Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herinstallatie XP  (gelezen 2742 keer)

herinstallatie XP
« Gepost op: 2008/10/26, 22:41:35 »
Ik zou XP als dual boot naast hardy willen zetten.
Ik heb 2 schijven met elk hun partitie's.  Op de 2 de schijf heb ik enkel NFTS partitie's.
Daarop had ik eerst met GParted een primaire NFTS schijf aangemaakt.  Maar, tijdens de installatie
van XP kreeg ik tijdens het kiezen van de partitie de melding dat het geen geldige schijf was.
Dan heb ik vanuit de installatie van XP een nieuwe schijf aangemaakt/geformatteerd.  Maar
nogmaals krijg ik de melding dat het geen geldige schijf is??
Dan heb ik opgestart met de boot cd van acronis.  Blijkt dat de schijven die ik eerder had aangemaakt als
NFTS, veranderd waren in RAW schijven ???  Dan vervolgens deze verwijderd en opnieuw een NFTS schijf aangemaakt
met acronis.  Tijdens de installatie van XP opnieuw hetzelfde probleem!?

Dan wat opzoekwerk gedaan via google en gevonden dat blijkbaar ubuntu (linux) zich ook integreerd op de
schijf met de NFTS partitie's.  Volgens de tip aldaar moet je de schijf met ubuntu loskoppelen.
Zo gezegd zo gedaan.  En idd de installatie begint op een alweer verse NFTS schijf.  
Maar na het inladen van alle installatie bestanden en de eerste opstart is het weer einde verhaal.
De pc blijft hangen bij de tekst waar je kan klikken om van de schijf op te starten.
btw.  Ik heb 2 verschillende installatie schijven van XP gebruikt dus het is geen
corrupte schijf.  Tijdens de freeze krijg ik ook her en der tussen de post gegevens vreemde gekleurde letters te zien, zelfs een gezichtje????( nee ik ben niet knettergek aan het worden :lol:)

Iemand een idee wat er hier gaande is.

herinstallatie XP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/26, 23:02:32 »
Wat gebeurd er als je FAT 32 formateerd?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

herinstallatie XP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/26, 23:03:35 »
Citaat van: Gijsbert
Wat gebeurd er als je FAT 32 formateerd?

Met vriendelijke groet,

Gijs
hmm, we gaan eens proberen...

herinstallatie XP
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/26, 23:27:53 »
Citaat van: arie
geen partitie aanmaken, alleen lege ruimte creeren. xp zelf die ruimte laten partitioneren
Citaat van: chris
"Dan heb ik vanuit de installatie van XP een nieuwe schijf aangemaakt/geformatteerd.  Maar
nogmaals krijg ik de melding dat het geen geldige schijf is??"
Ik heb dus de schijf die onbruikbaar was verwijderd en mbv de lege ruimte met XP een nieuwe schijf willen aanmaken.

herinstallatie XP
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/26, 23:32:29 »
De FAT32 optie is dus ook niet gelukt....



herinstallatie XP
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/27, 01:46:10 »
Zoals hierboven al verteld was ,
je moet niet de partities formateren, gewoon unallocated laten en het windows zelf laten uitzoeken.

Volgende probleem waar je tegenaan kan lopen is dat windows op een primaire partitie moet staan, zie het als een soort gebrek in de opvoeding.

Hoop dus dat je niet al 4 primaire partitie's hebt anders heb je een probleem....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

herinstallatie XP
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/27, 12:50:45 »
Citaat van: Gandyman
Zoals hierboven al verteld was ,
je moet niet de partities formateren, gewoon unallocated laten en het windows zelf laten uitzoeken.
Je moet wel m'n antwoorden eens lezen....  Ik heb Xp zelf laten kiezen uit een unallocated space nadat het met een partitie niet werkte.
XP geeft net dezelfde melding als hierboven met een unallocated space.

Citaat van: gandyman
Volgende probleem waar je tegenaan kan lopen is dat windows op een primaire partitie moet staan, zie het als een soort gebrek in de opvoeding.
Weeral niet gelezen.... Het gaat wel degelijk om een PRIMAIRE partitie .

Ik heb niet voor niets een volledige startpost gemaakt.

herinstallatie XP
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/27, 13:33:57 »
Met meerdere schijven nog nooit problemen gehad :
Koppel één lege hdd op de eerst sata poort, alle andere hdd koppel je los. Start de xp installatie cd op en kies de grootte van C. Laat windows alles installeren op die C partietie. Nadien doe je wat je wil met de overige vrije ruimte. Als Xp volledig is geïnstalleerd en alle updates heeft binnengehaald koppel je die hdd los en sluit de andere hdd op de éérste sata poort. Daar installeer je dan hardy op, liefst met de alternate cd.
Zie ook : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=179902
Indeling van de partieties voor hardy ken je hoop ik ( 3 partities : /  -  / home  en swap) De rest van die 2de hdd deel je in zoals je wil. Liefst vrij laten, dan kun je nadien met xp ntfs part. maken, kan je met de 2 OS benaderen. Indien niet volledig duidelijk, vraag gerust ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

herinstallatie XP
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/27, 16:17:30 »
Tja als de enige mogelijkheid is dat ubuntu dan ook opnieuw geïnstalleerd moet worden
kan XP de boom in!  Op dit moment draai ik een dual boot met vista 64 bit.
Maar ik zou een 32 bit versie van XP moeten hebben.  Het is oa omdat  Nokia PC suite helaas nog niet werkt op ubuntu.
Ik heb via een ander programma al wel de mogelijkheid om bij de bestanden te komen van m'n gsm maar firmware update's en dergelijke gaan op die manier niet :(

herinstallatie XP
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/27, 16:28:04 »
Waarom wil je dan een 32 bit versie van xp Werkt die Nokia PC suite niet op vista. en hoe heb je een dual boot; op één hdd?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Dave

  • Lid
herinstallatie XP
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/27, 16:40:03 »
Citaat
Dan wat opzoekwerk gedaan via google en gevonden dat blijkbaar ubuntu (linux) zich ook integreerd op de
schijf met de NFTS partitie's.  Volgens de tip aldaar moet je de schijf met ubuntu loskoppelen.
dat klopt niet.
maar tis wel verstandig die schijf los te gooien bij een herinstallatie van XP.
Hierbij er van uitgaande dat je op de Ubuntu schijf de grub hebt en in het bios als eerste op laat starten.
Maar sommigen gooien alles door elkaar en is alles mogelijk.

Kijk ook uit om een schijf in te delen onder XP pro. Loop je het risico op een virtuele schijf en dan heb je veel werk om dat weer goed te krijgen.
In de doorsnee computerzaak wordt ie dan afgeschreven.

herinstallatie XP
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/27, 16:42:31 »
Citaat van: Dave
maar tis wel verstandig die schijf los te gooien bij een herinstallatie van XP.
Hierbij er van uitgaande dat je op de Ubuntu schijf de grub hebt en in het bios als eerste op laat starten.
idd, werk altijd zo en nog nooit problemen gehad ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

herinstallatie XP
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/27, 17:10:22 »
Citaat van: arie
die pcsuite werkt wel in windows / virtualbox. dan ga je daar toch geen dualboot voor maken?
tja ik heb hier toch al verscheidene keren geprobeerd met virtualbox en de gsm wordt niet gevonden.
btw.  Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft in virtualbox.

En die 64 bit van Vista.... daar werkt pc suite NIET op ;)

herinstallatie XP
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/28, 20:58:38 »
Omdat ik nooit over 1 nacht ijs ga nog eens de proef op de som genomen.
Ik heb m'n andere schijf losgekoppeld en vervolgens opgestart vanaf de cd.
Xp zelf laten kiezen uit een ongepartitioneerde ruimte en een nieuwe NFTS partitie aangemaakt (Primair !)
De nodige bestanden worden ingeladen en de pc start opnieuw op.
Het scherm met de optie om op te starten van de cd verschijnt.  Ik druk natuurlijk op geen knop maar
weeral hetzelfde verhaal.......... de pc hangt.



Nog iets heel bizar.  Daarstraks vanaf de xp cd opgestart met beide schijven aangekoppeld.
In het menu om een partitie te kiezen selecteer ik een ongebruikt deel.
Xp geeft weer de melding dat het geen gebruik kan maken van dat stuk.  Maar xp geeft aan
dat het deel behoort tot de andere schijf, de schijf met de linux partitie's???  
Terwijl ik nogthans goed kan zien dat het op m'n eerste schijf staat?

