Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu voor professionals ?  (gelezen 11350 keer)

Ubuntu voor professionals ?
« Gepost op: 2011/02/10, 14:53:11 »
Het gevaar zit hem, wanneer je je nek uitsteekt, dat je hoofd gemaaid wordt ....

Met dit in gedachten, wou ik opperen om een forumonderdeel, eventueel, op te starten voor mensen die Ubuntu ook professioneel gebruiken.

Het leek me een goed idee om die krachten te bundelen, en eventueel gedachten uitwisselen (zelfs filosoferen) als het gaat om professioneel gebruik van Ubuntu.

Het onderscheid zit hem in de toepassingen, tweaks, speciale arrangementen, enz, die worden gedaan met dit OS en de bijbehorende applicatie.

Bij mijn werkgever heb ik na aandringen het toch voor elkaar gekregen om langzaam over te stappen op dit OS; maandag a.s. leveren we een eerste systeem op.

We hebben getest, getest, en nog eens dubbel getest van, bijna, alle aspecten die met dit OS te maken hebben. Veel van die gedane tests zou b.v. misschien van pas kunnen komen in dit onderdeel.

Ook denk ik aan de steunpunten in België en Nederland (het Franse landsgedeelte in België laat ik even terzijde) die op die manier misschien beter kunnen 'vertegenwoordigen' bij diverse bedrijven.

Ziet iemand daar ook graten in ? Of is het een niet haalbaar idee ?






Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/10, 15:00:25 »
maar welke software ga je gebruiken ?.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/10, 16:20:29 »
Wel, de software beperkt zich tot de gebruikte applicatie en de nodige omgeving.
Voor ons appje hebben met Wine de configuratie gemaakt.

AL de overtollige software (die met de CD meekwamen) hebben we verwijderd op Chromium na.
Open Office hebben we wel laten staan b.v. (uit praktische overweging).

Ook in de menu hebben we de terminal verwijderd, onze technici weten dat die, mocht dat nodig zijn, met een toetscombinatie kan worden opgeroepen. (Een veiligheidsoverweging)

Het enige dat we nog dienen te tweaken is dat Ubuntu na een kernel-update b.v. automatisch herstart zonder tussenkomst van een persoon. Met de andere updates loopt dat goed tot zeer goed.
Voorlopig laten we de bewakingsagent die het systeem moet 'volgen' deze handeling doen.
Uit de testfase weten we dat dat goed verloopt.

Oh ja, we hebben de 10.04LTS-versie gekozen boven de 10.10; soms liep die 10.10 vast op onze testbank zonder echt een goede reden (updates die niet goed verliepen?).
Ook FireFox 3.6 vertoonde bij bepaalde websites een abnormaal gedrag waar zelfs een harde reset nodig was. Omdat het de bewakingsagent toegelaten is om online te bankieren of gewoon (binnen aanvaardbare grenzen) wat te surfen, hebben we Chromium gekozen omwille van de fail-safe.
De tests wezen uit dat ons appje goed draaide tijdens het surfen.

De gebruikte software is het hart van onze toegangscontrole. In-en outputs lopen over de USB-connectie.

Ik hoop de vraag een beetje te hebben beantwoord ...

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/10, 16:40:41 »
Jullie hebben dus een product ontwikkeld op basis van ubuntu?

Ik ga binnenkort werken als ICT'er bij een bedrijf dat Ubuntu voor de desktops en de servers gebruikt. Dan kan ik hier wat meer over meepraten :)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/10, 17:05:48 »
als dat ding goed door jullie test is gekomen zou je dan de updates niet beter uitzetten of op een enkele testpc te doen ?, ik draai zelf ook alleen nog LTS versies, andere versie komen hier alleen op de pijnbank (lees laptop met vmware) ik ervaar die als zeer onbetrouwbaar.

Ik heb wel ervaring met Linux op het werk maar ....ik was gewoon te vroeg, Linux was er nog niet lang maar als het werkt blijf er dan af ... je hebt NUL krediet bij je baas en je kop gaat het er geheid af  :evil:

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/10, 17:20:18 »
Ik zou er wel voor zijn om een goede hoek te hebben waar zakelijke gebruikers met vragen terecht kunnen. De vrije en open source gemeenschappen beschikken over heel wat nuttige kennis en vaardigheden, zie ook een persbericht dat ik vandaag heb rondgestuurd:

http://www.opentrends.nl/2011/02/10/persbericht-open-source-gemeenschap-gaat-voor-betere-presentatie/

Door ook zakelijke gebruikers ruimte te geven voor hun vragen én oplossingen (want dat is wel een absolute randvoorwaarde: delen, niet alleen halen) vergroten we ook weer de meerwaarde van de Ubuntugemeenschap. Grote disclaimer: Ubuntu-nl mag niet gezien worden als een goedkope vervanging voor goede, professionele ondersteuning.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/10, 18:04:13 »
Kernel-updates zijn voorlopig nog in overweging. De andere (voornamelijk veiligheidsupdates) laten we automatisch in de achtergrond installeren.

