Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] nieuwe taal leren  (gelezen 10133 keer)

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
[OPGELOST] nieuwe taal leren
« Gepost op: 2009/03/25, 16:46:07 »
Ik wil een programmeer taal leren, java ken ik al een beetje.

Ik wil een nuttig programma maken met een grafisch interface.

het liefst multi platform, dus java lijkt mij dan wel geschikt.

maar hoe begin ik?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/04, 11:58:41 door Frank »
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Re: Beginnende taal leren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/25, 17:21:39 »
Ik raad je geen Java aan. Python is een aanrader, en dan in combinatie met PyQt.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/25, 17:35:16 »
Ik raad je geen Java aan. Python is een aanrader, en dan in combinatie met PyQt.
maar pyton kan je toch niet makkelijk een progje van maken ??? die je zo hup uitvoert. ( .jar bij java )
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/25, 17:51:04 »
dat kan je wel
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/25, 17:51:45 »
Maar Java + Qt is ook een optie en wordt officieel ondersteund vanuit Qt Software (het pakket heet Qt Jambi)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/25, 18:08:55 »
Maar Java + Qt is ook een optie en wordt officieel ondersteund vanuit Qt Software (het pakket heet Qt Jambi)

is dit ook multiplatform dan?
en waar vind ik meer informatie, ik zocht het op google maar de website die ik vond snapte ik vrij weinig van.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Re: Beginnende taal leren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/25, 18:25:36 »
Java en Qt zijn allebei multiplatform.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/25, 18:37:16 »
Java en Qt zijn allebei multiplatform.
oke en QT wat is dat? een framework?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline DivinGGoD

  • Lid
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/25, 18:50:09 »
http://www.greenteapress.com/thinkpython/

op deze site kan je een pdf downloaden van het boek think python.
evt kan je het ook uitprinten maar het zijn een hoop pagina's

als je dit gelezen hebt ben je aardig in staat een programma te schrijven!

ben er zelf ook mee bezig en het engels is ook erg makkelijk te begrijpen

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/25, 18:52:01 »
http://www.greenteapress.com/thinkpython/

op deze site kan je een pdf downloaden van het boek think python.
evt kan je het ook uitprinten maar het zijn een hoop pagina's

als je dit gelezen hebt ben je aardig in staat een programma te schrijven!

ben er zelf ook mee bezig en het engels is ook erg makkelijk te begrijpen
bedankt ik kijk het even door!
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Re: Beginnende taal leren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/25, 20:11:42 »
Java en Qt zijn allebei multiplatform.
oke en QT wat is dat? een framework?
Qt is een grafische toolkit. KDE en Photoshop zijn er bijvoorbeeld in geschreven.

Offline SNWBRDR

  • Lid
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/25, 20:23:42 »
Ik raad je geen Java aan
En waarom is dat?
Ik denk net het tegenovergestelde.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/25, 22:51:22 »
dat boek is echt super ik ben tot hoofdstuk 3 gekomen en snap het allemaal, is inderdaad goed te begrijpen!
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/25, 22:57:53 »
hoe compile ik uit eindelijk mijn .py

om hem te laten werken op mac/windows/ubuntu?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Re: Beginnende taal leren
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/25, 22:59:47 »
hoe compile ik uit eindelijk mijn .py

om hem te laten werken op mac/windows/ubuntu?

Compileren hoeft niet, typ in de terminal python script.py . Zorg in Windows wel dat ge Python geinstalleerd hebt.

Ge kunt het bestand ook uitvoerbaar maken en dan volstaat dubbelklikken.

Offline Mij

  • Lid
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/25, 23:41:30 »
Python-code naar Python-bytecode compileren wordt wel regelmatig gedaan, voornamelijk om de snelheid van de eerste keer uitvoeren te verhogen en om harde-schijf-capaciteit te besparen. Daarentegen hoeft het natuurlijk niet gebruikt te worden bij het maken van kleine programmaatjes.

Re: Beginnende taal leren
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/26, 08:38:33 »
Veel plezier met het wrappen in een Appdir op mac :P

Als je écht cross-platform wilt ontwikkelen, raad ik Java of C++ met Qt aan, omdat die echt zijn afgesteld om cross-platform te werken, terwijl bij python meer het geval is dat de interpreter (het programmaatje dat je programma uitvoert) op veel systemen werkt.

Voor een grafische interface bij Java kan je trouwens de ingebouwde Swing toolkit gebruiken. De twee meest gebruikte IDE's voor Java, NetBeans en Eclipse, hebben hier zeer goede ondersteuning voor.

Trouwens, veel mensen hier zijn nogal anti-java en pro-python. Maar ik vind beide talen goed, en ik raad je dus ook aan om ze allebei te proberen en die te kiezen de je het beste bevalt. Java heeft uiteraard het voordeel dat het veel beter is in het cross-platform ontwikkelen, omdat dat ook het originele doel was van Java, in tegenstelling tot Python, waarvan het doel was... wat was het doel? Een eenvoudige programmeertaal maken?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/26, 14:07:09 »
Als je écht cross-platform wilt ontwikkelen, raad ik Java of C++ met Qt aan, omdat die echt zijn afgesteld om cross-platform te werken, terwijl bij python meer het geval is dat de interpreter (het programmaatje dat je programma uitvoert) op veel systemen werkt.
Is dat niet net hetzelfde met de Java Virtual Machine die op veel systemen werkt? (Praktisch elk systeem, net als Python)
Voor een grafische interface bij Java kan je trouwens de ingebouwde Swing toolkit gebruiken. De twee meest gebruikte IDE's voor Java, NetBeans en Eclipse, hebben hier zeer goede ondersteuning voor.
Swing heeft het nadeel dat het niet zo netjes als Qt op elk platform integreert, en dat het enkel voor de GUI gebruikt kan worden, terwijl Qt veel toegevoegde waarde heeft, maar het hangt er natuurlijk maar vanaf met wat je het liefst werkt..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/26, 14:08:50 »
Python-code naar Python-bytecode compileren wordt wel regelmatig gedaan, voornamelijk om de snelheid van de eerste keer uitvoeren te verhogen en om harde-schijf-capaciteit te besparen. Daarentegen hoeft het natuurlijk niet gebruikt te worden bij het maken van kleine programmaatjes.
Python-code wordt door praktisch elke Python compiler automatisch naar intermediaire Python-bytecode gecompileerd zodat bij heruitvoeren van het programma de bytecode gebruikt kan worden, tenzij de code opnieuw wordt aangepast. Daardoor is dit proces transparant voor de gebruiker en hoeft hij/zij zich hier niets van aan te trekken :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline charclo

  • Lid
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/26, 14:35:30 »
Veel plezier met het wrappen in een Appdir op mac :P

Als je écht cross-platform wilt ontwikkelen, raad ik Java of C++ met Qt aan, omdat die echt zijn afgesteld om cross-platform te werken, terwijl bij python meer het geval is dat de interpreter (het programmaatje dat je programma uitvoert) op veel systemen werkt.

Voor een grafische interface bij Java kan je trouwens de ingebouwde Swing toolkit gebruiken. De twee meest gebruikte IDE's voor Java, NetBeans en Eclipse, hebben hier zeer goede ondersteuning voor.

Trouwens, veel mensen hier zijn nogal anti-java en pro-python. Maar ik vind beide talen goed, en ik raad je dus ook aan om ze allebei te proberen en die te kiezen de je het beste bevalt. Java heeft uiteraard het voordeel dat het veel beter is in het cross-platform ontwikkelen, omdat dat ook het originele doel was van Java, in tegenstelling tot Python, waarvan het doel was... wat was het doel? Een eenvoudige programmeertaal maken?

- SeySayux

Python is gewoon heel goed ondersteund in Ubuntu, daarom is het zeker aan te raden om python te gebruiken indien je programmas maakt (in de eerste plaats) voor Ubuntu.
Python is ook volledig cross-platform.

En inderdaad, een hoofddoel van python is om een eenvoudige programmeertaal te zijn. Gebruik jij liever een programmeertaal met als doel moeilijk te zijn? :)
Zeker om te leren programmeren is dit zeer handig.

En om te packagen => http://svn.pythonmac.org/py2app/py2app/trunk/doc/index.html
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/26, 15:37:12 »
hoe compile ik uit eindelijk mijn .py

om hem te laten werken op mac/windows/ubuntu?

Compileren hoeft niet, typ in de terminal python script.py . Zorg in Windows wel dat ge Python geinstalleerd hebt.

Ge kunt het bestand ook uitvoerbaar maken en dan volstaat dubbelklikken.

ja dat weet ik maar ik wil dus dat iedereen het zonder probleem kan draaien door middel van een dubbele klik ? zoals met .jar in java
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/26, 15:43:01 »
Veel plezier met het wrappen in een Appdir op mac :P

Als je écht cross-platform wilt ontwikkelen, raad ik Java of C++ met Qt aan, omdat die echt zijn afgesteld om cross-platform te werken, terwijl bij python meer het geval is dat de interpreter (het programmaatje dat je programma uitvoert) op veel systemen werkt.

Voor een grafische interface bij Java kan je trouwens de ingebouwde Swing toolkit gebruiken. De twee meest gebruikte IDE's voor Java, NetBeans en Eclipse, hebben hier zeer goede ondersteuning voor.

Trouwens, veel mensen hier zijn nogal anti-java en pro-python. Maar ik vind beide talen goed, en ik raad je dus ook aan om ze allebei te proberen en die te kiezen de je het beste bevalt. Java heeft uiteraard het voordeel dat het veel beter is in het cross-platform ontwikkelen, omdat dat ook het originele doel was van Java, in tegenstelling tot Python, waarvan het doel was... wat was het doel? Een eenvoudige programmeertaal maken?

- SeySayux

ik ga ook even met python aan de gang maar ik denk dat ik mijn ontwerp uiteindelijk ga uitvoeren in java is hier ook zon boek van net als thinkpython! ? die is namelijk goed begrijpbaar?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline SNWBRDR

  • Lid
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/26, 15:48:19 »
http://www.computerboek.nl/boek/9789039525333/en_dan_is_er_java_3e_druk_gertjan_laan

Dit boek (vorige editie ervan althans) heb ik in de tijd geleerd.
Vond het een zéér goed boek, alles wordt zeer duidelijk uitgelegd.
En er staan per hoofdstuk een hoop oefeningen in.

Dit boek heeft me allesinds een zeer goede basis gegeven.
Nadien ben ik verder gegaan met een ander boek en heb ik mijn Sun certificaat behaald.

edit: Dit boek kost uiteraard wel geld, geen idee of hier ook pdf versie van is .. denk van niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 15:52:37 door SNWBRDR »

Re: Beginnende taal leren
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/26, 16:14:35 »
Ik had hier een epistel geschreven over Python vs. Java en hoe ik geen van beiden wil voortrekken en ieder zijn eigen nut heeft, maar ja, weer eens zo stom geweest om m'n browservenster te sluiten. Bij nader inzien ga ik niet verder op de kwestie, zoals ik al zei, ik zet geen van beiden boven de andere. Laten we er ook even bij zetten dat de topicstarter hier vraagt naar wat meer info over te beginnen programmeren in Java, en we hem hier eigenlijk gewoon Python door zijn keel aan het rammen zijn (sorry voor de uitdrukking), omdat dit veel gebruikt wordt in Ubuntu. Om te leren programmeren zijn beiden even goed, bij Java heb je nog een extra focus op Object-geörienteerd programmeren, wat handig is als je later pakweg C++ wil gaan leren, iets wat je bij Python minder hebt. Om het in andere woorden te zetten: de stap van Java naar eventueel later C en C++ is kleiner dan bij Python. Maar ieder mens beslist voor zichzelf.

Om terug te komen op de vraag van Frank:

Hier is een cursus Java van Wikibooks: http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_Java . Deze is niet helemaal compleet, maar bevat toch het meest elementaire. Bij Java (en ook andere programmeertalen) leer je het meeste al doend. Je gaat vaak ook code van andere programmeurs zien waar je uit kan leren. Als je iets niet weet, zoek je het op op google of in de documentatie van Java. (typ in google 'java' en de naam van een klasse, vb ArrayList, in en je krijgt direct alle info). Ik raad je zeker aan de inleiding te lezen als je nog niet eerder Object-geörienteerd geprogrammeerd hebt. De inleiding is werkelijk zo schitterend geschreven, met een diepe passie, noot van SeySayux' bescheidenheid: kijk even bij 'geschiedenis' wie de inleiding geschreven heeft. Einde noot, door zulk een Grootmeester in het programmeren, ... Waar was ik? Ah ja, het meeste leer je al doend, dus ik zou zeggen, kijk eens naar anderen hun code.

Als je daarna meer wilt gaan doen, kan je hier even een kijkje nemen: http://jmonkeyengine.com/ . Daarmee kan je mooie 3D-spelletjes schrijven in Java zonder veel moeite (je hoeft niets van matrices en quaternionen te kennen bijvoorbeeld, alles wordt transparant voor de gebruiker -- jij dus -- gedaan).

- SeySayux


I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Re: Beginnende taal leren
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/26, 16:29:20 »
bedankt ik ga overwegen omdat boek te kopen en ga gewoon allebij de talen leren  O0 :) ik snap alleen nog niet helemaal wat je nou met dat QT kan en of ik dat dus ook moet downloaden?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB