Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk windows benaderen  (gelezen 9872 keer)

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Gepost op: 2008/05/12, 22:18:43 »
Wie kan me helpen met het volgende probleem, ik heb op mń laptop ubuntu geinstaleerd, en heb op mń desktop xp draaien nu wil ik via mń laptop de sharedfolders op mń xp machiene in.

Alleen gebeurt er niks ik zie in locaties>netwerk wel de naam van mijn xp desktop maar als ik daar op klik geberurt er helemaal niks ook geen foutmelding. Onder netwerken staan ook nog mijn laptop en windows-netwerk en onder windows-netwerk staat weer workgroup en daar onder niks meer.
 
Wie helpt me op weg ik heb geen idee meer waar ik het moet zoeken, voorheen had ik vista op deze laptop en kon ik alle mappen gewoon benaderen.

Ik heb op dt forum al heel wat zitten lezen over samba enzo maar nog geen oplossing gevonden, wel viel me wat anders op iemand zij dat er in je "start menu"  de optie systeem>beheer>shared folders zou zitten maar die heb ik niet? kun je die nog installeren?
Acer One D150

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/13, 21:33:55 »
Niemand? ik weet echt niet meer waar ik moet zoeken... Om met mń ubuntu mijn xpbak te kunnen bekijken heb je toch geen samba nodig? Samba is toch bedoeld voor andersom?
Acer One D150

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/14, 18:48:46 »
oke ik heb eindelijk een howto gevonden :-)
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen

Allen krijg ik bij deze stap een foutmelding:

rob@klaptop:~$ sudo mount -t smbfs -o username=ubuntu,password=rob,workgroup=workgroup,gid=smb,uid=$USER,fmask=770,dmask=770,rw //athlon64/shares /media/winshares
WARNING: 'fmask' not expressed in octal.
WARNING: CIFS mount option 'fmask' is deprecated. Use 'file_mode' instead.
WARNING: 'dmask' not expressed in octal.
WARNING: CIFS mount option 'dmask' is deprecated. Use 'dir_mode' instead.
mount error: could not find target server. TCP name athlon64/shares not found
No ip address specified and hostname not found
Acer One D150

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/14, 18:59:37 »
Er is me nog iets niet duidelijk waarom moet ik eigenlijk users en groups aanmaken ik zou toch ook het ingebouwde windows guest account moeten kunnen gebruiken?


edit:

Nee helaas dit werkt ook niet:

sudo mount -t smbfs -o username=guest,password=guest,workgroup=WORKGOUP,gid=smb,uid=$USER,fmask=770,dmask=770,rw //192.168.2.102/shares /media/winshares
WARNING: 'fmask' not expressed in octal.
WARNING: CIFS mount option 'fmask' is deprecated. Use 'file_mode' instead.
WARNING: 'dmask' not expressed in octal.
WARNING: CIFS mount option 'dmask' is deprecated. Use 'dir_mode' instead.
mount error 13 = Permission denied
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g.man mount.cifs)

zucht:
 sudo mount -t smbfs -o username=ubuntu,password=rob,workgroup=WORKGROUP,gid=smb,uid=$USER "//athlon64/shares" /media/winshares
mount error: could not find target server. TCP name athlon64/shares not found
No ip address specified and hostname not found
Acer One D150

Offline mcgyver

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/14, 19:10:32 »
Je draadje zit verkeerd. mod's graag verhuizen a.u.b.

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/14, 19:14:47 »
ja ik twijfelde nog maar ik dacht past toch het beste in beginners!

Ik zat te zoeken in mń startmenu en kwam ineens in overigen het programma Smb4K tegen en nu kan ik wel mń xp bak zien..
Acer One D150

bart_ellebaut

  • Gast
Netwerk windows benaderen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/14, 20:02:08 »
samba geinstalleerd? en gewoon de bestanden gedeelde via systeeminstellingen?

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/14, 20:25:06 »
wat bedoel je met  "en gewoon de bestanden gedeelde via systeeminstellingen"
?
Acer One D150

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/14, 20:51:40 »
nou ik heb van alles zitten proberen en ik meer kwaad dan goed gedaan geloof ik:

Dit is een zeer ernstige fout in uw pakketbeheersysteem. Controleer met synaptic op gebroken pakketten, controleer de toegangsrechten en correctheid van het bestand  '/etc/apt/sources.list' en herlaad de pakketinformatie met 'sudo apt-get update' en 'sudo apt-get install -f'.
Acer One D150

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/14, 21:36:21 »
Ik denk dat het niet meer goed gaat komen, ik ben hard aan het twijfelen om toch maar weer terug naar windows te stappen. De gebruiksvriendelijkheid waarover word gesproken ben ik nog echt tegengekomen :-)

 sudo apt-get install smb4k
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar
smb4k is reeds de nieuwste versie.
U wilt waarschijnlijk 'apt-get -f install' uitvoeren om volgende op te lossen:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
  konqueror-nsplugins: Vereisten: konqueror maar het zal niet geïnstalleerd worden
  smb4k: Vereisten: konqueror (>= 4:3.5.8-1) maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).


sudo apt-get -f install
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Vereisten worden gecorrigeerd... Klaar
De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  konqueror
Voorgestelde pakketten:
  gij-4.1 khelpcenter konq-plugins ksvg libgcj7-awt libjessie-java
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  konqueror
0 pakketten opgewaardeerd, 1 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
2 pakketten niet volledig geïnstalleerd of verwijderd.
Er moeten 0B/1967kB aan archieven opgehaald worden.
Na deze handeling, zal er 5390kB extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]? j
(Database inlezen ... 118884 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Uitpakken van konqueror (uit .../konqueror_4%3a3.5.9-0ubuntu7.1_i386.deb) ...
dpkg: fout bij afhandelen van /var/cache/apt/archives/konqueror_4%3a3.5.9-0ubuntu7.1_i386.deb (--unpack):
 poging tot overschrijven van `/usr/share/apps/konqueror/servicemenus/media_safelyremove.desktop', wat ook in pakket kio-umountwrapper zit
dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp)
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 /var/cache/apt/archives/konqueror_4%3a3.5.9-0ubuntu7.1_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Ik vond dat smb4k er wel netjes uitzien is er geen een voor gnome? ik heb xsmbrowser geprobeerd maar dat lijkt nergens op.

edit:   wat kan ik doen met die kio-unmountwrapper kan er niks over googelen...
Acer One D150

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/14, 21:48:20 »
wat kan ik doen met die kio-unmountwrapper kan er niks over googelen...
Acer One D150

Offline shappie

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/14, 21:58:17 »
Wat vreemd, ik zie hier zonder enige extra configuratie alle andere windows pc's in het netwerk. Ik ben hier in huis de enige met een linux pc'tje en alle andere windows pc's en onze NAS schijf ziet hij direct. Gebruik je Hardy?
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Netwerk windows benaderen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/14, 22:04:06 »
Citaat van: shappie
Wat vreemd, ik zie hier zonder enige extra configuratie alle andere windows pc's in het netwerk. Ik ben hier in huis de enige met een linux pc'tje en alle andere windows pc's en onze NAS schijf ziet hij direct. Gebruik je Hardy?
Zelfde situatie hier, 5 XP Pc's, Ik als enige ubuntu PC (In windows heb ik niks gedeeld aangezien er alleen een virusscanner etc. opstaat en wat spellen)... zonder enige configuratie doet het hele netwerk het hier perfect :)
En dan is mijn computer ongeveer de enige die alle computers vlekkeloos benaderd..
Ik haat het netwerkbeheer van windows, gaat zo vaak fout ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/14, 22:15:58 »
Ik begrijp er ook helemaal niks meer van, ik ben op dit moment de ubuntu.iso aan het downloaden gaat mń laptop morgen maar opnieuw instaleren hopen dat het dan wel lukt.
Acer One D150

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/15, 06:21:49 »
Nou ik heb m opnieuw geinstaleerd, als ik op locaties klik en dan netwerk > windows netwerk > Workgroup dan ziet hij ook mń xp pc maar als ik daar op klik gebeurt er wederom niks.
Acer One D150

Hendrikdegraaf

  • Gast
Netwerk windows benaderen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/15, 08:21:18 »
Het zou gewoon standaard moeten werken, zoals eerdere reactie ook al zeggen.

Als ik jou beschrijving lees lijkt het wel alsof je mappen in je XP machine niet gedeeld staan. Het probleem hoeft natuurlijk niet in je Linux computer te zitten..... Probeer je mappen op je XP machine eens (opnieuw) te delen. Om dit te doen geef je een rechtermuisklik en klik je op eigenschappen.

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/15, 09:21:58 »
Ja dat gaat toch niet helemaal op, als ik win xp installeer via virtual box dan kan ik wel gewoon bij m'n shared folders. Wel vraagt windows netjes om m'n wachtwoord en dan gebruik ik m'n inlog en wachtwoord van de xp gebruiker.
Acer One D150

Hendrikdegraaf

  • Gast
Netwerk windows benaderen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/15, 09:32:25 »
HHmmMM????

Dan weet ik het ook niet meer! Ik hoop dat iemand anders nog een goeie tip heeft!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Netwerk windows benaderen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/15, 09:53:54 »
Kun je eens een share op de XP machine aanmaken zonder wachtwoord en probeer deze dan te benaderen met Ubuntu. Mogelijk dat er iets rondom het wachtwoord fout gaat (bliijkbaar vraagt Ubuntu daar niet om en dat is vreemd).

Offline ohjajoh

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/15, 11:42:44 »
Deze is altijd leuk.....

· Symptom 5:

My Samba server can't log on to a Windows XP share. (This symptom flows in the opposite direction to the others.)

Possible cause:

You might have Windows XP's internet firewall turned on, which blocks SMB traffic by default.

You may also have to disable Simple File Sharing on the XP desktop and have a program such as Linux Neighbourhood running on the Samba box.

Like anything else, it's easy when you know how - hopefully.

Of course, you can transfer files between Linux and Windows XP using other methods such as FTP or HTTP. However, using Samba is probably the fastest, most secure and easiest way to administer your shared files once it's up and running. And it works with more of XP's built-in features, too, such as offline files.

( met dank aan: http://www.smh.com.au/articles/2003/02/24/1045935324929.html )

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/15, 19:02:30 »
Eureka :-)
ik heb het gevonden na veel speurwerk het zat hem inderdaad in winxp
De oplossing was :
in de file explorer: Tools > Folder Options > VIew> Use simple file sharing (recommended)

Hahaha Solved, ik kan eindelijk normaal bij mń bestanden. Nu gaan we verder met ubuntu verkennen.
thanx voor het meedenken.
Acer One D150

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/15, 21:28:50 »
Nog een probleempje waar ik niet uitkom, ik heb vlc geinstaleerd en wil nu een film openen die op mijn winxp pc staat, normaal gesproken in windows koos ik dan voor open directory en bladerde zo naar mijn netwerk gedeelde map film...

Nu in ubuntu open ik vlc open directory en dan? hier staan de netwerk mappen niet tussen? De enigste plek waar ik mijn gedeelde mappen terug kan vinden is in het menu en dan locaties.
in welke map in je bestandsysteem kun je je netwerk terug vinden?
Acer One D150

Offline ohjajoh

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/16, 09:40:08 »
Je kunt die film via dat linkje bij locaties gewoon starten, als vlc niet het standaardprogje daarvoor is dan rechtermuistoets en "openen met" kiezen en dan "vlc" kiezen. rechtsonder in het vlcscherm zie je dan de locatie van het bestand in je bestandssysteem.

Offline dnabbor

  • Lid
Netwerk windows benaderen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/16, 18:06:42 »
ja normaal gesproken openende ik een film via "open directory" omdat vlc dan automatisch een video-ts map herkent en de dvd afspeelt inc. ondertitels en menus etc. je kan toch niet via " rechtermuisknop openen met"  een map openen dat is alleen bedoeld voor een bestand toch? iemand nog een sugestie?  :(
Acer One D150

Netwerk windows benaderen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/16, 18:34:12 »
Ik heb het voor elkaar gekregen met Smb4K .
Zie topic/26880
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood