Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] grotere virtuele schijf via WUBI  (gelezen 1969 keer)

[OPGELOST] grotere virtuele schijf via WUBI
« Gepost op: 2010/06/04, 11:35:56 »
Ik heb als nieuweling in Ubuntu-land nu een complete pc met Ubuntu draaien (excellent!) en ben op een andere pc aan het experimenteren met wubi (dus een Ubuntu-"partitie" onder Windows 7). Bij installatie is 30 GB het maximum volume van de virtuele schijf. Is die te vergroten, liefst bij de eerste installatie? Er schijnen ook achteraf mogelijkheden te zijn maar die snap ik niet goed (bijvoorbeeld met wubi-add-virtual-disk maar ik heb geen idee hoe ik dat moet runnen).
« Laatst bewerkt op: 2010/06/04, 14:30:52 door koolsbergen »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/04, 11:42:06 »
Geen antwoord op je vraag (ik weet het niet), maar wel dit: je kunt je computer ook op een technisch betere manier tweevoudig opstartbaar maken (dus met behoud van Windows). Wubi kan, maar heeft z'n beperkingen. Dit is de betere methode: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Re: grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/04, 12:25:12 »
Dank Pjotr! Ben jij de Pjotr van die geweldige Ubuntu-startersgids? Mijn complimenten, daar heb ik pas echt iets aan!

Ik weet dat een echt dual boot-systeem de voorkeur verdient maar wil even door met wubi. Ik ben doodsbenauwd om via partitionering onherstelbare dingen te doen. Ik probeerde dat ook op de oudere pc die nu compleet Ubuntu is, waarbij ik wel een verborgen Windows-opstartpartitie intact hield maar onverwacht de rest van Windows verspeelde. Geen ramp, die pc was in feite al gereserveerd voor Linux.
Toch wil ik de huidige (nieuwe) pc hier nog niet aan wagen, ook omdat ik hoe dan ook een aantal Windows-programma's nodig zal blijven hebben.
Anyway, dank voor het meedenken.
Nico

Offline vanadium

  • Lid
Re: grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/04, 12:59:12 »
Citaat
Ben jij de Pjotr van die geweldige Ubuntu-startersgids?
That's the man!

Linux is zeer flexibel voor wat betreft je bestandsindeling. Voor een wubi installatie zou je een minimale grootte kunnen aanhouden, voldoende voor je systeem en home. 10, 15 Gb is ruim voldoende. De gegevens zelf (documenten, foto's) laat je dan op de Windows partitie staan. Met een symbolische link in je home directory blijft het net aanvoelen, alsof die bestanden in je home directory staan.

Voor een dual boot (of het nu wubi of een afzonderlijke partitie is), vind ik dat de beste combinatie: vanuit beide besturingssystemen werk je met dezelfde documenten.

Re: grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/04, 13:20:45 »
OK, dat is duidelijk.
Voor een deel deed ik dat al zo, namelijk het openen in Ubuntu van bestanden op de Windows-partitie. Ik zie in Ubuntu echter alleen partities en externe schijven waar Windows niet opstaat. Is ook de Windows-partitie zelf ergens te vinden in het Ubuntu-bestandssysteem?

Re: (OPGELOST) grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/04, 14:30:22 »
Ik ben eruit. Hoe ik die grotere virtuele schijf maak is me nog niet goed duidelijk maar ik heb een praktische oplossing.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [OPGELOST] grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/05, 17:04:24 »
Een virtuele schijf kan je mogelijk met LVPM vergroten. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Wel kan je een extra virtuele schijf bijmaken en bijvoorbeeld voor een aparte (virtuele) home partitie. Zie de engelstalige wiki:

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How do I resize the virtual disks?

 * De link krijg ik niet goed in het forum, knip en plak eventueel bovenstaande regel helemaal in je browser.

Wubi kan, maar heeft z'n beperkingen.
De "beperking" is dat nog steeds het Microsoft bootmenu, Microsoft NTFS en de partitie-indeling gebruikt wordt. Meer niet. Anderen noemen dat juist het voordeel van Wubi.  :)
Ernstig genoeg om geen wubi te gebruiken en te kiezen voor grub en ext2/3/4 partities te maken. Maar dat onderwerp is zo offtopic. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/05, 20:06:13 »
De "beperking" is dat nog steeds het Microsoft bootmenu, Microsoft NTFS en de partitie-indeling gebruikt wordt. Meer niet. Anderen noemen dat juist het voordeel van Wubi.  :)
Ernstig genoeg om geen wubi te gebruiken en te kiezen voor grub en ext2/3/4 partities te maken. Maar dat onderwerp is zo offtopic. :P

Wees dan wel even volledig, graag. Anders verteken je de werkelijkheid. En daar schiet niemand iets mee op.
Verdere nadelen van Wubi:
- Bestandsherstel is lastiger;
- Bestandssysteem - in - bestandssysteem is een extra laag van complexiteit. Mogelijk veroorzaakt dit enig verlies van systeemkracht.

@koolsbergen: je eerdere probleem met verlies van Windows is mogelijk veroorzaakt doordat je al vier primaire partities had, waarvan geen als uitgebreide partitie (extended). In dat geval moet je één primaire partitie opofferen voor Ubuntu. Uitleg: http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren#TOC-Primaire-partities-en-logische-part

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [OPGELOST] grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/05, 20:31:30 »
De "beperking" is dat nog steeds het Microsoft bootmenu, Microsoft NTFS en de partitie-indeling gebruikt wordt. Meer niet. Anderen noemen dat juist het voordeel van Wubi.  :)
Ernstig genoeg om geen wubi te gebruiken en te kiezen voor grub en ext2/3/4 partities te maken. Maar dat onderwerp is zo offtopic. :P

Wees dan wel even volledig, graag. Anders verteken je de werkelijkheid. En daar schiet niemand iets mee op.
Verdere nadelen van Wubi:
- Bestandsherstel is lastiger;
- Bestandssysteem - in - bestandssysteem is een extra laag van complexiteit. Mogelijk veroorzaakt dit enig verlies van systeemkracht.

@koolsbergen: je eerdere probleem met verlies van Windows is mogelijk veroorzaakt doordat je al vier primaire partities had, waarvan geen als uitgebreide partitie (extended). In dat geval moet je één primaire partitie opofferen voor Ubuntu. Uitleg: http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren#TOC-Primaire-partities-en-logische-part

Pjotr, niet om jou aan te vallen, maar verteken je de argumenten niet met mogelijke argumenten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/05, 20:40:58 »
Pjotr, niet om jou aan te vallen, maar verteken je de argumenten niet met mogelijke argumenten?

Nou, nee, dat vind ik niet....  :)

Het eerstgenoemde nadeel staat vast, en het tweede is beslist een reële mogelijkheid. Mag dus ook worden genoemd, vind ik.

Maar enfin, terug terzake, stel ik voor. Want anders krijgen we een discussie waar de vraagsteller niet veel aan heeft, denk ik.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 00:35:25 »
Geen antwoord op je vraag (ik weet het niet),
Dat je het antwoord niet weet is geen probleem. Maar waarom iedere gelegenheid aangrijpen om het wubi project af te kraken. Los van het feit of je theoretisch gelijk hebt zijn veel mensen heel blij met wubi. :)

Ik weet dat een echt dual boot-systeem de voorkeur verdient maar wil even door met wubi.
Wat jij wil koolsbergen. Dit forum is voor ondersteuning van Ubuntu, inclusief de installatie via Wubi. Stel gerust je vraag. :)

Ik ben eruit. Hoe ik die grotere virtuele schijf maak is me nog niet goed duidelijk maar ik heb een praktische oplossing.

Welke oplossing heb je gebruikt? Heb je een extra virtuele schijf gemaakt of gebruik je de opslag van de Windows host? Ik heb wel nieuwsgierig.

- Bestandsherstel is lastiger;
- Bestandssysteem - in - bestandssysteem is een extra laag van complexiteit. Mogelijk veroorzaakt dit enig verlies van systeemkracht.

In theorie: kan zijn, maar in de praktijk anno 2010 is "storage  virtualisatie" (Bestandssysteem - in - bestandssysteem) al niet eens "hot" meer, maar algemeen gebruik.  :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: [OPGELOST] grotere virtuele schijf via WUBI
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/06, 09:33:41 »
Mijn praktische oplossing was het maken van een doorverwijzing in het Ubuntu-bestandsbeheer naar de host (Windows) waardoor de in Windows bestaande documenten en afbeeldingen ook vanuit Ubuntu te benaderen en bewerken  zijn.
Intussen hje ik ook het script voor een virtual disk gerund  en dat werkt prima. Ik heb nu dus een home-map en een home-backup-map (= de vorige situatie). Voor zover ik kan nagaan is alles netjes naar de nieuwe home-map verplaatst dus zal ik de backup dezer dagen verwijderen.