Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren en vooraf bekijken van Ubuntu  (gelezen 560 keer)

Leviwosc

  • Gast
Installeren en vooraf bekijken van Ubuntu
« Gepost op: 2008/02/19, 17:09:37 »
Beste Lezers,

Een tijd geleden heb ik van een kennis een Ubuntu-cd gekregen. Ik ben nu nog een windows gebruiker en hij heeft mij min of meer bekeerd tot Linux. Maar om eerlijk te zijn, weet ik nog helemaal niks van Linux. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat Linux een stuk stabieler is dan windows en dat het vrije software is, maar hier houdt het dan ook wel een beetje bij op.

Nu ik dat Ubuntu-cd'tje heb (version 6.06 LTS for your PC) wilde ik dan wel eens zien hoe dat er ongeveer uit komt te zien, Linux dan hè! Wanneer ik die cd-rom in mijn diskdrive stop en het systeem opnieuw opstart, krijg ik keurig netjes het logo van Ubuntu te zien en een keuzemenu; hieruit kan ik een aantal opties kiezen waaronder 'starten en installeren van Ubuntu'. Welnu, die optie heb ik dan geselecteerd, ik druk op enter en vervolgens krijg ik de volgende boodschap op mijn scherm.

Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel
[4294668.001000] .. MP-BIOS bug: 8254 timer not connected to IO-APIC
[4294668.001000] Kermel panic - not syncing: IO-APIC + timer doesn't work!
Boot with apic=debug and send a report. Then try booting with the noapic option
[4294668.001000]

En gezien het feit dat ik een vreselijke atechneut ben, heb ik geen flauw idee wat te beginnen. Ik heb nog gezocht in BIOS naar iets wat lijkt op IO-APIC of gewoon APIC; maar het mocht allemaal niet baten. Eerlijk gezegd ben ik bang dat hier al mijn Linux avontuur ophoudt en dat ik het toch maar verder moet doen met Windows XP.

Ik hoop dat ondanks het lange verhaal, iemand dit toch iets zegt en hier iets zinnigs op kan zeggen, mij kan helpen of me een tip kan geven. Mocht je althans trachten iets uit te leggen, beeld je dan in dat ik je grootvader ben. :) En ik zal hierbij Albert Einstein parafraseren: "Je begrijpt iets pas echt als je het aan je oma kunt uitleggen." Dit alles onder het motto, "leg het me alstublieft heel simpel en rustig uit."

Met vriendelijke groet,
Ron

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren en vooraf bekijken van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/19, 17:15:59 »
Opstarten met de noapic optie (energiebeheer uitschakelen). Als volgt:
In het opstartscherm van de CD: druk op F6
tik dan in: noapic (zonder spatie ervoor of erna, gewoon direct in de opstartregel die je dan te zien krijgt).

en druk op Enter.

Nu gaat het waarschijnlijk wel.

Overigens: je kunt beter de nieuwste versie van Ubuntu pakken, 7.10. Veel gebruikersvriendelijker. Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen

Leviwosc

  • Gast
Installeren en vooraf bekijken van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/19, 19:03:11 »
Hallo Pjotr123,

Hartelijk dank voor je tip! Ja het heeft gewerkt, door 'noapic' in te geven en op enter te drukken, ging ik ineens verder. Toch werd het vanaf dat moment allemaal vrij complex, er werd gesproken over servers, commands, roots e.d. en dat gaat mij echt allemaal boven m'n petje!

Ik denk dat ik jouw advies op ga volgen en eens ga spelen met 7.10

Nogmaals dank voor je snelle hulp en goede advies.

Groet,
Ron