Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?

Ik ga gewoon mee met deze ontwikkeling.
2 (7.1%)
Ik stap over naar een andere GTK-gebaseerde werkomgeving binnen de Ubuntufamilie.
1 (3.6%)
Ik stap over naar een andere GTK-lichtgewicht als Peppermint OS.
2 (7.1%)
Niks, ik gebruik Lubuntu sowieso al nooit.
18 (64.3%)
Weet ik nog niet.
5 (17.9%)

Totaal aantal stemmen: 27

Poll gesloten: 2016/11/02, 14:27:25

Auteur Topic: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?  (gelezen 6432 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Bovenstrooms is LXDE, de werkomgeving van Lubuntu, al jaren zo dood als een pier. Alleen benedenstrooms bij het Lubuntuproject, wordt er in beginsel nog wat onderhoud gepleegd tot mei 2019. Daarna is het gedaan.

Lubuntu wilde aanvankelijk al met versie 16.10 overstappen naar een geheel andere werkomgeving, namelijk LXQt. Die overstap is iets uitgesteld: dat wordt Lubuntu 17.04.

LXQt is, zoals de naam al doet vermoeden, gebouwd op Qt. En dus niet op GTK. Dat betekent voor Lubuntu een radicale breuk met de verwantschap met andere GTK-gebaseerde werkomgevingen, zoals Gnome, Unity, Cinnamon, Mate en Xfce.

Qt is waar KDE mee is gebouwd. LXQt wordt dus lichtgewicht-KDE.

Voor ons als eindgebruikers betekent dat nogal wat. Het is doorgaans niet wenselijk om Qt te mengen met GTK, want dat kan rare storingen opleveren. Je zult straks dus bepaalde GTK-programma's niet meer, of althans niet zo goed meer, kunnen draaien in Lubuntu. Je zult daarom straks op zoek moeten naar KDE-alternatieven, althans wanneer je een zuiver, schoon en goed functionerend systeem wil hebben.

Voor mij is dat een brug te ver. Over twee jaar, bij het verschijnen van Lubuntu 18.04, stop ik dus waarschijnlijk ook met de Lubuntu-handleidingen op m'n webstek (die van Ubuntu, Xubuntu, Linux Mint etc. blijven wel gewoon bestaan).

Voor oude computers blijft er natuurlijk behoefte bestaan aan een GTK-gebaseerde distro die nog wat lichter is dan Mint Xfce / Xubuntu. Zelf hoop ik die te hebben gevonden in Peppermint OS: ik heb deze kwestie besproken met de ontwikkelaars daarvan, en die hebben aangegeven dat zij bij GTK willen blijven.

Mijn vraag is: wat gaan jullie doen? Liefst met een uitleg van jullie redenen erbij....
« Laatst bewerkt op: 2016/10/19, 15:47:55 door Pjotr »

Offline Nero

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/19, 15:43:54 »
Eerst eens uitproberen wat die LXQt omgeving biedt.

Offline h2o

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/19, 15:57:02 »
Feitelijk is LXDE niet anders dan een schilletje om Openbox. Dat is de motor van LXDE en Pcmanfm dient dan om de desktop te draaien. Dat is vervangbaar door bijv. Spacefm. Bij AntiX heb je de mogelijkheid om Spacefm te draaien. Voor de knutselaars is er dus niets aan de hand.

Zelf heb ik ook een Openbox configuratie met LXDE spullen als lxterminal, leafpad, lxpanel draaien. Theo71 zal daar vast meer over kunnen vertellen.

Wel uiteraard voor de standaard gebruikers die niet zoveel verstand van Lubuntu (LXDE) hebben.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/19, 16:02:31 »
Ik heb Lubuntu uitgeprobeerd op mijn Ebook maar ik vind het inderdaad niks.

Op dit moment probeer ik Bodhi 4.0.0 en het bevalt me tot nu goed.


« Laatst bewerkt op: 2016/10/19, 19:29:45 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/19, 18:07:43 »
Weet ik nog niet
Voor mij op volgorde:
1. Bodhi
2. Peppermint
3. Debian XFCE Blokkendoos
4. Als het werkt in 512MB, Debian Mate

We blijven het volgen, we blijven testen en we zien wel als het zover is ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/19, 19:27:11 »
Tja, wat mij betreft is het geen probleem. Ik vond lxde tch al nooit fijn. Ik vind over het algemeen de qt programma's prima. Heb jaren lang KDE gebruikt. Maar ik zie ook niet helemaal wat het probleem is met het mengen van qt- en gtk programma's. Het is denk ik een persoonlijke keus. Ik ben best nieuwsgierig naar het nieuwe lxqt. Maar waarschijnlijk blijf ik gewoon bij i3wm als windows manager en mix rustig qt, gtk en console software :)

Offline Tom

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/19, 20:47:01 »
Tsja ik ben Xubuntu gebruiker en zolang dat bestaat zal ik niks anders gebruiken dus voor mij simpel de keuze !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/19, 21:33:24 »
Tsja ik ben Xubuntu gebruiker en zolang dat bestaat zal ik niks anders gebruiken dus voor mij simpel de keuze !.
Je hebt gelijk en geluk, zo denk ik er ook over, behalve voor het brok antiek (de onderste van hieronder), daar werkt XFCE niet lekker op, maar LXDE wel.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/20, 00:40:41 »
Feitelijk is LXDE niet anders dan een schilletje om Openbox. Dat is de motor van LXDE en Pcmanfm dient dan om de desktop te draaien. Dat is vervangbaar door bijv. Spacefm. Bij AntiX heb je de mogelijkheid om Spacefm te draaien. Voor de knutselaars is er dus niets aan de hand.

Zelf heb ik ook een Openbox configuratie met LXDE spullen als lxterminal, leafpad, lxpanel draaien. Theo71 zal daar vast meer over kunnen vertellen.

Wel uiteraard voor de standaard gebruikers die niet zoveel verstand van Lubuntu (LXDE) hebben.

Waar zal ik eens beginnen, de makers van LXQt melden dat het 'slechts' een paar mb zwaarder zal zijn dan LXDE. In mijn ogen zijn ze niet volledig met hun cijfers. De gemiddelde gebruiker zou al snel een programma als GIMP willen gebruiken, dit is een GTK programma en heeft daar dus ook de benodigde libraries nodig.  Dit is slechts een voorbeeld van wat dus mis kan gaan wanneer je je zaken licht wilt houden. Het is niet zozeer dat het niet licht kan zijn, maar meer omdat je voor een aantal zaken maar 2 opties hebt (een KDE of GTK programma).  Ik heb een aantal distributies getest waarbij men GTK programma's gebruikte omdat er geen QT alternatief was, en dan zou je in principe net zo goed Xubuntu kunnen installeren omdat er geen enkele winst mee viel te behalen.

LXDE is inderdaad niks meer dan een schilletje om Openbox met daarin een aantal hulpprogramma's.
Deze hulpprogramma's zijn (gelukkig) vervangbaar en van een aantal bestaan ook ´forken'.
SpaceFM is een fork van PCmanFM, dit is eigenlijk de meest belangrijke onderdeel van LXDE.
Lxpanel was een fork van fbpanel, en de opvolger (GTK3) daarvan is Valapanel.
De LXterminal bestaan genoeg alternatieven voor en de standaard muziekspeler van LXDE werd geloof ik al snel vervangen door wat anders ;)
Het vereist wat knutselwerk (maar niet ingewikkeld) en dan zou je in principe een soort van QT vrije Lubuntu kunnen maken.
Ik weet niet of er belangstelling voor is, maar ik zou een complete bouwbeschrijving kunnen maken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline HWE64

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/20, 09:05:06 »
Allemaal leuk en aardig maar voor de toekomende overstappers van Vista zien de bomen door het bos niet meer. Hoe kunnen deze mensen nu een keuze maken. Ik heb toevallig goed advies gekregen (en in het begin in de wind geslagen) maar dat is het bij de meeste mensen niet van toepassing. De namen die Theo71 en Ron naar voren brengen is voor mij ook moeilijk te begrijpen.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/20, 09:51:27 »
is lxQt niet gewoon KDE 1.0??  =D =D =D [/sarcasme]
die hebben ze overigens ge re-released:
http://www.omgubuntu.co.uk/2016/10/happy-20th-birthday-kde

overigens heb ik nog geen problemen gehad met t mixen van GTK en Qt. ik gebruik zelf een GTK-werkomgeving, maar schrijf mijn eigen GUI-apps vaker in Qt vanwege het gebruiksgemak.
Qt5.6 kan overigens perfect overweg met GTK-thema's dus je ziet nagenoeg niet dat ik t in Qt heb gemaakt. wat wel problematisch kan zijn is dat je 2 GUI libraries tegelijk in je RAM laad, en dat is voornamelijk een probleem op oude systemen waar Lubuntu op doelt. op moderne pc's zou ik me niet zo druk maken daarover.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/20, 09:54:02 door niekn »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/20, 10:48:55 »
De namen die Theo71 en Ron naar voren brengen is voor mij ook moeilijk te begrijpen.
Het zijn maar namen .........
Doordat Linux OpenSource is, kan en mag iedereen een distributie starten.
Als voorbeeld: Bodhi is een lichte Linux versie, die als bron Ubuntu LTS gebruikt, maar met een simpelere desktop en kleinere programma's, waardoor het vaak beter loopt op  oudere computers.
Ubuntu zelf is weer gebaseerd op Debian, dat oerdegelijk is, maar iets minder vriendelijk voor beginners, je moet daar meer zelf uitzoeken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/20, 11:08:32 »
De namen die Theo71 en Ron naar voren brengen is voor mij ook moeilijk te begrijpen.
Het zijn maar namen .........
Doordat Linux OpenSource is, kan en mag iedereen een distributie starten.
Als voorbeeld: Bodhi is een lichte Linux versie, die als bron Ubuntu LTS gebruikt, maar met een simpelere desktop en kleinere programma's, waardoor het vaak beter loopt op  oudere computers.
Ubuntu zelf is weer gebaseerd op Debian, dat oerdegelijk is, maar iets minder vriendelijk voor beginners, je moet daar meer zelf uitzoeken.

Hoi Ron, zoals jij dit uitlegt is dit al veel duidelijker maar als je iemand spreekt die gewoon Vista op de pc heeft staan. Wat is dan de distro die het meeste erop lijkt en makkelijk is qua bediening. Je moet denken aan dat heel veel mensen dit alleen gebruiken voor mail en internet. Heel veel mensen hebben heel ongeorganiseerd foto's ergens staan en in hun persoonlijke map staat bijna niets.
Jij haalt Bodhi aan, ik zou het weten dat het bestaat. Dat bedoel ik nu.
Ik denk dat er nog veel werk is voor het promotieteam.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ramana

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/20, 11:24:53 »
Eerlijk gezegd snap ik de discussie niet. QT draait prima, stabiel en snel met goede papieren t.o.v. GTK.  Ik heb nog nooit problemen gehad men enkele GTK-gebaseerde programma's in een QT-omgeving.  Natuurlijk, voor de Gimp moet er enkele GTK liberies worden geladen wat met Krita misschien niet nodig is.
Op het ogenblik draait KDE (Plasma) efficiënter dan b.v. Gnome of Unity. Ik kan me voorstellen dat een nog lichtere QT-omgeving welkom is. Of eigenlijk: Kwin is heel wat mooier en comfortabeler dan b.v. Openbox.  Met LXQT is dan een heel mooie QT-gebaseerd desktop te maken. En niet QT-gebasserde programma's als b.v. firefox of Darktable hebben daar totaal geen problemen mee. 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/20, 11:29:19 »
Ik denk dat er nog veel werk is voor het promotieteam.
Nu gaan we flink offtopic :lol:
Wanneer je praat over Windows, dan weet iedereen waar het over gaat, Vista is bijna ter ziele, 7 en 8 zijn er nog en 10 zou de toekomst hebben.
Praat je over Linux, dan is er geen de Linux, alleen een Linux.
Doordat het opensource is, kan en mag iedereen een distributie maken, er bestaan dan ook meer dan duizend distributies.
Daarnaast zijn er ook nog vele werk-omgevingen (display), zoals KDE, XFCE, LXDE, enz.

Wanneer je een nieuwkomer van advies wil dienen, dan kan je alleen je eigen ervaring delen.
Mijn advies is altijd, neem een distributie, die veel gebruikers kent en actief is, dan is de kans op hulp het grootse.
Daarnaast werk ik het liefste met XFCE, dat ik makkelijk vind en dat alles kan wat ik wil en/of nodig vind.
Omdat ik Debian een goede distributie vind, zijn er voor mij maar 2 oplossingen: Debian-XFCE en Xubuntu.
Van deze twee is Xubuntu m.i. de meest vriendelijk en heeft in het Nederlandstalig gebied een goede ondersteuning.
Wat voor jouw het beste is, is afhankelijk van jouw smaak, jouw manier van werken, jouw kennis van PC's en natuurlijk jouw hardware.

Nu weer OnTopic ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/10/20, 11:39:58 »
De Vrije PC heeft sinds 16.04 Lubuntu al verlaten, dus al vóór dit KDE-akkefietje; we gebruikten tot en met 14.04 Lubuntu voor lichte machines en Ubuntu voor de zwaardere (> 3 GB). We zijn sinds 16.04 universeel overgestapt naar Ubuntu Mate, die dus niet alleen voor vervanging van Lubuntu, maar óók van Ubuntu (unity).

In de praktijk is Mate goed geschikt voor low-spec machines (1 GB, lager gaan we niet) en kun je m eenvoudig op Windows laten lijken (goed voor de herkenbaarheid); zelfs 2 GB icm 64-bit Mate gaat meer dan aardig (in die combi is Ubuntu/unity niet vooruit te branden). Maar ook kun je m eenvoudig (cosmetisch) tweaken voor high-spec machines (Apple-achtige docks en zo). Het grote voordeel voor ons is dat we maar 1 distro hoeven te ondersteunen. Bovendien hebben we dan de vertrouwde GNOME-apps (maar dan niet in de verminkte vorm zoals die in Ubuntu 16.04 worden toegepast).

(in de bijlage Ubuntu Mate in de Mac-look)

« Laatst bewerkt op: 2016/10/20, 14:34:06 door markba »

Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/10/20, 14:20:31 »
Ik zou zeggen dat je voor de heel oude hardware het beste Bodhi Linux kan gaan gebruiken aangezien Enlightenment ELF heel simpel is opgebouwd en niet hangt aan GTK of QT (dat laatste is uit mijn hoofd).

Voor computers vanaf 1GB RAM zou ik gaan voor Xubuntu of Ubuntu Mate.

Gewone Ubuntu zou ik zeggen vanaf 4 GB RAM aangezien het bij 2 GB langzaam aan ook al begint te stotteren (geldt ook voor Ubuntu GNOME en Kubuntu).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/10/20, 14:32:35 »

Gewone Ubuntu zou ik zeggen vanaf 4 GB RAM aangezien het bij 2 GB langzaam aan ook al begint te stotteren (geldt ook voor Ubuntu GNOME en Kubuntu).
bij 64 bit zeker, 32 bit kan op zich wel overweg met 2GB RAM

Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/10/20, 14:36:11 »

Gewone Ubuntu zou ik zeggen vanaf 4 GB RAM aangezien het bij 2 GB langzaam aan ook al begint te stotteren (geldt ook voor Ubuntu GNOME en Kubuntu).
bij 64 bit zeker, 32 bit kan op zich wel overweg met 2GB RAM

Ik voorzie dat in de nabije toekomst de 32 bit uitvoering komt te vervallen. Heel veel software wordt enkel nog als 64 bit ontwikkeld. Ik vermoed dat er na 18.04 geen 32 bit uitgaves van Ubuntu komen. Dan moet er terug naar de oorsprong gegaan worden en naar Debian Xfce, Mate of Englightenment gegaan worden.