Offline heir4c

  • Lid
herinstallatie XP
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/28, 21:08:27 »
chris, kan het zijn dat je dat stukje ooit in ubuntu gemount hebt? Dan kan dat waarschijnlijk daaraan liggen. Hoe dat op te lossen weet ik echter niet. Daar zal iemand anders je moeten mee helpen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

herinstallatie XP
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/29, 18:30:59 »
Chris, misschien onbelangrijk maar op je screenshot is te zien dat ie wil opstarten van cd. Als je XP hebt geïnstalleerd moet je wel eerst in je bios de bootvolgorde terug op hdd zetten. (geldt tenandere voor elk os, anders start ie de cd of dvd terug op) ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

herinstallatie XP
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/29, 19:21:32 »
Misschien een domme vraag, maar XP moet volgens mij SP3 hebben voordat het met Sata disk kan werken ?
Ik kreeg XP sp2 niet aan de praat met een sata disk.

herinstallatie XP
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/29, 19:30:53 »
Citaat van: ejwuser
Misschien een domme vraag, maar XP moet volgens mij SP3 hebben voordat het met Sata disk kan werken ?
Ik kreeg XP sp2 niet aan de praat met een sata disk.
Dat moet ik formeel tegenspreken. XP installatie cd zonder probleem op sata schijf en daarna sp2 vanop een cd. Ik heb zelfs SP3 maar enkele weken geleden geïnstalleerd.
Btw, t'is hier een ubuntu forum hé ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

herinstallatie XP
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/29, 23:39:38 »
Citaat van: Summer of 69
Chris, misschien onbelangrijk maar op je screenshot is te zien dat ie wil opstarten van cd. Als je XP hebt geïnstalleerd moet je wel eerst in je bios de bootvolgorde terug op hdd zetten. (geldt tenandere voor elk os, anders start ie de cd of dvd terug op) ;)
uhm, dit heb ik nog nooit gedaan.  Kijk eens goed, er staat toch: "Press any key to boot from cd..."
Als ik niks klik (wat ik ook doe) gaat hij toch gewoon verder vanaf de cd ;)

En het is hier idd een ubuntu forum :)
Als zo'n topic, als dit,  hier miss niet op z'n plaats is zal ik deze kwestie misschien beter ergens anders aankaarten.
btw ik heb al talloze keren een dualboot systeem opgezet en daarmee heb ik nog nooit problemen gehad ( dat was dan wel windows XP en vista ).

herinstallatie XP
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/30, 16:21:24 »
Citaat van: chris_j
uhm, dit heb ik nog nooit gedaan.  Kijk eens goed, er staat toch: "Press any key to boot from cd..."
Als ik niks klik (wat ik ook doe) gaat hij toch gewoon verder vanaf de cd wink

En het is hier idd een ubuntu forum smile
Die opmerking over 't ubuntu forum is maar een grapje hoor, vraag gerust ;)
Als je een nieuwe install doet van xp neem je best één lege hdd ( en niks anders) Je stelt voor partitie C de gewenste grootte en laat de rest "niet toegewezen" Kun je nadien nog partitioneren naar wens. Connecteer in geen geval een 2de hdd (en zeker niet met ubuntu partities op, dat kent Win niet) Ook gaat windows dan op die 2de hdd proberen systeembestanden op te schrijven en dat wil je niet.
Als Xp de systeembestsanden op die c partitie heeft geplaatst verander je in het bios de opstartvolgorde terug op HDD en laat xp zijn install voltooien. Nadien doe jje alle opdates. Dan koppel je die hdd met win op los, je connecteert een 2de hdd en installeert ubuntu met de alternate cd.
Zelfde procedure als met xp, na install terug opstarten vanaf hdd (bootvolgorde wijzigen in bios). Als ubuntu is opgestart doe je alle updates en wijzigt het bestand /boot/grub/menu.lstWel even en backup maken voor je iets wijjzigt. In dit tekstbestand breng je een opstartregel voor windows. Opslaan en sluiten. Nu schakel je de pc uit en sluit de hdd met windows aan op de 2de sata poort. Herstarten en je krijgt het menu van grub te zien waar je het gewenste os kiest.
Hier staat heel de procedure : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=179902
Nog nooit problemen mee gehad.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk