Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen verbinding met internet met notebook  (gelezen 2979 keer)

Offline Martine78

  • Lid
geen verbinding met internet met notebook
« Gepost op: 2010/04/09, 10:52:46 »
Hallo,

1. Wij hebben een mini-laptop gekregen met Ubuntu erop, niet zelf geinstalleerd. Hij wil wel verbindingen maken die hij 'ziet', maar zelfs als de verbinding 'established' is, kunnen we nog niet op internet. We hebben al meerdere keren geprobeerd onze draadloze verbinding handmatig toe te voegen.
Wat doen we fout?
2. Omdat we zelf niet hebben geinstalleerd weet ik het default-wachtwoord niet. Dus als we bijv vergrendelen vraagt ie om een wachtwoord dat ik niet weet. Waar kun je dat veranderen?
3. Kun je ook telefonisch hulp krijgen van iemand die even 'meekijkt'? Ik heb al mails gestuurd enz maar krijg antwoorden die niet op ons probleem slaan.
Hopelijk kan iemand mij helpen...
Groetjes,
Martine

Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/09, 11:02:06 »
Citaat
Omdat we zelf niet hebben geinstalleerd weet ik het default-wachtwoord niet

Vooreerst, welkom op het forum,

Bedoel je het (sudo)-wachtwoord van Ubuntu of wat anders?
Welke versie van Ubuntu heb je er opstaan?

Deze gegevens zijn handig om weten, zo kan men je gerichter helpen.  ;)

Als het voor het sudo-wachtwoord van Ubuntu is dan kan je dat als volgt aanpassen:

Citaat
De Standaard manier
Deze procedure geeft je volledige root rechten! Als je niet voorzichtig bent kan je je systeem beschadigen!
1.Bij het opstarten, tokkeld men op ESC of vanaf 9.10 op de linker Shift-toets  op de grub prompt en gebruikt men de pijltjes toetsen voor het selecteren van de rescue mode optie en drukt men vervolgens op Enter.
2.Zo start het systeem op in rescue mode en ziet men een prompt die er ongeveer zo uitziet:

root@nogiets

3.Om je wachtwoord terug in te stellen, typt men dit in:
 
   passwd <gebruikersnaam>
    
en voeg daarna je nieuw wachtwoord in.
Eens klaar met het terug instellen van je wachtwoord, kan je daarna weerkeren naar de normale GUI mode door het volgende in te typen:
 
   init 2
« Laatst bewerkt op: 2010/04/09, 14:07:21 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Els

  • Lid
Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/09, 13:29:02 »
Kun je ook telefonisch hulp krijgen van iemand die even 'meekijkt'?
Hallo Martine, heb je al eens bij de steunpunten gekeken?

Offline Martine78

  • Lid
Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/09, 17:23:41 »
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb als eerste bij de steunpunten gekeken, maar ik krijg bij die kaart een gewone google-kaart, zonder de ubuntu-marks...
Dan mijn versie van Ubuntu: waar zie je dat? Misschien is het internetprobleem wel een firewall-probleem, maar ik weet niet waar ik dat kan fixen, ik ken dit systeem gewoon niet. Bij 'preferences' weet ik niet wat ik moet nemen. Daarom zou een telefoontje misschien helpen. De zoeker gaat nu alle wireless networks af om te vragen naar de Authentication. Ik moet dus ook ons netwerk kunnen selecteren. Ik hoop dat ik verder kom, helpen jullie nog een keer?

Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/09, 18:06:09 »
Je versie zie je als je naar bovenaan systeem aanklikt en dan "over ubuntu" kiest.

Dan staat er bovenaan in het geopende bestand: u gebruikt ....

de puntjes stellen dan je versie van ubuntu voor.

mvg,

Joris

Offline Martine78

  • Lid
Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/10, 16:09:59 »
volgens mij is het dan 9.04.

Offline Martine78

  • Lid
Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/14, 19:18:37 »
Ik ben nog niet verder geholpen en de steunpuntenkaart werkt nog steeds niet... iemand? :(

Offline Els

  • Lid
Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/14, 19:55:44 »
Hoi Martine, ik ben geen superdeskundige maar heb in het verleden al heel wat gepuzzeld met draadloos internet (en ben er altijd uitgekomen ;) ), dus ik kan een poging wagen.

