Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bad sectors  (gelezen 641 keer)

bad sectors
« Gepost op: 2012/12/13, 18:00:08 »
Ik heb 22 slechte sectoren op mijn 500 Giga schijf met alleen Ubuntu 12.04 LTS als OS en diverse gebruiksbestanden. In zijn geheel heeft de schijf nog maar 8,2 % in gebruik.
- Is dit alarmerend? Moet ik voor de dood van deze schijf vrezen?
- of wat is het beste programma om de 'bad sectors' uit te schakelen?

De laatste tijd heb ik vrij regelmatig dat Ubuntu bevriest, zocht naar een oplossing, die ik echter niet vond en moest meerdere malen harde restart toepassen. Ik heb het vermoeden dat dit voor de HD niet zo fijn was.
Nu heb ik overigens (op dit forum) gevonden dat Alt-Prntscrn-K wel helpt en de bevriezing oplost. Super !!!

Maar die bad sectoren blijven.
Graag enige hulp
Ubunturolf

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: bad sectors
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/13, 18:03:31 »
Ik heb 22 slechte sectoren op mijn 500 Giga schijf met alleen Ubuntu 12.04 LTS als OS en diverse gebruiksbestanden. In zijn geheel heeft de schijf nog maar 8,2 % in gebruik.
- Is dit alarmerend? Moet ik voor de dood van deze schijf vrezen?
- of wat is het beste programma om de 'bad sectors' uit te schakelen?

De laatste tijd heb ik vrij regelmatig dat Ubuntu bevriest, zocht naar een oplossing, die ik echter niet vond en moest meerdere malen harde restart toepassen. Ik heb het vermoeden dat dit voor de HD niet zo fijn was.
Nu heb ik overigens (op dit forum) gevonden dat Alt-Prntscrn-K wel helpt en de bevriezing oplost. Super !!!

Maar die bad sectoren blijven.
Graag enige hulp
Ubunturolf
- Zo snel mogelijk je documenten veilig stellen op een ander, extern medium;
- Deze schijf wegdonderen (wegens volstrekt onbetrouwbaar en van kwaad tot erger);
- Nieuwe schijf kopen.

Re: bad sectors
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/13, 20:41:26 »
Tegen bad sectors op de hdd kan je helaas goed als niets doen.
De kans dat de hdd aan het overlijden is helaas idd groot.

Hoelang de hdd het uit houd is niet te zeggen.
Kan nog jaren zijn, maar het kan ook de volgende minuut over zijn.

Bestanden zo snel mogelijk naar een andere opslag kopiëren en komende tijd zoeken naar een nieuwe.

Offline atomos

  • Lid
Re: bad sectors
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/13, 22:57:54 »
De hd niet weg donderen maar kijken of je nog garantie hebt op je HD.
zo heb ik al 3 hd's kunnen omruilen.
Je gaat naar de website van b.v.b. westerdigital, suport, warrenty & RMA .... en controleer daar je serial nummer of je nog garantie hebt, zo een nummer aanvragen met de reden waarom en opsturen. Na een week of een paar weken heb je een nieuwe hd terug.
Wel je hd goed inpakken, liefst in zo een hd doos (heeft een computerboer wel)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline RikRik

  • Lid
Re: bad sectors
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/15, 17:54:55 »
Mijn HD heeft volgens SMART ook slechte sectoren. Met de Ultimate boot cd kan je de HD scannen , de E S tool speciaal voor m'n Samsung HD kan geen slechte sectoren vinden, volgens deze tool is de schijf 100%. Oké.  De vraag is dan ook, hoe had je de slechte sectoren gevonden ?
http://www.ultimatebootcd.com/