Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe harddisk in laptop  (gelezen 1088 keer)

Offline rvtasd

  • Lid
nieuwe harddisk in laptop
« Gepost op: 2012/09/02, 10:26:57 »
De harde schijf van mijn laptop (Sony VGN-BX195VP) heeft het na 6 jaar begeven. Ik heb hem vervangen door een nieuw exemplaar.  Jammergenoeg heb ik geen recovery disk(s) meer. En dus besloot ik in alle wijsheid Ubuntu 12.04 LTS er op te zetten. Op mijn desktop werkt die prima.
Echter, als ik nu de laptop opstart dan krijg ik het volgende te zien:
error : out of disk
error : no suitable mode
error : no video mode
En na zo'n 10 tot 15 seconden start Ubuntu (vanzelf) op.
Het zal wel een driver(s) probleem zijn. Ik kan de oorspronkelijke drivers bij Sony downloaden, maar die zijn voor XP bedoeld.
Op zich heb ik geen problemen met die rare meldingen, want Ubuntu doet het daarna gewoon en ik kan het internet op. Echter, ik heb een schokkerig beeld en ondanks het installeren van de niet-vrije multimedia-extra's en adobe flash wordt muziek wél afgespeeld, maar bewegende beelden niet.
Enig idee hoe ik dat "video" probleem kan tackelen?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: nieuwe harddisk in laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/02, 11:02:37 »
Heb je de extra stuurprogramma's geïnstalleerd ?
2d modus geprobeerd ?

- Roc

Offline jolo

  • Lid
Re: nieuwe harddisk in laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/02, 16:10:12 »
De harde schijf van mijn laptop (Sony VGN-BX195VP) heeft het na 6 jaar begeven.
Deze dus http://www.sony.nl/support/nl/product/VGN-BX195VP/specifications die zo te zien een grafische Intel 915GM chip heeft. Het probleem heeft waarschijnlijk te maken met https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo/ Voor Ubuntu 12.04 heb je zo te zien als workaround grub boot options nodig. En zou Ubuntu 12.10 die in oktober wordt uitgebracht, out of the box behoren te werken.

Overigens kun je op zo een oude laptop beter Xubuntu installeren. Ubuntu 12.04/12.10 kun je beter alleen installeren op laptops, die niet ouder zijn dan 4 jaar. Dus een laptop met Vista of hoger voor-geïnstalleerd.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline rvtasd

  • Lid
(Voorlopig opgelost) Re: nieuwe harddisk in laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/03, 00:27:16 »
Hartelijk dank voor jullie reakties.
Ik heb gelijk de 2D-Ubuntu ingesteld, en dat maakt al een behoorlijk snelheidsverschil. Veel sneller dus.
Die extra stuurprogramma's had ik al geïnstalleerd, maar die bijten verder niet.
Ik ben daarna de checklist "direct na het installeren" gaan volgen en heb ook wat van de "48 tips en trucs" toegepast.
Of de intelprocessor na de update verbeterd is, weet ik niet, maar het werkt allemaal nog steeds.
Ik blijf bij het opstarten de voormelde mededelingen krijgen, maar zoals gezegd, na 15 seconden start Ubuntu 12.04 gewoon op.
Met Chromium laten de youtube-filmpjes zich inmiddels perfect afspelen. Ook de Vimeo-video's doen het nu prima inclusief geluid.
Ik ben voorlopig tevreden en wacht op Ubuntu 12.10. Wie weet ontdekt de laptop dan dat er toch wel een harddisk in zit en dat het beeldscherm ook nog werkt.
Nogmaals dank en tot dan.