Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?  (gelezen 2071 keer)

atg

  • Gast
Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Gepost op: 2008/10/15, 15:29:49 »
Ik wil later nog wel eens Hardy Heron installeren op een van mijn PC's met 2 HDD's maar voorlopig nog niet. Daarom heb ik de installatie daarop vorige week afgebroken maar ik weet niet meer goed hoe. Volgens mij door [Terug] en/of [Veranderingen aan partities ongedaan maken] en/of [Annuleren].
Hoe dan ook: er werd voor zover ik nu nog weet niet geformatteerd.

Als ik nu onder XP's Computerbeheer kijk zie ik dat die 2e HD
- 1 primaire partitie bevat (D: genoemd) van 15 GB met dezelfde hoeveelheid vrije ruimte, zonder bestandssysteem info! en
- ook een "Niet toegewezen" heeft van 12 GB zonder bestandssysteem info.

Heb ik dan toch per ongeluk laten partioneren en /of formatteren enz?
Is de oude inhoud van D: nu nog te herstellen? Ik heb er sindsdien geen gegevens meer opgezet.

Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/15, 15:37:34 »
Ik ben niet zeker, maar kan je niet met een systeemherstelpunt terug naar vóór die install/format van ubuntu?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/15, 16:45:42 »
In ieder geval nog geen nieuwe bestanden of OS opzetten.
Zoek eens op data recovery software voor Windows, bijv PC INSPECTOR of met Ubuntu testdisk hier ook zit het progje Photo rec in, lees eerst even de man page door.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

atg

  • Gast
Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/15, 17:16:04 »
XP's Systeemherstel doet wat ie zegt: hij zet systeembestanden terug maar geen userbestanden. Niks meer en niks minder. Stom van me: had ik maar een back-up moeten maken van D:

Mijn vraag kwam vooral op vanwege een andere bijdrage van sigie:
"De gegevens op de partities die je verkleind blijft behouden, je moet uitdrukkelijk zeggen dat hij moet formateren om de gegevens te verwijderen."

Ik had al gezocht naar utils Gijsbert, ik heb ze ergens voorbij zien komen maar kon de lijst niet meer terugvinden. Ook de zoekfunctie leverde niks bruikbaars op. Ik wil het nu natuurlijk eerst met een Ubuntutool proberen...

Ik kijk wel hoe ver ik kom want het lijkt er op dat ik nu eerst de Live CD moet draaien op die PC (niet installeren) waarna ik live testdisk kan draaien via  http://www.cgsecurity.org/wiki/Main_Page?

maarten80

  • Gast
Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/15, 17:23:22 »
Citaat van: atg
Mijn vraag kwam vooral op vanwege een andere bijdrage van sigie:
"De gegevens op de partities die je verkleind blijft behouden, je moet uitdrukkelijk zeggen dat hij moet formateren om de gegevens te verwijderen."
Kan het zijn dat je dit wat verkeerd hebt ingeschat? Immers als je schijf vol staat en je verkleint ze dan verlies je wel degelijk de gegevens van het deel dat je verkleint. Maar als je schijf bv. maar 30% vol staat en je verkleint de partitie tot bv 50% dan verlies je geen gegevens.

Vergelijk het met een fles water die je samendrukt, als ze voor 70% vol is en je drukt de fles tot 50% dan zal ze overlopen en zal je water verliezen. Is de fles maar voor 30% vol en je drukt de fles tot 50% dan zal je geen water verliezen.

Of zit ik hier nu zelf verkeerd?

Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/15, 20:49:16 »
Citaat van: atg
XP's Systeemherstel doet wat ie zegt: hij zet systeembestanden terug maar geen userbestanden. Niks meer en niks minder. Stom van me: had ik maar een back-up moeten maken van D:

Mijn vraag kwam vooral op vanwege een andere bijdrage van sigie:
"De gegevens op de partities die je verkleind blijft behouden, je moet uitdrukkelijk zeggen dat hij moet formateren om de gegevens te verwijderen."

Ik had al gezocht naar utils Gijsbert, ik heb ze ergens voorbij zien komen maar kon de lijst niet meer terugvinden. Ook de zoekfunctie leverde niks bruikbaars op. Ik wil het nu natuurlijk eerst met een Ubuntutool proberen...

Ik kijk wel hoe ver ik kom want het lijkt er op dat ik nu eerst de Live CD moet draaien op die PC (niet installeren) waarna ik live testdisk kan draaien via  http://www.cgsecurity.org/wiki/Main_Page?
Daarvoor kwam ik eerst met een Windows tooltje. Op de Ubuntu Live cd staat het niet, je moet het later via Synaptic installeren. Misschien kan je het streamen maar daar kan ik je niet verder mee helpen.
Wat ik wel weet is dat testdisk op Knoppix staat download  http://www.knoppix.org/ en een kort artikel in pdf formaat in het Nederlands http://archief.fnl.nl/ct-nl/archief2003/ct2003-05/knoppix3.pdf
Ik hoop dat je hiermee iets verder geholpen bent.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

atg

  • Gast
Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/15, 21:05:31 »
arie's bijdrage is juist: die 2e HD was naar mijn schatting maar voor 20% vol. Dat strookt aardig met de huidige verdeling. Dat er bij die verdeling geen gegevens verloren hóefden te gaan wist ik helaas toen nog niet (zie mijn andere topic hierover). Hád ik dat maar geweten!

We raken een beetje off topic.
Mijn vraag was: kan ik met testdisk de inhoud weer proberen terug te halen door testdisk ook live uit te voeren zoals bij Gijsbert aangegeven? Heb ik het dat zo goed begrepen?
En/of is het misschien toch beter eerst? een herstelpunt terug te zetten?
En/of eerst maar eens een Windows tool gebruiken?

Kortom: wat zou volgens jullie de beste volgorde zijn?

Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/15, 21:47:33 »
Misschien domme opmerking,maar had je voordat je de partitie ging verkleinen nog gedefragmenteerd?
Kubuntu 20.04

atg

  • Gast
Is Windows-XP partitie-inhoud nog te herstellen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/16, 11:59:57 »
Nee, ik had die 2e HD niet gedefragmenteerd want ik was so-wie-so niet van plan om Ubuntu op díe PC te installeren. Kennelijk heb ik dat wel deels gedaan, vandaar deze topic.
Jullie hebben me uitstekend geholpen met de tip over PhotoRec. Kost me een donatie maar daardoor zijn er wel ruim 2400 bestanden (6 GB) gecarved(?). Ik ben weliswaar de originele bestandsnamen kwijt en ook de hele FAT32 directory-structuur ervan maar de meeste zijn weer bruikbaar!

De resultaten van TestDisk waren:

TestDisk 6.10, Data Recovery Utility, July 2008
Christophe GRENIER
http://www.cgsecurity.org

Disk /dev/sdb - 30 GB / 27 GiB - CHS 3649 255 63
     Partition               Start        End    Size in sectors
* Linux                    0   1  1  2066 254 63   33206292


Structure: Ok.  Use Up/Down Arrow keys to select partition.
Use Left/Right Arrow keys to CHANGE partition characteristics:
*=Primary bootable  P=Primary  L=Logical  E=Extended  D=Deleted
Keys A: add partition, L: load backup, T: change type, P: list files,
     Enter: to continue


Die PC lijkt nu nu wel klaar voor Ubuntu maar dat komt nog wel eens.

Topic kan wat mij betreft dicht maar wie weet hebben jullie nog tips n.a.v. de blauwe tekst.
Hartelijk dank!