Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan je Chrome, Google en Google drive uitschakelen op een Android telefoon?  (gelezen 4695 keer)

Offline wowo

  • Lid
Zelf gebruik ik Firefox (met Startpage.com) op mijn mobiele telefoon en heb die als Standaard Browser-app ingesteld.
Kan ik ook Chrome, Google (die zoekfunctie) en Google drive uitschakelen bij app beheer?
Als ik zo'n applicatie wil sluiten krijg ik de melding:
Als deze app wordt uitgeschakeld, functioneren andere gerelateerde apps mogelijk niet goed of mkan het systeem instabiel worden.
Doorgaan?

Wat zijn jullie ervaringen met het sluiten van al deze apps (verwijderen kan natuurlijk niet)?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Android=Google...

Offline wowo

  • Lid
Android=Google...
Maar waarom een mogelijkheid bieden om een bepaalde verplichte app af te kunnen sluiten en tegelijkertijd erbij te suggereren dat je het beter niet kan doen omdat het systeem instabiel kan worden?

Blijkbaar is er niemand op het forum die dit heeft uitgeprobeerd, dus dan ga ik het binnenkort maar zelf doen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Ja die kun je uitschakelen maar niet verwijderen.
Voor het uitschakelen moet je eerst de updates verwijderen.
Dit gaat prima.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline peer

  • Lid
de waarschuwing krijg je altijd bij systeemapps. Soms is deze waarschuwing terecht maar vaak is de waarschuwing overbodig.
Er zijn apps (bv. system app remover) waarmee je system apps kan verwijderen. Deze apps laten je zien welke apps je veilig kan verwijderen. Als je phone geroot is kun je ze echt verwijderen anders kan je je alleen maar uitschakelen.

Offline h2o

  • Lid
Je kunt Chrome, Google en Gdrive prima uitschakelen, ook Google Maps, Kiosk en de rest van Google.
Het enigste wat je beter niet kunt doen is de Playstore  (Google Play) en Google Play Services. Er zijn mensen die zeggen dat je ook zonder die laatste twee kunt werken, maar ik beveel het jou niet aan.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Nero

  • Lid
Als je phone geroot is kun je ze echt verwijderen anders kan je je alleen maar uitschakelen.
Je kan zo goed als alle apps verwijderen zonder de telefoon te rooten, waardoor je ook het geheugen terug krijgt.

https://www.xda-developers.com/uninstall-carrier-oem-bloatware-without-root-access/

Zoals in het artikel ook ergens vermeldt is worden deze wel weer van rom naar ram gekopieerd bij een factory reset.

de waarschuwing krijg je altijd bij systeemapps. Soms is deze waarschuwing terecht maar vaak is de waarschuwing overbodig.

Ja joh. Ik probeer altijd al alle googel apps te omzeilen door andere apps te gebruiken voor hetzelfde en zo te verhinderen dat mijn privacy groots geschonden wordt. En al helemaal geen zinloze apps, alleen de echt noodzakelijke. I know, die verzamelen ook wel weer wat, maar dan in elk geval speel ik het spelletje zo mee (of moet ik zeggen tegen :evil: ).
En die waarschuwingen heb ik altijd gewoon in de wind geslaan en mijn foon doet het prima.

Maar dan nog zal het je niet volledig gaan lukken informatieverzameling tegen te gaan. Als je dat wilt bereiken moet je je smartphone in de plomp donderen. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=105962.msg1028801#msg1028801

Van FB en meer van dat soort 'leuke apps' is bijvoorbeeld al bekend dat de app alle beschikbare informatie van je hele telefoon trekt inclusief foto's en filmpjes.
Via veel apps is je camera en microfoontje gewoon beschikbaar. Pas nog een Db-meter-app welke bij installatie aan gaf dat geluiden waarvan je de Db's meette 'voor onderzoek en ontwikkeling' door hun opgenomen en bewaard werden.  :P

Leuk wat zo'n googel artikeltje in de krant los maakt bij de mensen. Doet me herinneren aan het FB rumoer een jaar geleden wat iedereen al lang weer vergeten is en gewoon lekker door appt (=fb) en in sta't.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/06, 15:20:46 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline atomos

  • Lid
Zelf gebruik ik Firefox (met Startpage.com) op mijn mobiele telefoon en heb die als Standaard Browser-app ingesteld.
Kan ik ook Chrome, Google (die zoekfunctie) en Google drive uitschakelen bij app beheer?
Als ik zo'n applicatie wil sluiten krijg ik de melding:
Als deze app wordt uitgeschakeld, functioneren andere gerelateerde apps mogelijk niet goed of mkan het systeem instabiel worden.
Doorgaan?

