Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: trage scanner  (gelezen 801 keer)

Offline Anna

  • Lid
trage scanner
« Gepost op: 2014/07/10, 12:09:56 »
Inmiddels werk ik al weer maanden met Ubuntu tot tevredenheid. Scannen duurt helaas tergend lang. Ik doe dit met Scanlite. Is er misschien een ander programma. Ook zou ik graag willen weten of ik de gescande bestanden kan verkleinen? Deze zijn te groot om met mail mee te sturen.
Toetsenbord en muis laten het regelmatig afweten en de programma's beginnen weer vaker vast te lopen. Heeft iemand een oplossing? Of klinkt het alsof ik nog iets moet binnen halen via terminal.

Anna

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: trage scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/10, 12:27:48 »

Offline Anna

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/28, 12:33:29 »
Post eens een volledig apparatuuroverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-totaaloverzicht-van-alle-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)
Sorry, een wat verlate reactie. Bovenstaand heb ik geprobeerd maar er komt geen lijst te voorschijn een tijd  geleden is dit wel gelukt.  Ook gekeken bij bestandssysteem, niets gevonden. Eerder bij opstarten weleens gekozen voor BROKEN PACKAGES herstellen. Nu lukt dat niet meer ik krijg de melding: couldn't write, broken pipe. Programma loopt steeds vaker  vast. Iedere suggestie is welkom.

Anna

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: trage scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/28, 13:10:04 »
Weet je misschien wat voor processor en videokaart er in je pc zit en hoeveel geheugen de machine heeft?
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Anna

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/29, 11:21:26 »
Weet je misschien wat voor processor en videokaart er in je pc zit en hoeveel geheugen de machine heeft?
Het is een HP ze2229ea, AMD Turion 64 ML-28 processor. Videokaart kan ik niet vinden, bij specificaties staat: o videogeheugen dus waarschijnlijk zit deze er niet in.
Aanvankelijk 0.5 geheugen, zelf uitgebreid naar 1 GB.

Offline PKing

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/29, 11:28:48 »
Met deze specs gaat het scannen meestal behoorlijk traag is mijn thuiservaring.
Het is wel van belang voor de snelheid welke resolutie er gebruikt wordt.
Voor een 1gb machine vindt ik Ubuntu zowieso wat zwaar....
Mijn ervaring is dat het scannen met andere software niet beduidend beter gaat.
Alleen op mijn eigen machine loopt het niet vast, maar die heeft beduidend hogere specs dan de rest thuis.
Aangezien bij scannen een afbeelding gegenereerd word is die file per definitie een stuk groter dan een tekstdocument, de resolutie bepaald de grootte daarvan.

Je kunt xsane eens proberen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Anna

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/29, 11:39:51 »
Met deze specs gaat het scannen meestal behoorlijk traag is mijn thuiservaring.
Het is wel van belang voor de snelheid welke resolutie er gebruikt wordt.
Voor een 1gb machine vindt ik Ubuntu zowieso wat zwaar....
Mijn ervaring is dat het scannen met andere software niet beduidend beter gaat.
Alleen op mijn eigen machine loopt het niet vast, maar die heeft beduidend hogere specs dan de rest thuis.
Aangezien bij scannen een afbeelding gegenereerd word is die file per definitie een stuk groter dan een tekstdocument, de resolutie bepaald de grootte daarvan.

Je kunt xsane eens proberen.
Ga ik proberen.

Weet je misschien waarom ik de vraag krijg: hebt u wel gebruikers of beheer rechten?  wanneer ik een opdracht in de terminal plaats. Dit heb ik nog niet eerder gezien.

Voorlopig moet ik het met deze laptop doen totdat ik weer een nieuwe laptop heb.
Ik had begrepen dat 1 GB voldoende was om de boel een beetje te laten draaien.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/29, 11:42:23 door Anna »

Offline PKing

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/29, 11:42:29 »
Nee dat weet ik niet maar anderen hier wel :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline DeBaas

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/29, 23:42:31 »
programma xsane zou misschien sneller scannen, let wel, misschien.

De Thunderbird mail client kent de "Auto Resize Image" addon.
Je kunt dan alle foto's als bijlage aangeven, waarna bij verzenden gevraagd wordt of ze verkleind moeten worden  ^-^
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Anna

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/02, 12:10:07 »
programma xsane zou misschien sneller scannen, let wel, misschien.

De Thunderbird mail client kent de "Auto Resize Image" addon.
Je kunt dan alle foto's als bijlage aangeven, waarna bij verzenden gevraagd wordt of ze verkleind moeten worden  ^-^
Bedankt. Dit lijkt me een goede suggestie. Geldt dit voor alle bestanden, ook documenten?

Offline Henkp

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/02, 16:22:15 »
programma xsane zou misschien sneller scannen, let wel, misschien.

De Thunderbird mail client kent de "Auto Resize Image" addon.
Je kunt dan alle foto's als bijlage aangeven, waarna bij verzenden gevraagd wordt of ze verkleind moeten worden  ^-^
Bedankt. Dit lijkt me een goede suggestie. Geldt dit voor alle bestanden, ook documenten?

Pinta is ook een goed eenvoudig programma om gescande foto's te verkleinen, het is te vinden in het Softwarecentrum en vandaar uit kan je het installeren.
 

Offline DeBaas

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/02, 16:32:57 »
"Auto Resize Image"

Image staat voor plaatjes..........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Henkp

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/02, 16:56:03 »
"Auto Resize Image"

Image staat voor plaatjes..........

Tja en  Resize voor verkleinen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Maar de beste leermeester ben je zelf om alles uit te proberen.  =D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/02, 18:30:57 »
"Auto Resize Image"

Image staat voor plaatjes..........

Tja en  Resize voor verkleinen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ik denk  ;) dat DeBaas reageerde op deze vraag:
Geldt dit voor alle bestanden, ook documenten?

Offline Henkp

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/02, 19:23:39 »
@Mikkel, voor alle bestanden, ook documenten.
Heet dat comprimeren. En daar zijn ook weer aparte progjes voor, maar die zal je dan even moeten zoeken! daar ik die zelf niet gebruik om dat dit voor mij geen zin heeft, en ja dan zoek ik er dus ook niet naar.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/03, 11:54:50 »
Henkp, je begrijpt het/mij verkeerd. DeBaas noemt een programma, speciaal bedoeld voor 'images', waarop Anna vraagt of dit geldt voor 'alle bestanden, ook documenten'. Vandaar dat DeBaas zegt dat 'image' staat voor plaatjes ....
Lijkt mij heel duidelijk, dus als jij dan zegt "Tja en  Resize voor verkleinen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.", dan heb jij het antwoord van DeBaas niet helemaal begrepen. ;) 

Offline Henkp

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/03, 13:29:40 »
Henkp, je begrijpt het/mij verkeerd. DeBaas noemt een programma, speciaal bedoeld voor 'images', waarop Anna vraagt of dit geldt voor 'alle bestanden, ook documenten'. Vandaar dat DeBaas zegt dat 'image' staat voor plaatjes ....
Lijkt mij heel duidelijk, dus als jij dan zegt "Tja en  Resize voor verkleinen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.", dan heb jij het antwoord van DeBaas niet helemaal begrepen. ;)

Ja inderdaad sorry, ik had Anna haar naam moeten vermelden.
Maar zo zie je maar weer ik ben ook maar een mens  =D

Offline DeBaas

  • Lid
Re: trage scanner
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/03, 17:15:35 »
Documenten in LibreOffice woprden in principe gecomprimeerd opgeslage, evenzo docx uit de MS stal.

Grafische onderdelen worden, indien al in een gecomprimeerd formaat daarin niet verder gecomprimeerd.
In een document heb je dus alleen winst als je de plaatjes van te voren al kleiner maakt.
Een foto van 5G in een document gebruikt ook 5G in dat document.
Indien die foto, die fysiek op bijvoorbeeld 4 schermen past, in je document op te nemen en daar bijvoorbeeld maar 2x2 centimeter is is dat zonde van de ruimte.
Maak dan eerst de betreffende foto(s) kleiner in een tekenprogramma. Het scherpte verlies zie je dan toch niet.
Command line kan ook, voorbeeld:
http://askubuntu.com/questions/135477/how-can-i-scale-all-images-in-a-folder-to-the-same-width
« Laatst bewerkt op: 2014/08/03, 17:17:59 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL