Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke versie van Ubuntu ?  (gelezen 1852 keer)

Offline nicken

  • Lid
Welke versie van Ubuntu ?
« Gepost op: 2018/03/24, 11:21:17 »
Beste mensen van de Linux Ubuntu gemeenschap.Eerst en vooral ik ben sinds zonet compleet nieuw hier op het forum. :)
Na vroegere jaren gebruik te hebben gemaakt van de Opensuse distro,speelt bij mij de gedachte sinds een tijd om terug met Linux te beginnen.
Dit zou ik om te beginnen doen op een verouderde HP laptop ( hp6710b). Daar zou ik ik Ubuntu willen installeren in dual boot naast Windows XP professional
Na wat rond te surfen,viel mijn oog op de Ubuntu 16.04.4 LTS versie.Vermoedelijk zal de 32 bit versie de juiste zijn op deze verouderde hardware.
Tevens heb ik ook opgemerkt dat er binnenkort een nieuwe versie komt van de Ubuntu 18.04 LTS .Is het eventueel raadzaam om af te wachten tot deze distro releast wordt of is het beter om de Ubuntu 16.04.4 LTS versie te installeren op deze verouder hardware ?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Met vriendelijke groet

« Laatst bewerkt op: 2018/03/24, 11:32:09 door nicken »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/24, 11:40:52 »
Wanneer er nog steeds 2GB geheugen in zit, dan zou ik liever Xubuntu nemen, of het geheugen uitbreiden naar 4GB (het maximum voor deze laptop).
Wat mijn tip is:
Probeer Ubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu, Ubuntu-Mate en Ubuntu-Budgie uit op deze laptop en bekijk wat je het beste vindt.
Advies daarin is moeilijk, omdat het voor 80% een kwestie van smaak is.
Wil je makkelijk kunnen aanpassen, wil je veel mooie grafische effecten, of vind je snelheid belangrijker.

Nogmaals: met 2 GB geheugen zou ik gaan voor Xubuntu (mijn voorkeur), of Lubuntu.
Heb je 4 GB geheugen dan zou ik gaan voor Ubuntu (vanaf 18.04 met Gnome), of Kubuntu wanneer je van toeters en bellen houdt.

Advies is eigenlijk onmogelijk, probeer het uit, dan kan je over 4 weken een gefundeerde beslissing nemen en gelijk de nieuwe LTS versie 18.04 gebruiken.

Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening, gebaseerd op mijn smaak, mijn hardware en mijn manier van werken :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/24, 11:48:49 »
Xubuntu 16.04.4 Lts om gewoon te worden ,dan overstappen op de 18.04 Lts zo zou ik pers het doen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline nicken

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/24, 12:03:59 »
Wanneer er nog steeds 2GB geheugen in zit, dan zou ik liever Xubuntu nemen, of het geheugen uitbreiden naar 4GB (het maximum voor deze laptop).
Wat mijn tip is:
Probeer Ubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu, Ubuntu-Mate en Ubuntu-Budgie uit op deze laptop en bekijk wat je het beste vindt.
Advies daarin is moeilijk, omdat het voor 80% een kwestie van smaak is.
Wil je makkelijk kunnen aanpassen, wil je veel mooie grafische effecten, of vind je snelheid belangrijker.

Nogmaals: met 2 GB geheugen zou ik gaan voor Xubuntu (mijn voorkeur), of Lubuntu.
Heb je 4 GB geheugen dan zou ik gaan voor Ubuntu (vanaf 18.04 met Gnome), of Kubuntu wanneer je van toeters en bellen houdt.

Advies is eigenlijk onmogelijk, probeer het uit, dan kan je over 4 weken een gefundeerde beslissing nemen en gelijk de nieuwe LTS versie 18.04 gebruiken.

Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening, gebaseerd op mijn smaak, mijn hardware en mijn manier van werken :lol:

Dank voor het antwoord Ron.Mijn voorkeur ligt weliswaar bij de gewone versie van Ubuntu.Dia andere distro's die je opnoemt zijn lichtere versies voor zover ik mij dat herinner.Al snap ik je manier van redeneren wel  :) Bedoeling met deze oude laptop is gewoon om te surfen op het internet,office,enz ..Dus de gewone basis dingen.Dit ook ter vervanging van de totaal verouderde Windows XP professional . Ik ga er van uit dat de 16.04 LTS versie daar behoorlijk zou moeten op werken op die verouderde hardware .


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/24, 12:56:02 »
Ik ga er van uit dat de 16.04 LTS versie daar behoorlijk zou moeten op werken op die verouderde hardware .
Er is maar eén manier om daar achter te komen, gewoon proberen............

Kanttekening: Xubuntu is wel een lichtere versie, maar toch vind ik deze beter, makkelijker en mooier dan de andere versies.
Deze gebruik ik ook nu, op een I7 laptop met 16GB geheugen, een 256GB SSD en een 1TB HD.
Alle versies kan ik hier op gebruiken, maar XFCE heeft mijn voorkeur.
Daarom is mijn advies altijd: het is gratis, dus probeer ze allemaal :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/24, 13:03:46 »
Dank voor het antwoord Ron.Mijn voorkeur ligt weliswaar bij de gewone versie van Ubuntu.Dia andere distro's die je opnoemt zijn lichtere versies voor zover ik mij dat herinner.Al snap ik je manier van redeneren wel  :) Bedoeling met deze oude laptop is gewoon om te surfen op het internet,office,enz ..Dus de gewone basis dingen.Dit ook ter vervanging van de totaal verouderde Windows XP professional . Ik ga er van uit dat de 16.04 LTS versie daar behoorlijk zou moeten op werken op die verouderde hardware .

Hallo, laat ik ook even meedoen. Ik ben het eens met Ron. Surfen is vandaag de dag een 'zware' taak voor een laptop, dus met Ubuntu ga je merken dat dat traag tot zeer traag wordt, met video's dan. Ubuntu werkt dan wel, maar dan is je geheugen meteen vol.

Daar komt nog bij dat Ubuntu 18.04 niet eens meer in 32-bit zal worden uitgebracht.

Mag ik vragen waarom je speciaal Ubuntu wilt? Ik werk er zelf ook mee op mijn minst oude laptop, maar op mijn NC6120 gebruik ik naar volle tevredenheid Lubuntu. Ik vond het vroeger oerlelijk, nog steeds, maar heb intussen geleerd het snel aan te passen naar iets moois en comfortabel bruikbaars. En dan kan je met 2GB gewoon mee met de eh moderne tijden :) Ik heb er Docky bij geïnstalleerd, heel handig. http://www.go-docky.com/

Of anders natuurlijk Xubuntu, wat minder licht, maar mooi, eenvoudig en 'comfortabel'.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/24, 13:09:19 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nicken

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/24, 13:14:35 »
Dank voor het antwoord Ron.Mijn voorkeur ligt weliswaar bij de gewone versie van Ubuntu.Dia andere distro's die je opnoemt zijn lichtere versies voor zover ik mij dat herinner.Al snap ik je manier van redeneren wel  :) Bedoeling met deze oude laptop is gewoon om te surfen op het internet,office,enz ..Dus de gewone basis dingen.Dit ook ter vervanging van de totaal verouderde Windows XP professional . Ik ga er van uit dat de 16.04 LTS versie daar behoorlijk zou moeten op werken op die verouderde hardware .

Hallo, laat ik ook even meedoen. Ik ben het eens met Ron. Surfen is vandaag de dag een 'zware' taak voor een laptop, dus met Ubuntu ga je merken dat dat traag tot zeer traag wordt, met video's dan. Ubuntu werkt dan wel, maar dan is je geheugen meteen vol.

Daar komt nog bij dat Ubuntu 18.04 niet eens meer in 32-bit zal worden uitgebracht.

Mag ik vragen waarom je speciaal Ubuntu wilt? Ik werk er zelf ook mee op mijn minst oude laptop, maar op mijn NC6120 gebruik ik naar volle tevredenheid Lubuntu. Ik vond het vroeger oerlelijk, nog steeds, maar heb intussen geleerd het snel aan te passen naar iets moois en comfortabel bruikbaars. En dan kan je met 2GB gewoon mee met de eh moderne tijden :) Ik heb er Docky bij geïnstalleerd, heel handig. http://www.go-docky.com/

Of anders natuurlijk Xubuntu, wat minder licht, maar mooi, eenvoudig en 'comfortabel'.

Ik ben doordat ik meer dan 10 jaar Linux niet meer heb gebruikt,eerder weer een leek geworden in dit besturingssysteem.Omwille van andere hobby's (Meteorologie) heb ik contacten met programmeurs.Die gebruiken allen Ubuntu.Een van die personen is actueel zelf bezig met een cursus te maken van Ubuntu.Men persoonlijke voorkeur ligt er mede daardoor ook wel uiteraard. Al wil ik wel dat het verouderde systeem wel ietwat stabiel draait uiteraard.De gewone dingen zoals surfen,office,meteorologische data bekijken enz
« Laatst bewerkt op: 2018/03/24, 13:16:57 door nicken »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/24, 13:27:08 »
Ik ben doordat ik meer dan 10 jaar Linux niet meer heb gebruikt,eerder weer een leek geworden in dit besturingssysteem.Omwille van andere hobby's (Meteorologie) heb ik contacten met programmeurs.Die gebruiken allen Ubuntu.Een van die personen is actueel zelf bezig met een cursus te maken van Ubuntu.Men persoonlijke voorkeur ligt er mede daardoor ook wel uiteraard. Al wil ik wel dat het verouderde systeem wel ietwat stabiel draait uiteraard.De gewone dingen zoals surfen,office,meteorologische data bekijken enz

OK, maar technisch gezien, 'onder de motorkap', zijn de afgeleiden precies hetzelfde, het verschil zit hem alleen in bureaubladomgeving. Dus daarom kan je voor vragen over alle drie hier terecht. En dan zal je meer plezier hebben van een lichtere versie. En ook voor Lubuntu en Xubuntu specifiek is er genoeg documentatie te vinden.

Maar wat Ron zegt, probeer gewoon alles uit, dan merk je het wel. Of probeer Mint :) Dat zal dan ook XFCE worden, gezien je 2GB geheugen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nicken

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/24, 14:10:51 »
Ik ben doordat ik meer dan 10 jaar Linux niet meer heb gebruikt,eerder weer een leek geworden in dit besturingssysteem.Omwille van andere hobby's (Meteorologie) heb ik contacten met programmeurs.Die gebruiken allen Ubuntu.Een van die personen is actueel zelf bezig met een cursus te maken van Ubuntu.Men persoonlijke voorkeur ligt er mede daardoor ook wel uiteraard. Al wil ik wel dat het verouderde systeem wel ietwat stabiel draait uiteraard.De gewone dingen zoals surfen,office,meteorologische data bekijken enz

OK, maar technisch gezien, 'onder de motorkap', zijn de afgeleiden precies hetzelfde, het verschil zit hem alleen in bureaubladomgeving. Dus daarom kan je voor vragen over alle drie hier terecht. En dan zal je meer plezier hebben van een lichtere versie. En ook voor Lubuntu en Xubuntu specifiek is er genoeg documentatie te vinden.

Maar wat Ron zegt, probeer gewoon alles uit, dan merk je het wel. Of probeer Mint :) Dat zal dan ook XFCE worden, gezien je 2GB geheugen.

Dank wederom voor het antwoord.
Als ik eens rondsurf en alles bekijk.Lijkt me die Lubuntu niet de slechtste keuze te worden.
Wat er wel bijkomt is dat op deze laptop de harde schijf niet gepartioneerd is. Is enkel de C schijf dus.Deze verouderde laptop werd de laatste 4 jaar vooral gebruikt om te surfen op het internet.Maar aangezien Windows XP al sinds April 2014 niet meer ondersteund wordt en ik ook graag ook weer met Linux wil werken.Lijkt me het goed om eerst alles te proberen op het gemak op deze verouderde laptop .Zo kan ik die ook blijven gebruiken .Is dus de bedoeling om hem in Dual Boot te plaatsen naast de Windows XP professional.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/24, 14:45:18 »
Dank wederom voor het antwoord.
Als ik eens rondsurf en alles bekijk.Lijkt me die Lubuntu niet de slechtste keuze te worden.
Wat er wel bijkomt is dat op deze laptop de harde schijf niet gepartioneerd is. Is enkel de C schijf dus.Deze verouderde laptop werd de laatste 4 jaar vooral gebruikt om te surfen op het internet.Maar aangezien Windows XP al sinds April 2014 niet meer ondersteund wordt en ik ook graag ook weer met Linux wil werken.Lijkt me het goed om eerst alles te proberen op het gemak op deze verouderde laptop .Zo kan ik die ook blijven gebruiken .Is dus de bedoeling om hem in Dual Boot te plaatsen naast de Windows XP professional.

Je weet dat je ze in een live-sessie kan uitproberen? Dus je downloadt een iso, 'brandt' die op een USB-stick, en start op van die USB. Dan kan je met die *buntu versie spelen zonder iets aan je laptop te veranderen. Als je de stick eruit trekt is er niets aan je laptop veranderd. En als je gaat installeren krijg je vanzelf de keuzemogelijkheid om naast je XP te installeren, er wordt je alleen gevraagd hoeveel ruimte je voor de één, en hoeveel ruimte je voor de ander wilt reserveren. De partitionering wordt dan vanzelf uitgevoerd. Je krijgt dan een windowspartitie, een *buntupartitie, en een swappartitie ('overloopgeheugen'). Volautomatisch en het gaat vrijwel altijd goed. Bij voorkeur je data in XP eerst backuppen.

Veel plezier!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nicken

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/25, 22:34:09 »
Dank wederom voor het antwoord.
Als ik eens rondsurf en alles bekijk.Lijkt me die Lubuntu niet de slechtste keuze te worden.
Wat er wel bijkomt is dat op deze laptop de harde schijf niet gepartioneerd is. Is enkel de C schijf dus.Deze verouderde laptop werd de laatste 4 jaar vooral gebruikt om te surfen op het internet.Maar aangezien Windows XP al sinds April 2014 niet meer ondersteund wordt en ik ook graag ook weer met Linux wil werken.Lijkt me het goed om eerst alles te proberen op het gemak op deze verouderde laptop .Zo kan ik die ook blijven gebruiken .Is dus de bedoeling om hem in Dual Boot te plaatsen naast de Windows XP professional.

Je weet dat je ze in een live-sessie kan uitproberen? Dus je downloadt een iso, 'brandt' die op een USB-stick, en start op van die USB. Dan kan je met die *buntu versie spelen zonder iets aan je laptop te veranderen. Als je de stick eruit trekt is er niets aan je laptop veranderd. En als je gaat installeren krijg je vanzelf de keuzemogelijkheid om naast je XP te installeren, er wordt je alleen gevraagd hoeveel ruimte je voor de één, en hoeveel ruimte je voor de ander wilt reserveren. De partitionering wordt dan vanzelf uitgevoerd. Je krijgt dan een windowspartitie, een *buntupartitie, en een swappartitie ('overloopgeheugen'). Volautomatisch en het gaat vrijwel altijd goed. Bij voorkeur je data in XP eerst backuppen.

Veel plezier!

Wederom dank voor je antwoord en support nieuwbie.
Ik weet dat je eerst een live sessie kan proberen vanaf een USB stick of DVD.
Toeval wil uiteraard wel dat net binnen een maand een nieuwe LTS versie komt van Ubuntu ,en zijn neven distro's.Mede daardoor ben ik geneigd om momenteel te wachten om hem te installeren. Al blijft momenteel bij mij wel enig twijfel bestaan tussen Lubuntu en Xubuntu.Op die Xubuntu is alles wat grafischer en is er wat meer mogelijkheden voor handen neem ik aan ? Er staat maar weinig persoonlijke data op deze verouderde laptop die perfect op USB stick of externe harde schijf kan geplaatst worden.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/25, 22:41:22 door nicken »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/26, 19:53:49 »
Wederom dank voor je antwoord en support nieuwbie.
Ik weet dat je eerst een live sessie kan proberen vanaf een USB stick of DVD.
Toeval wil uiteraard wel dat net binnen een maand een nieuwe LTS versie komt van Ubuntu ,en zijn neven distro's.Mede daardoor ben ik geneigd om momenteel te wachten om hem te installeren. Al blijft momenteel bij mij wel enig twijfel bestaan tussen Lubuntu en Xubuntu.Op die Xubuntu is alles wat grafischer en is er wat meer mogelijkheden voor handen neem ik aan ? Er staat maar weinig persoonlijke data op deze verouderde laptop die perfect op USB stick of externe harde schijf kan geplaatst worden.

Ja inderdaad, in april komen de nieuwe. Al wordt geadviseerd nog even te wachten tot de eerste 'puntversie' uitkomt, dus in dit geval 18.04.1. Dan zijn de eventuele kinderziekten er zeker uit. Upgraden van 16.04 naar 18.04 is niet zo'n goed idee, want dat gaat niet altijd goed. Dus je kan nu wel een 16.04 installeren, maar dan moet je in juli, of wanneer die .1 versie komt, dat bij voorkeur opnieuw doen, dus de oude installatie wissen en vervangen door de nieuwe. Het is niet veel werk, dus wat let je.

Ja, in Xubuntu kan je dingen makkelijker aanpassen, en het is niet veel zwaarder dan Lubuntu. Ik had dus vroeger een 'hekel' aan Lubuntu, omdat ik het standaard zo lelijk eruit vond zien. Maar ik heb geleerd hoe je hem makkelijk verfraait. En dan heb je een heel simpel en snel systeem. Ik kan op dit moment dus eigenlijk geen voorkeur meer uitspreken voor de een of de ander. Echt een kwestie van smaak. Als je veel met het hoofdmenu werkt, kan je beter Xubuntu nemen. Als je, zoals ik, niet zoveel programma's vaak gebruikt, kan je net zo goed Lubuntu met een dock geïnstalleerd nemen. Dan gebruik je het menu alleen nog voor dingen die je niet vaak nodig hebt. Of gewoon ikonen op de werkbalk zetten. Of op je bureaublad, ik weet niet wat jij het liefst doet.

Afijn, vrijheid blijheid.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/26, 20:24:15 »
Citaat
Daar komt nog bij dat Ubuntu 18.04 niet eens meer in 32-bit zal worden uitgebracht.
Geldt dat ook voor de afgeleiden, meer concreet Xubuntu? Dus niet upgraden op mijn 32 bits machientjes?
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/26, 23:06:43 »
Geldt dat ook voor de afgeleiden, meer concreet Xubuntu? Dus niet upgraden op mijn 32 bits machientjes?

Ik ben geen expert, ik weet dat toevallig van Ubuntu. Ik weet dat Xubuntu 17.10 nog in 32 bit leverbaar is, maar gek genoeg kan ik niets vinden over de plannen met 18.04. Ik vermoed dat ze geen moeite gaan doen, en stomweg Ubuntu overnemen / navolgen.

Dus ik vrees met grote vreze. Dit is eigenlijk een belangrijk onderwerp op zich, althans, voor de liefhebbers van het in leven houden van oude apparatuur.

Al zal er altijd wel een exotische Linuxdistro blijven voor 32 bit, denk ik :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/26, 23:29:27 »
Wanneer je kijkt, is er zelfs een 32 bit versie van vandaag :lol: link.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/27, 08:10:17 »
Met 2GB geef ik ook de voorkeur aan de 32bit, maar deze hardware kan ook 64 bit draaien

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/27, 18:52:35 »
Wanneer je kijkt, is er zelfs een 32 bit versie van vandaag :lol: link.

Oh wat apart. Er was toch aangekondigd dat 18.04 niet meer in 32 bits zou komen? Of was dat niet officieel?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/27, 20:29:35 »
Wanneer je kijkt, is er zelfs een 32 bit versie van vandaag :lol: link.

Oh wat apart. Er was toch aangekondigd dat 18.04 niet meer in 32 bits zou komen? Of was dat niet officieel?
Wanneer je kijkt, is er zelfs een 32 bit versie van vandaag :lol: link.
Oh wat apart. Er was toch aangekondigd dat 18.04 niet meer in 32 bits zou komen? Of was dat niet officieel?
Dat is alleen voor de hoofdversie van Ubuntu en niet voor de afgeleiden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Welke versie van Ubuntu ?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/28, 18:09:33 »
Dat is alleen voor de hoofdversie van Ubuntu en niet voor de afgeleiden.

Oh dus die afleiders doen dan zelf moeite om een 32 bits-versie te produceren. Ze zijn nog verder gestegen in mijn achting, want ik dacht dat ze daar basically gewoon Ubuntu en XFCE of LXDE aan elkaar plakten. Maar dat is dus noeste arbeid. Chapeau!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21