Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi niet aan de praat  (gelezen 2192 keer)

macfreaker

  • Gast
Wifi niet aan de praat
« Gepost op: 2007/10/21, 16:04:45 »
Krijg mijn netwerk kaart ASUS model WL-107G niet aan de praat. Iemand een oplossing ?

macfreaker

  • Gast
Wifi niet aan de praat
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/22, 21:14:13 »
Citaat van: macfreaker
Krijg mijn netwerk kaart ASUS model WL-107G niet aan de praat. Iemand een oplossing ?
Niemand die mij kan helpen met dit ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wifi niet aan de praat
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 21:19:26 »
In welke Ubuntuversie: 7.04 of 7.10 ?

Offline j_lapre

  • Lid
Wifi niet aan de praat
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/23, 00:37:53 »
Citaat van: macfreaker
Krijg mijn netwerk kaart ASUS model WL-107G niet aan de praat. Iemand een oplossing ?
Wat voor netwerkkaart is het? Is het een intel, atheros of een andere kaart?

Ik heb ook problemen met mijn atheros netwerkkaart omdat er nog geen drivers voor zijn maar die worden binnenkort verwacht. Zie www.madwifi.org

Misschien heb je daar wat aan

gr. Jeroen

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wifi niet aan de praat
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/23, 00:55:14 »
PCI kaartjes met een atheros chipset werken reeds perfect :) dat kan ik bevestigen in Ubuntu Feisty Fawn en Ubuntu Gutsy Gibbon met Network-Manager en zelfs met WPA ondersteuning via Network-Manager.

USB kaartjes met een atheros chipset worden echter nog niet ondersteund :(
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

perika

  • Gast
Wifi niet aan de praat
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/28, 21:48:26 »
Dat is niet correct,er zijn al verschillende mensen die de atheros ar5006eg en de
ar5007eg niet aan de praat krijgen, ondanks dat madwifi.org aangeeft dat deze worden ondersteund.

macfreaker

  • Gast
Wifi niet aan de praat
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/30, 00:21:10 »
Citaat
Wat voor netwerkkaart is het? Is het een intel, atheros of een andere kaart?
Ik heb ook problemen met mijn atheros netwerkkaart omdat er nog geen drivers voor zijn maar die worden binnenkort verwacht. Zie www.madwifi.org
Misschien heb je daar wat aan
Nee, daar heb ik niets aan , het is een kaart met RT2500 chipset. Ik zie die in mijn config , maar  krijg geen ip van mijn router. Ik heb wpa ingesteld het paswoord ingegeven maar het wil maar niet lukken. Op mijn andere laptop (een macbook) krijg ik van de router direct een ip na het invoeren van mijn wpa paswoord.

hein69

  • Gast
Wifi niet aan de praat
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/03, 16:19:07 »
Inderdaad de  interne Atheros 5007EG is in mijn Acer laptop ook met geen geweld aan de praat te krijgen.

Ik heb nu een Sitecom WL172 usb Wifi aangesloten: niet echt de meest geweldige oplossing, maar het werkt redelijk. Ik heb wel 'last' van het af toe volledig wegvallen van mijn verbinding, maar dat schijnt (helaas) normaal te zijn bij bij de Rt73 chipset. Ik heb wel geprobeerd met een statisch IP adres en ik heb ook een andere module geprobeerd (RT73 ipv RT73USB), maar ook zonder succes. De alternatieve module vond mijn WL172 niet.

Dus zit ik nu met een gebrekkige Wifi verbinding onder Gutsy. Ik heb al eerder aangegeven dat ik heel erg tevreden zou zijn als iemand mij nu eens enkele wifi adapters (USB/PC-card) zou kunnen opnoemen die zonder problemen onder Gutsy lopen. Maar helaas wordt het dan meestal akelig stil :(

Ik ben zelfs aan het overwegen weer een kabel te trekken, omdat ik meestal toch op 1 plek aan het werk ben. Maar ja dat was nou eigenlijk net niet de bedoeling: het is ook gewoon lekker als je op de bank wat kunt stoeien met Ubuntu en dat je niet altijd braaf achter je burotje moet kruipen.