Wat zijn jullie ervaringen met het sluiten van al deze apps (verwijderen kan natuurlijk niet)?
Ja, Instellingen, Applicatiebeheer
klik chrome en kies, bij mij wordt de android onstabiel bij verwijdering chrome, stop werkt prime.
Zo kun je de anderen ook behandelen, o.a. google news, google movie enzo.. die staan hier uit met nog een stel andere apps.
ik gebruik trouwens BRAVE als browser en ook startpage.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline wowo

  • Lid
Wow! wat een reacties, ik was een beetje ongeduldig.
Ik ga daar zeker mee aan de slag.
Wordt ontgooglelen misschien het woord van het jaar 2019?  ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Wordt ontgooglelen misschien het woord van het jaar 2019?  ;)

Nee want dan kan iedereen zijn android weg gooien want onbruikbaar. ^-^   En werkt geen enkele website nog naar wens, want allemaal stats en likes en zo.
En dat doet toch niemand. Kijk maar naar dat FB nieuws een jaartje of iets terug. Even reuring, kranten en praatprogramma's weer wat gevuld, leuk gespreksonderwerp voor forums en verjaardagen, en weer terug naar de orde van de dag.

Je moet je privacy laten schenden anders werkt je telefoon niet.
Heet zoiets niet psychische gijzeling? Emotionele chantage vanuit een machtspositie? Zou bijna strafbaar kunnen zijn. :evil:
In elk geval zeker wel als jij hetzelfde op de werkvloer zou toepassen.  :rolleyes: "Je mag hier werken maar je moet wel **censuurwaardig** met mij, en daartoe moet je verplicht dit briefje tekenen dat dit je **censuurwaardig** vrijwillige keuze is" ... ga je niet mee weg komen denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/06, 17:55:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Laatst bewerkt op: 2019/02/06, 21:50:13 door VuurVosje »

Offline wowo

  • Lid
Sailfish OS
LineageOS
Vooral Sailfish OS lijkt interessant. :D
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

En voor apps buiten Google om:
F-droid
Yalp
Aptoide

Offline peer

  • Lid
ik heb een tijd een smartphone (samsung trend) gebruikt met lineage zonder google. Ging redelijk goed. Alleen het updaten van apps ging niet meer automatisch. Een aantal apps wilden ook niet meer werken omdat googleservices nodig was. Dus zoeken naar wat alternatieven.

Zonder google was de samsung een stuk sneller maar toch nog te langzaam. Dus een andere aangeschaft. Met google is het toch allemaal wat makkelijker

Ik gebruik de oude samsung nu met een zo kaal mogelijk lineage os, zonder google met alleen Mapfactor als routenavigatie op mijn motor. Gaat prima.

Een aantal apps wilden ook niet meer werken omdat googleservices nodig was.

Dat moet je soms ook met een korrel zout nemen.
Hier Signal Messenger. G-services zei telkens dat dat niet werkte want g-services nodig. Ondertussen werkte signal gewoon prima, nog steeds. =D

Die play en services zijn naar mijn inschatting gewoon een poot tussen de achterdeur om de boel toegankelijk te houden. Niet meer niet minder. En tuurlijk vinden ze het niet leuk als Signal doet waar het voor gemaakt is, discretie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
sommige apps (bv. weerapps) starten gewoon niet als google services niet is geïnstalleerd
er zijn ook apps die het gewoon doen maar ergens functionaliteit missen zoals bv. mapfactor.
en er zijn ook apps die klagen maar gewoon werken zonder google services

Offline Klasux

  • Lid
Ik heb met F-Droid een ander e-mailprogramma gedownload waarin ik mijn Gmail wilde lezen en verzenden. Dat gaat niet. Google staat dat niet toe. Zal ook wel niet veel uitmaken wanneer die mail over de server van Google gaat.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ik heb met F-Droid een ander e-mailprogramma gedownload waarin ik mijn Gmail wilde lezen en verzenden. Dat gaat niet. Google staat dat niet toe.
Ik gebruik op mijn Android telefoon Microsoft Outlook voor Gmail en andere mail-accounts en heb ook een tijdje K-9 mail van F-Droid gebruikt.
De meegeleverde Gmail app (systeemapp) kan ik uitschakelen (door synchronisatie uit te zetten).
Klik links bovenin op Documentatie

Ik heb met F-Droid een ander e-mailprogramma gedownload waarin ik mijn Gmail wilde lezen en verzenden. Dat gaat niet. Google staat dat niet toe.

Dat kun je vrij geven in je webbased google-account. Staat standaard geblokkeerd inderdaad (en soms blokkeren ze het opnieuw).

Ik heb nog nooit een email niet op kunnen halen ongeacht met welk emailprogramma. Ik had al email op mijn (niet smart-) telefoon toen KNP nog zei dat dat onmogelijk was.  :evil:
Kwestie van de juiste instellingen, in programma én bij provider.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Wordt ontgooglelen misschien het woord van het jaar 2019?  ;)

Nee want dan kan iedereen zijn android weg gooien want onbruikbaar. ^-^   En werkt geen enkele website nog naar wens, want allemaal stats en likes en zo.
Gaat prima zonder google. Bootloader unlocken en dan bv LineageOS er op zetten. Apps haal je dan bv bij F-droid vandaan. Closed source apps staan daar niet dus die mis je dan.
Evt kan je de pico of nano uitvoering van de Playstore installeren, je hebt dan wel wat van google op je foon, maar veel minder data grabbing dan de originele.
Yalp is ook een optie om apps uit de playstore te installeren, zolang die apps mar geen playservices nodig hebben.

Gaat prima zonder google.

Gaat voor geen meter lukken.
Ga je whatsapp onder LineageOS installeren. Moet wel, want niemand gebruikt Signal of andere alternatieven. Wordt er nog net zo hard mee gelezen door de boosdoeners.
En bij gebruik dat soort apps stem je dat zij volledige toegang verkrijgen tot je telefoon. https://www.npo3.nl/addicted-to-my-phone/20-11-2018/VPWON_1297746

Whatsapp er af laten? Dan kun je net zo goed je telefoon op de stort gooien en in een hutje op de hei gaan wonen of twee banen erbij nemen om je telefoongesprekken te betalen.
En werkt de bankapp al onder LineageOS? Want daar gaat het nu weer bijna verplicht naartoe met de tan codes.

Overigens gaat het wel redelijk, ook al zonder LineageOS. Ik probeer alles om bepaalde app-providers heen te doen zodat in elk geval geen centraal dossier met alles kan ontstaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
whatsapp kan prima op lineage zonder google!!!!!! Ik heb een half jaar lineage zonder google gedraaid op een hele oude smartphone. Whattsapp draaide zonder problemen evenals de nos app, de ing app.

Offline rico70

  • Lid
Gaat prima zonder google.

Gaat voor geen meter lukken.
Ga je whatsapp onder LineageOS installeren. Moet wel, want niemand gebruikt Signal of andere alternatieven.
Moet niks natuurlijk, gewoon stoppen met whatapp, ze stappen vanzelf wel over / installeren het er naast   zodra ze je moeten hebben.
Citaat
Whatsapp er af laten? Dan kun je net zo goed je telefoon op de stort gooien en in een hutje op de hei gaan wonen of twee banen erbij nemen om je telefoongesprekken te betalen.
€11 p/m onbeperkt bellen en sms'en. Bellen met de paar buitenlandse contacten gaat gewoon via SIP.
Citaat
En werkt de bankapp al onder LineageOS? Want daar gaat het nu weer bijna verplicht naartoe met de tan codes.
Ligt aan je bank, genoeg banken waar je de app niet nodig hebt en sms tan codes ontvangen gaat met iedere telefoon / os

Moet niks natuurlijk, gewoon stoppen met whatapp, ze stappen vanzelf wel over / installeren het er naast   zodra ze je moeten hebben.

Als het zo simpel toch eens was.
Zelfs scholen en zo werken voortaan met bepaalde informatievergarende systemen waar je niet omheen kunt omdat je anders simpelweg van informatie verstoken blijft.

Zoals ik al zei, het is gewoon volledig maatschappelijk geaccepteerd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore