Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu op Toshiba bios niet te openen  (gelezen 3755 keer)

Offline bauke

• Lid
kubuntu op Toshiba bios niet te openen
« Gepost op: 2025/03/12, 12:53:40 »
Ik kan de bios van Toshiba niet openen, heb alles geprobeerd, f2, Esc, fn-f12, maar niets werkt. De laptop gaat ook meteen naar Windows en laat de merknaam Toshiba ook niet zien in het begin. Windows 10 is geïnstalleerd. Het is een Toshiba Satellite M73V42J. Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik wil graag kubuntu installeren.
« Laatst bewerkt op: 2025/03/12, 12:55:46 door bauke »

Offline vanadium

• Lid
Re: kubuntu op Toshiba bios niet te openen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/03/12, 13:36:13 »
Probeer misschien een handleiding te vinden voor die laptop: misschien is er een andere manier om naar de BIOS te booten.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2025/03/12, 13:40:45 »
Heb je fastboot uitgezet in Windows? Die vind je bij 'control panel'. En daarna zou ik de tip van vanadium volgen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline bauke

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/03/12, 16:20:48 »
Probeer misschien een handleiding te vinden voor die laptop: misschien is er een andere manier om naar de BIOS te booten.

Handleidingen geven het advies f2 maar dat werkt niet. Ik vind op internet veel reacties dat het vaak op verschillende manieren moet, maar ik kom er niet achter...

Offline bauke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/03/12, 16:21:22 »
Heb je fastboot uitgezet in Windows? Die vind je bij 'control panel'. En daarna zou ik de tip van vanadium volgen.

Fastboot staat uit...

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2025/03/12, 16:28:52 »
Het hoeft niet eens per sé een functietoets te zijn. Bij één laptop van me was het de 'delete' toets.
Je kan ook eens een chatbot laten zoeken, zo heb ik het toen ook gevonden...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/03/12, 16:32:02 »
In Windows de PC opnieuw opstarten met continu de (meestal) linker Ctrl toets ingedrukt houden.
Je kunt dan middels de hulpschermen kiezen voor (UEFI)BIOS  instellingen en/of USB opstart.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline bauke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/03/12, 17:20:16 »
Het hoeft niet eens per sé een functietoets te zijn. Bij één laptop van me was het de 'delete' toets.

Hoe werkt een chatbot?

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2025/03/12, 17:53:12 »

Hoe werkt een chatbot?

Chatgpt zal wel bekend zijn (chatgpt.com ), gemakkelijk gaat het met de brave zoekmachine die het ingebouwd heeft (search.brave.com ); in de instellingen (tandwieltje rechtsboven) zet je 'answer with AI' op 'aan'. Bij de antwoorden op je zoekvraag komt dan bovenin je antwoordvenster een AI-samenvatting te staan van de zoekresultaten. Niet zaligmakend, wel vaak tijdsbesparend.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/03/12, 19:02:59 »
Hier :

https://www.gog.com/forum/general_archive/cant_access_bios_in_a_toshiba_satellite_laptop

doet iemand de suggestie om een USB-keyboard aan de laptop te hangen en dan te kijken (met F2)
of je in de bios komt. Er wordt gesuggereerd dat er wel eens een slecht contact van het keyboard
naar het mainboard zou kunnen zijn.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/03/12, 19:10:23 »
Hier :

https://www.gog.com/forum/general_archive/cant_access_bios_in_a_toshiba_satellite_laptop

doet iemand de suggestie om een USB-keyboard aan de laptop te hangen en dan te kijken (met F2)
of je in de bios komt. Er wordt gesuggereerd dat er wel eens een slecht contact van het keyboard
naar het mainboard zou kunnen zijn.
Heb ik ook al geprobeerd

Offline bauke

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/03/12, 19:12:18 »

Hoe werkt een chatbot?

Chatgpt zal wel bekend zijn (chatgpt.com ), gemakkelijk gaat het met de brave zoekmachine die het ingebouwd heeft (search.brave.com ); in de instellingen (tandwieltje rechtsboven) zet je 'answer with AI' op 'aan'. Bij de antwoorden op je zoekvraag komt dan bovenin je antwoordvenster een AI-samenvatting te staan van de zoekresultaten. Niet zaligmakend, wel vaak tijdsbesparend.

Heb chatgpt gebruikt, die heeft ook nog als mogelijkheid een cmos batterij los te halen en dan terug te zetten zodat het gereset wordt, moet ik nog proberen. Voor de rest heeft die ook de bekende toetsen door
« Laatst bewerkt op: 2025/03/12, 19:16:26 door bauke »

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #12 Gepost op: 2025/03/12, 20:11:49 »
Ik vind in de zoekmachine deze mogelijkheid om in bios te raken via windows 10, na de mogelijkheid van de sneltoetsen:

Alternatively, you can access the BIOS from within Windows 10 by using the advanced startup options. To do this, follow these steps:

Click the Start menu and select Settings.

Go to Update & Security, then Recovery.

Under Advanced startup, click Restart now.

On the Choose an Option screen, select Troubleshoot, then Advanced options, and finally UEFI Firmware Settings.

Click Restart to reboot into BIOS.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/03/12, 20:20:47 »
Ik vind in de zoekmachine deze mogelijkheid om in bios te raken via windows 10, na de mogelijkheid van de sneltoetsen:

Alternatively, you can access the BIOS from within Windows 10 by using the advanced startup options. To do this, follow these steps:

Click the Start menu and select Settings.

Go to Update & Security, then Recovery.

Under Advanced startup, click Restart now.

On the Choose an Option screen, select Troubleshoot, then Advanced options, and finally UEFI Firmware Settings.

Click Restart to reboot into BIOS.

Heb ik ook geprobeerd, maar de uefi firmware keuze staat erbij mij niet in...

Offline aartje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/03/13, 09:28:35 »
Het is een Toshiba Satellite M73V42J.
Ik kan op het internet (google) nergens dat type vinden, weet je zeker dat het dat type is ?
Of noem je het verkeerde typenummer ?

Offline bauke

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/03/13, 10:07:38 »
Het is een Toshiba Satellite M73V42J.
Ik kan op het internet (google) nergens dat type vinden, weet je zeker dat het dat type is ?
Of noem je het verkeerde typenummer ?
Het is een C660, dat andere nummer vond ik in windows onder sytem

Offline aartje

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/03/13, 10:15:03 »
Heb je dus echt letterlijk het volgende gedaan ?

Make sure your Toshiba Satellite C660 is turned off. Now press the F2 key and keep pressing it until advised otherwise. Additionaly, press the power button like you would when you turn on the device. Release the F2 key once the BIOS screen is showing up.11 apr 2018

Offline bauke

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2025/03/13, 10:34:02 »
Heb je dus echt letterlijk het volgende gedaan ?

Make sure your Toshiba Satellite C660 is turned off. Now press the F2 key and keep pressing it until advised otherwise. Additionaly, press the power button like you would when you turn on the device. Release the F2 key once the BIOS screen is showing up.11 apr 2018

Jazeker, ik heb een hele tijd gezeten met de hand op de knop F2 maar er gebeurde niets, maar nu zag ik dat je dit moet doen met restart dus dat ga ik nog eens proberen
Helaas ook niet gelukt
« Laatst bewerkt op: 2025/03/13, 14:27:33 door bauke »

« Reactie #18 Gepost op: 2025/03/13, 16:26:04 »
@ bauke.

Bekijk / lees de handleiding (Nederlandstalig) -- vanaf hoofdstuk 7 (pagina 111 --> ...   ) eens.

https://www.handleidi.ng/toshiba/satellite-c660/handleiding?p=111

-- de HW Setup gebruiken van uw Toshiba (lezen en toepassen wat voor jou van belang is).

P.S: de aangereikte tip van DeBaas al geprobeerd ? Resultaat ?

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2025/03/13, 16:30:49 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2025/03/13, 17:19:42 »
@ bauke.

Bekijk / lees de handleiding (Nederlandstalig) -- vanaf hoofdstuk 7 (pagina 111 --> ...   ) eens.

-- de HW Setup gebruiken van uw Toshiba (lezen en toepassen wat voor jou van belang is).

Succes.

De tip van DeBaas ook allemaal geprobeerd dat werkte ook niet, ik heb gekeken naar HWSetup maar dat moet ik downloaden denk ik, het gekke is ook dat de laptop wel de wifi van de buren herkent maar die van mijzelf niet, maar ik ga het en met via een vaste verbinding proberen

Offline bauke

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2025/03/13, 17:32:04 »
In Windows de PC opnieuw opstarten met continu de (meestal) linker Ctrl toets ingedrukt houden.
Je kunt dan middels de hulpschermen kiezen voor (UEFI)BIOS  instellingen en/of USB opstart.

Dit leverde chatgpt op: Om in de BIOS van een Toshiba Satellite C660 te komen, volg je deze stappen:

1. Schakel de laptop volledig uit.

2. Druk op de aan/uit-knop en houd ondertussen de F2-toets ingedrukt.

3. Als het BIOS-scherm niet verschijnt, probeer dan direct na het inschakelen herhaaldelijk op F2 te drukken.

4. Als F2 niet werkt, probeer dan ESC of F12, en kijk of er een opstartmenu verschijnt met de optie om naar het BIOS te gaan.

Laat me weten of het lukt!

Werkte niet...

Offline bauke

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2025/03/14, 12:29:35 »
@ bauke.

Succes.

De tip van DeBaas ook allemaal geprobeerd dat werkte ook niet, ik heb gekeken naar HWSetup maar dat moet ik downloaden denk ik, het gekke is ook dat de laptop wel de wifi van de buren herkent maar die van mijzelf niet, maar ik ga het en met via een vaste verbinding proberen

HWSetup werkt ook niet er staan geen andere mogelijkheden bij de opstart dan alleen zes keer HDD/SSD. Anders laat hij niet zien, en hoe dat weer aan te passen staat nergens beschreven...

Offline kuifje09

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2025/03/14, 13:00:16 »
Ik doe niet zoveel meer met windows maar je kan het op een aantal manieren afsluiten.
Als je het afsluit in de niet snel opstartmethode etc... dan is dit misschien een tip.

Er was ook zoiets als afsluiten, zodat windows de baas wordt bij opstarten... ik heb toch het idee dat datbij jou het geval is.

Anders, Ik zou de disk eruit halen en zien wat de bios roept. Soms krijg je een bios die klaagt over een verandering...

Geen idee of die toshiba dat ook doet. maar wellicht een poging waard?

Als dingen niet gaan zoals verwacht, doe ik ook onverwachte dingen.. ;)  met soms een resultaat dat op zijn mist een richting wijst.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2025/03/14, 13:15:01 »
Ik doe niet zoveel meer met windows maar je kan het op een aantal manieren afsluiten.
Als je het afsluit in de niet snel opstartmethode etc... dan is dit misschien een tip.

Er was ook zoiets als afsluiten, zodat windows de baas wordt bij opstarten... ik heb toch het idee dat datbij jou het geval is.

Anders, Ik zou de disk eruit halen en zien wat de bios roept. Soms krijg je een bios die klaagt over een verandering...

Geen idee of die toshiba dat ook doet. maar wellicht een poging waard?

Als dingen niet gaan zoals verwacht, doe ik ook onverwachte dingen.. ;)  met soms een resultaat dat op zijn mist een richting wijst.

Hij staat in de niet snel opstart methode. De disk eruit betekent dat ik de onderkant helemaal los moet halen? En dan de disk er gewoon uittrekken en daarna zonder de disk weer opstarten?

« Reactie #24 Gepost op: 2025/03/14, 20:05:18 »
hoi,

Hier nog wat meer tips om bij de bios van jouw toshiba te komen.

Veel succes!