Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dropbox download - directory instellen  (gelezen 397 keer)

Dropbox download - directory instellen
« Gepost op: 2021/02/10, 21:27:29 »
Ik wil graag Dropbox instellen op mijn Ubuntu-computer en instellen waar de gesynchroniseerde bestanden worden geplaatst.
Standaard worden de bestanden weggeschreven in een directory /root/Dropbox....., maar ik wil graag die naam kunnen wijzigen.

Vriendelijke groet,
Marianne

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dropbox download - directory instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/11, 09:53:18 »
Citaat
Standaard worden de bestanden weggeschreven in een directory /root/Dropbox.
Dat zou enkel zo zijn als je ingelogd bent als beheerder (root). Standaard worden de bestanden weggeschreven in een directory "Dropbox" in je home folder (dus: /home/<jelogin/Dropbox). Dit kan aangepast worden onder de "Sync" tab in de Dropbox voorkeuren.

Re: Dropbox download - directory instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/11, 13:51:20 »
Dankjewel voor je reactie.
Ik vergat enkele belangrijke details te vermelden in mijn vraag.
* Ik draai hier Ubuntu Server 20.04, dus heb geen GUI.
* Ik ben ingelogd als marianne en heb rootrechten

Welk commando of welke parameter moet ik gebruiken om de data op een andere locatie te zetten.

De tijd gaat verder... Na mijn vraag gesteld te hebben (woensdagavond) is de synchronisatie gewoon gestart en afgerond. Ik zou ook de bestanden kunnen verplaatsen, maar dat lukt niet geheel naar wens.
Concreet gaat het om een nieuwe Nextcloud-installatie waarbij de data vanaf Dropbox naar Nextcloud moet worden verplaatst.
root@server:/home/marianne# mv /root/Dropbox/ /var/nc_dataheeft als resultaat dat in nc_data een directory staat met de naam Dropbox. Dat is niet de bedoeling: de inhoud van de directory Dropbox moet in /nc_data.

Wat doe ik fout?

Vriendelijke groet,
Marianne

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dropbox download - directory instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/11, 15:51:28 »
Tja, dat waren inderdaad wel enkele eerder belangrijke bijkomstigheden.  ;)

mv /root/Dropbox/* /var/nc_data
zal de inhoud van de Dropbox folder naar nc_data verplaatsen. De dropbox folder op de server, maar ook in de cloud, wordt dan geledigd, maar ik neem aan dat dat de bedoeling is.[/code]

Re: Dropbox download - directory instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/11, 16:15:53 »
Citaat
zal de inhoud van de Dropbox folder naar nc_data verplaatsen. De dropbox folder op de server, maar ook in de cloud, wordt dan geledigd, maar ik neem aan dat dat de bedoeling is.

Nee, op de server moeten de bestanden nog blijven staan, totdat ik zekerheid heb dat alles goed werkt.
Ik stel dan voor om de Dropbox-applicatie op mijn computer te verwijderen, zodat er geen link meer is met de Dropbox-server. Hoe ik dat moet doen is nog even een puzzel voor mij.