Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?  (gelezen 3042 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Gepost op: 2016/05/03, 22:03:38 »
Reserve data opslaan kan met commando: #rsync -av --delete <bron> <bestemming> in Ubuntu. Weer terugzetten zou met het omgekeerde moeten door verwisseling van bron en bestemming? Is er meer daarbij nodig en wat dan te doen met de optie --delete?
VANADIUM: wat leveren die "snapshots" op en hoe ziet je script er uit?
Tevens hoe automatisch die backup te starten met programma in Cron?

Nu heb ik een FRITZ modem met een NAS door er HDD's aan te sluiten op de USB connectie.
Is deze bruikbaar als reserve data opslag? En is er een RIAD versie (0,1,2) op aan te sluiten met 1,2 of 3 harde schijven via een "switch"?
Heeft iemand ervaring hiermee: om een RIAD opstelling/programma te realiseren in Linux?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/03, 23:14:18 »
Raid is geen backup, dit is alleen belangrijk als je snel bij je data moet zijn, zonder tijd verlies.
Dus raid is geen extra backup.
Raid heb je niet nodig voor een backup, mag natuurlijk wel.

Via een swich kun je geen raid maken.

Ik zou eerst een een plan maken,
wat je wilt,
hoeveel data,
wat belangrijk is.
hoeveel geld en tijd je er voor over hebt,
En het belangrijkste, zoek op verschillende forums hoe je een backup maakt, want bijna niemand weet hoe dit gaat.
Dan pas wat gaan plannen of uitvoeren van je backup.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/04, 00:25:40 »
Sorry, ik tikte fout, het moet zijn RAID=Redundant Array of Independent Disks, dus een opslag verdelen over meerdere disks om hogere veiligheid te bereiken en/of snelheid te winnen. Dit is dus wel degelijk een uitvoering hoe je een backup kunt realiseren.
En natuurlijk moet er een plan achter zitten, bedoeling van mijn vraag was juist informatie verzamelen, bij mensen met ervaring, alvorens ook maar iets te gaan doen of kopen. RAID bestaat er ook in Software gedaante en daarover wil ik informatie verzamelen.
Verder natuurlijk over de vorm/uitvoering van de NAS op de Frittz!Box- ADSL- modem,  heeft iemand daar ervaring mee?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/04, 01:21:54 »
Raid heeft niks met een backup te maken.

youpie123

  • Gast
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/04, 01:35:30 »
Raid heeft niks met een backup te maken.
Dat is een beetje kort door de bocht Jan. Raid heeft zeer zeker ook als doel een hardwarematige backup van gegevens op schijven te zijn. Daar is het zelfs voor ontworpen.
Wat het echter niet doet is een kopie van bestanden maken in de vorm van een backup op een ander media.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/04, 02:28:40 »
Snapshots zijn een methode om je data te bevriezen. Ik probeer 3 backup methoden als voorbeeld te geven en wat er gebeurt. Het is maar een bedacht senario en kan dus wat belachelijk voorkomen ;)

De situatie:
Stel je maakt  elke dag om 17:00u een backup van je werk.
Op maandag heb je een paar fotos geplaatst.
Op dinsdag bewerk je een paar fotos en wis je een paar.
Op woensdag kom je er achter dat je de verkeerde fotos hebt gewist en dat er bij een van de fotos bij het wegschrijven iets fout is gegaan waardoor die nu corrupt is.

Senario 1: backup met rsync en de --delete optie:
1. Maandag avond zijn keurig alle fotos naar je backup gekopieerd
2. Dinsdag avond zijn de gewiste fotos ook op de backup gewist en alle fotos inclusief de beschadigde foto naar je backup gekopieerd.
3. Je kunt je gewiste fotos niet terug halen, want zijn al op backup gewist en ook je beschadigde foto is ook beschadigd op de backup

Senario 2: rsync
1. Maandag avond zijn keurig alle fotos naar je backup gekopieerd net als bij 1
2. Dinsdagavond worden alle bewerkte fotos overschreven
3. Je kunt de gewiste fotos wel terug halen, maar de beschadigde foto kan niet gerepareerd worden

Senario 3: gebruik rsnapshot of backintime voor snapshots
1. Maandag avond zijn keurig alle foto's naar je backup gekopieerd En in een snapshot geplaatst
2. Dinsdagavond wordt een 2e snapshot gemaakt waarin de bewerkte fotos komen en de gewiste fotos niet aanwezig zijn
3. Je kunt je gewiste fotos en ook de beschadigde foto in zijn orginele staat terug halen uit snapshot 1. Je moet de foto wel opnieuw bewerken, maar hij is ten,inste niet weg.