Ik denk dat Jan inderdaad ook een mogelijkheid ziet om de zakelijke kant te verbreden op dit forum.
En inderdaad mag dit forum dan niet enkel een goedkoop middel zijn voor solutions.
Hoewel ik dit in het begin wat zou open laten; kwestie van ook een leercurve door te maken.

Maar ik zie toch een behoefte.
Voor adequate oplossingen is er nog steeds Canonical zelf natuurlijk ! Maar goede tips/tricks/ brainstorming is dit platform, vermoed ik, ideaal.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/10, 19:52:02 »
AL de overtollige software (die met de CD meekwamen) hebben we verwijderd op Chromium na.
Open Office hebben we wel laten staan b.v. (uit praktische overweging).
Als je op de Debian manier te werk gaat (net-install, hier op het forum wel eens onder de benaming 'blokkenkdoos-installatie') dan kun je eerst de kern installeren (xorg, netwerkkaart-drivers, kale desktop), en daarna pas wat je echt nodig hebt. Zeker voor kantooromgevingen veel beter in te stellen dan 'sloopwerk' verrichten achteraf, waarbij je risico's gaat lopen dat je instabiliteit gaat creëren.
Bijkomend voordeel: Je kunt dan per afdeling voor ieders situatie maatwerk leveren waarbij je de kerninstallatie als gemeenschappelijke basis hebt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/10, 20:17:05 »
is debian vanaf een server eigenlijk te deployen ?

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/10, 20:28:43 »
is debian vanaf een server eigenlijk te deployen ?
Zou best kunnen. Ik weet wel (heb het zelf ook uitgeprobeerd en het werkte) om alles via SSH te installeren. Bij de expert-install kun je dat opgeven.
Debian is overigens heel veelzijdig. Ik zou zeggen, zoek het eens op of dat deployen mogelijk is.
Google geeft al wat mogelijkheden: http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=4&sqi=2&ved=0CDYQFjAD&url=http%3A%2F%2Fask.debian.net%2Fquestions%2Fhow-to-install-debian-on-a-corporate-network-automatically&rct=j&q=debian%3B%20deploy&ei=tDtUTYrjJIGAOovx_PoI&usg=AFQjCNFUVpUwGzx0B0SRkus1EijDGUfqow&cad=rja

http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=6&sqi=2&ved=0CEoQFjAF&url=http%3A%2F%2Fbizsupport2.austin.hp.com%2Fbc%2Fdocs%2Fsupport%2FSupportManual%2Fc01480014%2Fc01480014.pdf&rct=j&q=debian%3B%20deploy&ei=tDtUTYrjJIGAOovx_PoI&usg=AFQjCNEEvIUN_NH6JL7g9L3cs4I8e5mbfg&cad=rja


Vooral die laatste link ziet er veelbelovend en uitgebreid gedocumenteerd uit.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/10, 20:57:27 »
Misschien inderdaad wel een goed idee voor een nieuw forumonderdeel :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/10, 23:46:37 »
Bij een bepaalde vereniging beheer ik al een jaar de computers. Die draaien op 10.04 LTS. Bij eentje staan de veiligheidsupdates op "automatisch toepassen", bij de andere computers doe ik alle updates eens per 14 dagen handmatig.

Bij de computer die de veiligheidsupdates automatisch krijgt, komen kernel-updates *niet* vanzelf. Die moet ik nog steeds handmatig doen. Blijkbaar is dat al standaard zo geregeld, omdat ze te ingrijpend zijn voor automatische toepassing?

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/11, 00:17:41 »
Wat zou er ingrijpend aan kernel-updates zijn? Van bijv. 2.6.36 naar 2.6.37 kan ik nog inkomen, maar van bijv. 2.6.36-1 naar 2.6.36-2? Zijn minieme wijzingen over het algemeen waarvan de meeste veiligheidsfixes of 'minor bug fixes' zijn.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/11, 03:12:24 »
Wat is en doet een kernel?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/11, 07:48:16 »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/11, 11:17:01 »
@Rachid:  :D

@Vistaus: een kernel-update is *per definitie* ingrijpend, omdat het 't hart van het besturingssysteem betreft. Je ziet bijvoorbeeld ook, dat een distro als Linux Mint de kernel-updates daarom standaard helemaal heeft uitgeschakeld (m.i. geen goede keuze, maar gelukkig kun je ze zelf wel inschakelen).

Ik vermoed dat Ubuntu er daarom voor heeft gekozen, om kernel-updates niet mee te pakken bij *automatische* veiligheidsupdates. Kwestie van voorzichtig systeembeheer, en daar kan ik het alleen maar van harte mee eens zijn. Betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid staan bij mij hoog in het vaandel.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/11, 11:58:26 »
Ik treed Pjotr zeker bij op dat punt; kernel-updates zijn een zeker risico in een professioneel systeem.
Vandaar dat we, voorlopig, op een identiek systeem in het labo eerst de nieuwe kernel uittesten (boot het of boot het niet) alvorens
toe te laten van deze update te laten uitvoeren.
In die zin hebben we voorlopig ook geen inzicht van hoe we die updates moeten interpreteren; noodzaak, veiligheid, enz.
In aanschijn van grotere samenwerking met Canonical, hebben we al een open vraag gesteld i.v.m. de noodzaak van die kernel-updates.
Mijn denkpiste is dan: werkt het goed, dan heb ik eigenlijk geen boodschap aan een update van die aard. Maar is dat wel een goede keuze; we zouden meer inzicht moeten hebben wát precies er nu beter is aan een nieuwe kernel.