Kortom Wifi zuigt mega in Linux. Dat vind ik heel triest, want als Linux echt wil doorbreken, dan is dit toch echt een vereiste. Er wordt veel gekankerd over Vista (en terecht uiteraard) maar wat betreft is het ook niet allemaal koek en ei bij Linux. Dat moet toch maar eens gezegd zijn: en niet allemaal nu beginnen te verdedigen, maar schrijf gvd nou eens wat fatsoenlijke drivers, schop die fabrikanten eens onder hun ba*#*n!

Coenox

  • Gast
Wifi niet aan de praat
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/05, 12:05:41 »
Citaat van: hein69
Kortom Wifi zuigt mega in Linux. Dat vind ik heel triest, want als Linux echt wil doorbreken, dan is dit toch echt een vereiste. Er wordt veel gekankerd over Vista (en terecht uiteraard) maar wat betreft is het ook niet allemaal koek en ei bij Linux. Dat moet toch maar eens gezegd zijn: en niet allemaal nu beginnen te verdedigen, maar schrijf gvd nou eens wat fatsoenlijke drivers, schop die fabrikanten eens onder hun ba*#*n!
Eens. Ook ik heb problemen met Wifi onder Gutsy op mijn Acer. Eerst moet je van alles uithalen om de hardware aan te sturen (Acer Acpi) en dan werkt het nog niet. Behoorlijke tegenvaller. Ik heb voor weinig een Sweex PCMCIA kaart gekocht (Ralink chipset) en die werkt wel zonder al te veel problemen. Nadeel is dat er nu iets uit de laptop steekt.

Toegeven: Vista is ook een major suck up. Mijn bluetooth dongle en mijn printer werken bijvoorbeeld niet out of the box omdat er geen drivers te vinden zijn. Vergelijkbaar met Linux problemen, maar dan wel betaald. Maar het massapubliek koopt gewoon een nieuwe pc en daar zit het op. Gegarandeerd verkoopsucces. Linux zal gemakkelijk moeten werken wil het het grote publiek aanspreken. Voorwaarde is dan wel dat Wifi gemakkelijk, en niet afhankelijk van hardware, aan de praat is te krijgen.

Toch heb ik zwaar ontzag voor al die mensen die zo hard werken om van Ubuntu een volwaardig alternatief te maken. En ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat het dit ook voor het grote publiek is. Kijk maar eens naar het succes van de Gutsy Release Party.

Voorlopig knutsel ik nog wel even door.

hein69

  • Gast
Wifi niet aan de praat
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/07, 09:43:41 »
Ik gebruik nu ook een usb wifi adapter van Sitecom met een Ralink chipset. Een groot succes is dit echter ook niet: de module die standaard bij Gutsy wordt geinstalleerd (rt73usb) is instabiel. Het alternatief is de serialmonkey rt73 module, maar deze krijg ik niet aan de praat. Het compileren gaat zonder problemen, de module wordt geladen, maar ik krijg de module niet aan de praat met mijn draadloze netwerk. Ik heb hierbij alle tips doorgespeeld die ik her en der in diverse forums heb kunnen vinden.

NB Coenox: die sweex pcmcia card: wat voor ralink chippie zit daar op? Werkt dat stabiel? En zo ja heb je nog iets moeten tweaken?

hein69

  • Gast
Wifi niet aan de praat
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/07, 09:48:55 »
Om niet te ver off topic te gaan: de asus kaart werkt ook met een Ralink chip als het goed is: de rt2400 of rt2500. In principe zou deze ondersteund moeten worden, maar dan zul je waarschijnlijk tegen dezelfde stabiliteitsproblemen oplopen. Je kunt proberen de serialmonkey driver te installeren. Het is mij niet gelukt om die aan de praat te krijgen, maar wie weet lukt het bij jou wel.

http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php?title=Main_Page