Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overzetten Gramps database naar nieuwe versie  (gelezen 246 keer)

Offline wutnubu

  • Lid
Overzetten Gramps database naar nieuwe versie
« Gepost op: 2016/01/28, 14:21:10 »
Is er hier iemand die voor mij een paar Gramps (genealogie) databases wil overzetten naar de laatste versie.

Ze staan in een heel oude versie die gelezen kan worden t/m versie 3.0 van Gramps
Dan exporteren naar XML en ik kan ze dan inlezen in versie 4.x

Ik heb hier geen kant en klare oude linux draaien en als dat het geval is weet ik ook nog niet of de repos nog wel aanwezig is met de juist Gramps...

groet en dank,

Willem Hellinga

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overzetten Gramps database naar nieuwe versie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/28, 14:52:10 »
Hoi Willem,

Ik wil je wel helpen. Zou het trouwens niet lukken in een Live sessie? Dat lijkt me wel zo handig. En dan vraag twee, hoe oud zou die versie van Ubuntu wel moeten zijn voor dat Gramps? De LTS 14.04 heeft Gramps 4.0.nog wat. Zou de 12.04 nog gramps 3.0 aan boord hebben?

groet,


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Overzetten Gramps database naar nieuwe versie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/28, 16:30:47 »
Just,

Dank voor je opmerkingen.

"Wie wat bewaard heeft wat" is spreekwoord.
Ik heb in de kast nog een hele stapel oude ubuntu cd's gevonden, vanaf versie 3 geloof ik.
Wat worden we oud zeg en wat is Ubuntu toch gegroeid in die tijd.

Versie 12.04 heeft nog toegang tot de repos zoals je aangaf en daar zit dus de juiste (oude) versie van gramps nog in.
Live CD gestart, gramps geinstalleerd, bestanden ingelezen en geƫxporteerd naar XML.

Gelukkig al die honderden uren genealogisch onderzoek van destijds niet verloren.
Het bewijs dat mijn kinderen in 1400 ook voorouders hadden is bewaard gebleven.

Dank voor je tips en snelle reactie.

Groet
Willem

P.S.
Iemand interesse in die oude CD's en DVD's?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overzetten Gramps database naar nieuwe versie
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/28, 16:58:38 »
Hallo Willem,

Soms is het probleem nogal speciaal en kunnen we er echt niets van maken. Soms krijgen we op een vraag naar meer achtergrondinformatie niet de medewerking die we nodig hebben.

Maar als ik het goed begrijp heb je met mijn paar regels reactie en die ene voorzichtige de klus al geklaard. Dat is een heel groot plezier om te lezen!

Je bent in de stambomen terug kunnen werken naar het jaar 1400? Dat is grandioos! Dat is heel beslist de moeite waard om te bewaren!

Links onderaan je berichten zit een knopje om de vraag als "Opgelost" te markeren met een groen vinkje. We zijn hier gek op die groene vinkjes! Doe je dat alsjeblieft? Dat kan alleen jij als starter van de vraag.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021