Senario 1 is geen backup! Het helpt alleen als je de data van de vorige dag wilt terug halen. Verde gaat je backup niet!
Senario 2 heeft als probleem dat de backup blijft groeien omdat gedelete files blijven staan. en je kunt geen oude versies van de bestanden terug halen.
Senario 3 laat ook gedelete files staan, maar keurig geordend per snapshot. Minder zoeken dus en je kunt opruimen door snashots na een bepaalde tijd te verwijderen. Verder heb je versie beheer. Ik had het voorbeeld nog kunnen uitbreiden met meerdere bewerkngen over meerdere dagen, maar dat snap je wel denk ik.


Voor cronjobs type je
crontab -e
De eerste keer moet je een editor kiezen. Ik zou nano nemen, die is het gemakkelijkst.
In de crontab type je:
@daily commando wat je wilt uitvoeren
Vul zelf je backup commando in. Deze wordt dan elke nacht om 12:00u uitgevoerd mits je computer aanstaat

Je kunt ook specifieke tijden instellen, maar daarvoor moet je de crontab maar eens opzoeken via google.

Die schijven aan de switch zijn prima als backup, maar ik zou die schijven op hun beurt ook weer backuppen, aangezien ze constant aan staan.

Terug zetten van rsync backups kun je met kopieren doen. Dan overschrijf je automatisch de bestanden. Backintime heeft zij eigen recovery systeem.
[/code]
« Laatst bewerkt op: 2016/05/04, 12:37:19 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/04, 08:20:45 »
Ik maak al jaren gebruik van rsnapshot uit de Ubuntu pakketbron. Deze set van scripts maakt met rsync (en hard links) automatisch iedere 4 uur een complete “snapshot” back-up van alle apparaten en opslag.

Rsnapshot is gebaseerd op een idee van Mike Rubel: Easy Automated Snapshot-Style Backups with Linux and Rsync.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/04, 08:47:28 »
Raid heeft niks met een backup te maken.
Dat is een beetje kort door de bocht Jan. Raid heeft zeer zeker ook als doel een hardwarematige backup van gegevens op schijven te zijn. Daar is het zelfs voor ontworpen.
Wat het echter niet doet is een kopie van bestanden maken in de vorm van een backup op een ander media.
Hier zit je toch fout.
Je kunt raid als extra bescherming gebruiken, bij uitval van 1 of eer schijven, hier is het ook voor gemaakt, zodat je als bedrijf/thuis gewoon nog aan je files kunt komen.
Maar het is geen backup, dus het heeft niks met een backup te maken, veel denken van wel, maar dat is juist fout.
Een backup bijv kan nooit op dezelfde pc staan, dus externe hd's(die altijd vast zitten aan de pc), extra hd in pc waar copie staat, etc
Hierdoor is raid nooit een backup.
Daarom zeg ik ook , zoek op diverse forums hoe een backup te maken, bijna niemand weet hoe dit gaat, dus een goede backup maken. Veel denken dat ze het weten, maar het zijn maar weinige die het kunnen.
Backup maken kost tijd/onderhoud en geld, kan snel veel geld worden als je een goede backup maakt, en onderhoud daar vallen vaak de gaten in je backup, dus om tijd te maken om het te doen.

Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/04, 10:42:01 »
RAID != RAID  ;)

Er is een wereld van verschil tussen RAID-0 en RAID-1
(en 2/3/4/5/6....)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/04, 11:19:01 »
Een backup is een reservekopie van je gegevens. Je backup moet toelaten de gegevens terug te plaatsen als er gegevensverlies is door menselijke fout of hardware falen. Een raid (een versie dan waarbij gegevens gedupliceerd worden) moet je niet zien als een backup, maar wel als een maatregel die het falen van de harde schijf minder waarschijnlijk maakt (als één van de schijven het begeeft, valt het systeem niet meteen plat).

Ik heb een handmatig backup systeem, dat aangeroepen wordt met het scriptje bkup in mijn ~/bin directory. USB wordt aangekoppelt, scriptje wordt aangeroepen.

Stel mijn bron is "/home/vanadium/Documents/" en de bestemming is de USB schijf "/media/vanadium/Elements/bk/Documents". Volgende twee lijntjes zorgen hier voor een backup met snapshots:
rsync -av --delete --link-dest="/media/vanadium/Elements/bk/Documents" "/home/vanadium/Documents/" "/media/vanadium/Elements/bk/Documents-new"
mv "/media/vanadium/Elements/bk/Documents" "/media/vanadium/Elements/bk/Documents-$date"; mv "/media/vanadium/Elements/bk/Documents-new" "/media/vanadium/Elements/bk/Documents"
Het eerste commando maakt de eigenlijke reservekopie in een folder met dezelfde naam maar met "-new" toegevoegd . Via de optie --link-dest wordt ervoor gezorgd dat bestanden die niet veranderd zijn, gelinkt worden aan het bestand dat al in de vorige backup aanwezig was.

De tweede lijn voegt aan de naam van de oorspronkelijke backup de datum toe, en hernoemt daarna de nieuwe backup, zodat die volgende keer weer als linkbestemming kan gebruikt worden voor een nieuwe backup.

Ik hou er enkele harde schijven op na voor verschillende backups. Mijn script laat toe deze commando's meerdere keren aan te roepen met verschillende "bronnen" en "bestemmingen", waarbij iedere keer gecheckt wordt of de schijf wel aan de computer hangt of niet. Dit laatste wordt gedaan door te checken of de bron en bestemmingsfolder wel aanwezig zijn met de test -d in bash.

#!/bin/bash

function backupinc {
if [ -d $1 ]
then
if [ -d $2 ]
then
rsync -av --delete --exclude '*/ImapMail/*' --link-dest="$2" "$1" "$2-new"
mv "$2" "$2-$date"; mv "$2-new" "$2"
else
echo "Destination $2 not available"
fi
else
echo "Source $1 not available"
fi
}

date=$(date "+%Y-%m-%dT%H:%M:%S")
backupinc "/home/vanadium/Documents/" "/media/vanadium/Elements/bk/Documents"

« Laatst bewerkt op: 2016/06/27, 09:50:13 door vanadium »

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/04, 11:26:24 »
Hoi Vanadium,

Da's idd op een mooie simple manier backups regelen met snapshots en rsync. Waarom heb je hier de voorkeur aan boven een oplossing als rsnapshot of backintime?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/04, 11:29:54 »
Hoi Vanadium,

Da's idd op een mooie simple manier backups regelen met snapshots en rsync. Waarom heb je hier de voorkeur aan boven een oplossing als rsnapshot of backintime?
Ik had al een werkend scriptje op basis onder meer van  de pagina waar testcees naar verwees: ik had geen behoefte om verder te zoeken of met nieuwe tools te leren werken  :)

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/04, 11:41:39 »
Vanadium, veel dank, kost me wel wat studeren. Heb er wel voor over na de support van mke. Zo'n forum is een openbaring aan kennis!
mke, ook mijn dank,  ben ik naar je URL gegaan en brutaal reactie gegeven, wellicht stoort dat op je website?
Was bedoeld als mail over hplip en je NAS

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/04, 11:47:02 »
Vuurvosje: Heb je ervaring met die RAID's?
Aan Fritz!Box te hangen? Standaard kan er een enkele USB-HDD aan (als NAS).

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/04, 12:00:11 »
Vanadium, veel dank, kost me wel wat studeren. Heb er wel voor over na de support van mke. Zo'n forum is een openbaring aan kennis!
mke, ook mijn dank,  ben ik naar je URL gegaan en brutaal reactie gegeven, wellicht stoort dat op je website?
Was bedoeld als mail over hplip en je NAS
Geen probleem. Dat blog hou ik helaas op dit moment niet meer bij. Zou eigenlijk weer eens wat moeten doen, maar moet daarvoor een nieuw onderwerp hebben. De laptop werkt gewoon, en heeft geen nieuws waarover ik kan bloggen.
;)

Ik zal later antwoord op je vraag geven voor zover ik dat kan.

Je kan trouwens prima snapshots maken met rsnapshot en backintime. Ik heb zelf ervaring met backintime en die heeft ook een mooie grafische frontend. Daarmee regel je zeer eenvoudig je backups: welke folders, de retentie tijd van de snapshots, de plekken van de backups en het schedulen. Bij mij werkte het uitstekend. Vanadium's oplossing is voor een echte Nerd natuurlijk wel mooier, dan heb je echt alles zelf gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/04, 13:08:16 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/06/14, 22:03:32 »
Vanadium: in je antwoord op 4 mei j.l. heb je nogal eens aanhalingstekens gebruikt.
Bedoel je daarmee: vul zelf jouw eigen locaties hier voor in de plaats en laat die " daarbij weg?
 Staan  in je script $1 soms wel en soms geen " er om heen, waarom ?

Verder op, in je script, "$1", geldt hier hetzelfde of is $1 beter?

Tenslotte, is de laatste regel het woord backupinc het einde van de script of de aanroep er van?
En ook hier kunnen " " vervallen bij invullen van je eigen opslag locatie?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/06/14, 22:15:31 »
De aanhalingstekens zijn er om spaties in bestandsnamen op te vangen. Als je bestandsnamen géén spaties bevatten, dan zijn de aanhalingstekens niet nodig. $1 is je bestandsnaam als dusdanig. "$1" is hetzelfde, maar met aanhalingstekens er omheen.

Het script begint met het definieren van een functie "backupinc":
function backupinc {
    ...
    }
Op zich doet dat niets. Er gebeurt enkel iets als je de functie effectief aanroept: dat gebeurt in de laatste lijn.

backupinc "/home/vanadium/Documents/" "/media/vanadium/Elements/bk/Documents"
De functie heeft twee argumenten. Het eerste argument, /home/vanadium/Documents/, wordt toegewezen aan de variabele $1 in de functiedefinitie. Het tweede argument wordt $2.  Zo zal
if [ -d $1 ]
in de functiedefinitie vertaald worden als
if [ -d /home/vanadium/Documents/ ]
in mensentaal: "als die betreffende folder bestaat, doe dan ..." (wellicht zet ik hier ook beter aanhalingstekens rond de $1).
 
In mijn voorbeeld waren de aanhalingstekens nu niet nodig geweest omdat er geen spaties in de bestandsnamen zitten.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/06/21, 22:18:02 »
Vanadium, ik heb een aantal overeenkomstige scripts uitgeprobeerd, zie bijgaande 2 files.

De response (b)lijkt afhankelijk van wel of niet de verwijzing #!/bin/bash op te nemen als 1e regel in de scripts.
bij allen heb ./file gebruikt, omdat ik nog niet snap hoe die verwijzing naar /bin/bash werkt, scripts opnemen in /bin?
Tenslotte is mij ook niet duiddelijk wat de laatste regel in jouw RSync script voor dient, zie mijn function-2.
Daarin lijkt het dat de argumenten er NIET toe doen en wordt er altijd de tekst in de laatste regel overgenomen.
M.a.w. kun je in jouw RSync een bron en destination vrij kiezen, door deze in de argumenten opte nemen? 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/06/22, 12:31:59 »
bij allen heb ./file gebruikt, omdat ik nog niet snap hoe die verwijzing naar /bin/bash werkt, scripts opnemen in /bin?
Die #!/bin/bash regel dient enkel om aan het besturingssysteem te vertellen met welke interpreter de commando's moeten uitgevoerd worden. bash is waarschijnlijk de standaard, dus het werkt ook als je die regel weglaat. Het is een goede gewoonte die regel erin te laten.
Citaat
Tenslotte is mij ook niet duidelijk wat de laatste regel in jouw RSync script voor dient, zie mijn function-2.
Het eerste gedeelte van het script, function backupinc { ... }, definieert een functie, een command zeg maar, met de naam backupinc. Eens de functie werd gedefinieerd, kan je ze gebruiken door ze als een commando aan te roepen. Dat is wat er in de laatste regel van mijn script gebeurt:
backupinc "/home/vanadium/Documents/" "/media/vanadium/Elements/bk/Documents"
Het in het script zelf gedefinieerde commando wordt hier nu aangeroepen met twee argumenten, namelijk de bron en de bestemming.

Citaat
Daarin lijkt het dat de argumenten er NIET toe doen en wordt er altijd de tekst in de laatste regel overgenomen.
M.a.w. kun je in jouw RSync een bron en destination vrij kiezen, door deze in de argumenten optie nemen?
Dat is inderdaad zo: maijn argumenten zijn "hard" geencodeerd zodat het voor mij volstaat eenvoudig het script "bk" aan te roepen om mijn gewenste backup uit te voeren. In werkelijkheid heb ik daar een aantal commando's voor verschillende backups. De functie is zodanig gemaakt, dat een backup niet wordt doorgevoerd als bron of bestemming niet aanwezig zijn.

Als je een script wil waarbij je telkens zelf de argumenten wil doorgeven, dan kan je rechtstreeks de functiedefinitie gebruiken:
#!/bin/bash
if [ -d $1 ]
then
if [ -d $2 ]
then
rsync -av --delete --exclude '*/ImapMail/*' --link-dest="$2" "$1" "$2-new"
mv "$2" "$2-$date"; mv "$2-new" "$2"
else
echo "Destination $2 not available"
fi
else
echo "Source $1 not available"
fi
Nu definiëren we geen functie meer: de commando's van de functie worden nu rechtstreeks uitgevoerd. $1 en $2 worden hierbij vervangen door de argumenten die je aan de commandolijn meegeeft bij het aanroepen van het script.

Ik verwacht dat het ook zal werken door eenvoudig het script te behouden, maar de laatste regel te vervangen door
backupinc "$1" "$2"

Bij het aanroepen van het script moet je zelf ook nog eens de argumenten omringen door aanhalingstekens  wanneer ze spaties bevatten.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/06/22, 13:28:08 »
Sorry, voor mijn wellicht erg simpele vragen, maar ik heb nog geen enkele ervaring met shell scripting.
Je antwoorden maken het dat ik verder durf er mee, dank.
Er moet heel wat te automatiseren zijn met scripts en naar ik meen is dat de enige manier in de Ubuntu "server" editie.
Ga dat zeker ook eens proberen naast de Desktop versie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/06/22, 13:40:40 »
Als je één simpel commando zoals "echo Hier ben ik" in een tekstbestandje zet met de regel #!/bin/bash erboven, heb je al een shell script. Dat is zeker niet iets wat gereserveerd is voor servers.

Maak in je home directory een folder "bin" aan. Log eens uit en log dan weer in. Vanaf nu zal je een script dat je in die folder plaatst, zonder meer kunnen uitvoeren door de naam van het bestand aan de commandolijn in te geven.

Open eens gedit. Voeg in het lege document toe:
#!/bin/bash
echo Hier ben ik
Bewaar het bestand in je bin directory met de naam "hallo" (zonder extensie). Type nu "hallo" aan de terminal: je hebt zojuist een nieuw commando gemaakt.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/06/24, 23:53:05 »
Vanadium; die Rsync wil me niet erg lukken, zie bijlage.
Oorspronkelijke files zitten in folder docs en duplo vormt de backup folder.
duplo-new wordt wel gegenereerd, mar bevat alleen de 2 files van docs, de oorspronkelijke file 3 en 4 zijn niet meer te vinden.

Ook het commando: <mv duplo duplo-$date> levert enkel een rare folder met streepje op, nl: "duplo-" en datum is ongewijzigd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/06/27, 10:02:44 »
Wat $date betreft: mijn fout: ik vergat het commando in te voegen dat de variabele $date aanmaakt:
date=$(date "+%Y-%m-%dT%H:%M:%S")
Hierbij wordt tussen de haakjes het commando "date" uitgevoerd, wat de huidige datum oplevert in het formaat "2016-06-27-12:00:00". Dit wordt toegewezen aan de variabele "date", die je kan gebruiken als $date.

In jou bron, /proef/doc/ zitten twee bestanden file1 en file2. Het is dus normaal dat ook in je bestemming, "duplo-new" enkel file1 en file2 aanwezig zijn.

Jou commando vraagt eventueel te linken met reeds bestaande reservekopieën in "duplo". Daar zijn echter alleen file3 en file4 aanwezig, die geen deel uitmaken van de backup. Mochten daar identieke versies van file1 en file2 aanwezig zijn als onder doc, dan zouden de nieuwe kopieën in duplo-new aangemaakt worden als harde links naar die bestanden. Zo nemen die ongewijzigde bestanden maar één keer plaats in in je backup-folders.  Aangezien file1 en file2 daar niet aanwezig zijn, kan geen link gemaakt worden, maar wordt een nieuwe kopie gemaakt in duplo-new.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #23 Gepost op: 2016/06/27, 13:22:15 »
Vandium veel dank: die command-line (CLI een machtig hulpmiddel  zodra je het verstaat) wordt mij steeds duidelijker, maar elke letter moet dan ook kloppen.
Ik maakte een beginners fout door in je rsync cmd in de bron "/home/vanadium/Documents/", die laatste / weg te laten, waardoor nu juist de inhoud (content) er van bedoeld wordt.
Inmiddels is dat (rsync zelf) nu wel gelukt

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe Backup en restore realiseren m.b.v. RSYNC?
« Reactie #24 Gepost op: 2016/06/27, 18:19:21 »
Vanadium, zie bijlage: rsync zelf ging prima, maar cmd < mv Docs Docs-$date> levert nog problemen, o.a. ontstaat er naast Docs (met oude datum) Docs-2016* (met de nieuwe datum) en dit laatste was de bedoeling voor Docs zelf?