Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux  (gelezen 885 keer)

FrSu

  • Gast
Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Gepost op: 2013/05/05, 09:02:53 »
Ik vind de huidige partitiebrei op mijn Vivobook aangemaakt door Win 8 een rommelige toestand met onnodig schijfverbruik en dan heb ik het zelf nog erger gemaakt door er Linux naast te zetten :o

Ik zou uiteindelijk naar 3 hoofdpartities willen: 1 voor Win, 1 voor Data van Win en 1 voor Linux.

Ik vraag me af of het mogelijk is het recovery systeem van Win 8 op een USB te zetten, zodat ik "schoon' kan beginnen.

FrSu

  • Gast
Re: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/05, 09:50:00 »
Ik vond deze website: http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/create-a-recovery-drive-in-windows-8/7261

Hierin wordt, dacht ik, uitgelegd dat er 2 mogelijkheden zijn:

- 1ste is alleen een opstart USB maken, dan ben je een 1 GB USB nodig en dan kan alleen de recovery opstart partitie weggegooid worden,
- 2de is een volledige recovery USB met het complete Windows systeem, dan ben je minimaal een 16 GB USB nodig en dan kan de partitie waarin de Win ISO zit ook weg.

IK zou dan voor een volledige willen kiezen.

Hoe herken je de beide verschillende partities? Heb even via Gparted gekeken. De Recovery is ca. 900 Mb groot en de complete Win is 20 GB groot en heet Restore. Ze zijn beide hidden. Wil even een plaatje van mijn partitiebrij toevoegen, maar weet niet hoe dit hier te doen. Moet iets tussen 2 img dingen, maar krijg het niet voor elkaar.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/05, 10:23:26 door FrSu »

Offline Gamer

  • Lid
Re: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/05, 10:31:46 »
De HP en del computers die ik voorbij heb zien komen. Zat er een speciaal programma op de computer om de inhoud van de recovery partiti naar CD/DVD te kopieren.
Waarna de recovery partiti vrijkwam.
Wellicht is dit ook op jou computer aanwezig.
Ik gok even dat het een laptop/notebook is van ASUS.
kijk dan even op de volgende pagina.

http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage=nl-nl&p=3&m=ASUS%20VivoBook&s=480&hashedid=n/a&os=&no=1775
« Laatst bewerkt op: 2013/05/05, 10:34:56 door Gamer »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/05, 13:13:44 »
De nieuwe Windows versies (7-8) gaan voor 3 partities
Uefi, System boot en Systeem.
Dan nog je recover partitie.
Liefst alle vier als primaire partitie, dan kun je er tenminstie niet eenvoudig een ander besturingsysteem op zetten.
Wel eens geprobeerd EERST Linux installeren daarna Win, gevolgd door boot reparatie of installeren van EasyBCD ?
Dan blijft Win van je partities af (niet van de Grub boot)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Re: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/09, 09:36:08 »
Gezien de laatste berichten dat er straks een of meerdere Win 8 updates komt waarvoor je ook betalen moet, wordt de kans steeds kleiner dat het een dualboot blijft. Komt in de komende 2 maanden meer duidelijkheid over, eind juni zou de eerste grote update komen.

Re: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/09, 23:54:32 »
Ik heb de hele recovery (Windows 8) er af gedonderd en een windows 8 installatie CD gedownload. De hele schijf gewist, al die gekke UEFI en andere partities verwijderd. Dus helemaal kaal. Dat gekke secure boot uit gezet en eerst W8 erop gezet op een primaire Partitie. Daarna Ubuntu 12.04 erop gezet met aparte Home partitie (Waarom Home apart, dat weet ik niet meer) en de ruimte die ik over had heb ik een logische partitie gemaakt en die Data genoemd.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline koos4401

  • Lid
Re: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/10, 10:29:10 »
Een losse gedachte n.a.v.
Citaat
Ik heb de hele recovery (Windows 8) er af gedonderd en een windows 8 installatie CD gedownload. De hele schijf gewist, al die gekke UEFI en andere partities verwijderd.

Bij het onherroepelijk komende W8-SP1 zou ik nóg wantrouwender zijn dan anders! Voor je het weet ligt alle jou goede zaken in de soep.
Nee, voor losse gedachten heb ik géén bewijs of ondersteuning.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/10, 12:25:10 »
Dat zien we dan wel weer, en anders gooi ik dat hele W8 eraf, ik heb het maar nodig voor een programma.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Nollie

  • Lid
Re: Opnieuw beginnen met dualboot Win 8/Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/10, 21:59:24 »
Dat zien we dan wel weer, en anders gooi ik dat hele W8 eraf, ik heb het maar nodig voor een programma.

Yep, heb hetzelfde gedaan. Alles opnieuw ingedeelt met GParted. Gebruikte Windows alleen nog om belasting te doen. En maar updaten en onderhouden. Heb opeens tijd over  ;) Moest nog steeds Secure Boot uitzetten (en heb 200 mb EFI-partitie).
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.