Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie vanaf USB Drive  (gelezen 1969 keer)

Installatie vanaf USB Drive
« Gepost op: 2008/11/22, 16:35:19 »
Ik heb een klein ACER laptopje, ACER Aspire one, en wil daar Ubuntu opzetten. Ik heb geen externe USB CDrom, maar wel een Externe USB Harddrive.

Kan ik iets maken dat ik de installatie vanaf mijn USB HardDrive kan doen?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/22, 21:53:32 »
ik heb op de acer one van mn vriendin een ubuntu Wubi gemaakt in haar xp met behulp van een ext HD-drive die ik met de IDE kabel en molex aan een oude dvd-drive heb gehangen [hd er dus even uit geprutst].

de acer one herkent eenvoudig usb apparaten tijdens de boot mits je dit in het bios even aangeeft, dus ook een dual boot moet prima lukken zo,

maar maak eerst een deel van de HD unallocated om daar de partities voor ubuntu te maken, anders ga je je xp en herstel partitie van acer verwijderen, tenzij je dit wilt natuurlijk.

[ik mocht dit niet,, de acer was het verjaarskadootje van mij aan haar en ze wil ubuntu wel proberen maar xp voor de zekerheid achter de hand houden].

Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/22, 22:16:31 »
Ik heb de versie met linux voorgeïnstalleerd. Ik zal eens Unetbootin proberen.Ik dacht dat ik via Ubuntu wel een opstartschijf kon maken.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/22, 22:21:37 »
houd er wel rekening mee dat je een voldoende groote usb stick moet hebben,

heb je deze niet kan je het doen met een live cd op de door mij beschreven manier.

je kan prima de normale ubuntu live cd nemen,, maar hang er wel een netwerk kabel aan,,
je wlan werkt [nog] niet standaard.

daar moet je even deze howto voor volgen van pjotr:

http://sites.google.com/site/computertip/atheros

Offline jespdj

  • Lid
Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/23, 00:09:09 »
Ik heb de versie met linux voorgeïnstalleerd. Ik zal eens Unetbootin proberen.Ik dacht dat ik via Ubuntu wel een opstartschijf kon maken.
Dat kan ook, met Ubuntu 8.10, en daar heb je dus geen Unetbootin voor nodig.

Boot Ubuntu 8.10 vanaf CD op een computer met CD-drive en kies dan System / Administration / Create a USB startup disk.

Je hoeft dus ook Ubuntu 8.10 niet eens te installeren om dit te doen (het kan als je vanaf de live CD bent opgestart).
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 00:11:09 door jespdj »
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/23, 18:54:08 »
Unetbootin werkte perfect, en bedankt voor de tip voor het wifi werkend te krijgen. Zeker met dank aan Pjotr. Wat zouden we moeten zonder forum. Bedankt allemaal maar weer.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/25, 10:03:24 »
Zelf van plan 16 gb usb stick aantegaanschaffen en daar linux op te installeren.. zo dat mensen beter kunnen ervaren wat linux is en watje ermee kan zonder dat ikhet hoef te installeren.. en natuurlijk is het zowiezo makkelijk.. dit moet toch wel gewoon gaan lukken?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline jespdj

  • Lid
Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/25, 10:07:00 »
Je kunt ook gewoon vanaf de live CD booten om Ubuntu uit te proberen zonder dat je iets op je computer installeert - je hebt dus niet persé een USB stick met Ubuntu erop nodig.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/25, 10:10:06 »
Nee dat weet ik.. maar usb stick kanje ooknog een hoop extra makkelijke programmas downloaden he :)
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline fred101

  • Lid
Re: Installatie vanaf USB Drive
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/25, 12:25:46 »
Ik heb net zo'n stick gekocht en daarop kubuntu geinstalleerd. Alles ging precies zo als op de site stond beschreven. Ik heb twee partities. Een van 1GB en 14 voor de tweede maar het is me nog niet gelukt om er een PC mee te booten. De mijne ( asus laptop met  alleen maar kubuntu) staat in het bios zo dat hij eerst naar usb-drive en dan naar cdrom zoekt en de pc hier op mijn werk met Windows snapt niet dat er ook grotere usb sticks zijn dan 512MB.
Voor mij was hij bedoeld als klein meeneembare noodlaptop. Stop hem ergens in een pc en ik heb mijn hele systeem bij me. Maar ook als veiligheid. Ik sleep er regelmatig mijn documenten map heen. Dan heb ik in iedergeval mail, instellingen, manuals, datasheetverzameling enz extra gebackupt (dat doe je makkelijker dan hem thuis weer aan de externe schijf hangen)
Ik ben benieuwd hoe het bij jou werkt en wat ik fout doe.