Volgens mij is die manuele herstart niet echt doelbewust gedaan; om die nieuwe kernel actief en primair te krijgen is nu eenmaal een herstart nodig.
Ik maak een kleine vergelijking met de Service Packs van Windows.
Alleen mis ik in die professionele toepassing de mogelijkheid om updates op een bepaald tijdstip te laten installeren, én een auto-herstart zodat manuele ingrepen tot een minimum herleid worden. (Mochten we de optie nemen om updates van de kernel blindelings te vertrouwen) In die zin is er ook al een vraag gesteld aan Canonical.

We willen veel, dat besef ik, maar ik ga er van uit dat met Linux nu eenmaal (bijna) alles mogelijk is qua systeemvoorkeuren en toepassingen.

On Topic; ik merk dat er in dit nog frisse topic al zeker interesse waar te nemen is, en daar ben ik nu al blij om. Ik meen dat enige brainstorming in dit topic zeker moet kunnen; met open geest en gebundelde kracht kunnen we volgens mij dit OS laten groeien tot een algemeen gekend ding.
Dus ik zou willen aansporen aan de experten, alsook de zakenmannen, ....., hun verwachtingen van zo'n forumonderdeel te betekenen.
Zelfs eigenlijke beginnersvragen i.v.m. professioneel gebruik van Ubuntu (en al zijn varianten van Canonical) moeten kunnen beantwoord worden.

I have a dream  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/11, 12:00:19 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/11, 12:23:26 »
@Joris Donders:
Zoals gezegd, heb ik via Systeem - Beheer - Updatebeheer - Instellingen... - tabblad Updates, bij het onderdeel Automatische updates, de instelling gezet op "Beveiligingsupdates zonder bevestiging installeren". Bij één computer van de vereniging waarvoor ik de computers beheer.

Dit draait nu al een jaar zo. Eerst op 9.10 en sinds kort op 10.04 LTS. Probleemloos: nog nooit een storing daardoor gehad. Ook nog nooit andersoortige storingen trouwens, want Ubuntu draait bijzonder stabiel en betrouwbaar. Zeker als je kiest voor een "rijpe" LTS als 10.04.

Zoals ik al zei krijg je bij automatisch installerende updates, geen kernel-updates. Die kun je alleen handmatig installeren. Maar als je die niet nodig vind, dan installeer je ze gewoon niet.... Ik doe dat overigens wel, en wederom, zonder ooit enig probleem.  :)

Kortom: ik zou niet te bang zijn. Niet nodig. Wel zou ik sowieso de visuele effecten helemaal uitschakelen in een professionele omgeving, want Metacity is iets stabieler dan Compiz.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/11, 12:31:05 »
Ter info. Je kunt zelfs kernel-updates installeren zonder te herstarten met KSPlice. Ik ken het alleen van horen zeggen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/11, 13:52:59 »
@Rachid: dat progje kende ik en heb het ook getest; 1 maal !
Tijdens de installatie ervan liep het al mis, én ik kon na de afronding ervan het niet opstarten (steeds foutmeldingen). Dus heb ik dat meteen van de lijst geschrapt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/11, 14:33:45 »
Ksplice.... neu, dank u. Komt neer op het vervangen van een automotor, terwijl de auto aan het rijden is. Kortom: vragen om problemen. Hoogst ongewenst in een zakelijke omgeving.

Voor professioneel gebruik misschien interessant over 10 jaar of zo, als de technologie geheel foutvrij is.... Nu is het nog veel te nieuw.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/11, 15:04:32 »
@Pjotr: Ik heb anders van een hoop bedrijven verhalen gehoord die KSplice gebruiken op de server en er enorm tevreden mee zijn en geen problemen mee hebben.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/11, 16:39:32 »
Als uptime echt zo belangrijk is, dan wordt er wel een cluster ingezet, loadbalancing enz.
Dan kan je rustig iedere keer een server updaten en rebooten terwijl je service gewoon door draait op de andere servers.
Dat lijkt mij beter dan de kernel van een draaiend systeem te patchen.

Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/11, 17:43:51 »
@Johan: Als je meerdere servers hebt wel ja. Maar als je maar 1 server hebt die de boel aanstuurt?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu voor professionals ?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/02/11, 18:16:53 »
Dan is uptime blijkbaar niet belangrijk.
Wat als die server kapot gaat? Harde schijf stuk, voeding stuk, iets anders? Dan zit je ook met uitval.

Als het toch niet erg is dat de service er even uit ligt is een gewone reboot vanwege een kernelupdate ook geen probleem lijkt me.