Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ik ben om en wil overstappen.  (gelezen 4536 keer)

Offline Jubutje

  • Lid
    • Jelle's Web
[Opgelost] Ik ben om en wil overstappen.
« Gepost op: 2011/06/13, 10:44:33 »
Beste mensen, ik ben nieuw hier en heb een paar vragen i.v.m. installeren van Ubuntu 11.04.

Na echt mijn buik vol te hebben van Windows (en alles wat me MS te maken heeft) Wil ik volledig overstappen op Ubuntu.
Jaren geleden heb ik als eens naar een aantal 'Linux' pakketten, (Suse e.d.) maar kwam er niet uit dus ben maar blijven gebruiken wat ik had.
Nu kreeg ik echter lucht van Ubuntu en heb dat gedownload om voor proef te installeren op een oude laptop. Ik moet zeggen, ik ben helemaal om en wil nu stap voor stap Ubuntu op alle computers hier thuis installeren. Ik heb gezocht naar antwoorden op mijn vragen maar kon ze tot nu toe niet vinden, dus stel ik ze hier maar in de hoop dat ik hier de laatste antwoorden vind om succesvol alles over te zetten.

Als eerste heb ik op mijn eigen machine twee HD's zitten. één van 80 Gig (dit moet de systeemschijf zijn) en één van 1 Terra (redelijk gevuld met data). Als ik Ubuntu op deze machine installeer, blijft de Terra-schijf dan ongemoeid zodat ik de data daarop gewoon kan laten staan om later onder Unbutu te kunnen gebruiken?
Dan nog de nodige randapparatuur, Kan ik over het algemeen aannemen dat Ubuntu het meeste ondersteunt? (Brother printer, Bamboo tekentablet e.d.)

Ik hoop dat ik hier net nog even die vragen beantwoord krijgen kan zodat ik komende week kan beginnen met het overstappen.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 16:23:04 door Jubutje »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/13, 10:53:21 »
Over de printer en de tablet zou ik even googlen. Als je ubuntu op je pc zet en je bent beginner, zet er dan Ubuntu 10.04 LTS op [Klik] kies hier voor '10.04 LTS'. Over draadloos hoef je je meestal geen zorgen te maken. Als je installeert is het het slimste die 1 TB schijf even tijdelijk los te koppelen, kan er ook niets gebeuren.

Overigens is het echt beter om ten minste op één computer nog Windows te hebben, ik zweer. Desnoods draai je het virtueel! Maar goed, keus is aan jou :) ;)

Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/13, 10:57:09 »
Hier kan je ook veel info vinden: https://sites.google.com/site/computertip/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/13, 11:26:21 »
Ik zou je niet aanraden 10.04 te gebruiken, toekomstige versies zijn op Unity gebasseerd en zo kan je dus gelijk wennen aan de nieuwe interface. De meeste randapparatuur werkt met Linux, de tablet weet ik niet maar hier staat wel een artikel hoe je hem werkend krijg, misschien een beetje ingewikkeld?  http://www.linux.com/learn/tutorials/347367-using-a-bamboo-tablet-with-ubuntu-1004

Misschien kan je ook de types zeggen van de randapparatuur?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/13, 11:32:03 »
Maar bij niet-lts versie ben je verplicht elk anderhalfjaar te upgraden...

Offline Jubutje

  • Lid
    • Jelle's Web
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/13, 11:35:10 »
Dat is nog eens snel antwoord krijgen.

@ tiempjuuh
Bedankt voor de tip. Ik ben inmiddels Ubuntu 10.04 LTS aan het downloaden. Die ga ik straks in ieder geval weer eerst uitproberen op de oude laptop.
En op gebied van Linux ben ik een hopeloze beginner, maar wat ik tot nu toe gezien heb van Ubuntu had ik al jaren eerder moeten overstappen. Voor Windows geld het iets anders, die ken ik al vanaf versie 2.0. Heb in het verleden (voor m'n werk) ook een development certificaat gehad van MS. Voorlopig blijft er nog één laptop onder Windows draaien, maar eigenlijk alleen maar omdat die door iedereen en overal voor gebruikt wordt en mee naar de buitenwereld gaat.

En natuurlijk ook een hartelijk bedankje naar maasnet en femke98 voor jullie reacties.

@lord4163
Natuurlijk ook bedankt voor je reactie. Ik ga in ieder geval het artikel even lezen.

Voordeel is dat ik redelijk snel leer dus als ik de eerste hobbels in Ubuntu heb genomen komt de rest vanzelf wel goed.
Zo niet, dan moet ik me diep gaan schamen als ex IT-er.  :rolleyes:

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/13, 11:39:08 »
Ik raad ook aan om de 10.04 LTS te gebruiken, zeker op een oudere computer. (Hoe oud is hij trouwens? Wat voor hardware heb je?)
De nieuwere versie 11.04 en later vragen meer van de hardware (en zeker het grafische gedeelte).
Ook voor een nieuwe Ubuntu gebruiker is het beter om de 10.04 te gebruiken. Deze word tenslotte nog 2 jaar ondersteund (tot april 2013).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/13, 11:52:46 »
@Jubutje

Vooreerst welkom op het Ubuntu forum.  ;)

Citaat
Deze word tenslotte nog 2 jaar ondersteund (tot april 2013).

En dan komt er opnieuw een stabiele LTS-versie met 3 jaar ondersteuning, dus zorgeloos computeren zou ik zeggen.  :D

Citaat
Zo niet, dan moet ik me diep gaan schamen als ex IT-er.

Hier kan je veel info vinden over het werken met de Terminal:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 11:59:02 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Duckie

  • Lid
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/13, 13:06:10 »
Als je de 'gewone' Wacom Bamboo hebt is het sowieso geen probleem deze te gebruiken onder (o.a.) 10.04.
Heb je de Pen & Touch dan werkt deze in ieder geval onder 11.04. Op Ubuntu versies daarvoor is het nogal een gedoe om het touch-gedeelte aan de gang te krijgen.
____________________________________________

Offline Jubutje

  • Lid
    • Jelle's Web
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/13, 14:08:02 »
Nou, weer genoeg info om verder te kunnen.

Overigens, ik heb nu dus versie 11.04 geïnstalleerd op een laptopje (Dell latitude d600 met 512 Mb) en werkt dacht ik naar behoren.

Mijn eigen systeem is een AMD Athlon 64 DualCore 1 Gb werkgeheugen en een ATI Radeon HD 4350 Videokaart
De andere PC's zijn AMD Sempron's met minimaal 1 Gb werkgeheugen en GForce Videokaarten (512 Mb+)
(Alle PC's overigens met 2 HD's van verschillende formaten)
Dat even ter info over de vraag om welke systemen het gaat.

Blijft mij echter nog één vraag hangen.
Zoals ik nu begrepen heb, zou ik het best versie 10.04 LTS kunnen nemen. De precieze reden daarvoor ontgaat me echter een beetje. (tenzij het alleen om het updaten gaat)
Wat is dan het verschil met versie 11.04? Gaat dat alleen over het updaten of is er meer wat een belangrijke rol speelt?


Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/13, 14:21:33 »
Citaat
Blijft mij echter nog één vraag hangen.
Wat is dan het verschil met versie 11.04? Gaat dat alleen over het updaten of is er meer wat een belangrijke rol speelt?

11.04 is een "tussenversie", elke 6 maand komt er zo een, en die zijn nog niet bugvrij en niet stabiel.

De 10.04 LTS is een "Long Term Support" die 3 jaar wordt ondersteund, dan komt er weer een nieuwe LTS versie voor 3 jaar, deze versie is wél stabiel en daar zijn de bugs reeds uitgehaald door middel van de reguliere updates.

Hopelijk is dit nu iets duidelijker voor je, anders vraag je maar.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/13, 14:24:26 »
Behalve bugvrij en stabiel, kun je bij 10.04 ook nog wat meer oude tutorials gebruiken die nog op het klassieke uiterlijk zijn gebaseerd.

Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/13, 15:07:13 »
Op tussenversies worden vaak ook nieuwe ideeën/ontwikkelingen uitgeprobeerd.
De grafische interface is vanaf 11.04 drastisch verandert ten opzichte van voorgaande versies.

De instabiliteit gold voornamelijk de eerste 2 maanden, maar intussen zijn er veel bugs e.d. opgelost.
Als 11.04 nu goed werkt kan je dat gewoon blijven gebruiken.

Offline Jubutje

  • Lid
    • Jelle's Web
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/13, 15:32:26 »
Nou, ik ben in ieder geval helemaal blij.

Ik ga van de week beginnen met de systemen om te zetten. Zal volgens mij een hele verademing zijn t.o.v. Windows met al zijn Micro-Logica.
Ik had 1 windows-programma wat in het verleden niet goed werkte op de kleine laptop onder windows i.v.m. geheugenproblemen e.d. Echter, nu onder Unbuto (met wine) draait hij als een zonnetje. Dus dat belooft voor mij al veel goeds.

Ik wil iedereen die mij hier zoveel duidelijkheid heeft gegeven echt heel hartelijk bedanken. Ik hoop verder dat ik in de toekomst hier een positieve bijdrage kan gaan leveren.

Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/13, 15:36:05 »
Zet voor de titel van je starttopic even [Opgelost] als je wil, dan weten de helpers dat dit geen onopgelost probleem meer is.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/13, 16:10:22 »
nu onder Unbuto (met wine)

Tip: hou wel rekening met de risico's en beperkingen van Wine:
http://sites.google.com/site/computertip/wine

DarkEra

  • Gast
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/13, 16:15:22 »
Behalve bugvrij en stabiel, kun je bij 10.04 ook nog wat meer oude tutorials gebruiken die nog op het klassieke uiterlijk zijn gebaseerd.

Dat vind ik een zeer gewaagde uitspraak om te doen en zeggen dat 10.04 bugvrij zou zijn. Ik durf te wedden dat Ubuntu 10.04 niet bugvrij is en dat is trouwens geen enkel besturings systeem of programma. Wel is het stabieler en zitten er minder fouten in.

Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/13, 16:24:23 »
Dat is inderdaad een gewaagde uitspraak, daarnaast heb ik persoonlijk in 10.10 van het omgekeerde ook geen last gehad, dus dat het daar stikte van de fouten omdat het geen LTS is. En nu met 11.04 ook weer weinig problemen *even goed afkloppen*  ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: [Opgelost] Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/14, 17:07:40 »
Dat is inderdaad een gewaagde uitspraak, daarnaast heb ik persoonlijk in 10.10 van het omgekeerde ook geen last gehad, dus dat het daar stikte van de fouten omdat het geen LTS is. En nu met 11.04 ook weer weinig problemen *even goed afkloppen*  ;)

Ik moet jullie er wel gelijk in geven. Mijn uitspraak was niet zo doordacht, sorry. Ik moet ook eerlijk zeggen: Met 10.10 heb ik meer problemen gehad dan nu met 11.04.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/21, 08:18:02 »
Dat is inderdaad een gewaagde uitspraak, daarnaast heb ik persoonlijk in 10.10 van het omgekeerde ook geen last gehad, dus dat het daar stikte van de fouten omdat het geen LTS is. En nu met 11.04 ook weer weinig problemen *even goed afkloppen*  ;)
Wat niet voor iedereen geldt. Ik ben veel meer bugs tegengekomen in 11.04 dan in alle Ubuntu versies die ik hiervoor heb gehad (vanaf 9.04). Maar voor de meeste hardware voldoet 11.04 prima. Mijn ervaring is wel dat 10.04 net iets solider aanvoelt en net iets beter oob werkt dan 11.04. Wij zijn op de laptop van mijn vrouw ook weer terug gegaan naar 10.04 na 1.5 maand 11.04 gedraaid te hebben. Ikzelf draai nog wel 11.04 Xubuntu op de vaste PC, ik vind knutselen niet erg ;)

Offline Jubutje

  • Lid
    • Jelle's Web
Re: [Opgelost] Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/27, 16:56:37 »
Nou, we zijn twee weken verder en Ubuntu 10.04 draait helemaal naar tevredenheid als een zonnetje.

Blijf ik echter nog wel met in in mijn ogen belangrijke vraag zitten.
Hoe zit het met het updaten van de programma's?
Ik bedoel voor bijvoorbeeld Firefox, Thunderbird en de meeste andere software die via het Ubuntu Softwarecentrum is te installeren zijn nieuwere versies.
Voor Firefox zit ik nu bijvoorbeeld op versie 3.06 terwijl versie 4.veel allang beschikbaar is en versie 5 bijna komt. De nieuwere versies hebben ook meer functionaliteit e.d.

Kortom, ben ik veroordeeld tot dit, of kan ik op de een of andere manier programma's updaten?

jesse2314

  • Gast
Re: [Opgelost] Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/27, 17:33:34 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: [Opgelost] Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/27, 17:45:23 »
Jubutje, het is zo dat nieuwere versies niet direct worden geïntegreerd in bijv. de LTS, omdat het systeem stabiel moet draaien eerder dan met de nieuwste versies van software. Door het inbrengen van nieuwe versies kan het systeem ineens instabiel worden.
Canonical maakt Ubuntu ook voor bedrijven en daar gaat de stabiliteit voor op nieuwste versies.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: [Opgelost] Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/27, 18:49:14 »
Er zijn verschillende manieren om programma's te installeren.
Het 'Software centrum' is er een van, maar we zijn er niet perse aan gebonden.

Even een notitie:
Citaat
Hou er rekening mee dat deze methodes de veiligheid risico's kunnen verhogen.
- Je kan nieuwe pakketbronnen toevoegen met een ppa.
- Een .deb is een soort .exe installatie bestand voor Linux.
- Tarbal, .run bestand en nog meer.

Voor de installatie van FF5, hier zijn verschillende topics over.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 18:50:48 door Erik Krom »

Offline Jubutje

  • Lid
    • Jelle's Web
Re: [Opgelost] Ik ben om en wil overstappen.
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/27, 18:50:44 »
Nou, dat is dan helemaal duidelijk en goed te begrijpen.

Het probleem zit denk ik ook in mijn 'ouderwetse' Window$ denken.
Ik moet me nu gewoon nog de hele manier van werken met Ubuntu (linux) eigen maken.
Heb in ieder geval wel wat verder gaande documentatie aangeschaft dus het zal in de loop van de tijd wel goed komen met mij. =D


Oh ja, die installaties 'van buiten af' daar moet ik nog eens goed induiken want ik snap wat dat betreft nog niet veel.
Ik heb hier een spelletje in de downloads staan, maar de installatie is nog even hocus pocus voor mij.
(ben net een kleuter voor het eerst op de kleuterschool  XD )
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 18:54:47 door Jubutje »