Als je klikt op het icoontje voor draadloos rechtsboven, zie je dan je eigen netwerk? Andere netwerken (zit daar toevallig geen onbeveiligde bij zodat je kunt proberen of het überhaupt werkt)?
Je hebt het over een zoeker die alle netwerken afgaat, maar waar/wanneer zie je die?

Offline Martine78

  • Lid
Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/21, 12:04:21 »
Dank je!
Die zoeker gaat alle verbindingen na bij het opstarten, hij vraagt dan om 'Authentication required by wireless network'. We zien zo'n 10 verbindingen bij dat icoontje, maar onze eigen met de hand toegevoegde verbinding staat in het grijs en aangevinkt, alsof we die al gekozen hebben. Er staat alleen niet het goede verbindingsicoontje achter, alleen zo'n netwerkicoontje. Ook geen oranje balkje met de status van het netwerk. Hij is dus nog niet echt verbonden. Hoop dat je snapt wat ik bedoel...

Offline Els

  • Lid
Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/22, 00:05:03 »
Als je rechts klikt op het icoontje voor draadloos, en dan verbindingen bewerken kiest, wat staat daar dan allemaal al ingevuld onder Draadloos?

Ik kom nu net thuis en vind het een beetje te laat om er nog in te duiken ;) maar morgen zal ik eens precies kijken hoe het bij mij ingesteld staat. Ik heb helaas net geen 9.04 maar wel 8.04, 9.10 en 10.04 en zo veel verschil zal er wel niet inzitten.

Maar als je geluk hebt komen er intussen nog wat deskundigen meelezen, snap eigenlijk niet dat er zo weinig reakties op je vraag komen...

Offline Drummies

  • Lid
Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/23, 10:31:38 »
Citaat van: Martine78
2. Omdat we zelf niet hebben geinstalleerd weet ik het default-wachtwoord niet. Dus als we bijv vergrendelen vraagt ie om een wachtwoord dat ik niet weet. Waar kun je dat veranderen?
Die is wel nodig i.v.m authenticatie!!(en bij nog meer zaken zoals updates?)Is deze niet op te vragen bij degene die Ubuntu geinstalleerd heeft.(Dat is de meest eenvoudige manier)

De minder eenvoudige manier(maar wel te doen hoor) staat beschreven in onderstaande link.
http://www.psychocats.net/ubuntu/resetpassword

en als dit is gelukt neem even de informatie in onderstaande link door  ;)
http://wiki.ubuntu-nl.org/ProblemenMetDraadlozeNetwerkkaartenOplossen
« Laatst bewerkt op: 2010/04/23, 10:42:19 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: geen verbinding met internet met notebook
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/23, 10:35:54 »
Of in het nederlands:

Citaat
Wachtwoord (root) vergeten:

Het is soms nodig om root rechten te hebben, bijvoorbeeld wanneer je het root-wachtwoord bent vergeten of iets hebt aangepast in /etc/sudoers en bepaalde zaken werken niet meer zoals verwacht. Wees voorzichtig, deze stap geeft je volledige root rechten voor je systeem en je kan daadwerkelijk je systeem beschadigen! Bedenk tevens dat al deze stappen ook door ieder ander gebruiker kunnen worden uitgevoerd!

We beginnen op een manier die zou moeten werken op elk vers geinstalleerd Ubuntu systeem:

De Standaard manier:

Deze procedure geeft je volledige root rechten! Als je niet voorzichtig bent kan je je systeem beschadigen!

1.Bij het opstarten, drukt men op ESC of linker-Shift-toets

op de grub prompt (hangt af van welke Ubuntu-versie je hebt) en gebruikt men de pijltjes toetsen voor het selecteren van de rescue mode optie en drukt men vervolgens op Enter.

2.Zo start het systeem op in rescue mode en ziet men een prompt die er ongeveer zo uitziet:

root@nogiets

3.Om je wachtwoord terug in te stellen, typt men dit in of beter nog, Kopieer en plak het:

passwd <gebruikersnaam> <= Hier je eigen gebruikersnaam invullen en op Enter drukken.

en voeg daarna je nieuw wachtwoord in. (Tweemaal)

Eens klaar met het terug instellen van je wachtwoord, kan je daarna weerkeren naar de normale GUI mode door het volgende in te typen:

init 2
« Laatst bewerkt op: 2010/04/23, 10:40:24 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)