Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alternatief gezocht voor Google Dropbox  (gelezen 4757 keer)

Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Gepost op: 2020/03/04, 18:27:04 »
Ik heb sinds een kleine week Ubuntu 18.04 geïnstalleerd (update vanaf Ubuntu 14.04). Bevalt zeer goed  :)!

Tot nu toe gebruikte ik Dropbox om bestanden extern te bewaren. Maar de synchronisatie van de bestanden verliep af en toe moeizaam. Daarnaast is de geboden gratis 2 GB wat weinig voor mij.

Dus ik ben op zoek naar een alternatief voor Dropbox.  Ik zou Google Drive kunnen gebruiken (20 GB gratis) maar ik zou het leuk vinden om een ´native´ Linux/Ubuntu Cloudservice te gebruiken.

Iemand (met gebruikservaring) een tip?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline h2o

  • Lid
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/04, 18:36:09 »
Iemand (met gebruikservaring) een tip?

Pcloud
Voordelen:
1. Werkt overal, zowel op Linux als op je mobiele telefoon.
2. Staat in Zwitserland
3. Alles staat daar en niet op jouw eigen computer/laptop/tablet/telefoon, alles werkt dan ook echt in de cloud.
4. Zeer snel.

Standaard is het 10 GB, maar er zijn mogelijkheden voor mensen uit te nodigen waardoor je (gratis) naar 20 GB kunt gaan.
Zelf heb ik een betaalde versie van 500 GB. Dat is (dacht ik) € 3,- per maand.

Ik werk er nu ruim anderhalf jaar mee en ben er zeer over te spreken. Heel stabiel en betrouwbaar.
Bij veel reviews heeft Pcloud ook een positieve respons.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/04, 18:52:01 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

swake

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/04, 19:15:07 »
Waarom cloud en geen externe USB schijf .
Wat is cloud (volgens mij)
Cloud is schijfruimte waar je bestanden gaat delen met ?????? . Daarom heeft microsoft trouwens het SMB protocol uit Windows 10 verwijdert  omdat iedereen gaat bestanden in de cloud delen en niet het thuisnetwerk .
Die vraagtekentjes staan voor personen naar jouw keuze , met wie ga je delen . Wie kan er buiten met wie je deelt nog bij jouw cloud ? Velen weten het zelfs niet .


Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/04, 19:31:22 »
Citaat
Cloud is schijfruimte waar je bestanden gaat delen met
Delen is niet echt nodig...je kan met  je zelf delen op meerdere toestellen .
De tip van h2o lijkt me echt topie  ;)
c'est dur la vie d'artiste

Offline Tom

  • Lid
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/04, 19:56:24 »
Ik heb PCcloud geprobeerd en het werkt zeer snel ,wel even naar je Mailbox gaan om uw E Mail adres te bevestigen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/04, 20:04:11 »
Citaat
geen externe USB schijf .

Een SSD ja dat kan goed zijn ,als je na overal mee sleurt.
Maar eentje met HDD vrijdag eentje binnen gekregen  van 500gB met over de 360GB  foto's/docs/muziek/films .
Man zegrt werkt ineens niet meer Win8.1 andere pc ergers ook niet.En ze is niet oud...ja kan gebeuren zeker?
Sluit ze aan op mijn laptop win10 en inderdaad laptop begon te bevriezen .Test laptop met Mint ja daar wel ;man koopt SSD en heb veel kunnen overzetten.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/04, 23:42:14 door rive gauche »
c'est dur la vie d'artiste

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/04, 20:13:46 »
@h2o,
Citaat
Staat in Zwitserland
Zo maar ter info ben je daar zeker van?
Wat ik nu laat zien is wel de pagina waar je account moet maken is wel USA



Mvg

c'est dur la vie d'artiste

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/04, 20:15:48 »
TransIP schijnt ook goed en betrouwbaar te zijn als je grotere hoeveelheden wil opslaan. En ook wat betreft privacy.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline rico70

  • Lid
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/04, 20:20:19 »
Ik heb Stack van TransIP. Werkt goed, was destijds een aanbieding, vroege aanmelders kregen 1 TB gratis.

En of de servers van PCcloud wel of niet in Zwitserland staan maakt niet zoveel uit, zodra een rechter van het land waar de servers staan beveelt dat er data moet overgedragen worden gebeurd dat gewoon.

DarkEra

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/04, 20:23:04 »

1. Werkt overal, zowel op Linux als op je mobiele telefoon.
2. Staat in Zwitserland
3. Alles staat daar en niet op jouw eigen computer/laptop/tablet/telefoon, alles werkt dan ook echt in de cloud.
4. Zeer snel.

....
Servers staan wereldwijd verspreid, dit om overbelasting te voorkomen. Net als bij de spiegel servers van repositories of daar waar ISO's van distributies op staan.

Offline PKing

  • Lid
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/04, 20:27:31 »
Ik gebruik een oude NAS, die ik op het moment geen config heeft voor outside toegang, maar dat in het verleden wel had, en in de nabije toekomst ook weer.
Eindelijk binnenkort glasvezel, want met mijn upload van 1mb nu is in de cloud werken ondoenlijk :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/04, 20:32:28 »
Citaat
Ik heb Stack van TransIP. Werkt goed, was destijds een aanbieding, vroege aanmelders kregen 1 TB gratis.
Daar was ik ook snel bij, belgen moesten wel langer wachten 8-)
Bij Onedrive ook nog altijd 15GB
Citaat
Servers staan wereldwijd verspreid, dit om overbelasting te voorkomen. Net als bij de spiegel servers van repositories of daar waar ISO's van distributies op staan.
Bedankt voor de uitleg ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/04, 20:45:17 »
TransIP schijnt ook goed en betrouwbaar te zijn als je grotere hoeveelheden wil opslaan. En ook wat betreft privacy.

TransIP heb ik ook en ben er best tevreden over.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline h2o

  • Lid
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/04, 21:13:16 »
TransIP is ook een goed alternatief. Nadeel vind ik zelf dat, net als dropbox, je een deel van je eigen schijf kwijt bent. Alles wordt gesynchroniseerd en dat is bij Pcloud niet het geval. Je zet alles op een virtuele schijf somewhere in the universe.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #14 Gepost op: 2020/03/04, 21:24:38 »
Citaat
TransIP is ook een goed alternatief. Nadeel vind ik zelf dat, net als dropbox, je een deel van je eigen schijf kwijt bent.
Dit klopt niet echt...je kunt toch alles lekker in de cloud   laten staan.Wil je iets delen maak je link aan en die geef je dan aan de persoon of in forum de link en dan kan je downloaden.
Hier in elk geval niks van transip niks op pc.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #15 Gepost op: 2020/03/04, 21:32:34 »
Citaat
Ik gebruik een oude NAS, die ik op het moment geen config heeft voor outside toegang, maar dat in het verleden wel had, en in de nabije toekomst ook weer.
Verstandig man, zo doen de bedrijven het ook . Data bewaren binnen eigen bedrijf op een server die je zelf beheert !

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #16 Gepost op: 2020/03/04, 21:37:32 »
Citaat
Verstandig man, zo doen de bedrijven het ook .
Inderdaad !Maar TS heeft geen bedrijf denk ik!
Maar lees eens heel goed topic titel...alternatief voor dropbox ...ja is geen nas of externe toch?
c'est dur la vie d'artiste

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #17 Gepost op: 2020/03/04, 21:42:44 »
Citaat
TransIP is ook een goed alternatief. Nadeel vind ik zelf dat, net als dropbox, je een deel van je eigen schijf kwijt bent.
Dit klopt niet echt...je kunt toch alles lekker in de cloud   laten staan.Wil je iets delen maak je link aan en die geef je dan aan de persoon of in forum de link en dan kan je downloaden.
Hier in elk geval niks van transip niks op pc.
Mvg

Klopt wat je zegt. Alles in de cloud en noppes op de PC.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline h2o

  • Lid
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #18 Gepost op: 2020/03/04, 21:45:17 »
Dit klopt niet echt...je kunt toch alles lekker in de cloud   laten staan.Wil je iets delen maak je link aan en die geef je dan aan de persoon of in forum de link en dan kan je downloaden.
Hier in elk geval niks van transip niks op pc.
Mvg
Pcloud werkt met fuse, daardoor staat eigenlijk geen enkel bitje op de schijf. Of TransIP dat ook doet weet ik niet. Werkt in ieder geval via Owncloud protocol.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline PKing

  • Lid
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #19 Gepost op: 2020/03/04, 22:37:29 »
Inderdaad !Maar TS heeft geen bedrijf denk ik!
Maar lees eens heel goed topic titel...alternatief voor dropbox ...ja is geen nas of externe toch?

Nou ik zie daar niet veel verschil in moet ik eerlijk zeggen, of ik mijn bestanden nu op mijn NAS zet waar ik zelf alle zeggenschap over heb, en makkelijk kan selecteren wie er wel of geen toegang heeft, of op een server waar ik niet eens weet wat er misschien mee gebeurd.
Let wel ik ben geen veiligheidsfreak, maar wil wel graag weten waar mijn data is.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #20 Gepost op: 2020/03/04, 22:58:13 »
@Pcking,
Citaat
Let wel ik ben geen veiligheidsfreak, maar wil wel graag weten waar mijn data is.
is ook zo.Maar Nas kost geld kennis ...
Was ook niet echt oip je bedoeld  hoor!
Wel dit...
Citaat
Waarom cloud en geen externe USB schijf .
is niet te vraag ;)spijtig voor de man transip is niet meer gratis !Nooit problemen gehad .
PCloud lijkt me heel goed  ;)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #21 Gepost op: 2020/03/05, 07:14:33 »
Lees vooral, en dat is de zwaarste opdracht meestal, de privacy voorwaarden. Gratis zijn die dingen nooit echt (in wat jij denkt dat gratis is ) .

Cloud kopen is altijd een betere servicevoorwaarde en privacygarantie . Zo ook bij Google meer garanties boven water komen met de aankoop van het minimum 2€/ maand 100 Gb Wolk .

Maar nogmaals: ga niet blind zomaar wolk kopen zonder echt te weten a) wie de beheerder is en b) wat die beheerder je aan garanties en privacy garandeert , al staat die wolk op Antarctica of Zwitserland dat is geen garantie op zichzelf .... !! Zoals ook River Gauche al aangeeft met een USA domein te werken en gehost te zijn in of buiten Europa.

Persoonlijk werk ik veel met Google op alle niveau's, en de privacy statement van hen is de meest duidelijke en transparante die er is .... mét een makkelijke integratie van  PayPal .(gevolgd door Microsoft's One Cloud  ---- Azure Cloud, nadeel is dat betalingen alleen kunnen met Credit Card wat ik een obstakel vind) .

 
« Laatst bewerkt op: 2020/03/05, 07:18:13 door Joshua Orbit »

swake

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #22 Gepost op: 2020/03/05, 15:02:02 »
Citaat
is niet te vraag ;)spijtig voor de man transip is niet meer gratis !Nooit problemen gehad .
Lezen is een kunst !
De vraag is :
Tot nu toe gebruikte ik Dropbox om bestanden extern te bewaren.Waarom zou ik mijn bestanden in ergens in The Cloud bewaren als ik ze ook op een externe USB schijf kan bewaren ,en ik zeker ben dat ik altijd mij mijn bewaarde bestanden kan .
Tussen bestanden bewaren op een externe USB HD en bestanden naar the cloud uploaden om te kunnen delen is een "zeer" groot verschil .

Wat is dropbox ?

« Laatst bewerkt op: 2020/03/05, 15:07:17 door swake »

Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #23 Gepost op: 2020/03/05, 16:48:16 »
Citaat
Lezen is een kunst !
maar ik zou het leuk vinden om een ´native´ Linux/Ubuntu Cloudservice te gebruiken.

Iemand (met gebruikservaring) een tip?
c'est dur la vie d'artiste

swake

  • Gast
Re: Alternatief gezocht voor Google Dropbox
« Reactie #24 Gepost op: 2020/03/05, 16:53:54 »
Citaat
maar ik zou het leuk vinden om een ´native´ Linux/Ubuntu Cloudservice te gebruiken.
https://ubuntu.com/public-cloud