Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot xp ubuntu 7.10  (gelezen 3644 keer)

Offline Elles

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Gepost op: 2008/01/21, 00:05:43 »
Hallo

ik wil graag een dual boot op mijn pc.

ik wil een stukje voor C:windows, D: data E: ubuntu
maar hoe pak ik dat nou aan???
en hoeveel mb heeft een "stukje" nodig???
natuurlijk wil dat xp (C: ) en Ubuntu(E: ) uit Data(D: ) mijn gegevens kunnen lezen (foto''s muziek ect)
 
wat is de beste indeling voor mijn wens???
mijn pc heeft  190779MB

greets Gohelena
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/21, 08:35:30 »
Je kunt het beste de volgende handleiding volgen:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Ik heb dit ook gedaan, en het werkt bij mij prima, installatie ging zonder problemen. Er staat in deze handleiding precies hoe groot je partities moeten zijn (kun je zelf ook aanpassen). Ik heb voor Ubuntu in totaal 20G harde schijf gereserveerd. In de manual wordt aangegeven dat minder ook kan.

Vanjuit Ubuntu zijn de schijven gewoon te benaderen. Je kunt dus vanuit Ubuntu naar je Mijn documenten map van windows Bijvoorbeeld. Erg handig :)


succes!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/21, 10:01:34 »
ge hebt 190 gig vrij...dan moet ge voor uw eigen uitmaken hoe groot ge uw partities wilt maken, want nu komt het ook niet op 5 giga...

ik heb voor xp meestal wel genoeg met 15 gig, ubuntu root ook en ubuntu home mag toch een 20 gig zijn...hangt er gewoon vanaf hoeveel ge wilt installeren en in het os werken...

maarja, zoals ik zei, met een grote schijf komt het niet op een paar giegjes...

Offline Elles

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/23, 01:20:13 »
oke dan heb ik een beeld hoe groot ongeveer moet zijn :-)

ik heb nog een vraag....onder de "dual bootrs"
werkt dat goed....word Windows niet lastiger dan "normaal" want ik wil gewoon en normaal werken.
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/23, 02:23:38 »
nee.

Je werkt met 1 tegelijk niet met beide, en omdat Windows ext3 niet ziet weet hij ook niet dat er linux op je pc staat.

EN sja Windows kan na een tijdje wel lastiger lijken.....
Maar dat komt meer omdat Ubuntu zo fijn werkt. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Elles

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/23, 13:28:09 »
Citaat van: Gandyman
EN sja Windows kan na een tijdje wel lastiger lijken.....
Maar dat komt meer omdat Ubuntu zo fijn werkt. :P
ha ha ha ha ha ik geef je groot gelijk!!

ik stelde deze vraag alleen om dat ik aan mijn "pc dokter" vroeg om een dual boot te maken met xp en linux op te zetten..en die zei ik heb het nooit gedaan..en weet ook niet of dat gaat werken?
zelf hoop ik dat het niet moeilijk is de howto voor de dual boot  en dat ik niks "verpest" want ik heb een bepaalde gave om pc zo geestelijk in de war maken dat hij weer eens gered moet worden ha ha..volgens mij ben ik net zo erg als Windows hi hi hi (overgens ben ik MS fan hoor ;) )
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/23, 20:28:30 »
Ik werk al lang met een dual boot Ubuntu-windows.
Geen enkel probleem mee.
Wat ik wel voorhad , was dat bij de overstap van ubuntu 7.04 naar 7.10 de opstart van windows er door ubuntu uitgegooid was.
Je zet dus best ergens een kopie van de grub file, zodat je steeds van hieruit je windows opstartlijnen kan terug kopiëren.
Staat in:
/boot/grub/menu.lst

om te kopiëren doe je:
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup
en dan zet je deze laatste file ergens waar je hem gemakkelijk terugvindt.

p.s. : je kan de volgorde van de opstartlijst wijzigen door gewoon de zaken te verplaatsen in deze file.
Maak steeds vooraf een kopie van elke file die je wijzigt.
groetjes,

Offline Elles

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/23, 20:44:06 »
Citaat van: Patrick_Verbist
Ik werk al lang met een dual boot Ubuntu-windows.
Geen enkel probleem mee.
Wat ik wel voorhad , was dat bij de overstap van ubuntu 7.04 naar 7.10 de opstart van windows er door ubuntu uitgegooid was.
Je zet dus best ergens een kopie van de grub file, zodat je steeds van hieruit je windows opstartlijnen kan terug kopiëren.
Staat in:
/boot/grub/menu.lst

om te kopiëren doe je:
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup
en dan zet je deze laatste file ergens waar je hem gemakkelijk terugvindt.

p.s. : je kan de volgorde van de opstartlijst wijzigen door gewoon de zaken te verplaatsen in deze file.
Maak steeds vooraf een kopie van elke file die je wijzigt.
groetjes,
dus als ik het goed begrijp.....bij iedere upgrade gooit hij windows er af??? of kan hij windows niet opstarten?
hebben meer dual booter hier last van???

en moet ik dat iedere keer doen als er upgrade is? (een kopie maken van de grub file)
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/23, 20:47:22 »
Euh... Dat is geen normaal gedrag.

Backups maken zijn natuurlijk wel altijd verstandig.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/23, 20:58:40 »
Hij gooit windows er niet af, maar hij had uit de grub-file de lijnen verwijderd om windows op te starten.
Dus: bewaar ergens een kopie v d grub-file zodat je ingeval van een automatische wijziging steeds terugvindt welke lijnen je moet toevoegen om windows te starten.
Ter info: je kan vanuit ubuntu zonder problemen je windows-files bewerken. Dus je excel-sheets of je word-documenten of je fotos.   Omgekeerd kan niet: je ziet in windows de linux-partitie niet.
Ikzelf heb een usb-externe harde schijf.  Deze kan je vanzelfsprekend zowel vanuit windows als vanuit ubuntu bereiken.
Groetjes

Offline Elles

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/24, 17:46:44 »
Citaat van: Patrick_Verbist
Hij gooit windows er niet af, maar hij had uit de grub-file de lijnen verwijderd om windows op te starten.
Dus: bewaar ergens een kopie v d grub-file zodat je ingeval van een automatische wijziging steeds terugvindt welke lijnen je moet toevoegen om windows te starten.
Ter info: je kan vanuit ubuntu zonder problemen je windows-files bewerken. Dus je excel-sheets of je word-documenten of je fotos.   Omgekeerd kan niet: je ziet in windows de linux-partitie niet.
Ikzelf heb een usb-externe harde schijf.  Deze kan je vanzelfsprekend zowel vanuit windows als vanuit ubuntu bereiken.
Groetjes
oke heel erg bedankt voor de info!
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/24, 17:57:24 »
Ik werk ook al een tijdje met twee computers met dualboot xp en xbuntu en Kubuntu.
Werkt perfect. Installatie is wel een paar keer fout gegaan door de leeftijd van mijn bios.
Bij oudere bios is het aan te raden een boot bestand van ongeveer 100 mb te maken.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/24, 18:09:52 »
Citaat van: kooiw00
Ik werk ook al een tijdje met twee computers met dualboot xp en xbuntu en Kubuntu.
Werkt perfect. Installatie is wel een paar keer fout gegaan door de leeftijd van mijn bios.
Bij oudere bios is het aan te raden een boot bestand van ongeveer 100 mb te maken.
heb je het hier over een triple boot, of heb je een versie van linux in een virtual machine??
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/24, 18:19:04 »
Twee verschillende computers met een dualboot.
De één een p4 2.53 processor en de ander een P2 400 mhz.
P4 een partitie van 20 gig apart voor linux.
Op de P2 heb twee schijven van 20 gig elk.
De één met wixp en de ander met Xubuntu.
Werkt perfect en afkloppen nooit geen problemen mee gehad.

Offline Jan E.

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/24, 21:35:51 »
Citaat van: Patrick_Verbist
Hij gooit windows er niet af, maar hij had uit de grub-file de lijnen verwijderd om windows op te starten.
Is het niet zo, dat wanneer je de opstart-regels voor Windows ergens bovenin de menu.lst van Grub zet, nog voor de automatische regels, dat je dan dat probleem niet hebt?
Ik heb gisteren geprobeerd een systeem te upgraden van 6.06 naar 6.10 naar 7.04 en vervolgens naar 7.10.. Dat ging helemaal goed, tot ik zelf een heeeeeeeel klein foutje maakte (grinnik....). Feit is echter wel dat de Grub gewoon normaal bleef functioneren. En Windows dus ook gewoon als eerste keuze in het startmenu bleef staan. (hee guys.. dat moet wel, want de kids willen graag spelletjes spelen, die niet in Linux kunnen... ;-) )


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/24, 21:47:58 »
Patrick_Verbist je maakt een nieuwe gebruiker die weinig verstand van zaken onnodig ongerust.

Waar jij over praat is een upgrade van de ene versie naar een andere versie.
Dit doe je misschien 1x per jaar, of als je normaal met de stable versie werkt 1x in de 4 jaar.

Dus Gohelena is een hele tijd verder voor ze dit gaat meemaken. :P

En dan nog worden de upgrades steeds slimmer en als gevorderde gebruiker zal je een aparte /home maken, waardoor je simpelweg een nieuwe installatie doet en je oude /home weer aankoppelt.
Geen gezeur met upgrades naar een nieuwe versie.

Dus Gohelena met normale updates heb je hier totaal geen last van.

En dan nog ??
Download Supergrub en brand dit op een cd.
Zodra je ooit last hebt met je Grub bootlader, start je de pc op met deze cd, en na een paar klikken is alles weer gerepareerd.

hmz dit is het zelfs met de gewone Live-cd van Ubuntu..... :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Elles

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/24, 21:52:14 »
Citaat van: Gandyman
Patrick_Verbist je maakt een nieuwe gebruiker die weinig verstand van zaken onnodig ongerust.

Waar jij over praat is een upgrade van de ene versie naar een andere versie.
Dit doe je misschien 1x per jaar, of als je normaal met de stable versie werkt 1x in de 4 jaar.

Dus Gohelena is een hele tijd verder voor ze dit gaat meemaken. :P

En dan nog worden de upgrades steeds slimmer en als gevorderde gebruiker zal je een aparte /home maken, waardoor je simpelweg een nieuwe installatie doet en je oude /home weer aankoppelt.
Geen gezeur met upgrades naar een nieuwe versie.

Dus Gohelena met normale updates heb je hier totaal geen last van.

En dan nog ??
Download Supergrub en brand dit op een cd.
Zodra je ooit last hebt met je Grub bootlader, start je de pc op met deze cd, en na een paar klikken is alles weer gerepareerd.

hmz dit is het zelfs met de gewone Live-cd van Ubuntu..... :P
dan had je het goed gezien.....ik kreeg angst druppels.....;-)
dacht oh oh!!!

maar gelukkig duurt dat probleem..lang en als dat gebeurt zijn er genoeg oplossingen en hulp!
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/24, 22:53:20 »
Het was absoluut niet mijn bedoeling iemand ongerust te maken.
Integendeel.
Ben zelf fervent Ubuntu-gebruiker (via dual-boot-pc dus).
Succes !

dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/24, 23:03:51 »
ik weet dat het niet je bedoeling was, maar zoals je het omschreef en hetgeen wat je omschreef is niet van toepassing bij iemand die net begint, en zoals zij zelf al aangaf er geen verstand van heeft.

maagoe NP :P

Ennuh Gohelena , ??
No worry. :D

Windows kan je grondig vernielen, Ubuntu-Linux eigenlijk niet.
En zoja kan het altijd wel gerepareerd worden, kleine note: er is dan wel watkennis nodig natuurlijk.

Echter met dit forum en of een steunpunt in de buurt is alles zo weer opgelost.

Het allergrootste voordeel van Ubuntu is de Live-cd.
Dit geld bijna voor alles in de Linux wereld...

Je stopt de cd in de pc en boot vanaf de cd.
Nu klik je op de bovenste knop, " Installeer Ubuntu"

Geen angst, hij installeert niet op je harddisk,
hij installeert in het geheugen van je PC.

Als hij klaar is heb je een werkende pc met internet.
Dus je kan surfen en op het forum raad vragen mochten er zich problemen voordoen.

Ook kan je gewoon briefen typen, en printen, je hebt dus al een werkende pc voor je staan.

Stop je met werken in Ubuntu en zou je de pc nu afsluiten, de cd eruit halen, en de pc opnieuw opstarten zul je zien dat er niets verandert is op je PC.

Pas wanneer je werkelijk op de install knop klikt die op het bureaublad staat begint de echte installatie.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Elles

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/24, 23:21:34 »
Patrick_Verbist je hoeft niet schuldig te voelen hoor....
jou berichtje is ook heel nuttig! zo weet ik wat later mij te verwachten staat!

Gandyman dat instaleren gaat wel lukken hoor mijn reserve pc snort met veel plezier op ubuntu!
allen de dual boot daar maakte ik mijn zorgen..want ik moet werken met photoshop voor een bedrijfje en moet ook in photoshop bestanden in leveren(gimp vind ik geen fijn programa)...en geeft mij een "veiliger".gevoel dat ik zo en nu en dan in xp kan (ik denk dat 90% in Ubuntu ga werken hoor).
Ik hoop dat me het lukt om de dual boot te maken zonder dat dat ik  xp verpietert hi hi

wel een veilig gevoel..de live cd....een wereld idee!!! zo iets is heel handig voor Windows want die heeft wel  vaak problemen hi hi hi)
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline mcgyver

  • Lid
dual boot xp ubuntu 7.10
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/26, 13:03:39 »
Voor alle duidelijkheid:

Als je een dual boot maakt wordt niets eraf gegooid of aangepast. Dus ook Grub niet. Als dat wel gebeurt heb je iets niet goed gedaan. Ik merk dat sommigen niet weten dat je Grub met een simpele aanpassing kan laten wachten tot je kiest waarmee je wil opstarten. Dus voor de zoveelste keer, doe in een terminal:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

maak van timeout = 10  > # timeout = 10


Nu blijft hij keurig wachten tot je zelf kiest waarmee je wil opstarten.