Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma dwingen te stoppen  (gelezen 5875 keer)

Offline b16a1

  • Lid
Programma dwingen te stoppen
« Gepost op: 2007/10/02, 22:14:58 »
Mijn aMSN is zojuist gecrasht. Ik heb het net pas geinstalleerd, dus dat begint weer goed.
Op dit moment zie ik dus het crash rapport scherm open staan, de contact lijst staat ook open. Verder kan ik er helemaal niks mee (knoppen reageren niet) en ik wil het dus afsluiten.

In Windows heb je in de task manager de optie om een programma tot sluiten te dwingen. Als dat niet werkt kun je het proces keihard stoppen.

In Ubuntu heb je ook een proces window, maar daar kan ik dus aMSN niet vinden.

En nu kan ik me gewoon niet voorstellen dat Ubuntu die mogelijkheid niet biedt :D
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board

Offline b16a1

  • Lid
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/02, 22:19:49 »
nevermind, de opties om meer kenmerken van een proces te zien gevonden.

Wish een kill gegeven en aMSN is verdwenen.
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/02, 22:23:48 »
Ik gebruik in Xubuntu nog wel eens de toetscombinatie ctrl + alt + esc. Er verschijnt dan een doodshoofdje op de plek van de mousepointer. Als je daarmee op een window klikt wordt de betreffende applicatie afgesloten.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/02, 22:23:53 »
Zie je wel dat Ubuntu veeeeeeel beter is dan wintendo! En anders hadden we natuurlijk de goeie ouwe command-line gehad waarin je werkelijk ALLES kan doen ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline b16a1

  • Lid
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/02, 22:26:47 »
@tommie: die ga ik eens proberen [edit] niet dus, gnome heeft dat niet, althans, niet onder die toetscombo

@tukcedo: commandline is stoer, alleen ben ik er nog niet in thuis. Daarom ook expres in beginners gepost! En ja, dit is beter dan windows... als ik die mening niet deelde had ik Vista wel laten staan.

(nu nog een automatisch woordfilter op dit forum, want ik loop me een partij vuile taal uit te slaan hier ;) )
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board

Offline vanadium

  • Lid
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/02, 22:27:59 »
Alt+Ctrl+esc is niet op die wijze gedefinieerd in Ubuntu. Het is (misschien maar goed zo) wat minder vlot toegankelijk: Alt+F2, xkill, moet je doen om de killcursor op te roepen.

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/02, 23:20:02 »
Citaat van: vanadium
Alt+Ctrl+esc is niet op die wijze gedefinieerd in Ubuntu. Het is (misschien maar goed zo) wat minder vlot toegankelijk: Alt+F2, xkill, moet je doen om de killcursor op te roepen.
Je kunt ook een snelkoppeling daarvoor op je paneel zetten
- Rechtsklik op paneel
- Toevoegen aan paneel
- De icoon voor "geforceerd afsluiten" selecteren
- Toevoegen

De killcursor is bij mij dan een kruisje.

breukkie

  • Gast
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/03, 09:20:58 »
In de terminal ps -x  intypen pid nr zoeken van de applicatie en die met kill nr  via enter killen

Offline Rulus

  • Lid
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/03, 10:14:34 »
Citaat van: breukkie
In de terminal ps -x  intypen pid nr zoeken van de applicatie en die met kill nr  via enter killen
Of gemakkelijker: gewoon killall , dan moet je niet eerst de pid opzoeken en die daarna killen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/03, 12:30:39 »
Citaat van: sisosteven
De killcursor is bij mij dan een kruisje.
Geen kruisje, maar een piratensymbool: schedel met gekruiste beenderen eronder. Kijk maar eens goed!  :-)

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/03, 13:13:34 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: sisosteven
De killcursor is bij mij dan een kruisje.
Geen kruisje, maar een piratensymbool: schedel met gekruiste beenderen eronder. Kijk maar eens goed!  :-)
Nee hoor, een kruisje, een dubbellijnig kruisje met vier gelijke "benen". :-)

Offline vanadium

  • Lid
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/03, 13:17:11 »
Bij mij is het alvast een piratensymbool, net als bij Mandrake twee jaar geleden.

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/03, 14:19:28 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: pjotr123
Citaat van: sisosteven
De killcursor is bij mij dan een kruisje.
Geen kruisje, maar een piratensymbool: schedel met gekruiste beenderen eronder. Kijk maar eens goed!  :-)
Nee hoor, een kruisje, een dubbellijnig kruisje met vier gelijke "benen". :-)
Hmmm, typisch.
- met het icoontje op mijn paneel krijg ik een kruisje.
- middels alt+f2 - xkill krijg ik die doodskop
Vreemde zaak.

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/03, 17:51:00 »
Best wel handig: ik deed het altijd met "Procesbeheer" uit Systeem --> Beheer, wat dus neerkomt op gnome-system-monitor. Heb ook net gemerkt dat er nog een klein verschil is tussen het kruisje als je het icoontje bovenop het paneel hebt staan, of wanneer je de piratenvlag hebt via alt+F2:  Bij het kruisje krijg je mooi in een kadertje te lezen dat om te annuleren je op ESC moet drukken.  Bij de piratenvlag zeggen "ze" je niks, en (typisch) werkt dat niet met ESC, maar moet je blijkbaar rechtsklikken (zo verdween die piratenvlag toch bij mij)...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/03, 18:34:35 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: pjotr123
Citaat van: sisosteven
De killcursor is bij mij dan een kruisje.
Geen kruisje, maar een piratensymbool: schedel met gekruiste beenderen eronder. Kijk maar eens goed!  :-)
Nee hoor, een kruisje, een dubbellijnig kruisje met vier gelijke "benen". :-)
Yep, in Gutsy krijg ik ook een wit kruisje zwartomrand.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/04, 00:10:32 »
je kan om een programma te dwingen met stoppen ook het volgende doen:

terminal openen.... met het commando "top" achterhalen welk programma/proces je wil stoppen...
en vervolgens met het kill commando het nummer van het proces opgeven....
klinkt nerderig... maar werkt perfect..

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/07, 10:46:21 »
ik heb het commando top en kill geprobeerd werkt perfect maar niet voor de boinc client. die start automatisch op, en blijft op de achtergrond gewoon zijn berekeningen uitvoeren,  na het commando kill 5941 krijg ik de melding bewerking niet toegestaan,  wat moet ik doen ? ik heb xubuntu hardy 8.04

alvast bedankt,

 Robert

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/07, 11:30:06 »
Maak er dan eens van killall
Doet ie het nog niet, is het misschien een proces van de root, en moet je doen
sudo killall boinc
(of het nummer)

EDIT: ik heb op een oude P3 een icoontje voor een starter met commando "killall firefox", omdat door het te snel klikken deze zo om de paar dagen eens blijft hangen.  Dat is dan handig voor m'n familieleden die minder nerd zijn dan ik.. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/07, 11:42:42 »
Citaat van: bartek
Citaat van: sisosteven
Citaat van: pjotr123
Geen kruisje, maar een piratensymbool: schedel met gekruiste beenderen eronder. Kijk maar eens goed!  :-)
Nee hoor, een kruisje, een dubbellijnig kruisje met vier gelijke "benen". :-)
Yep, in Gutsy krijg ik ook een wit kruisje zwartomrand.
Hier ook een kruisje , zal mss afhangen van welk uiterlijk(pictogrammen) je gebruikt.
Viva La Revolución

Offline mcgyver

  • Lid
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/07, 12:10:53 »
Zit nu even in windows, maar je kan toch rechts klikken in je panel en dan kiezen voor toevoegen en dan kiezen voor "een zich misdragende toepassing afsluiten" (of zo iets. Ik heb het altijd in mijn panel staan (niet dat ik het vaak nodig heb). In dat geval is het gewoon twee keer klikken en weg is "Kees"

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/07, 12:23:54 »
bedankt voor Uw bericht maar ik krijg het niet voor elkaar de boinc client af te sluiten met de voorgestelde commando`s,

bedankt Robert

Offline mcgyver

  • Lid
Programma dwingen te stoppen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/07, 13:40:49 »
@Robert:

De mijne is geen commando, het is een programmaatje dat je in je panel plaatst.

edit: Lukt het zo ook niet?

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/07, 15:02:09 »
sorry mcgyver, reply was niet voor U posting bedoeld maar voor prosper, ik zat hier een beetje te snurken, hahaha, maar bedankt voor de reactie, ik heb U voorstel geprobeerd maar dat lukt ok niet, boinc werkt zonder dat ik hem opstart dat heb ik gecheckt via het commando "top" dus kan ik dat niet sluiten op de normale manier, het is geen ramp, boinc draait hiet toch altijd mee, maar soms wil ik de pc iets vlotter hebben en dan zal het mooi zijn als ik boinc kan sluiten.

Programma dwingen te stoppen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/07, 15:36:58 »
Heb al een paar keer gehad dat Galeon bij het afsluiten crashte. Het programma bleef dan gewoon in de achtergrond draaien als proces, terwijl ik het programma zelf niet meer op mijn bureaublad zag staan. Zoiets kun je alleen oplossen via procesbeheer (in systeemmonitor). Wat ik zou willen is de mogelijkheid om met een toetsencombinatie systeemmonitor op te roepen. Weet iemand of dat mogelijk is?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."