Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: korte vraag over admin en users  (gelezen 1553 keer)

Offline dennus

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Gepost op: 2007/06/03, 10:37:43 »
Ik ben bezig met WINE. Ik sta zelf als gebruiker DENNUS aangemeld (met administer privileges). Nu wil (eigenlijk moet) ik een Windows applicatie installeren. WINE zegt me steeds "L"c:\\windows\\system32" is not accessible". Maak ik dan een gebruiker aan, en laat deze opnieuw installeren, dan gaat het wel goed. Het is dus een rechtenkwestie?  Betekent dit dat ik voor het dagelijkse werk, naast het account dat ik gebruikt hebt voor de install van Ubuntu, een nieuw account moet aanmaken?

Is het zo dat als ik een applicatie voor 1 gebruiker installeer, en ik wil dat de ander het ook kan gebruiken, ik hem nog een keer moet installeren (dus voor elke gebruiker een keer)????

Offline siegi

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/03, 12:17:37 »
wine installeert windows programma onder je homedir dus voor elke gebruiker moet het opnieuw gedaan worden.  
Dit is normaal gezien niet echt een rechten kwestie omdat .wine een map is in je homedir en je er dus alle rechten op hebt.
Probeer de map eens te verwijderen.
rm -r .wine (dan zijn wel alle programma's weg maar begin je wel weer met een mooie lijn.

Offline dennus

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/03, 12:47:47 »
Okay, bedankt!

Maar waarom is het dan dat ik de Windows applicatie niet kan installeren wanneer ik aangemeld ben met de account die ik ook gebruikt het tijdens het installeren van UBUNTU?

Offline siegi

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/03, 13:11:09 »
Werkt het terug in de normale account na het verwijderen van je dat mapje?
Dan ligt de fout aan de inhoud van .wine die corrupt is geraakt door een bepaalde installatie, hier staan trouwens ook alle dll enzow in die nodig zijn voor windows programma's.  Het is eigenlijk te verglijken met de inhoud van je c schijf in windows.

Offline dennus

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/03, 13:30:24 »
Hoe  bedoel je "werkt het terug?"???   Je bedoelt of ik de map wel kan wissen oid?

Eigenlijk is dat LINUX wel lekker. Vroeger, voor Windows 3.11, was het ook veel DOS hier in huis. Was zo prettig, gewoon de DIR wissen, en klaar.  Is dat eigenlijk met alle applicaties zo in LINUX?  Ik snap dat je niet zomaar ongestraft kunt deleten, maar mijn vraag is eigenlijk of een DE-INSTALL ook 100% is, en niet als bij Windows.

Offline siegi

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/03, 14:08:19 »
Je moet dit nu niet doortrekken naar alle applicaties onder linux he.  
wine is eigenlijk een uitzondering dat is een programma dat er gewoon voor zorgt dat je sommige windows programma's onder linux kan draaien.  Maar ik raad je niet aan het te gebruiken zoek liever naar een alternatief. En die alternatieven kan je vinden onder toepassing add remove software.  

De programma die je met add/remove software installeerd moet je ook zo weer verwijderen anders ga je tegen grote problemen aanlopen.  Heel de pakket database gaat over geraken.  Hij gaat niet meer weten wat geistalleerd is en wat niet, als hij bv updates moet gaan doen enzow ga je met grote problemen zitten.

Door de map .wine te verwijderen wis je gewoon de persoonlijke instellingen die je maakt aan wine, wine genereerd die automatisch terug opnieuw.  

In je homedir ben jij baas daar kan je niet veel mee mis doen behalve je eigen account omzeep helpen.  Maar dan maak je gewoon een nieuwe account aan in recovery mode ofzow.   De programma's met add remove worden niet hierin installeerd.  

Eigenlijk uit de andere mappen moet je uitblijven bv /usr /etc/ /boot /var etc  hier worden ook alle programma's geinstalleerd die je met add remove installeerd.  

Ik vroeg werkt het terug onder je hoofdaccount door .wine te wissen want dan maakt hij dus die map terug opnieuw aan.  En normaal werkt hij dan mooi weer zoals in de andere account.

Offline dennus

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/05, 20:57:36 »
Het gekke is dat ik mijn .WINE directory helemaal niet zie onder mijn HOME-sectie, ook niet op dat account waar WINE het wel doet?!?!?

CaptainCookie

  • Gast
korte vraag over admin en users
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/05, 21:10:30 »
Dan moet je eerst verborgen mappen zichtbaar maken ;)  Ga naar je home-map, doe dan beeld -> verborgen mappen zichtbaar maken (ongeveer)

:)

Offline dennus

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/05, 21:12:11 »
Dat had ik al gedaan, maar zag hem niet. Nu ik opnieuw kijk zie ik het wel. Had misschien even een REFRESH moeten doen :-)

Offline siegi

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/05, 21:33:36 »
Het zal altijd wel in je homedir gebeuren het kan niet anders.  Als gewone gebruiker heb je standaard alleen het recht om naar /tmp en /home/username te schrijven.  En /tmp word bij elke reboot gewist dus das ook nie handig voor zijn program files.

Offline dennus

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/06, 20:23:06 »
Het gebeurd wel vaker dat wanneer ik wil installeren, ik de melding krijg dat er van alles niet gevonden wordt of ik geen toegang heb wanneer ik ingelogd sta met het account waarmee ik UBUNTU ook geinstalleerd heb. Is daar een verklaring voor?

Offline siegi

  • Lid
korte vraag over admin en users
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/06, 21:08:53 »
Citaat van: dennus
Het gebeurd wel vaker dat wanneer ik wil installeren, ik de melding krijg dat er van alles niet gevonden wordt of ik geen toegang heb wanneer ik ingelogd sta met het account waarmee ik UBUNTU ook geinstalleerd heb. Is daar een verklaring voor?
Omdat linux van de grond op veilig is opgebouwd.
Ik vergelijk het zo meestal, in linux heb je geen rechten behalve de rechten die je gegeven zijn. Zo beschermd linux zich heel mooi tegen hackers en virussen en spyware etc.  

Je account waar je ubuntu mee installeerd is ook maar een gewone account dus geen systeem administrator hij kan wel dingen als beheerder uitvoeren door het commando sudo of gksudo (super user do).  Dan moet je nog eens je wachtwoord ingeven.

In windows mag je vrijwel alles.  Hier heeft natuurlijk alles vrij spel.