!!! :D

Bij voorbaat dank!

hombert

Offline ruujan

  • Lid
Help: van Windows SBS naar Ubuntu Server
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/05, 13:39:23 »
Ik lever tegenwoordig ClarkConnect aan mijn klanten ter vervanging van SBS.

hombert

  • Gast
Help: van Windows SBS naar Ubuntu Server
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/05, 14:06:38 »
dat is zeker een betaalde oplossing mijn vermoeden deed al genoeg. Bedankt voor je reclame...nu een ubuntu oplossing

B_Byte

  • Gast
Help: van Windows SBS naar Ubuntu Server
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/05, 15:02:42 »
tis wel geen ubuntu oplossing maar wat dacht je hier van http://ebox-platform.com

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Help: van Windows SBS naar Ubuntu Server
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/05, 15:09:07 »
Op howtoforge.org zijn wel goede handleidingen te vinden voor Ubuntu.
Verder moet je even zoeken op de Ubuntu wiki naar handleidingen voor elk onderdeel (samba, mailserver, vpn, etc.)

Offline ruujan

  • Lid
Help: van Windows SBS naar Ubuntu Server
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/05, 16:59:44 »
Citaat van: hombert
dat is zeker een betaalde oplossing mijn vermoeden deed al genoeg. Bedankt voor je reclame...nu een ubuntu oplossing
Er is een communty versie die gratis is.....

Ubuntu kent geen standaard oplossing voor dit probleem. Je zult een aantal pakketten moeten selecteren en die zelf moeten configureren. Ik denk dan aan:

Postfix
Courier of Dovecot
evt Fetchmail
Samba
DnsMasq oid
evt Kolab
Apache
PopTop of OpenVPN oid
Amavis
Spamassassin

en vul zelf maar aan wat je nog nodig hebt. Veel succes, ik hoop oprecht dat je binnen redelijke tijd een werkende, beheersbare en veilige omgeving hebt.