Debian ontwikkelt nu ook nog voor platformen die ik dood en begraven acht dus daar zal je op termijn denk/ vrees ik naar toe moeten.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ramana

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/10/20, 14:47:46 »
Ik weet niet of KDE al bij 2 GB begint te stotteren.  Hier met 8 GB heeft Plasma5 met toeters en bellen 600MB nodig, met een stuk of 5 KDE prorgamma's erbij loopt dit op naar 800Mb.  Firefox is wel een zware jongen, verbruik loopt op tot 1GB.  FreeOffice is verrassend ligt. Met Darktable nog eens 200Mb erbij.  Ook alle /tmp draait op ramgeheugen.  Nee, KDE gaat nog niet stotteren.  :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/10/20, 14:50:10 »
Ik voorzie dat in de nabije toekomst de 32 bit uitvoering komt te vervallen. Heel veel software wordt enkel nog als 64 bit ontwikkeld.
Dit is een constatering die ik ook zie maar tegelijkertijd ook betreur. Want wij (van De Vrije PC) hebben nog best wel wat machines in voorraad met maar 1 GB. Daar krijg je dus nooit een 64-bit OS op, hoe licht die ook mag zijn. Die machines zijn dan ook eigenlijk afgeschreven.

Een concreet probleem is bv Chrome of Chromium die alleen in 64-bit te verkrijgen is. Wil je bv iets doen met Chromecast dan heb je 1 van die browsers nodig. Dat is ook de reden waarom ik op mijn netboekje van krap 2 GB toch een 64-bit Mate gepropt hebt. Het kan net...

Offline h2o

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/10/20, 16:19:10 »
LXDE is inderdaad niks meer dan een schilletje om Openbox met daarin een aantal hulpprogramma's.
(...)
Het vereist wat knutselwerk (maar niet ingewikkeld) en dan zou je in principe een soort van QT vrije Lubuntu kunnen maken.
Ik weet niet of er belangstelling voor is, maar ik zou een complete bouwbeschrijving kunnen maken.
Die bouwbeschrijving zou ik toejuichen, hoewel ik zelf ook wel kan knutselen. Zelf heb ik een Debian rescue USB stick met Openbox in gebruik. Desnoods maak jij een opzet en kan ik eea aanvullen.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/20, 16:22:32 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/10/20, 18:53:27 »
LXDE is inderdaad niks meer dan een schilletje om Openbox met daarin een aantal hulpprogramma's.
(...)
Het vereist wat knutselwerk (maar niet ingewikkeld) en dan zou je in principe een soort van QT vrije Lubuntu kunnen maken.
Ik weet niet of er belangstelling voor is, maar ik zou een complete bouwbeschrijving kunnen maken.
Die bouwbeschrijving zou ik toejuichen, hoewel ik zelf ook wel kan knutselen. Zelf heb ik een Debian rescue USB stick met Openbox in gebruik. Desnoods maak jij een opzet en kan ik eea aanvullen.

Dat is een prima idee, 2 weten tenslotte meer dan 1 (in veel gevallen :)  )
Ik ben hier ondertussen al een aantal programma's aan het vergelijken en een lijstje aan het samenstellen.
Lubuntu is nog redelijk gebruikersvriendelijk en gebruikt niet echt veel geheugen, en de 'zelfbouw lubuntu vervanger' moet dan ook aan die voorwaarden voldoen. Het klusje neemt wel enige dagen in beslag omdat ik zo goed en makkelijk mogelijk wil maken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Tom

  • Lid
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #23 Gepost op: 2016/10/20, 19:11:52 »
Heel mooi en interessant initiatief ,zoiets juich ik toe !.
 
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De toekomst van Lubuntu na 2018, is lichtgewicht-KDE. Wat ga jij doen?
« Reactie #24 Gepost op: 2016/10/21, 00:18:14 »
Het wordt dan een Lokkendoos :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.