Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT  (gelezen 8070 keer)

Offline mcgyver

  • Lid
Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Gepost op: 2008/12/17, 22:52:35 »
Zoals beloofd de voorlopige installatie handleiding voor  64-BIT computers voor o.a. de MP520.
Ik heb deze handleiding vertaald. Er is echter een regel die ik niet begrijp en die consequenties kan hebben indien je updates installeert. Doe na de installatie dus nog geen update voor de Gutenprint driver. Bij mij werkt hij zo prima. Als ik het heb uitgevogeld pas ik deze post aan.

bron:  http://www.linuxfoundation.org/en/OpenPrinting/Database/DriverPackages

Veel personen twijfelen welke printer te kopen. Op deze site wordt vaak HP aangeprezen. Deels terecht. HP heeft vaak direct werkende hardware. Wat vaak vergeten wordt is dat HP duur is. Niet alleen in aanschaf maar ook de cartridges zijn prijzig en HP is niet het zuinigste merk als het om inktverbruik gaat. Canon heeft wel redelijk geprijsde printers en ook het inktverbruik is redelijk laag. Vanaf de MP620 is het inktverbruik zelfs gehalveerd (t.o.v. Bijv. de MP520)

Deze  handleiding werkt voor een aantal Canon printers. Je moet wel de juiste drivers hebben. Zoek in Openprinting.org  naar jouw printer. Dit is niet zo makkelijk. Vaak staat er ergens dat ie niet ondersteund wordt terwijl er ergens anders (op dezelfde site) een goede printerdriver te downloaden is.
Aan deze link heb je wellicht ook iets omdat deze weer links naar andere pagina's heeft:
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-MULTIPASS-MP520

Hij werkt in ieder geval voor mijn MP520 op een Hardy 64-bit installatie. Gebruik je een 32 bits  versie, dan lijkt het me een beter idee om op de de Canon site te kijken naar drivers voor die versies. De Canon software (zowel printer als scanner) werkt namelijk prima op 32-bit.

Nu het echte werk:
Open een terminal en tik in:
Sudo gedit /etc/apt/sources.list (en druk op enter)

nu moet je hier je wachtwoord intoetsen (en druk op enter)

Nu opent zich je sources.list
Plak in deze lijst onderin bij:
## Openprinting.org Drivers
deb http://www.openprinting.org/download/printdriver/debian/ lsb3.2 main

Sla deze lijst op en sluit het af.
Tik in een terminal in:
Sudo apt-get update

De Gutenprint driver zit nu in het pakket.

Ga naar systeem > beheer > afdrukken

Er staan nu twee versies MP520 (waarschijnlijk, als er maar één is moet u deze als standaard instellen). Zijn er twee, kies dan voor de PIXMA_MP520 (en niet voor de MP520_series). Zet bij omschrijving een naam waaraan u duidelijk kunt herkennen dat die van u komt en dat die dus de juiste is. Doe een testprint. Als het gelukt is klik dan op toepassen en sluit af.

Correcties, aanvullingen etc. zijn uiteraard welkom.

Hier onder een link naar de 64-BIT installatie van de MP520 scanner.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34959.0.html

« Laatst bewerkt op: 2009/01/09, 19:03:54 door mcgyver »

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Installatie Canon MP520 [b] 64 - BIT [/b]
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/09, 14:42:20 »
en bij mijn zus werkt ie niet.
ik heb alle stappen doorgelopen
zelfs de software van canon zelf (deb file) geïnstalleerd, printer word herkend scant zelfs, maar als het op afdrukken aankomt laad ie zijn papier en jast het vel erdoor zonder te printen.  wat zou er aan de hand kunnen zijn?
als ik bij systeem > afdrukken ga kijken kom ik wel de  pixma 520 serie's tegen maar niet de pixma 520. ze heeft wel de 32 bit uitvoering en 8.04, zou het kunnen helpen om de map met geinstalleerde drivers te verwijderen zo ja waar vind ik die map dan. dit om nog eens opnieuw te kunnen starten de printer in gang te krijgen, moet toch kunnen lukken daar er pixma's 520 ers in werking zijn op het forum.
iemand een idee liefst uitgelegd in lekentaal.

mvg Chris
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/09, 19:04:38 »
32 of 64-bit?
« Laatst bewerkt op: 2009/01/10, 08:17:43 door mcgyver »

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/10, 16:50:05 »
32 bit
 is mij een raadsel dat ie niet wil werken
maar ik ben eigenlijk ook maar een beginner dus ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben.
hopelijk weet iemand meer.
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/10, 18:27:42 »
k ben al 4 jaar beginner.  XD Ik doubleer elk jaar. Gebruik de drivers van Canon. Ik heb ergens op de website aangegeven hoe dat moet (ik ben niet de topic starter, ik geef slechts aanvullingen). Ik kan het linkje niet plaatsen vanwege een de brakke pc waar ik nu achter zit. Ik ben bezig Kubuntu te installeren op mijn aanstaande test HTPC. Wat gaat dat traag!! Ik overweeg om Kubuntu er weer af te knikkeren en er Ubuntu op te doen met MythTV. Tot nu toe vind ik het zwaar knudde (maar misschien is ook dit een kwestie van wennen. K 8.10 is bij mij   wel beduidend trager dan U 8.10. (en laten we hier geen discussie over beginnen, ik heb niemand aangevallen). Als ik hulp nodig heb vraag ik het wel.

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/15, 17:05:13 »
das nou net het probleem ik heb die drivers geinstalleerd maar hij lijkt ze niet te vinden of op te pakken ( hoe noem je dat ) ik vind geen drivers met de naam mp 520 wel de drivers mp 520 serie's en daar pakt ie het blad en gooit het erdoor zonder iets af te printen.
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/15, 17:34:42 »
Dan doe je iets fout of dan ontbreekt er iets. Bij mij komt ie dan 2x. de ene die er standaard in zit en de andere die ik heb geïnstalleerd. Ik gooi die ene die met Ubuntu meekomt eraf. Kom ik niet in de war.

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/16, 13:42:04 »
waar vind ik de map waar deze drivers instaan? dan kan ik ens proberen om deze map te verwijderen en alles eens opnieuw installeren zonder deze fout. Of moet ik nog één of andere lib installeren? zo ja hoe kom ik te weten welke?
t'is ik ben maar een beginner en op mijn installatie doet ubuntu het zonder problemen dus moet ik eigenlijk niet onder de moterkap te duiken maar bij mn zus lijkt het anders te zijn dus nu heb ik mooi het excuus om eens wat verder te kijken
al op voorhand bedankt
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 13:43:40 door bwmchris »
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/16, 13:58:39 »
Zou je dit op de Wiki willen zetten? :)

Overigens hoort dit in het forum Documentatie thuis ;)

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/16, 18:08:07 »
1 Ja, geef me een beetje tijd, heb het druk.

2 Doe dan maar overzetten. Een linkje van hier naar documentatie zou wel goed zijn.

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/21, 22:47:45 »
bump
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/21, 23:39:42 »
Misschien zou iemand deze ook nog even op de wiki kunnen plaatsen:)
http://vidiqatch.org/koenux/Canon%20MP460/

Overigens, ik had voor 'mijn' driver contact opgenomen met Canon. Ik kreeg een reactie dat ze er wel wat mee konden.

Offline bwmchris

  • Lid
    • mobile vikings
Re: Installatie Canon MP520 PRINTER 64 - BIT
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/24, 12:25:53 »
bump echt niemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi