Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDM is niet meer mijn standaard opstart.  (gelezen 660 keer)

Tuskon

  • Gast
KDM is niet meer mijn standaard opstart.
« Gepost op: 2007/08/19, 14:12:00 »
Ik heb een foutje gemaakt. Ik probeerde mijn laptop te beschermen dmv weer een inlog te gebruiken voor de veiligheid.
Nu weet ik niet meer precies waar en wat ik verkeerd heb gedaan maar probeer het toch uit te leggen.
Ik heb ergens gekozen om het start scherm te gebruiken. En nu start de laptop op, alleen blijf ik een zwart scherm houden met als cursor het klokje.
Na een tijdje wachten werkt de scherm beveiliging nog wel want dan word alles zwart. Maar dit is niet mijn ingestelde scherm beveiliger.

Als ik de laptop uitschakel via de knop werkt dit ook nog maar zie boven aan dat KDM niet meer mijn standaard is.

Ik druk bij het opstarten in grub maar zie niet via edit dat ik iets kan verhelpen.

Kan iemand mij helpen? ik gebruik kubuntu

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
KDM is niet meer mijn standaard opstart.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/28, 01:29:52 »
Tuskon, het heeft waarschijnlijk niets met grub te maken, maar de wijzigingen die je per ongeluk hebt doorgevoerd. Wat je het beste kan doen is het bestand /etc/X11/xorg.conf te overschrijven met een oudere backup.

Probeer eens:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf.1 /etc/X11/xorg.conf

Nu wordt er gevraagd of je het bestaande bestand wilt overschrijven en Ja, natuurlijk wil je dat ;)

Indien je niet graag in een CLI werkt, kan het ook met de bestandsmanager Midnight Commander (in root mode), als je die hebt geïnstalleerd.

Opstarten met:

sudo mc

Als dit een foutmelding geeft, installeer MC dan met:

sudo apt-get install mc

Nadat je MC hebt opgestart, ga dan in beide panelen naar de directory /etc/X11 en selecteer het bestand xorg.conf.1

Druk vervolgens op [F5] (Kopiëren) en hernoem het bestand naar xorg.conf

Noot: er zijn meerdere xorg.conf backup bestanden met oplopende nummers, xorg.conf.1 is de oudste backup en xorg.conf.4 (bijvoorbeeld) het nieuwste (hoe hoger het getal, hoe recenter).

Succes ;)
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B