Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird  (gelezen 3498 keer)

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Gepost op: 2008/02/08, 08:28:15 »
Goeiemorgen,


ik ben Els. Ik heb nu Evolution mail als mailprogramma voor mijn telenetmails. Ik ben daar heel tevreden over.


Graag had ik echter willen weten of ik ook de mails van een paar yahoo-adressen niet kan laten komen in Evolution of in Thunderbird. Gaat dat? Zo ja, hoe moet ik dat doen? En kan dat van meerdere e-mailadressen van Yahoo?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/08, 09:22:29 »
Yahoo, zoals meerdere webmail adressen, geven je geen pop of smtp toegang, wat normaliter nodig is om je mail via een client zoals Evolution te kunnen zien. Met programmaatjes zoals freepops (http://www.freepops.org/en/) kan je dergelijke webmail ophalen alsof het een poserver was. Je verbindt dan via "localhost" en het programma gaat dan in de achtergrond de website uitlezen en je mail aan evolution doorsturen. Op de website http://www.freepops.org/en/doc.shtml
vind je documentatie. Het is lang geleden dat ik het geïnstalleerd heb, en ik ben zo dom geweest het niet in mijn "howto" te zetten, anders had ik al wat meer concrete tips kunnen geven. Ik zie alvast dat freepops in mijn Synaptic staat, dus installeren is alvast geen probleem. Evenwel herinner ik mij dat ik een nieuwe "module" moets downloaden en installeren voor yahoo (als de website verandert, dan moet freepops zijn protocol ook aanpassen). Die haal je hier

http://www.freepops.org/en/viewplugin.php?plugin=yahoo

en je vervangt de bestaande /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua door de nieuwe versie.

In evolution nieuwe account toevoegen en:

Receiving email:
Server: localhost:2000
Username: @yahoo.com

Denzo

  • Gast
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/08, 18:34:12 »
Voor Thunderbird is hier een extensie voor.

Werkt met vele webmail providers.

http://webmail.mozdev.org/

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/09, 09:01:57 »
Hallo,


ik heb eerst geprobeerd met dat van Thunderbird via de link van Denzo. Ik klikte daar bij Downloads op Yahoo. Er kwam echter een melding dat het niet kon gedownload of geïnstalleerd worden omdat het niet compatibel is met mijn firefox. Zoiets in die aard zei hij.

Dan heb ik geprobeerd de programma 's te downloaden voor Evolution. Probleem echter is dat ik niet weet wat ik verder moet doen nu. Ik weet niet goed waar ik die programma 's moet zoeken op mijn computer en hoe ik ze aan het werk moet krijgen.
Kan er misschien een beetje meer uitleg gegeven worden wat ik moet doen? Moet ik in evolution dat zien in te stellen of hoe moet het?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de uitleg en hulp.

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/09, 14:32:45 »
Ik denk dat ik al zowat alle detail heb vermeld in mijn vorige post

* Installeer freepops via Synaptic.
* Download de upgedate module voor yahoo (yahoo.lua):

http://www.freepops.org/en/viewplugin.php?plugin=yahoo

* Kopieer het bestand yahoo.lua naar /usr/share/freepops/lua/
* Configureer Evolution zoals hierboven vermeld. Voor thunderbird moet je server en poort in aparte vakjes opgeven: daar wordt het: server: localhost en Port: 2000

Voor alle zekerheid misschien eerst eens heropstarten, dan je emailclient laten berichten ophalen.

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/10, 08:29:20 »
Hallo,


ik heb jouw uitleg geprobeerd maar ik zit met 1 ding vast. Dat document waarvan je sprak dat op de computer staat, kreeg ik eerst niet open. Er kwam een hele uitleg te staan dat het niet open kon omdat dat een bestand is van type "Lua script" en dat de inhoud ervan echter aangeeft dat het van het type "VDHL-document" is.
Na een beetje zoekwerk heb ik dat dan kunnen openen door in de terminal sudo gedit en dan de locatie van het bestand daar achter te zetten.
Ik krijg echter dat net gedownlad bestand niet open. Want de inhoud daarvan moet ik toch kopiëren, plakken en opslaan in dat document /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua Om dat opgeslagen document te kunnen vervangen door dat nieuw gedownloade, moet ik toch allebei de documenten open krijgen en de inhoud van dat opgeslagene eerst verwijderen, dan die van dat nieuwe daarin plakken en dat opslaan.
Of zit ik verkeerd? Ik ben niet zo thuis in al die commando 's en dingen die niet open willen omwille van rechten enzo.

Ik begrijp het niet zo goed, ik loop vast met dat "vervang de bestaande /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua door de nieuwe versie". en "Kopieer het bestand yahoo.lua naar /usr/share/freepops/lua/"

Sorry, ik probeer mijn best te doen maar ik krijg dat gedownloade bestand niet open en dan geraak ik niet verder.

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/10, 10:04:01 »
Je moet gewoon dat gedownloade bestand kopiëren. Niet openen, niet editen, gewoon kopieren (of verplaatsen). Dus eerst het bestand yahoo.lua downloaden naar je computer, dan kopieren naar /usr/share/freepops/lua/.

Als ik de link probeer, dan geeft Firefox een dialoog: "You have chosen to open yahoo.lua; What should Firefox do with this file" en daar kies je voor "Save to disk". Dan zal het bestand yahoo.lua op je schijf geplaatst worden in de folder die je opgeeft, of in een standaard download folder, het hangt er van af hoe je firefox geconfigureerd is.

Dat bestand kopieer je dan (of verplaats je) naar /usr/share/freepops/lua/ (waar er al een oudere versie van dat bestand staat), bijvoorbeeld met de commandoprompt of met nautilus. Dat moet als root gebeuren, want je doet systeemconfiguratie.

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/10, 10:16:04 »
Hallo,


gewoon dat bestand kopiëren dat ik gedownload heb, lukt niet. Ik ken niks van commando 's dus met jouw laatste uitleg ga ik helemaal de mist in. Ik versta juist dat je dat als root moet doen maar hoe dat moet weet ik niet, ik ken het juiste commando niet. Ik heb het programma Nautilus maar ik heb geen idee hoe ik daar mee moet werken en waar het juist voor dient.
Moest je mij hier nog mee willen helpen, met dat root en commandoprompt of wat het allemaal mag zijn want ik begrijp daar niet veel van.

Groetjes,

Els

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/10, 10:24:51 »
Els, als je in de terminal sudo nautilus ingeeft en daarna je paswoord (dit zie je niet verschijnen) en Enter dan opent Nautilus (=Bestandsbeheer) en heb je alle rechten, dus goed oppassen.
Met deze Bestandsbeheer kun je werken zoals je dat in Windows ook kon doen met Bestandsbeheer.
Indien je meer over de terminal wilt weten kun je dit eens lezen: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/terminal/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vanadium

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/10, 10:51:00 »
Bestandsbeheer is echt basis, hoor als je met de computer werkt. Net zoals je in het echte leven van je stoel moet opstaan om bladen (=bestanden) in de juiste mappen (=mappen, directories) te steken, moet je in het computerleven vlot bestanden kunnen organiseren door ze te plaatsen/verplaatsen/kopiëren in de juiste mappen. Anders heb je geen controle. Het eerste wat je nu moet doen is nautilus opstarten en er wat mee leren werken. Druk eens op dat blauwe vraagtekentje in de bovenste balk. Dan krijg je allerlei heel vlot leesbare helptekst over van alles.

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/10, 10:52:22 »
Ik heb geprobeerd de uitleg te volgen met die nautilus. Ik weet niet goed of het nu gelukt is. Volgens mij heb ik een en ander nog niet juist kunnen invullen van instellingen van mijn mail. Als ik bij Evolution de Voorkeuren opendoe, zie ik daar mijn telenetadres, dat werkt heel goed. Daaronder staat mijn yahoo-adres. Bij Protocol staat er bij mijn telenet POP en bij die van Yahoo "geen". Als ik dubbelklik om de instellingen van dat e-mailadres te zien, staat er bij E-mail ontvangen- servertype "Geen".  Bij Email versturen zie ik bij servertype SMPT, daaronder bij Server localhost.2000
Bij Gebruikersnaam heb ik ingevuld wat voor de @ staat in mijn e-mailadres, het vakje wachtwoord onthouden heb ik aangevinkt.

Ik ben niet zeker maar volgens mij klopt er nog een en ander niet dat ik zou moeten invullen om die mail te kunnen ophalen.

Weet iemand wat ik juist moet invullen?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor alle hulp.

Groetjes,

Els

Offline eendje

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/10, 12:42:00 »
Het moet in ieder geval zijn localhost:2000 (dus met dubbele punt) en niet localhost.2000 (met enkele punt)

En dan te bedenken dat ik hiervoor ooit eens een wiki pagina heb gemaakt, maar die is er niet meer... :(

P.S. denk je er wel aan dat je op die manier alleen mail kunt ontvangen en NIET sturen. Daarvoor heb je een ander adres nodig, maar misschien wist je dat al.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline vanadium

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/10, 12:59:39 »
Naast "Yahoo" zal "pop" moeten te staan komen. Kilk op de lijn voor Yahoo in de dialoog die je beschrijft (Evolution Preferences, Mail accounts), en dan op "Edit" (sorry, ik heb een engels systeem voor mij). je krijgt nu de "Account Editor" dialoog, daar kies je de tab "Receiving email" (de tweede tab). Je moet allereerst "Server type" op POP zetten. Dan in server: "localhost:2000", met : zoals Eendje opmerkte, daaronder je username, en dat is je yahoo email adres voluit (vb. els@yahoo.com), en verder verander je niets. Dan OK en close om af te sluiten. Zo is het bij mij geconfigureerd. Bij mij staat eigenaardig "Paswoord onthouden" niet aangevinkt, en toch vraagt hij mij geen (ra-ra-ra ???). "Authentication type" staat bij mij op "Password". Als dat nog niet lukt, dan is het misschien toch nog niet in orde gekomen met je "yahoo.lua".

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/11, 07:56:51 »
Hallo,


er zit nog ergens een fout denk ik, ik krijg deze foutmelding:

Fout tijdens Berichten aan het ontvangen.
Kon niet verbinden met localhost: Verbinding is geweigerd

Hoe zou dat komen? Ik had er 4 yahoo-adressen ingezet volgens jullie uitleg, alleen heb ik bij berichten versturen dezelfde gegevens ingevuld als bij berichten ontvangen, ik weet niet of dat juist is. Dus altijd bij Email ontvangen- servertype localhost:2000, gebruikersnaam: het volledige e-mailadres
Bij Email versturen heb ik als server-type SMTP staan, server localhost:2000 en paswoord had ik eerst het hele e-mailadres gezet, nu heb ik dat eens weg gedaan en ik krijg die foutmelding van hier boven nog.
Ik moet bij email versturen wel iets invullen, anders kan je niet op ok klikken en dan zet hij daar die localhost:2000 automatisch terug als server.

Ik heb daarjuist eens alle vakjes uitgevinkt bij "Voorkeuren" in evolution, waar je alle e-mailadressen ziet staan. Je ziet een vinkje staan bij "Ingeschakeld". Als ik dat bij alleen mijn telenetadres laat staan, is er nergens iets verkeerd. Als ik dat bij 1 of meerdere e-mailadressen van Yahoo ook heb aangevinkt, krijg ik deze foutmelding.

Fout tijdens Berichten aan het ontvangen.
Kon niet verbinden met localhost: Verbinding is geweigerd

Wie weet wat ik verkeerd doe? Kan iemand mij helpen?

Alvast heel vriendelijk bedankt!

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/11, 09:32:39 »
(1) Je zal eens moeten controleren of freepops wel geïnstalleerd is. Kijk eens in Synaptic Package Manager (System - Administration - Synaptic Package Manager), zoek "freepops" en controleer of het vakje bij freeposp wel degelijk groen is.

(2) Indien geïnstalleerd, controleer of freepops aan het lopen is: open een terminal en typ "ps ax | grep freepops"
Je krijgt als het goed gaat:

:~$ ps ax | grep freepops
 5473 ?        Ss     0:00 freepopsd -d
 6312 pts/1    R+     0:00 grep freepops
Het eerste lijntje (freepopsd -d) wijst er op dat de freepops server wel degelijk actief is.

(3) Controleer of poort 2000 wel degelijk in gebruik is: System - Administration - Network tools, "Port scan", vul in: localhost. In de lijst moet poort 2000 voorkomen, bij mij aangeduid met service "sieve" (whatever that is...).

Als dat alles OK is, dan is freepops goed geïnstalleerd en zal het probleem mogelijk eraan ligggen dat je er nog niet in geslaagd bent het correcte yahoo.lua bestand te installeren. Type in de terminal
ls -l /usr/share/freepops/lua/yahoo.luaIk krijg:
~$ ls -l /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua
-rw-r--r-- 1 root root 56990 2007-12-06 23:10 /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua
Aan de datum zullen we het niet kunnen zien omdat die bepaald wordt door de dag dat het bestand werd gedowload. Evenwel, als de grootte van het bestand overeenkomt met dat van mij, dan zal dat een aanduiding zijn dat je mogelijk het juiste yahoo.lua hebt staan.

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/12, 07:55:15 »
Dag vanadium,


ik heb jouw opdrachten gedaan, dit zijn de resultaten:

els@els-desktop:~$ ps ax | grep freepops
 6462 pts/0    R+     0:00 grep freepops
els@els-desktop:~$ ls -l /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua
-rw-r--r-- 1 els els 56990 2008-02-10 10:11 /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua
els@els-desktop:~$

Bij die poortscannen zie ik dit staan:

111     open     sunrpc
139     open     netbios-ssn
445     open     microsoft-ds
631     open     ipp
42559  open    onbekend

Ik heb freepops ook juist eens ge her-installeerd, het resultaat dan bij de terminal blijft hetzelfde.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Alvast bedankt voor je hulp.

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/12, 08:52:01 »
Ik zie dat ik freepops bij mijn startup programma's heb staan: wellicht moet je dat dus zelf nog toevoegen (het is lang geleden dat ik het geïnstalleerd heb)

System - Preferences - Sessions, "Add", en in de "edit startup programs" dialoog:
naam: Freepops
command: freepopsd -d
en op OK drukken.

Uitloggen en opnieuw inloggen: dan zou freepops automatisch moeten opgestart zijn en zou je moeten ook freepopsd moeten zien in de output van "ps ax | grep freepops"

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/12, 20:08:39 »
Dag vanadium,


dit krijg ik nu te zien, is dat goed?

els@els-desktop:~$ ps ax | grep freepops
 5645 ?        Ss     0:00 freepopsd -d
 6365 pts/0    R+     0:00 grep freepops
els@els-desktop:~$

Met die poortscan zie ik nu ook die poort 2000 waarbij zoals bij jou sieve staat.

Ik weet niet of dit de juiste uitkomst is bij dat laatste commando in de terminal:

els@els-desktop:~$ ls -l /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua
-rw-r--r-- 1 els els 56990 2008-02-10 10:11 /usr/share/freepops/lua/yahoo.lua
els@els-desktop:~$

Moet ik nu verder nog iets doen om die mails te kunnen ophalen of zou dat zo moeten als ik het voor de rest goed heb ingesteld in evolution?

Heel vriendelijk bedankt voor je hulp.

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/12, 20:14:34 »
Moet ik nu verder nog iets doen om die mails te kunnen ophalenIk dacht dat je dat al zou geprobeerd hebben.

Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/12, 20:23:47 »
Dag vanadium,


ik ben aan 't uitproberen geweest in evolution of het nu wil werken. Het werkt allemaal perfect! Ik heb daarjuist wel eens met nautilus dat yahoo.lua document moeten kopiëren en naar de juiste map plakken, toen vroeg hij om dat te vervangen, de vorige keer niet.
Nu werkt het allemaal perfect! Ik heb er direct een paar mappen voor aangemaakt zodat de mail van elk e-mailadres in zijn eigen map komt, anders loopt nog alles door elkaar.

Ik ben er ongelofelijk blij mee, dat bespaart heel wat tijd, moeite en eraan moeten denken om alle adressen na te kijken. Héééééééééééééééééél vriendelijk bedankt dan ook voor je hulp.

Groetjes,

Els

Offline Ubert

  • Lid
Yahoo mails laten komen in Evolution of Thunderbird
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/12, 21:29:38 »
Waarom ga je niet over op google gmail deze heeft er betere ondersteuning voor.