Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] HD bekijken en eventueel wijzigen  (gelezen 915 keer)

Offline Robert9

  • Lid
[OPGELOST] HD bekijken en eventueel wijzigen
« Gepost op: 2014/02/11, 09:27:52 »
Even ter inleiding: Ik had een ca. 10 jaar oude Windows-laptop, waar ik Xubuntu op gezet had. Tijdens  "proberen" liep op een gegeven ogenblik de boel vast en er was met geen mogelijkheid (binnen mijn beperkte ervaring) iets tot leven te brengen. Nadat het ding een poos in de kast had gelegen kwam ik op het idee er een reddingsschijf van W7 in te stoppen en toen kon ik er zomaar W7 opzetten. Maar dat was uiteraard verschrikkelijk traag, zodat ik weer een poging met Xubuntu gewaagd heb.

Tijdens de installatie van Xubuntu 13.1 kreeg ik een verhaal dat er een paar kleine partities waren. Maar ik kon niet zien waar die voor dienden en of ze na de installatie nog aanwezig zijn.
Hoe werkt dat ook weer als je de harde schijf wilt bekijken. Iets met GParted staat me bij... Kan ik ergens een handleiding voor GParted vinden (als dat is wat ik nodig heb).

Alvast bedankt,


Rob
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 21:06:11 door Robert9 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/11, 10:10:09 »
GParted kun je gebruiken vanaf de Live-DVD van Xubuntu. Zit daarin wel behoorlijk verstopt; ik geloof ergens onder het menu-onderdeel Settings (in Xubuntu 13.10 tenminste; in Xubuntu 12.04 is-ie makkelijker te vinden, onder System of zo).

Hier wat info over GParted:
https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Offline Robert9

  • Lid
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/12, 21:15:49 »
Bedankt voor de tips, Pjotr. Ik kon GP op de cd niet vinden maar heb een iso gedownload en op cd gezet. Dat werkte - die kleine partities zijn verdwenen, alleen nog een voor de bootsector is aanwezig, de rest van de schijf is vrij.
Nog een vraag - als ik die hier mag stellen - is : is er geen methode zoals de "boom (tree)" bij Windows,  waarbij je een totaaloverzicht hebt van je aangesloten apparaten inclusief mappen en bestanden?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/12, 21:19:02 »
Ik ken dat Windowsprogramma niet, maar een fraai en handig apparatuuroverzicht kun je in Xubuntu als volgt automatisch genereren:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Offline Robert9

  • Lid
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/13, 09:10:14 »
Bedankt, Pjotr! Inderdaad een uitgebreid overzicht. Maar ik heb me verkeerd uitgedrukt, vrees ik. Ik bedoelde meer een programma als de Windows Verkenner, waarbij je door de mappen en bestanden kan zoeken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/13, 10:22:43 »
De verkenner (bestandbeheerder) van Xubuntu heet Thunar. Standaard start die op in je persoonlijke map, maar als je klikt op Bestandssysteem, dan krijg je je hele systeem te zien met alle mappen en bestanden.  :)

Offline Robert9

  • Lid
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/13, 14:58:36 »
In mijn persoonlijke map zit-ie niet. Ik heb Thunar wel gevonden mbv Catfish. Het grootste bestand zat in /usr/bin (754,3 KB) en die heb ik aangeklikt. Ik zag een heleboel activiteit op mijn harde schijf, maar zie nergens een icoon van Thunar :-(
En Bestandssysteem heb ik wel, maar een weergave à la Verkenner vind ik wel zo overzichtelijk...
Hoe krijg ik nou die Thunar aan de praat?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/13, 15:08:07 »
Je begrijpt het niet.... Als je bestanden en mappen bekijkt, dan is dat in Xubuntu *per definitie* met Bestandbeheerder (Thunar).  :)

Offline Robert9

  • Lid
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/13, 15:52:06 »
Nee, ik moet er nog helemaal inkomen... maar van Thunar ben ik dan niet erg onder de indruk. Ik meen me van Ubuntu te herinneren dat er een alternatieve bestandsbeheerder was die veel van de voordelen van de W-Verkenner had, heeft Xu dat niet?
Is er een to-do lijstje voor Xu, net als voor Ubuntu? Er schijnen nogal wat dingen anders te zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/13, 16:19:27 »
Ziehier een direct-doen-lijstje voor Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Overigens kun je in Thunar nog 't nodige wijzigen in de weergave:
Werkbalk Thunar - Beeld - Gedetailleerde lijsweergave

En:
Werkbalk Thunar - Bewerken - Voorkeuren...

De werkomgeving van Xubuntu, Xfce, is overigens wel ingericht op "zo simpel en eenvoudig mogelijk".

Als je massa's opties wil, dan kun je eens kijken naar Kubuntu: die heeft KDE als werkomgeving, en die heeft een radicaal andere benadering: zoveel mogelijk knopjes en keuzes.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 16:24:11 door Pjotr »

Offline Robert9

  • Lid
Re: HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/13, 21:05:34 »
Bedankt! In de versie die ik heb heet Thunar kennelijk "Bestandsbeheerder", maar inderdaad kan je daar wat meer instellen. Voorlopig kan ik even vooruit!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] HD bekijken en eventueel wijzigen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/13, 21:38:50 »
Mooi zo!   :)

Bestandbeheerder = Thunar. Kijk maar eens: werkbalk Bestandbeheerder - Hulp - Over.