Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Wifi & Privacy en meer....  (gelezen 11574 keer)

Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Gepost op: 2014/01/23, 11:02:28 »
Nu hebben we al een topic over Internet & Privacy, en iedereen heeft een ander beeld van Privacy.
De 1 is er wat meer op gesteld dan de ander enz enz....
De meningen zijn zeg maar verdeeld.

Ondertussen gebeurt er om ons heen meer en meer, wat Inbreuk maakt en kan maken op je privacy, of je het leuk vind of niet.

Ik neem mijn zoon als voorbeeld, die is in een aanbieding getrapt van de Eneco, die Bied namelijk hun Toon thermostaat aan waarop je jouw verbruik kan zien.
Owja om extra te lokken het is gratis.

Nu moest hij in December ineens €375.- bijbetalen ??
(( De vorige computer gestuurde thermostaat die ik ook heb voldoet trouwens ook bij mij nog steeds goed.....))
Nu ga je kijken hoe kan dit nu ?
Dit revolu tionaire ding van de Eneco beheerd je gas en electra, staat gekoppeld aan je rekening, de eneco beheerd dit ding via internet en zet er de prijzen in zodat je weet hoeveel je verbruikt....
En ondanks alles word je niet gewaarschuwd en moet je ineens bij betalen ???
Wat ook makkelijk is je kan remote met je telefoon de kachel hoger en lager zetten.  :o

Nu zat ik te denken, hoe makkelijk is het dan voor hun om overdag als je niet thuis bent je kachel ff 4 graden hoger te zetten zodat je meer verstookt ?
Of zowiezo te kunnen rotzooien met je thermostaat ?
Dat ding staat immers in verbinding met hun via internet.

Met dit ding heb je in ieder geval weer iets minder Privacy  :evil:

En dan wat ik vandaag weer in het nieuws las:

Winkels volgen klanten met smartphone door 'wifi-tracking'

Citaat
In de winkels van Dixons, MyCom en iCentre worden klanten gevolgd via de wifi op hun mobiele telefoon. De wifi-tracking is in de afgelopen maanden stilletjes ingevoerd in 160 winkels.

Via je wifi (als die aan staat) registreren ze je MAC adres en volgen ze je door het winkel centrum heen, waarschijnlijk met goede bedoelingen maar het mag niet, het is inbreuk op je privacy  want je word werkelijk gevolgd.
Veel mensen kan het niet schelen maar tis weer een voorbeeld van inbreuk en zo gaat het maar door......

Lees hier het hele artikel

Hier vind je het vervolg

Lees hier op Tweakers.net wat zij ontdekt hebben.

Ik weet nog goed hoe vroeger schande werd gesproken over Rusland met hun communisme en volledige controle over de bevolking.....
Heden ten dage weet onze regering. De AIVD, NSA enz enz enz nog meer over ons, en worden we 1000X meer gecontroleerd als ooit in al die landen waar schande over gesproken werd en word...  :-X
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 11:26:21 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/23, 11:27:04 »
Klopt; supermarkten zijn er al langer mee bezig. Die willen nauwkeurig weten bij welke schappen/produkten je hoeveel tijd doorbrengt en welke route je door de supermarkt loopt.

Waarom denk je dat wifi in winkels gratis is?
(waarmee gratis natuurlijk niet gratis meer is... ;) )

Echt leuk wordt het als ze er ook een leuke 'gratis' app bij verzinnen (waarvoor je blindelings een lijst machtigingen goedkeurt...) die de gegevens in je smartphone leest en koppelt aan het MACadres van je winkelbezoek.
Of deze gegevens gewoon kopen van Facebook, Google, Whatsapp, etc.
En als je met PIN betaalt is ook direkt je bankreknr gekoppeld.

Maar.....
Wat dacht je van webwinkels...die doen dit al jaren en veel gedetailleerder!
Vervolgens passen ze de pagina en prijzen aan.
En niemand klaagt erover...  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 11:44:16 door VuurVosje »

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/23, 11:32:14 »
[offtopic]Tja, Eneco is sowieso een stelletje kwakzalvers als het om gaskosten gaat... Zo moesten wij vorig jaar *aanvankelijk* 150 euro bijbetalen omdat zij vertikt hadden een nieuwe meterstand op te nemen bij ons en daarom maar wat berekenden aan de hand van de een of andere tabel... (en ja, dat is wat ze letterlijk zeiden aan de telefoon) Uiteindelijk hebben ze dan toch de nieuwe meterstand opgenomen en hoefden we alleen maar wat administratiekosten te betalen.[/offtopic]

Maar goed, bedankt in ieder geval voor die waarschuwing over Toon, dan zal ik in ieder geval mijn ouders even waarschuwen dat dat niet zo'n goed idee is mochten we ooit die aanbieding krijgen...

Ik wist trouwens ook niet dat MyCom enzo je volgen in het winkelcentrum... Tja, moeten ze wel een groot bereik hebben hier in Almere want het centrum is toch behoorlijk groot :D (nuja, Almere-Stad dan, hier in Haven is geen MyCom/Dixons/iCentre) De gemeente zelf biedt ook gratis WiFi aan, geen idee of die je volgen. Maar goed, ik gebruik eigenlijk nooit openbare WiFi, hooguit bij uitzondering die van de gemeente zelf. Als ik dan toch iets moet versturen op een plek met minder bereik dan wacht ik gewoon even tot ik weer meer bereik heb. Verontrustend dat sommige winkels je zomaar kunnen volgen is het echter wel... Het is oppassen geblazen tegenwoordig. Ik ben trouwens benieuwd waarom ze je willen volgen?

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/23, 11:34:20 »
Waarom denk je dat wifi in de AH (en andere winkels) gratis is?
(waarmee gratis natuurlijk niet gratis meer is... ;) )

Ik weet niet of Vomar (supermarkt) me volgt maar ik ben wel blij dat ze sinds kort gratis WiFi hebben want dan kan ik tenminste eindelijk een tweet posten vanaf de nabijgelegen bushalte aangezien mobiel internetbereik daar om een of ander reden altijd wegvalt... (en dat heb ik getest met T-Mobile (huidig) en Vodafone (voormalig)). Maar goed, is wel een privacy-risico dus als ik dit zo lees...

Offline Tom

  • Lid
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/23, 11:52:52 »
Vraag mij zo wie zo af waarom iedereen op internet wil komen etc en dat overdag als je onderweg bent ,en waarom allemachtig moet mijn simpele handy aan staan ,als ik boodschappen doe ?.
Waarom moet ik als simpele aap online banking doen als ik met de fiets 5 min bij mijn bank ben ,we komen zo wie zo al veel te weinig buiten .... zo maar een gedachte van mij #datweerwel.
Voel mij in ieder geval safe zo ,ach ja heb ook geen klantenkaart en meer van die rotzooi .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/23, 12:32:11 »
Dubbeltje ? ... waarom denk je dat wij niet bij AH inkopen ...juist een dure winkel ,en kortingen bestaan niet ,daar heb je allang voor betaald met de vorige prijzen ,alles al  ingecalculeerd .
Als ik al die winkel kortings-kaarten moest bijhouden zat mijn brieftas vol daar mee ,daarom het woordje rotzooi  ^-^ ..troep mag ook.  #Offtopic
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/23, 13:26:09 »
Voor degenen die met een Android-systeem rondlopen (en blijkbaar hun WiFi dan nog aanzetten ook nog  :o ) installeer gewoon vanuit Google Play Store de, gratis, firewall van Jtscholl / maak een profiel aan (je kan er 8 in het totaal aanmaken) wat je online laat en wat niet ; je kan per app instellen of in-en uitgaand verkeer is toegestaan of niet.

Ook voor de iPhone is een dergelijke firewall beschikbaar en ik twijfel er niet aan dat in de Marketplace van WP8 er ook eentje zal inzitten.

Op die manier kan je toch jezelf en je privacy wat meer beveiligen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/23, 13:39:47 »
Waarom moet ik als simpele aap online banking doen als ik met de fiets 5 min bij mijn bank ben


Jij en ik wel, maar ik ken zelfs mensen hier binnen de stad (!) die veel langer onderweg zijn dan dat. Kan zo een halfuur met de bus/auto zijn en dat dus binnen een moderne stad. In zulke gevallen is online banking wel handig.

Dubbeltje ? ... waarom denk je dat wij niet bij AH inkopen ...juist een dure winkel ,en kortingen bestaan niet ,daar heb je allang voor betaald met de vorige prijzen ,alles al  ingecalculeerd .

Daar ben ik het wel mee eens. Wij kopen inderdaad niet bij AH in omdat het een dure winkel is.

Vraag mij zo wie zo af waarom iedereen op internet wil komen etc en dat overdag als je onderweg bent ,

In de trein is het wel fijn om iets meer te doen te hebben. Immers, sommige treinreizen zelfs binnen het land kunnen gauw 2 uur duren. Een boek of e-book is een leuke tijdsbesteding, maar soms heb je zin in wat anders. Binnen de stad ben ik het echter wél met je eens. Ik tweet wel eens wat als ik in de stad ben, vaak met een leuke foto erbij omdat fotograferen een hobby van me is, maar grootste gedeelte van de tijd ben ik helemaal niet bezig met internet. Is veel leuker om de stad te verkennen/te shoppen zonder steeds op je foon te moeten kijken.
Maar goed, wat femke98 ook al zegt: niet iedereen denkt er zo over en als sommigen zo graag telkens hun telefoontje willen checken, laat ze maar doen dan. Wij doen ons ding, zij doen hun ding.

Rekeningen betalen met een acceptgiro of overschrijvingskaart? Zijn er nog wel banken die die dingen hebben?

Niet dat ik weet... maar goed, Tom woont natuurlijk in België en daar kan het anders zijn, misschien hebben sommige banken het daar nog wel.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 13:42:40 door Vistaus »

Offline Tom

  • Lid
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/23, 14:27:18 »
Het gaat er mij om dat als JIJ iets niet wilt of dat JIJ het rotzooi vindt en omdat JIJ niet een smartphone hebt waar je het internet op wilt.....dat dat niet wil zeggen dat anderen dat dan ook maar niet meer mogen.

Als mensen het willen......joh, heb jij daar last van dan?

Jouw simpele handy hoeft helemaal niet aan te staan.....daar ga je zelf over!  Dus laat dan die mensen die dat wel willen, in hun waarde.

JIJ hoeft helemaal niet te bankieren via internet (hoewel over een aantal jaren ieder huishouden dit wel heeft!! en dan zul je wel) maar als anderen dat wel doen, heb jij daar dan last van?
Rekeningen betalen met een acceptgiro of overschrijvingskaart? Zijn er nog wel banken die die dingen hebben?
Overigens is het voor chronische zieke (zoals ik bijv.) wel heel handig......plus mijn bank heeft nog wel een filiaal hier ergens maar je kan er niets meer, behalve geld opnemen. Nou, daar heb ik wat aan!!
Ik sprak (schreef ter persoonlijke titel) dus begin niet alles persoonlijk te nemen a.u.b  was gewoon mijn mening niet meer en niet minder simpel toch ! en ik laat iedereen in zijn waarde of heb ik het tegendeel beweert , pff
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/23, 21:15:05 »
Nu zat ik te denken, hoe makkelijk is het dan voor hun om overdag als je niet thuis bent je kachel ff 4 graden hoger te zetten zodat je meer verstookt ?
Of zowiezo te kunnen rotzooien met je thermostaat ?
Dat ding staat immers in verbinding met hun via internet.

Met dit ding heb je in ieder geval weer iets minder Privacy
Onzin, in de Privacyverklaring (zie Handleiding van de website) staat duidelijk welke gegevens centraal (door de energieleverancier) worden verwerkt en welke gegevens lokaal, zoals privacygevoelige gegevens over instellingen en verbruik.
Als je het niet meer vertrouwt kan je de Toon thermostaat ook zonder internet gebruiken (of een alternatief nemen bijvoorbeeld van Nest), vanzelfsprekend ontvang je dan ook bepaalde informatie en software-updates niet meer (en kan je de Toon ook zelf niet meer op afstand instellen en uitlezen).
De suggestie dat er mee wordt 'gerotzooid' door de Toon 'stiekem' hoger in te stellen is computervredebreuk en oplichting, niet erg waarschijnlijk. Maar ook hier gaat het uiteindelijk om vertrouwen, waarschijnlijk is het technisch lastig maar misschien niet onmogelijk om ‘in te breken’.  :evil:
Offtopic: de Toon draait op Linux (2.6.36) en de software is open-source.
Waarom denk je dat wifi in winkels gratis is?
Voor de volledigheid:  'Wifi-tracking' heeft niet direct te maken met openbare WiFi, er is helemaal geen Wifi-netwerk voor nodig (kan dus geheel onopgemerkt). Mogelijk kan gratis WiFi 'een enkele klant' overhalen om WiFi aan te zetten, de meeste zullen het standaard aan hebben (of uit laten) staan.
 
Op die manier kan je toch jezelf en je privacy wat meer beveiligen.
Nee hoor, een firewall beschermt niet tegen 'WiFi-tracking'. Als je WiFi aan staat zal je MAC-adres worden uitgezonden en kan je worden gevolgd. Het enige wat helpt is WiFi (en bluetooth) UIT zetten.

Edit: Mogelijk kan het wel helpen bepaalde toepassingen geen WiFi te laten gebruiken met deze firewall toepassing (root-toegang is nodig) omdat mogelijk ook individuele apps ongemerkt informatie kunnen lekken.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 21:45:43 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/23, 22:06:57 »
Och, vandaag las ik dat iemand beweerde dat het internet zo'n zegen is omdat het zoveel mensen met elkaar verbindt. Dat is zeker zo, je wordt zelfs verbonden met mensen die je niet kent, en waarvan je geen idee hebt wat die eigenlijk doen...  :evil:

Er is niet zoveel heikels aan om op te pikken uit de publieke ruimte, wat iemand anders daar heeft openbaar gemaakt of vrijgegeven. We zijn ons er alleen te weinig bewust van wat we allemaal in die ruimte slingeren. En je bent er zelf bij om dat niet te doen. Vertrouwen dat het allemaal 'zorgvuldig' zal worden behandeld, mjah. (ik zou hier pijnlijke voorbeelden kunnen geven, maar laat ik dat niet doen.)

Een hele interessante documentaire hierover: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2014/persoonlijke-data.html . Teaser: ze kunnen zelfs voorspellen wat je gaat doen. En zoiets is geld waard.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/23, 22:10:13 »
Nuja, het is wel zo dat veel openbare WiFi-hotspots (gemeente, trein, Burger King en vast nog wel meer) nog een authenticatie ertussen hebben: ga je niet akkoord met de voorwaarden dan ben je ook niet verbonden. Dus als je alleen maar in de winkel loopt met WiFi aan en je telefoon 'ziet' dat er een openbaar WiFi-netwerk is, dan hoeft het nog niet te betekenen dat je verbonden bent met dat netwerk want niet geauthenticeerd en dan kunnen ze ook niks tracken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/23, 22:18:37 »
Wanneer je bedenkt, dat een OV kaart ook simpel te koppelen is met je pin-pas (en dat gebeurt ook), dan weet je, dat privacy eigenlijk niet meer bestaat.
Wij zijn gewoon overal te volgen, zonder dat we er bij stil staan, en die informatie is goud waard (voor sommigen).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/23, 22:31:49 »
Nuja, het is wel zo dat veel openbare WiFi-hotspots (gemeente, trein, Burger King en vast nog wel meer) nog een authenticatie ertussen hebben: ga je niet akkoord met de voorwaarden dan ben je ook niet verbonden. Dus als je alleen maar in de winkel loopt met WiFi aan en je telefoon 'ziet' dat er een openbaar WiFi-netwerk is, dan hoeft het nog niet te betekenen dat je verbonden bent met dat netwerk want niet geauthenticeerd en dan kunnen ze ook niks tracken.
Sorry maar 'Wifi-tracking' heeft niet direct te maken met het gebruik van WiFi-hotspots. Als WiFi AAN staan zal je toestel een radio-signaal uitzenden. Dit signaal is uniek (MAC-adres). Dus als jij (jouw telefoon) 2 maal langs mijn huis loopt (en ik heb 'WiFi-tracking') weet ik dat (ongemerkt). Een verbinding is niet nodig, laat staan authenticatie.
Een verbinding maakt het wel leuker: dan gaat je telefoon ook direct verbinding zoeken met online diensten als Dropbox, Facebook, <vul maar iets in>. Met 'WiFi-tracking' weet ik dan dat jouw telefoon 2 maal langs is geweest en Dropbox, Facebook, <vul maar iets in> (of mijn bedrijfsapp) heeft geïnstalleerd. Enz. Enz.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/23, 22:53:46 »
Nog een tip voor degenen die niet weten wat je handy doet: die houdt je exacte GPS locatie bij, zodat je provider bv. geen zendmasten hoeft aan te sturen in Leeuwarden als je in Den Bosch bent. Nu staat standaard die geo-tracking ook aan als je een foto maakt (dat zie je niet, maar het is er wel), dus als je een thuisgemaakte foto online zet, kan iedereen op het www de locatie met een simpel tooltje eruithalen.

Menigeen zal zeggen 'boeiuh', maar dat wordt wellicht een ander verhaal als je een leuke dochter hebt, en er staan ineens opgeschoten tiepjes te posten omdat die weten 'waar je huis woont'. Om maar niet te spreken van als je online gooit dat je twee weken op vakantie bent en het zo naar je zin hebt  :evil:

(Je kan het ook uitzetten. Dat is per phone verschillend.)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/23, 23:23:02 »
@Ron: Klopt, ik heb mijn bankrekening gekoppeld voor Automatisch Opladen. Privacy-schendend of niet, het is voor mij een stuk gemakkelijker zo, anders moet ik steeds helemaal naar de stad om mijn kaart op te laden... (en dan hopen dat ik er genoeg op heb gezet, moet ik dat ook allemaal checken enzo!)

@testcees: Ik had het dan ook over tracken wat je doet, niet tracken waar je bent. Tracken waar je bent zal me een zorg wezen want in deze non-privacy-wereld kunnen ze daar hoe dan ook toch wel achter komen als ze willen (en dan nog: dan weten ze dat je 5 minuten bij de pasta staat, en dan?). Tracken wat je doet is een heel ander verhaal en dat kan dus niet zomaar als er sprake is van netwerkauthenticatie met voorwaarden die jij niet accepteert.

@asphyxia: Ik heb nog geen een telefoon gezien waar GPS standaard aanstond. (lijkt me ook stug want het vreet batterij) Het enige wat op de meeste telefoons standaard aanstaat is locatiebepaling aan de hand van mobiel internet/WiFi.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 23:30:49 door Vistaus »

Offline Gompie

  • Lid
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/24, 05:21:06 »
Citaat
JIJ hoeft helemaal niet te bankieren via internet (hoewel over een aantal jaren ieder huishouden dit wel heeft!! en dan zul je wel)
Er zijn nog steeds mensen die helemaal geen computer (willen) hebben.
Waarom moet men ook overal aan meedoen?

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/24, 09:13:31 »
Natuurlijk is de technologie om een 'gewone' GSM te traceren en te volgen al bestaande anno 2002 ; men spoorde op die manier softwarefraudeurs op via privé-bedrijven die daarin gespecialiseerd waren. Daarom is het invullen van de klantenkaart met jouw GSM-nummer een niet al te slim idee, als je privacy hoog in het vaandel draagt.

@testcees: die Firewall die ik aangaf installeert zich in de Root én bovendien kan je je volledig WiFi-gebeuren volledig aan banden leggen met het klikken op één profiel (als je dat aangemaakt hebt op voorhand/ bij mij staat dat als 'outdoor') . Maar zoals gesteld is goed management van je WiFi (het is maar een Swipe en een klik op de knop) een veel logischere handeling, maar ja als je even wenst een prijs te vergelijken ofzo .... (maar dan gebruik ik mijn mobiele netwerk en niet de WiFi als ik de mogelijkheid heb) .

Maar zoals gesteld: WiFi-tracking is een methode, maar je GSM zelf kan ook evengoed makkelijk getraceerd worden.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 09:15:16 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/24, 09:40:58 »
Maar zoals gesteld: WiFi-tracking is een methode, maar je GSM zelf kan ook evengoed makkelijk getraceerd worden.

jup zo spoort de politie mensen op die voor de grap 112 bellen, je hebt 3 zendmasten nodig om de locatie van een mobiele telefoon te achterhalen.

nb: ik gebruik expliciet "mobiele telefoon" en niet GSM, GSM staat voor "global system for mobile communications" en is dus niet de telefoon zelf, maar de manier waarop deze communiceert
https://nl.wikipedia.org/wiki/GSM_%28communicatie%29
mijn huidige telefoon is GEEN GSM want die communiceert via UMTS:
https://nl.wikipedia.org/wiki/UMTS
 =D =D

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/24, 11:13:28 »
@testcees

Citaat
Onzin, in de Privacyverklaring (zie Handleiding van de website) staat duidelijk welke gegevens centraal (door de energieleverancier) worden verwerkt en welke gegevens lokaal, zoals privacygevoelige gegevens over instellingen en verbruik.
Dit soort verklaringen neem ik nog niet eens met een korreltje zout, want dit soort multinationals staan boven god en doen wat hun betaamd.

Bijv. Het interesseert ze geen malle moer wie er een aanvraag doet bij hun voor gas of elektriciteit, als de crimineel die het aangevraagd heeft niet betaald laten ze gewoon alle andere mensen die wel betalen ervoor opdraaien.
Lees dit maar: Hogere energierekening door spookbewoners

Alles wat met consumenten te maken heeft zoals meetinstrumenten (tankstation), weegschalen (slager of groenteboer) maakt verder niet uit wat MOET ieder jaar geijkt worden.
Wanneer is voor het laatst jouw elektriciteit meter of je gas meter geijkt ??
Of gaat iemand me nu vertellen dat alles wat gemaakt word veroudert en moet bijgesteld worden, behalve de elektriciteit meter en de gasmeter ?

Ik dwaal ff af om aan te tonen dat bij hoge belangen de regels naar wens worden aangepast:
Bijv. Als de gemeente in een blok huizen een gasgeiser ophangt in de keuken is dat een kwestie van ophangen, aansluiten en klaar.
Als jij als burger een gasgeiser ophangt in de keuken moet er een terugslagklep opgemaakt worden en een afvoerpijp naar buiten.
Ook al woon jij tussen al die andere woningen in...

@Femke98
Ik shop al jaren niet meer bij AH omdat ze domweg te duur zijn en fruit en groente bagger zijn, (vind ik he ? :) )
Als ik toevallig hoor van 1 krat bier betalen en 2 halen stap ik er nog wel naar binnen.
Voor de rest is er een leuk APP die koopjes voor je bijhoud van alle populaire winkels zonder dat je je hoeft te registreren.
De app heet SuperDeals
 
Ow mijn ouwelui gebruiken ook nog steeds overschrijvings kaarten  8-)


En gezien in het nieuws, voor alle mensen die geen moeite hebben met weinig privacy ?


« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 11:16:47 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #20 Gepost op: 2014/01/24, 11:38:02 »
Maar zoals gesteld: WiFi-tracking is een methode, maar je GSM zelf kan ook evengoed makkelijk getraceerd worden.

jup zo spoort de politie mensen op die voor de grap 112 bellen, je hebt 3 zendmasten nodig om de locatie van een mobiele telefoon te achterhalen.

nb: ik gebruik expliciet "mobiele telefoon" en niet GSM, GSM staat voor "global system for mobile communications" en is dus niet de telefoon zelf, maar de manier waarop deze communiceert
https://nl.wikipedia.org/wiki/GSM_%28communicatie%29
mijn huidige telefoon is GEEN GSM want die communiceert via UMTS:
https://nl.wikipedia.org/wiki/UMTS
 =D =D

Ware het niet dat 'GSM' wel degelijk *ook* gebruikt wordt voor 'mobiele telefoon'. Met name in België.

Citaat
JIJ hoeft helemaal niet te bankieren via internet (hoewel over een aantal jaren ieder huishouden dit wel heeft!! en dan zul je wel)
Er zijn nog steeds mensen die helemaal geen computer (willen) hebben.
Waarom moet men ook overal aan meedoen?
klopt helemaal! Nu hoef je het niet te doen, maar ik verwacht over een tig aantal jaar dat is het niet ander is!
Misschien al wel over 10 jaar. Je ontkomt er niet aan heb ik het idee.....vandaar dat ik dat ook schreef.

Klopt. Mijn opa is daarom ook volledig digitaal gegaan qua bank (online bankieren, bank-app op zijn smartphone) en hij vindt het zelfs een heel stuk makkelijker en fijner werken :) (mijn oma weet wel een beetje hoe het moet maar mijn opa doet toch meestal de financiën dus... ;))



@Gandyman: Inderdaad. Testcees kan wel leuk met zijn privacy-verklaring komen maar iets schrijven is één ding, je eraan houden is een tweede. Tuurlijk mag je ervanuit gaan dat ze zich aan hun verklaring houden, maar wie controleert dat? 100% zekerheid dat ze zich eraan houden heb je niet.

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #21 Gepost op: 2014/01/24, 12:24:36 »

Bedankt voor de tip van de app. Alhoewel......gaat die mij nu in de gaten houden waar ik mijn boodschappen ga doen?? ;) ;) ;)

Neuh, gewoon niet tegen de app zeggen waar je gaat shoppen  =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #22 Gepost op: 2014/01/24, 20:38:14 »
Testcees kan wel leuk met zijn privacy-verklaring komen maar iets schrijven is één ding, je eraan houden is een tweede.
Precies dat denk ik ook als ik de privacyverklaring van Canonical lees met betrekking tot de persoonlijke gegevens die productsearch.ubuntu.com van mij via de Ubuntu Dash zoekfunctie ontvangt. Je weet het niet he?
Tuurlijk mag je ervanuit gaan dat ze zich aan hun verklaring houden, maar wie controleert dat? 100% zekerheid dat ze zich eraan houden heb je niet.
100% zekerheid bestaat niet maar er wordt gebruik gemaakt van Linux en open-source software , als je het zelf wil controleren kan dat. Leuk en leerzaam.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #23 Gepost op: 2014/01/31, 12:11:25 »
Citaat
Canadese geheime dienst volgde passagiers luchthaven tot week lang

De Canadese geheime dienst heeft via wifi-tracking passagiers van een grote luchthaven in Canada tot een week lang gevolgd. Door de mac-adressen te verzamelen kon de dienst de passagiers vervolgens ook traceren bij andere wifi-hotspots.

Wifi icoonDe Canadese geheime dienst CSEC heeft geen toegang tot de wifi-hotspot op de luchthaven, maar kreeg de database met mac-adressen van een 'speciale bron', claimt de Canadese omroep CBC op basis van documenten van de Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden. Het is onduidelijk wanneer de wifi-tracking heeft plaatsgevonden.

Dankzij het opslaan van de mac-adressen kon de geheime dienst passagiers ook volgen nadat ze het vliegveld hadden verlaten, doordat hetzelfde mac-adres en dus hoogstwaarschijnlijk dezelfde persoon op andere wifi-hotspots heeft gezeten.

Met wifi-tracking maakt een systeem gebruik van het mac-adres dat elk apparaat waarop wifi is ingeschakeld uitzendt om verbinding te maken met wifi-netwerken. Veel mensen laten wifi op bijvoorbeeld hun smartphone of tablet veel aan staan. In Nederland gebruiken onder meer de Dixons, Mycom en iCentre deze technologie.

Het volgen van mensen via wifi-tracking op deze manier is volgens experts onder de Canadese wet 'vrijwel zeker illegaal', omdat de Canadese geheime dienst alleen niet-Canadezen in de gaten mag houden. De geheime dienst ontkent ook de aantijgingen door te zeggen dat er geen mensen 'getracked' worden.

http://tweakers.net/nieuws/94034/canadese-geheime-dienst-volgde-passagiers-luchthaven-tot-week-lang.html

Re: Internet & Wifi & Privacy en meer....
« Reactie #24 Gepost op: 2014/01/31, 12:34:32 »
Citaat
omdat de Canadese geheime dienst alleen niet-Canadezen in de gaten mag houden.
Wat is dat toch met die Noord-Amerikanen en het onderscheid tussen eigen burgers en anderen? In de VS geldt dat het doodschieten van een Amerikaans staatsburger (vermeend terrorist) in bijvoorbeeld Jemen met een drone veel erger is dan het doden van Jemenieten (of andere niet-Amerikanen). Raar onderscheid.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon